Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door JudithA
#1894178
Hoi

Mijn honden krijgen nu sinds 2 maanden BARF. Het gaat allemaal super goed maar mijn Alaskan Malamute Sky van 2j is een beetje te mager. Hij krijgt nu 750g per dag (weegt 24kg). Toen we begonnen met barf, woog hij 26kg (hij kreeg toen 650g = 2,5%LG) , na een maand heb ik opnieuw gewogen en toen woog hij 24kg, dus ben ik hem 750g beginnen geven (=3%LG). Nu weer een maand later, is hij nog altijd redelijk mager.
Ik zou hem nog meer kunnen geven maar dan eet hij het niet allemaal meer op.
Wanneer ik bv hele kip geef, krijgen ze allebei wat meer omdat ik dan 1 kip in 1 keer kan geven en ik zie Sky 2 dagen later dan nog met een kippenbilletje spelen.
Het is wel zo dat hij geen moment stil zit. Heel de dag loopt hij rond en speelt hij met de andere hond of met de paarden (hij heeft zo'n 2,5 ha ter beschikking). Overdag zie je hem nauwelijks liggen.
Is er iets dat ik extra kan geven zodat hij wat dikker wordt? Meer vet ofzo?

Alvast bedankt!
Judith
Door pallas
#1894181
Je kan inderdaad voor vettere soorten kiezen zoals geit en eend en den mager soorten wat minder vaak geven.
Verder is zijn lijf ong aan het wennen aan barf verteren, dus het kan best zijn dat hij over een poosje wel 4% aan kan of dat hij het nog beter gaat verteren.
Door Lizzy
#1894503
Als hij niet meer in volume wil eten, dan rest je niks anders dan vetter te gaan voeren. Dikke kans dat dit inderdaad vanzelf wel goed komt hoor. Of niet. Hij is natuurlijk veel buiten, veel lichaamsbeweging, het is niet echt warm op het moment... Dus hij verbrand gewoon veel. Kun je zijn ribben echt zien? (als hij bijv. een natte vacht heeft). Steken zijn heupbotten uit?
Door *Flip*
#1894515
zal het helpen om hem op een rustige plaats te laten eten en dan steeds zijn eten weg nemen als hij klaar is. Je zegt dat hij 2 dagen later nog met zijn kippenbil speelt, dus ga er even vanuit dat hij geen vaste eet plek heeft.
Op die manier zou je tijdelijk 3 eet momenten per dag kunnen maken, tot hij weer op gewicht is en zijn lichaam gewend is aan Barf.
Gebruikersavatar
Door JudithA
#1894682
Lizzy schreef: Als hij niet meer in volume wil eten, dan rest je niks anders dan vetter te gaan voeren. Dikke kans dat dit inderdaad vanzelf wel goed komt hoor. Of niet. Hij is natuurlijk veel buiten, veel lichaamsbeweging, het is niet echt warm op het moment... Dus hij verbrand gewoon veel. Kun je zijn ribben echt zien? (als hij bijv. een natte vacht heeft). Steken zijn heupbotten uit?
Omdat hij nogal een dikke vacht heeft, die gaat opstaan als hij nat is, is het nogal moeilijk om echt te zien hoe mager hij is.  Zijn ribben voel ik maar iets meer als mijn bouvier die goed op gewicht is, maar zijn heupbeenderen steken wel iets meer uit.
Is het bijvoorbeeld goed om hem schapenvet en visolie bij te geven om op gewicht te komen (naast meer geit en eend)?

Pammie schreef: zal het helpen om hem op een rustige plaats te laten eten en dan steeds zijn eten weg nemen als hij klaar is. Je zegt dat hij 2 dagen later nog met zijn kippenbil speelt, dus ga er even vanuit dat hij geen vaste eet plek heeft.
Op die manier zou je tijdelijk 3 eet momenten per dag kunnen maken, tot hij weer op gewicht is en zijn lichaam gewend is aan Barf.
Hij eet normaal gezien wel apart op een rustige plaats en eet snel alles op. Enkel als hij teveel krijgt, gaat hij het verstoppen zodat hij het een paar dagen later terug opvist wanneer hij er zin in heeft. Als ik hem opsluit om te eten, geraakt hij nogal gestressd en wil hij meestal niet meer eten of krijgt hij diarree van de stress.

lauraV schreef: ik zou ook voor de hond verplichte rust momenten inplannen......
Hij rust wel af en toe hoor, maar het is gewoon een erg actieve hond die veel ruimte nodig heeft. Als ik hem verplicht wil laten rusten, moet ik hem opsluiten en daarvan geraakt hij dus gestressd. Hij heeft echt zijn vrijheid nodig!
Door pallas
#1895859
JudithA schreef: Hij rust wel af en toe hoor, maar het is gewoon een erg actieve hond die veel ruimte nodig heeft. Als ik hem verplicht wil laten rusten, moet ik hem opsluiten en daarvan geraakt hij dus gestressd. Hij heeft echt zijn vrijheid nodig!
Nog wat losse tips waar je misschien nog wat mee kan:

Om hem in zijn kop wat rustiger te krijgen zou je aandachts oefningen kunnen doen, werken met clicker is dan een hele goeie (gaan meteen lekkere voertjes erin ;))

Verder zou je hem een voerbal/ kong kunnen geven met gemalen vlees erin. Als stopper een stuk gedroogde long zodat hij het er niet in 1 keer uit kan krijgen. Door veel kauwen krijgt hij ook meer endorfines binnen zodat hij daarna misschien een heerlijk tukkie gaat doen.

Ga eens je licht opsteken bij een Ttouch therapeut, daar kan je zelf leren hoe je je jonge hond via oefeningen en massages eet rust in het hoofd kan bieden. werkt echt geweldig goed :)
Gebruikersavatar
Door JudithA
#1896254
pallas schreef: Nog wat losse tips waar je misschien nog wat mee kan:

Om hem in zijn kop wat rustiger te krijgen zou je aandachts oefningen kunnen doen, werken met clicker is dan een hele goeie (gaan meteen lekkere voertjes erin ;))

Verder zou je hem een voerbal/ kong kunnen geven met gemalen vlees erin. Als stopper een stuk gedroogde long zodat hij het er niet in 1 keer uit kan krijgen. Door veel kauwen krijgt hij ook meer endorfines binnen zodat hij daarna misschien een heerlijk tukkie gaat doen.

Ga eens je licht opsteken bij een Ttouch therapeut, daar kan je zelf leren hoe je je jonge hond via oefeningen en massages eet rust in het hoofd kan bieden. werkt echt geweldig goed :)
Dank je wel voor de tips! Die kong ga ik wel eens proberen, had hij vroeger ook vaak met snoepjes erin! Hij heeft ook zo'n bal waar hij meerdere keren mee moet rollen voordat er iets uitkomt en een kunststoffen beentje waarop hij moet kauwen om er eten uit te krijgen. Maar eigenlijk heb ik die nog nooit gebruikt met vlees.

Sky is geen hyperactieve nerveuze hond hoor, hij spurt niet de hele dag rond. Hij is gewoon heel de dag bezig met het hele domein te bestuderen, voorbijkomende mensen om aandacht vragen, de paarden controleren, de katten gedag zeggen, putten graven in het bos, met Shiva spelen, ... Maar alles op z'n dooie gemakje, hij zit gewoon zelden stil. Momenteel zit hij in de stortregen de paarden van de buren gedag te zeggen :) Alleen als we gaan wandelen, dan heeft hij eindelijk plaats ;) dan loopt hij achter vogels aan of konijnen, springt hij over beken en scheurt hij door het bos. Dan trainen we natuurlijk op netjes terugkomen en die aandachtsoefeningen, uiteraard met clickertraining!

Judith
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door