Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1894159
Zijn er meer mensen die nagedacht/ gekozen hebben voor een sterillisatie van een reu ipv een castratie ?

Het gaat dan om het onvruchtbaarmaken dmv het doorsnijden van de zaalleiders ipv zijn ballen verwijderen wat een grote inpact heeft op zijn gedrag.
#1894303
Ik mag mijn gesterilliseerde mormel zo ophalen om 15.30 uur. Ik heb Duzi laten sterilliseren mijn owcharka reu. Ik wilde het jaren geleden al bij Banjer maar toen kon in geen dierenarts vinden die er ervaring in had en waar ik vertrouwen in had. Ik heb altijd spijt gehad van Banjers castratie omdat hij daarna onzekerder werd. Nu wel een dierenarts gevonden die hier ervaring in had Jolanda Boerland van het PWC in Apeldoorn.  Ik vind Duzi qua karakter helemaal goed zo maar ik heb wel intacte teven in huis. Ik wilde dus een onvruchtbare reu maar geen gedragsverandering en geen medische gevolgen! Mijn reutje is pas 5 mnd en castratie op deze leeftijd is ook slecht omdat de groeischijven dan later dicht gaan. Mogelijk dat ik hem later alsnog laat castreren als dat gedragstechnisch nodig zou zijn of ivm bijv. postaatproblemen maar de bedoeling is het bij een sterillisatie te houden. 
Door Lizzy
#1894492
Ja ik. En helaas kon ik ook geen DA vinden die dat een goed plan vond. Ik vermoed dat mijn huidige DA het een prima plan zou vinden, zou ik het hem vragen. De narcose is iets langer omdat de operatie wat gecompliceerder is en wat langer duurt. Maar met die prima narcoses van tegenwoordig is dat geen probleem lijkt me. Het enige is dat je niet goed weet wanneer je hond geen levende zaadcellen meer in zijn sperma heeft. Want dat duurt lang, zeker als hij weinig zaadlozingen heeft.

Dit zeggen ze over mensenmannen:

Spermacontrole

Twee tot drie maanden na de ingreep wordt de steriliteit via een onderzoek van het zaadvocht gecontroleerd. Het mag geen zaadcellen meer bevatten. Wanneer dode of levende zaadcellen in het ejaculaat worden gevonden dient het spermaonderzoek eenmaal per 4-6 weken te worden herhaald tot er geen zaadcellen meer worden aangetroffen. Wanneer binnen een jaar na vasectomie nog zaadcellen worden gevonden, kan een nieuwe operatie worden aangeraden.
Meestal wordt gevraagd dat voor de controle een 15 à 20 zaadlozingen (1 à 2 per week) hebben plaatsgehad. In die tussenperiode is een extra voorbehoedsmiddel aan te raden.

En volgens de DA's met wie ik dit toen besproken heb, geldt dit voor een hond ook, alleen duurt het A)waarschijnlijk langer voordat er geen levende zaadcellen meer aanwezig zijn door de geringe hoeveelheid zaadlozingen en is dit B)bij de hond allemaal minder leuk om te controleren, ook financieel-technisch. Maar daar zal deze DA het van jou met jou allemaal al vast over gehad hebben.
Door keetje
#1897465
Ik heb in het (verre) verleden al eens een reu laten steriliseren.
Het was, geloof ik, al in 1977 of 1978.
Onze dierenarts toen, stelde het zelf voor.
Hij behield na de operatie wel zijn "mannelijke driften" :D maar er waren geen kwalijke gevolgen. ;)
Ik had toendertijd ook 2 teven in huis en voor ons is het toen een goed besluit geweest.
Door vagebond
#1897594
Ik ken een klant van wie zijn newfy, heel mooie reu trouwens, gesteriliseerd is. De hond had een trauma opgelopen en is rontgenologisch niet meer goed, dus ook niet meer voor de fok. Hij had al een keer per ongeluk hun eigen Berner gedekt. Om dit te voorkomen en ook vanwege de vachtverandering na castratie bij dit ras heeft hij in overleg met de da besloten om te steriliseren. Ik vind t een goed plan in dit geval.
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#1897999
Buiten het feit dat de reu niet vruchtbaar meer is, veranderd er toch niets, dus de onrust die er is als de teef of teven loops zijn blijft hetzelfde, ze kunnen dan de hele dag aan de rol gaan want er kan niets van komen..is dat dan de bedoeling?
Daar moet ik toch even niet aan denken eerlijk gezegt....
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1898073
de Meiden schreef: Buiten het feit dat de reu niet vruchtbaar meer is, veranderd er toch niets, dus de onrust die er is als de teef of teven loops zijn blijft hetzelfde, ze kunnen dan de hele dag aan de rol gaan want er kan niets van komen..is dat dan de bedoeling?
Daar moet ik toch even niet aan denken eerlijk gezegt....
Nee vandaar ook mijn vraag, ik hoorde een keer iemand vertellen dat de reu de hele dag van bil mocht. Daar moet ik ook niet aan denken.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1898078
Alba schreef: Ik zou ze nog wel scheiden als de dames loops zijn, maar ik vind het wel een super oplossing wat betreft de nadelen die je hiermee 'ontloopt'!
Maar dan heb je nog steeds een gefrustreerde reu  :-\
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#1898100
*Dorothea* schreef: Nee vandaar ook mijn vraag, ik hoorde een keer iemand vertellen dat de reu de hele dag van bil mocht. Daar moet ik ook niet aan denken.
*Dorothea* schreef: Maar dan heb je nog steeds een gefrustreerde reu  :-\
Daar denk ik ook aan.....
Gebruikersavatar
Door Riek
#1898292
Waarschijnlijk een domme vraag. Maar waarom zou de reu dan nog steeds gefrustreerd zijn?
Als een mensenman gesterriliseerd is, dan is hij toch ook niet gefrustreerd na de "daad".  ;) Sorry voor de woordkeuze.
Ligt dat bij honden anders? Zij hebben natuurlijk geen sex voor de lol, maar voor de voortplanting, zit daar het verschil in?
Door Alba
#1898301
[quote="*Dorothea*"]
Maar dan heb je nog steeds een gefrustreerde reu  :-\
[/quote]

Tja, dat hangt van de reu af. Ik ken zat dekreuen die echt niet tot over de oren gefrustreerd rondlopen. En die verblijven gewoon in hetzelfde huis als de loopse teven. Ik ben geen reuenmens, maar als ik er een reu bij zou hebben die het heel moeilijk heeft met loopse dames in huis, zou hij uit logeren gaan. Met een steriele reu is dat toch ook makkelijker, een volle reu zou ik veel langer uit logeren doen dan een steriele (afhankelijk van zijn frustratielevel natuurlijk). Er zou bij mij niet gedekt mogen worden.

Deze hond is ook nog heel jong als ik het goed begrepen heb en dan vind ik castreren geen optie. Ik kan me voorstellen dat op latere leeftijd je alsnog castreert, afhankelijk van zijn gedrag/karakter. Maar als dat niet nodig is, zou dat natuurlijk heel mooi zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door