Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door swenny
#1894732
Hey hallo allemaal

Afgelopen zondag kwam ik voor het eerst in aanraking met het woord: BARF en KVV>
Ik heb 2 katachtigen. 1 Poes (10 jaar) en 1 geholpen kater (6 jaar).
Het viel me ineens op dat ik her en der wat kleine bloeddruppeltjes vond in huis. En die bleek van Poes te komen. Elke keer maar naar de bak en er weer uit en amper plassen. Ik de dienstdoende DA gebeld en die zei dat ik gelijk moest stoppen met brokjes geven en aan de zachtvoer moest.
Poes en Rockie kregen alleen in het weekend natvoer, en de rest brokjes.
Via via kwam ik terecht op het BARFen en ging maandag gelijk Carnibest kopen. Poes is helemaal blij dat ze nu alleen zachtvoer krijgt.
En het wonderlijke: maandag was er niets meer aan de hand met haar.
10 jaar lang kreeg ze dus brokjes en zachtvoer ernaast in het weekend. En ook at ze regelmatig de laatste restjes van mijn bord.

Ze ziet er nu al veel beter uit, haar vacht is nog zachter en ze komt zelfs al wat aan. Ze was namelijk de laatste tijd wat dunner geworden.

Al met al..... ben erg blij dat ik deze site tegenkwam. En wil me binnenkort misschien wagen aan het zelf vermalen van vlees. Zit alleen te denken of dat niet veel duurder is. En vraag me af waar jullie je vlees halen. Gewoon bij de supermarkt of naar de slagerij?

Maar dat zal ik eerst eens moeten gaan rondneuzen hier denk ik.
Door Limpy
#1894830
Welkom! Dat de katsels maar mogen genieten van het lekkere vlees!

Heeft ze nog iets van medicatie gekregen v/d dierenarts?
Dit klinkt nl als een blaasontsteking, en das nooit binnen een dag over.
Door mirdj
#1894887
Welkom!

Klinkt mij inderdaad ook als een blaasontsteking in de oren en daar moet je wel even naar laten kijken.

Ik heb zelf de afgelopen 4 jaar KVV gegeven ga vanaf het einde van de maand zelf malen. Als ik het allemaal uitreken is het zelf malen zeker goedkoper als KVV. Kijk even in de a la carte daar kan je adressen vinden waar je vlees en dergelijke kan bestellen/halen. In de verzamelplaats worden regelmatig oproepjes gedaan om gezamelijk te bestelling zodat er een minimum bedrag gehaald kan worden.

Zorg dat je voor die tijd al een menu hebt samengesteld zodat je weet wat je allemaal nodig hebt om compleet te voeren.

Succes!
Door swenny
#1894896
Bedankt voor het welkom.

Ik ben nog niet met haar naar de DA geweest hiervoor. Misschien was het wel wat anders dan een blaasontsteking. De dienstdoende DA zei dat het niet iets was waar ik met spoed naar moest laten kijken. En aangezien ik haar niet meer raar zie doen, heb ik de DA niet meer gebeld.
Ik was daar namelijk 2 weken geleden nog. Ze moest haar gebit laten reinigen en is onder narcose geweest. Ik dacht eerst dat het daar nog mee verband kon houden.

En ik zal eens gaan kijken bij de A la carte. Lijkt me wel leuk om het zelf te kunnen maken. En altijd fijn als dingen goedkoper uitvallen :D
Laatst gewijzigd door swenny op di 11 jan 2011, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mirdj
#1894956
Kijk uit met blaasontstekingen en misschien wel blaasgruis. Ik ben Max bijna kwijt geraakt aan blaasgruis (nou is het voor katers gevaarlijker als poezen). Katten zijn meesters in het verbergen van pijn en ondanks dat je niet meer ziet dat ze problemen heeft zou ik haar toch even na laten kijken. Als ik een van de 2 hier problemen zie hebben op de bak zit ik gelijk bij de dierenarts.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1894986
Eerst naar de dierenarts!
Dat hoeft niet vanavond nog met spoed waarschijnlijk, maar wel morgen. Ik weet niet of je zelf wel eens een blaasontsteking hebt gehad, maar dat schijnt heel pijnlijk en naar te zijn. Het is echt niet aardig om je kat ermee rond te laten lopen. Je kat heeft medische hulp nodig en dient deze ook gewoon te krijgen. Ze heeft iig pijnstillers nodig en mogelijk een kuurtje antibiotica. Het is ook nodig om een staal urine te nemen en dit te laten onderzoeken op de Ph-waarde en onder de microscoop voor gruis. De urine dient zo vers mogelijk te zijn, dus of vers laten aftappen (blaas uitdrukken of punctie nemen) of thuis een steriel potje vullen. Afhankelijk van die uitslag, is er mss een echo van de blaas nodig, om blaaspunt (gekke vorm in de blaas) of grote stenen uit te sluiten.

En ja, versvoeren is altijd beter. Er zit meer vocht in en heeft een natuurlijkere zuurgraad, zodat dingen als gruis en ontstekingen veel minder snel zich zullen voordoen.
Malen hoeft niet perse, katten hebben gewoon tanden. Er zijn in sommige gevallen wel zaken waardoor malen nodig is, hele oude katten zonder tanden bv of de enkelen die maar niet willen snappen waar de tanden voor dienen.
Door swenny
#1895226
Morgen zal ik de DA wel bellen.
En nee, heb zelf nog nooit een blaasontsteking gehad. Het gekke is wel dat ze dit pas deed nadat ze onder narcose was geweest.
Vandaar.

Maargoed. Poes is wel lekker vrolijk en heel anders. Komt ineens veel bij me kroelen wat de laatste tijd wel afgenomen was.
Ik heb een slagerij gevonden hier in de buurt die BARF spullen verkoopt. Nu nog op zoek naar een vleesmolen. En dan kan ik aan de slag om zelf wat te gaan maken. Al wil ik me eerst nog goed gaan verdiepen in de verhoudingen enzo. Maar ben wel van plan dus om zelf te gaan malen.
Door Limpy
#1895475
Als een kat veel en vaak zit te persen en bloed verliest denk ik echt wel aan blaasontsteking (helaas hier ook wel eens gehad met de katten)

Hier vind je ook allerlei adresjes voor (goedkopere) slagers en andere barfadressen, of anders de verzamelplaats bij de honden in de gaten houden om met iemand mee te bestellen.
klik op link:  http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 825.0.html
Door swenny
#1895489
Vanmorgen de DA gebeld en die vond het niet nodig om langs te komen. Tenzij haar klachten terug komen. Dus dat gaf me wel rust.
Poes is echt ineens zo anders sinds de KVV krijgt. Ze vist de carnibest gewoon tussen het blikvoer uit. Leuk om te zien. Kan straks dus helemaal over op vers vlees.

En bedankt voor de link. Gisteren had ik daar gezocht en bij mij in de buurt zit een slagerij die ook spullen levert voor kvv en barf (slagerij west in rotterdam). Daar ga ik dan heen als ik een vleesmolen gekocht heb en een aantal menu's uitgekozen heb om te maken.

Net mijn laatste zak brokjes (die ik nog in de kast had liggen) aan de buren gegeven. Die gaven hetzelfde merk aan hun katten. En die vond het ook wel interessant klinken waar ik nu op gestuit was qua voeding. Gelijk deze site en andere andere informatie-sites doorgemaild.
Misschien dat zij ook wel overstag gaan haha. Kunnen we misschien wel samen voer gaan malen :D
Door *Flip*
#1895897
Welkom op Barfplaats!

Verstandige katten dat ze liever vers eet dan vieze bl*k & br*k! Als je liever niet hebt dat je kat nog eens voor een gebitsreiniging onder narcose moet, dan kan je ze beter zelf laten knagen.
Het bezig zijn met karkasjes, nekken ed vergt ook een mentale uitdaging van je kat en geeft echt voldoening. Hier krijg ik er geen gemalen voer in, das voor mietjes, meneer wilt knagen ;D

Een goed begin is het halve werk, dus lees je goed in en geniet van de verandering in je katten!
Door swenny
#1896833
Thanks.

Ik zit er inderdaad ook aan te denken om eens muisjes of kuikentjes te kopen. Vanmorgen nog naar de dierenwinkel geweest waar ze dus die CB verkopen, en wilde vragne of hij dus ook ingevroren beestjes verkoopt. Maar helaas was hij dicht op woensdag. Dus morgenochtend daar nog even langslopen. Ben wel onwijs benieuwd hoe de beestjes het hier gaan vinden om op prooidiertjes te gaan kauwen :D.
Door *Flip*
#1897051
meeste dsz verkopen enkel kuikens, maar die hebben ze ook ergens vandaan ;) Sommigen zijn zo vriendelijk om eens een zakje kippennekken oid voor je mee te bestellen. Niet geschoten....
Door Emytje
#1897983
Vaak vind je daar ook wel muizen en ratten in de vriezer, alleen zijn ze wel heel erg duur. Ik betaal voor 5 ratten (135 g per stuk) 7,29 bij Ranzijn, maar goed, de kitten smult ervan.
Door L&L
#1903747
Hier ook een nieuwe barfer. Na 8 weken Carnibest brak vandaag de dag aan van de overgang naar Barf. De Carnibestperiode verliep verbluffend soepel. Lars en Lena, onze 8 jarige Cyperse broer en zus pikten de kvv vanaf dag 1 en in allerlei smaken. Ook de kleine barftestjes tussendoor: kippennekken, gemalen kippenkarkas, rundertartaat, kipfilet, piepkuikens, en orgaanvlees gingen er met genoegen in. Ze kijken bij elkaar af. Lena doet het betere scheur-en kauwwerk voor, en Lars laat zien dat er geen reden is om orgaanvlees te vrezen. Hoewel trots overheerste vond ik ze ergens ook ietsje te gehoorzaam. Had ik nou honden of katten? Maar gemotiveerd door hun keurige gedrag rondom het eten van kvv (van br*k leken ze voorheen geen genoeg te krijgen. Ze schoven het na een aanloop van anderhalf uur zeuren helemaal hyper naar naar binnen), en alle andere voordelen die hier ook op barfplaats genoemd worden, wilde ik na 8 weken van overgang van br*k naar kvv zelf de menu's gaan samenstellen. Dus de materie bestudeerd, adressen gezocht en gevonden, daardoor afgelopen zaterdag door 3 provincies gereden, 13 kilo barfproducten ingekocht, verdeeld in porties van 100 gram, en een gevarieerd menu voor de eerste 4 weken bedacht en uitgeprint. En wat denk je op dag 1? Ze laten me er gewoon mee zitten.... ;D ;D ;D.....you've got love them!!

Ik vermoed dat ik zelf schuld ben. Afgelopen zaterdag was het uiteraard grande buffet tijdens het verdelen van de porties. Ze hebben vanalles kunnen proeven en waren duidelijk onder de indruk. Wederom waarschijnlijk iet te. Zondag werd het laatste avondmaal kvv al niet helemaal meer vertrouwd en half opgegeten. Het gemalen kippenkarkas was vanochtend goed voor een hap of 3 en hetzelfde met het runderspiervlees van vanavond. Het zal wel goed komen. Ik merk dat ze honger krijgen. Daar laten ze geen twijfel over bestaan. Ze zijn in ieder geval wel weer heerlijk eigenwijs.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door