Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Flip*
#1894507
zelf zit ik erg in dubio of ik de 1e jaarlijkse enting tegen kattenziekte wel of niet moet doen. Op 9 en 12 weken heeft Flip beide gehad en nu heb ik weer een oproep gekregen van de DA.
Als ik het wel doe zal het zeker de laatste enting zijn.
Nu vraag ik mij af of er meer mensen zijn die helemaal niet of enkel de kittenvaccinaties gedaan hebben.
alle meningen/info zijn welkom!
Door mirdj
#1894988
Die 2 van mij worden ook niet meer ge-ent, bij de vorige eigenaar wel. Ze komen ook niet buiten en gaan ook niet naar een pension dus ik zie er ook de noodzaak niet van in.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1895007
Helemaal niets doen, vind ik ook weer zowat. Nu moet ik zeggen dat Sien op 1-jarige leeftijd nog een cocktail heeft gehad en Ot alleen kittenvaccinaties. Desondanks vind ik niets doen voor ze, teveel gokken. Ik moet ze nog steeds eens laten titeren en dan kijken of ze nog een prik met het eea nodig hebben. Ot en Sien komen niet meer buiten. Aan de ene kant dus minder risico, want ze komen niet direct in contact met andere katten (minder directe besmettingen met niesziekte of parvo), maar aan de andere kant ook weer meer risico, want ze bouwen dus ook geen natuurlijke weerstand op. Ot en Sien gaan niet naar pension oid en andere katten laten logeren doen we ook niet meer, dat vinden ze echt niet leuk.

Volgens mij kan je niet standaard in de zuidwesthoek laten titeren, maar het moet toch mogelijk zijn. Je zou een titerbepaling kunnen laten bestellen en uitvoeren door je vaste dokter, of je neemt hem eens mee naar Gent en laat het daar doen.
Parvo (kattenziekte) is iets dat je beter echt wel kan vermijden. Volwassen katten kunnen natuurlijk wel wat hebben, maar het blijft wel parvo en kittens gaan er niet voor niets dood aan.
Door *Flip*
#1895432
Flip komt dus wel buiten en met de vele katten hier in de buurt ook voldoende contacten.
Ik vraag me af of in Gent getitreerd wordt, denk dat het gemakkelijker is om dat bij mijn eigen DA voor elkaar te krijgen. Toch, titreren is een steekproef. Het wil dus niet zeggen dat als de anti-lichamen niet in het weefsel gevonden worden, deze er niet zijn. Zij zijn namelijk opgeslagen in de lymfoide weefsels en horen pas te verspeiden bij een besmetting...

Mijn eigen DA gaat er volgens mij wel vanuit dat er elk jaar opnieuw een prik in moet, dus om haar mening vragen is ook geen optie.
Tannetje denkt dat het niet nodig is, maar als ik mij er zelf prettiger bij voel nog wel eens kan enten voor kattenziekte.

Ik denk dat ik dat ook ga doen. Volgens mij heb ik bij biomentor op website gelezen dat zij de enting op 1 jaar herhalen en daarna nooit meer. Ben nu wel langer dan 1jr verder, maar dat is denk ik niet zo erg.
Laatst gewijzigd door *Flip* op wo 12 jan 2011, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Flip*
#1895635
koekje schreef: Als hij nee zegt, kan het toch. Hij kan bij NML Health een titerkit bestellen.
als er nee gezegd wordt dan ga ik verder bij andere DA vragen. Ik denk toch dat ze wel weten dat ze dat kunnen bestellen?! Ik vind iig dat een DA-kliniek met eigen labo daar wel van op de hoogte zal moeten zijn   ???

edit: zie op de site van NML dat ze per 12 tests te verkrijgen zijn, dus de kans is natuurlijk aanwezig dat ze dat wat overdreven vinden...
Laatst gewijzigd door *Flip* op wo 12 jan 2011, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
#1895639
De pest is dat ze vaak geen hele doos voor maar 1 klant willen bestellen en aan entingen verdienen ze nou eenmaal beter...
Door *Flip*
#1895650
Limpy´s aai-assistente schreef: De pest is dat ze vaak geen hele doos voor maar 1 klant willen bestellen en aan entingen verdienen ze nou eenmaal beter...
dan verdienen ze aan mij helemaal niet meer :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door koekje
#1895653
[quote="Pammie"]
als er nee gezegd wordt dan ga ik verder bij andere DA vragen. Ik denk toch dat ze wel weten dat ze dat kunnen bestellen?! Ik vind iig dat een DA-kliniek met eigen labo daar wel van op de hoogte zal moeten zijn   ???

edit: zie op de site van NML dat ze per 12 tests te verkrijgen zijn, dus de kans is natuurlijk aanwezig dat ze dat wat overdreven vinden...
[/quote]

Ga je naar de DAP in BoZ bij de Boerenbond en Sligro?
Door Limpy
#1895656
[quote="Pammie"]
dan verdienen ze aan mij helemaal niet meer :biggrin2: [/quote]
Mijn reguliere praktijk hier ook niet meer om dezelfde redenen  ;D
Door *Flip*
#1895781
[quote="koekje"]
Ga je naar de DAP in BoZ bij de Boerenbond en Sligro?
[/quote]

nee, we woonden hier nog niet zolang toen we Flip kregen en na goede ervaringen van iemand anders bij ik in Essen terecht gekomen, net over de grens. Ik had toen nog nooit van de DAP in BoZ gehoord, heb dus ook niet zo uitgebreid gezocht :-X Wel ben ik met de hond van mijn ouders een bij de DA in Hoogerheide geweest, niets ten nadelen van de beste man, maar hij lijkt toch dichtbij zijn pensioen te zitten en heeft een eenmanspraktijk in zijn garage. Dan ging ik liever naar een dierenkliniek met meerdere DA die, voor hun doelgroep, proberen alle bijscholingen/onderzoeken te volgen en natuurlijk: hoe meer mensen hoe meer ervaringen.

Titeren zij bij DAP wel? Zag op hun website dat zij pro-br*k zijn :(

edit: bij eens beter kijken op de webstite: de dierenarts in Hoogerheide hoort bij DAP... ik ook altijd met mij snelle oordeel  :-[
Laatst gewijzigd door *Flip* op wo 12 jan 2011, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1895851
Ja, tegenwoordig is dat onderdeel van de DAP, maar hij in zn garage zit meestal in zn garage. In principe zijn ze pro-brok, maar mijn ervaring is dat ze je geen brokken per definitie aansmeren. Dat hebben ze bij mij nog nooit geprobeerd, ook niet toen ik met een te dikke Sien daar kwam.
Ik ben een paar keer bij Zomer geweest en ik heb het idee dat ik hem wel een titertest bij mijn katten zou willen laten doen. gewoon zeggen dat jij dat voor je kat wil en dat jij die zelf niet kan bestellen (en doen). Ook zeggen waarom; niets doen is ook weer zowat en overvaccineren is niet goed (aanslag immuunsysteem).
Mocht je bot vangen, er zit vlakbij A'pen ook een DA die CB verkoopt en nogal zweverig schijnt te zijn. Geen idee of dat ook in Essen is, maar bij de zwever heb je theoretisch gezien meer kans op titeren.
Door *Flip*
#1896213
de reactie:


"Ik begrijp volledig uw bezorgdheid met het overvaccineren. Maar wij kunnen in Belgie nog niet aan die testen geraken. Ik zou ze wel via de USA kunnen laten komen. Maar de betrouwbaarheid van deze testen zou nog niet volledig op punt staan, en dan vind ik de kostprijs per kat te hoog in verhouding tot wat we ermee winnen. Ik kan wel het bloed laten testen in het labo dat wij gebruiken, maar dan komt dat op ongeveer 75 euro, wat dus nog duurder is. Want tel daar de consult en de bloedstaalname nog bij, en je kan de poes daarvan 2 maal vaccineren.

Ik zal eens rondhoren bij mijn collegas om te zien of er anderen die test al gebruiken."

Ze zijn wel eerlijk over de kosten, maar ik denk niet dat ze de bezorgdheid over overvaccineren begrijpen, gezien zij het logisch vinden dat wel te doen, omdat de andere optie duurder is :-\ 
Ik zal de DAP ook eens mailen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door