Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ineke P
#1893942
Goedemorgen! Ben vanmorgen bij de slager geweest in Harderwijk. Kwam via jullie site aan zijn adres. Ik ben een beginneling op het gebied van vlees voor de hond. Helaas had de slager geen kant en klaar pakketjes :-\. Dus nu heb ik maar van alles gehaald. Zakjes kopvlees, pens, runderlever, rundernier, eendenlever, kiphart en hertenvlees en nog een zak met eendennekken als snack. Er zitten geen botten bij. Volgens de slager moest ik die zakjes vlees licht ontdooien en dan doorelkaar gooien. Maar er zitten zakken bij van een kilo. Nu dacht ik zelf om eventueel gewoon de ene dag kopvlees te geven en de andere dag runderlever en weer de volgende dag kiphart, en dan weer een dag hertenvlees,etc. Of is dat toch niet zo goed en kan ik beter de boel door mekaar doen? Vind het best moeiijk :-[. Had liever kant en klaar mixjes gehad. Dat is voor een beginner veel makkelijker. Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen ::).
P.s. Onze labrador is 5 maanden. Normaal krijgt ze Farmfood met 1x in de week smuldier vlees compleet.
Laatst gewijzigd door Ineke P op di 11 jan 2011, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door **Jolanda**
#1893969
Ik denk dat je je het beste eens in kunt lezen in de bieb. Lizzy heeft een beginnersdocumentatie aangemaakt waar je heel veel info kunt lezen.
Ook vind je daar hoe je een menu in elkaar moet zetten ;)
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Daarbij heb je al geschikte vleesbotten van de slager meegekregen, en dat zijn de eendennekken ;)
Die grote runderbotten zijn namelijk niet geschikt om te voeren ;)
Door jara
#1893970
Welkom hier op BP.

Eerste vraag is of je al een menu hebt geprobeerd samen te stellen voor je hond.
In een menu zitten de juiste verhoudingen verwerkt qua hoeveelheid spiervlees, orgaan, botvlees etc.

Een menu bestaat bijvoorbeeld uit;

40% botvlees (kip/eendnek om te beginnen)
35% spiervlees
15% orgaan
5 % groentemix
5 % vis

(percentages kunnen varieeren)

Je neemt het gewicht van je hond en geeft 5 tot 7% (jonge hond) van dat gewicht aan voer per dag x 7 = je hoeveelheid per week en daar laat je de percentages van botvlees en orgaan etc. op los.
Dit verdeel je over de week/aantal maaltijden en je hebt je juiste verhoudingen om te voeren.

Als je uit de losse pols gaat voeren zoals je in je vraag stelt heb je geen overzicht wat je voert.

In de bibliotheek kun je allerlei info vinden over het zelf samenstellen en welke botten wel en niet te voeren (voor beginner).
Door *Flip*
#1894149
Ineke P schreef: Volgens de slager moest ik die zakjes vlees licht ontdooien en dan doorelkaar gooien.
...en wat is de ervaring van de slager met Barf?! Je hoeft de verschillende soorten spiervlees echt niet te mengen. Het gaat erom dat je de juiste percentages voert over een bepaalde periode, bijvoorbeeld 1 op 2 weken.
Je kunt s morgens spiervlees geven en s avonds eendennekken met orgaan.

Voerde je van Farmfood de br*kken of diepgevroren vlees? Lees zeker Lizzys documentatie over zelf samenstellen, de juiste botten(!) enz. Mocht je dan nog vragen hebben, altijd stellen :)
Door Ineke P
#1894193
Dank jullie wel voor de reacties. Momenteel krijgt ie ffbrokken.
Ik had het nooit moeten kopen. En eerst kant en klaar moeten doen. Want ik zie door de bomen het bos niet meer. Heel de vriezer ligt stampvol, en ik weet niet eens hoe ik het moet doen. De slager zei dat ik alles door mekaar moest doen. Dan was het altijd goed. Maar nu zie ik dat dat helemaal niet zomaar kan. Ik dacht nog wel dat hij een goed advies kon geven :(. Vanavond ga ik maar eens op het gemak alles lezen over de hoeveelheid procenten e.d.
Ik wil voor de hond het beste en in mijn impulsiviteit heb ik een hoop vlees aangeschaft. Mijn man verklaart me voor gek.... ;D En eigenlijk vind ik dat zelf ook.... :D Had beter na moeten denken. Maar ben er al wel uit dat kopvlees spiervlees is en de rest heb ik allemaal orgaanvlees(eendlever, kiphart, runderlever, rundernier). En waar valt pens dan onder? Want daar heb ik ook 4 kilo van...... :-[

Ik zat eerst te denken om van al dat vlees kant en klaar pakketjes te maken. Alles afgewogen en eventueel met nog iets erbij. Want ik heb veel orgaan vlees. Maar wat Pammie zegt, 's morgens en 's avonds verschillend, is ook een goed idee.
Laatst gewijzigd door Ineke P op di 11 jan 2011, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door **Jolanda**
#1894196
Dit is iets wat iedereen kan gebeuren, mijn eerste bestelling bij de slager waren lamspootjes :-X

Lees je alles op je gemak door, je kunt nog altijd kant en klaar vers vlees bij een dierenspeciaalzaak kopen om mee te beginnen ;)

Pens valt onder orgaan
Door nienk
#1894197
haha, joh, je bent gewoon enthousiast, hartstikke leuk! dat vlees wat je nu hebt komt heus wel goed op, als je hier veel gelezen hebt en menu's van andere hebt gezien dan wordt er ineens een heleboel duidelijk. succes! (en voor je hond: geniet ervan, wordt smullen!)
Door Ineke P
#1894202
Dank je wel!!!! Moed er in houden. De vriezer ligt echt helemaal vol. Het is niet zo'n grote, en voor ons zelf past er niks meer bij. Zelfs geen brood...... ;D :D :-\ :biggrin2: Kun je nagaan hoe gek ik ben met de hond...........hahahaha!!!!!! ;D :D ;D
Door Nynke
#1894208
Welkom op Barfplaats Ineke  :) :) :)

Ik zou als ik jou was snel en serieus de beginnersdocumentatie lezen van de link die Jolanda gaf  :) :)
Als 2e zou ik een vriezer extra aanschaffen, eventueel via Marktplaats  :) :)

Nog 1 tip: geef lever niet als een complete maaltijd, dan heb je de dag erop heeeeel grote kans op diarree  ;)
Door jara
#1894211
Het komt vast wel op allemaal......je kan al wel vast beginnen de een KVV te kopen ipv de brok en dat alvast te gaan voeren....kun je meteen beginnen met de kipnek te geven (niet tegelijk met de brokken).

Pens valt onder orgaan
Door **Jolanda**
#1894248
Ineke P schreef: Dank je wel!!!! Moed er in houden. De vriezer ligt echt helemaal vol. Het is niet zo'n grote, en voor ons zelf past er niks meer bij. Zelfs geen brood...... ;D :D :-\ :biggrin2: Kun je nagaan hoe gek ik ben met de hond...........hahahaha!!!!!! ;D :D ;D
Mwah, geloof me, dat valt nog wel mee hoor. Weet dat wij barfers minstens 1 vriezer voor het voer van de honden hebben. Of een hele grote of 2 kleine of 2 grote en 1 kleine of nog meer :D ;D Wij hebben crisis als een vriezer stuk is en de meeste hebben chronisch plaatstekort ook al zijn ze in bezit van 2 (of meer) vriezers speciaal voor de honden ;)

Maar begin maar eens met kvv, lees je goed in en voor je het weet ben je besmet met het barf-virus en daar kom je nooit meer vanaf :P :biggrin2:
Door nienk
#1894268
Wij hebben crisis als een vriezer stuk is en de meeste hebben chronisch plaatstekort ook al zijn ze in bezit van 2 (of meer) vriezers speciaal voor de honden ;)
ja, en als dat niet het geval is, heerst er een soort chronische erg hardnekkig frustratie over ruimte gebrek voor (nog) een vriezer.. daarbij wordt dan de inschikkelijkheid van het weekend adres sterk op de proef gesteld.. (pap, wil je een beetje ruimte maken? pap, het past niet meer. pap, we moeten vanavond ijs eten want ik heb konijn voor Reus mee. pap, als je me nou gewoon een la geeft? pap, de la is gekrompen, kan die er boven ook niet leeg? pap, jullie hoeven toch niet per se 4 verschillende diepvriesgroentes op voorraad te hebben? zeg, pap, als ik jullie nou een grotere vriezer kado doe?)
Door Ineke P
#1894276
KVV gaf ik al zo om de paar dagen. Maar dit lijkt me nog lekkerder en beter voor de hond. En ik dacht dat het voordeliger was om zelf te mixen/ samenstellen. Mijn man vind het maar niks zo'n volle vriezer, dus ik ga toch maar eens flink lezen om binnenkort te starten met het vlees.
Door *Flip*
#1894371
**Jolanda** schreef:
voor je het weet ben je besmet met het barf-virus en daar kom je nooit meer vanaf :P :biggrin2:
het enige virus dat goed is voor uw huisdier ;D Hier ook binnen een week een 2e vriezer (groter dan die van ons) via marktplaats gekocht en dan heb ik maar 1 kat... Ik dacht nog even dat ik de 4 grote laden nooit vol zal krijgen, maar met een kat die alles lekker vindt heb je zo 13 vleessoorten en die gaan nou eenmaal in kilo's...
De (meestal mannelijke) aanhang moet altijd even overtuigd worden. Nu meer dan 1 jaar verder wilt meneer soms wel helpen hakken & verdelen :) Het scheelt dat meneer lichte vorm van smetvrees heeft en liever een aparte vriezer wilde voor 'al dat vieze spul'.

Hopelijk blijf je wel enthousiast en die vriezer, die komt wel weer een keertje leeg ;)
Laat je zeker niet afschrikken door mensen in je omgeving die het allemaal maar eng/vies/gevaarlijk vinden, je gaat ze tegen komen en kunnen een behoorlijke domper op de barf-vreugde zijn.

De meeste dierenspeciaalzaken hebben wel carnibest, bibi oid. Daar zitten ook gemalen botten in, in smuldier zit een calcium supplement en pens moet wel vieze pens zijn, anders heeft het weinig voedingswaarde.

Veel succes!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door