Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1894521
Ik stel deze vraag even voor erg goeie vrienden van me, ze hebben een hondje wat 18 kilo weegt.
Ze is opgegroeid op Barf en is inmiddels ruim 2 jaar. Het is een vrolijk en actief hondje, maar niet extreem actief.
Het is echter zo dat ze al vanaf het begin heel erg veel eet, en ik persoonlijk vind de hoeveelheden abnormaaal.
Maar of het aan mij ligt......ze zijn op mijn advies al bij de da geweest en hebben alles na laten kijken, bloedonderzoek, echo enz.
Alles helemaal in orde totaal geen afwijkingen.
Maar om het hondje een beetje op gewicht te houden eet ze gemiddeld 1,2 kilo per dag en dat voor een hondje van 18 kilo......
Mijn hond weegt 30 kilo en die eet 550 gram per dag, ik vind het verschil zo reusachtig groot.
Wat denken jullie, vinden jullie die hoeveelheden normaal? Of moeten ze zich zorgen maken?
Laatst gewijzigd door gozer op ma 28 feb 2011, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#1894526
dat is inderdaad wel erg veel! Weet je wat zij voert? Soorten en de juiste percentages ed.
Als ze het zelf niet vertrouwd kan ze altijd naar een andere DA gaan, 2 weten altijd meer dan 1 en ik vind dat een DA dat niet als afwijzing/wantrouwen moet zien, mocht ze daar bang voor zijn.
#1894538
Pammie schreef: dat is inderdaad wel erg veel! Weet je wat zij voert? Soorten en de juiste percentages ed.
Als ze het zelf niet vertrouwd kan ze altijd naar een andere DA gaan, 2 weten altijd meer dan 1 en ik vind dat een DA dat niet als afwijzing/wantrouwen moet zien, mocht ze daar bang voor zijn.
Ja dat weet ik, ze voert al juist de wat vettere diersoorten, alhoewel ze er voor de afwisseling en om het niet te vet te maken ook wel wat magere soorten tussen zitten. Enkele diersoorten die me zo te binnen schieten: eend, zalm, sardines, lam, hert, konijn, fazant, geit en paard. Zal er vast nog een paar vergeten maar het zal grotendeels wel kloppen.
De verhoudingen zijn
45% bevleesd bot
15% groente
10% orgaan
25% spier
5% overige
Volgens mij doen ze het niet echt verkeerd, of eigenlijk wel goed, of ik kijk ook ergens overheen dat kan natuurlijk altijd.
Ivm de grote hoeveelheden voor een middelmaat hondje verdelen ze de porties wel over twee keer per dag.

Naar een andere da willen ze best en daar zou hun eigen da ook wel voor openstaan. Maar ze wilden graag eerst weten of het allemaal wel echt zo afwijkend is als dat ik dat vind.........
#1894541
gozer schreef: Ik stel deze vraag even voor erg goeie vrienden van me, ze hebben een hondje wat 18 kilo weegt.
Ze is opgegroeid op Barf en is inmiddels ruim 2 jaar. Het is een vrolijk en actief hondje, maar niet extreem actief.
Het is echter zo dat ze al vanaf het begin heel erg veel eet, en ik persoonlijk vind de hoeveelheden abnormaaal.
Maar of het aan mij ligt......ze zijn op mijn advies al bij de da geweest en hebben alles na laten kijken, bloedonderzoek, echo enz.
Alles helemaal in orde totaal geen afwijkingen.
Maar om het hondje een beetje op gewicht te houden eet ze gemiddeld 1,2 kilo per dag en dat voor een hondje van 18 kilo......
Mijn hond weegt 30 kilo en die eet 550 gram per dag, ik vind het verschil zo reusachtig groot.
Wat denken jullie, vinden jullie die hoeveelheden normaal? Of moeten ze zich zorgen maken?
Dat is dus 7% van zijn lichaamsgewicht. Dat is vrij veel ja. De norm is ergens tussen de 2% en 5%. Maar ja, er zijn altijd honden die de uitzondering op de regel vormen.

Hij heeft ook geen wormen/parasieten? Is er een mest onderzoek gedaan?

Hoe is de ontlasting eigenlijk van de hond? Is dat ook veel? En welke kleur heeft het?

Wat eet de hond?
#1894550
Als er geen medische problemen zijn en de hond ook geen wormen/parasieten heeft zou ik als eerste het percentage groenten naar beneden doen en spiervlees percentage omhoog. 1.2kg voor een hond van 18kg vindt ik inderdaad erg veel, Pixie is weliswaar pas 11 maanden en weegt 27kg maar die zit nu rond de 1,1kg.
#1894556
Lizzy schreef: Dat is dus 7% van zijn lichaamsgewicht. Dat is vrij veel ja. De norm is ergens tussen de 2% en 5%. Maar ja, er zijn altijd honden die de uitzondering op de regel vormen.

Hij heeft ook geen wormen/parasieten? Is er een mest onderzoek gedaan?

Hoe is de ontlasting eigenlijk van de hond? Is dat ook veel? En welke kleur heeft het?

Wat eet de hond?

Wormen is ook al meerdere keren naar gekeken, alle keren mestonderzoek goed. Geen wormen en of parasieten.

Ze heeft een normale ontlasting die volgens mij ook niet afwijkend is van kleur als ik kijk naar me eigen hond.
Een beetje donkerbruin, denk dat dat de beste omschrijving zou zijn.
De hoeveelheid ontlasting is ook zo'n beetje gelijk als bij mijn hond, 1 of maximaal 2 (gebeurt niet vaak) keer per dag.
Voor wat ze eet had ik bijna tegelijker tijd met jou reactie hierboven al beschreven.
#1894559
En niet onbelangrijk,....
Wat wordt er gedaan aan bv sport en activiteiten ?
En waar slaapt de hond, ligt de hond bv erg koud ?

Mijn Abby weegt 17 kilo en eet ruim 800 gram, maar ja ik sport heel veel met haar.
En ze is erg beweeglijk, bij haar maak ik me dus geen zorgen.
#1894575
gozer schreef: Ja dat weet ik, ze voert al juist de wat vettere diersoorten, alhoewel ze er voor de afwisseling en om het niet te vet te maken ook wel wat magere soorten tussen zitten. Enkele diersoorten die me zo te binnen schieten: eend, zalm, sardines, lam, hert, konijn, fazant, geit en paard. Zal er vast nog een paar vergeten maar het zal grotendeels wel kloppen.
De verhoudingen zijn
45% bevleesd bot
15% groente
10% orgaan
25% spier
5% overige
Volgens mij doen ze het niet echt verkeerd, of eigenlijk wel goed, of ik kijk ook ergens overheen dat kan natuurlijk altijd.
Ivm de grote hoeveelheden voor een middelmaat hondje verdelen ze de porties wel over twee keer per dag.

Naar een andere da willen ze best en daar zou hun eigen da ook wel voor openstaan. Maar ze wilden graag eerst weten of het allemaal wel echt zo afwijkend is als dat ik dat vind.........
Ik zou doen wat TMG1961 schrijft. Groenten naar beneden brengen met 5% a 10% en wat meer orgaanvlees en spiervlees gaan voeren. Eens kijken of dat helpt. Wat ook kan is 10% groenten waarvan 5% wat meer koolhydraatrijke groenten die toch gezond zijn zoals bataat en pompoen.

Ze doet het hartstikke goed trouwens! En als de hond al helemaal is nagekeken en de ontlasting is goed (er zou nog een spijsverteringsprobleem aan de hand geweest kunnen zijn maar dan had de ontlasting een stopverfkleurige of grijze ontlasting gehad met groot volume en/of erg vies ruikend enzo, maar als ze gewone bruine ontlasting heeft, dan is dat ook niet aan de orde), dan is het in orde gewoon.

Dan gooi ik het op constitutie. Kijk, mijn man is 1,87 meter lang. En weegt 63 a 64 kilo. Ik denk dat we rustig mogen stellen dat dit niet echt dik is. Hij heeft al meerdere keren in zijn leven een dieet gedaan om dikker te worden. Met als gevolg dat hij afvalt (omdat hij dan gewoon wat vaker naar de toilet gaat). Ik denk dus eerlijk gezegd dat het soms niet werkt om steeds meer te gaan voeren. De spijsverteringskachel gaat dan bij sommige mensen/honden nog harder branden.

Er zijn dus nog wat kleine dingen die ze kan proberen (met de groenten) maar als dat ook niet werkt, houd het op. Je kunt wel met satinballs en grote hoeveelheden koolhydraat gaan werken maar dat is super ongezond. Zorgen hoeft ze zich in ieder geval niet te maken. De hond is helemaal nagekeken en gezond bevonden en niet iedereen past gewoon binnen de norm. Ze heeft gewoon een heel bijzonder hondje :)
#1894599
ik denk ook dat, zoals je zegt alle medische mogelijkheden uitgesloten, het gewoon een hond is met een enorm snelle stofwisseling. ik ken inderdaad ook mensen die super veel, gezond, eten en niet aan komen. ik ken een zelfde verhaal van een kat, helemaal gezond, maar 3 keer zoveel eten als even oude broer/zus en dun blijven..
#1895171
miik schreef: En niet onbelangrijk,....
Wat wordt er gedaan aan bv sport en activiteiten ?
En waar slaapt de hond, ligt de hond bv erg koud ?

Mijn Abby weegt 17 kilo en eet ruim 800 gram, maar ja ik sport heel veel met haar.
En ze is erg beweeglijk, bij haar maak ik me dus geen zorgen.
Helemaal met je eens niet onbelangrijk, alleen denk ik dat het daar niet aan ligt.
Er wordt gemiddeld over heel de dag 1.5 uur met haar gewandeld.
En trainen is twee keer in de week een uurtje.
Ze leeft gewoon in huis en slaapt zelfs boven dus kou zal ook geen sprake van zijn denk ik.......
#1895173
Iedereen dank voor de reactie, ik begrijp dus dat ze zich niet veel zorgen hoeft te maken, gelukkig!!
Ik ga het van de groente doorgeven, ik weet zeker dat ze dat direct gaat aanpassen.
En dan houden we het idd maar op een bijzonder hondje ;)
#1951819
Inmiddels zijn we ruim anderhalve maand verder.
Menu is aangepast, dus wat minder (naar 10%) groente waarvan 5% kooldraatrijke soorten.
Verder is ze wat meer spiervlees en orgaan gaan voeren.
Vandaag is het hondje gewogen en er zit geen gram verschil in dus we gaan er maar van uit dat het gewoon een hondje is wat een snelle spijsvertering heeft en gewoon veel kan eten. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door