Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tessa
#1893727
Bij onze boxers wordt er een doppler onderzoek gedaan om aortastenose uit te sluiten , speciaal voor de fok.
Voor zover ik weet is er niet echt een behandelmethode.
Over prognoses durf ik ook niet zoveel te zeggen, want ik ken zelf geen honden met deze aandoening, dus aan mij heb je eigenlijk niets.
Komt het bij de dalmaat ook vaker voor dan?
Door miik
#1893793
Ik weet er zelf niets van.
Maar op voernatuurlijk zit Veramon (moderator) en zij heeft een Golden Retriever- Yola.
Die heeft dit en loopt er alweer 2 jaar mee volgens mij. Misschien kun je haar wat informatie en ervaringen vragen.
Door Lizzy
#1893846
Wat ik op Internet over aortastenose kan vinden is dat de ernst van de aandoening uitgezocht moet worden dmv echo, dat de ernst van de aandoening iets zegt over het verloop van de ziekte en dat er afhankelijk van de ernst medicatie kan worden ingezet (maar toch niet kan voorkomen dat een hond met een ernstige afwijking plots overlijd). Zie:

Aortastenose bestaat in verschillende gradaties, die ook elk een zeer verschillende prognose hebben. Zo kunnen honden met een milde vorm van stenose een normale levensduur en –kwaliteit kennen, terwijl dieren met een erge stenose al op jonge leeftijd (plots) sterven.

De aorta is de grootste slagader van het lichaam. Het bloedvat komt uit de linker hartkamer en loopt onder de rug door, helemaal tot aan de achterpoten. Bij aortastenose is er een vernauwing van de overgang vanuit de linker kamer naar de aorta. Hoe nauwer de uitgang, hoe ernstiger de klachten en hoe slechter de prognose. In tegenstelling tot pulmonaalstenose, is het niet zinvol om de vernauwing op te rekken. Veel dieren met deze aandoening krijgen uiteindelijk levensgevaarlijke hartritme stoornissen. De behandeling heeft als doel het aantal hartritmestoornissen te verminderen

De diagnose wordt gesteld met behulp van echografisch onderzoek, en kan worden bevestigd met hartcatheterisatie.

Enkel dmv echografisch onderzoek (doppler) kan de ernst van de aandoening bepaald worden.
Met doppler-onderzoek kan de snelheid en de drukgradiënt in de aorta gemeten worden, en kan de graad van de stenose (mild-matig-ernstig) bepaald worden.

Ook de letsels thv de aorta, evenals de dikte van de spierwanden kunnen echografisch in beeld worden gebracht.

In milde gevallen van aortastenose is behandeling meestal niet noodzakelijk.
Bij ergere gevallen is de therapie voornamelijk gericht is op het verminderen van inspanningsintolerantie en syncopes (“flauwvallen”), en op het voorkomen van plotse sterfte.

Het spreekt voor zich dat honden die belast zijn met aortastenose uitgesloten dienen te worden uit de fok.
Door Erna
#1893860
Thanks Liz.

Na een dag lezen en informeren was ik ook al zover gekomen dat ik inmiddels weet dat aorta stenose geen goede prognose heeft. Er is feitelijk geen behandeling die het probleem oplost mogelijk en de therapie is erop gebaseerd om het leven van de hond te veraangenamen en verder niet. Vrolijker worden we er niet van, dat moge duidelijk zijn.

Voor de duidelijkheid zal ik de situatie even uitleggen. Na lang twijfelen, omdat er nog niets zeker is maar omdat we gebaat zijn bij zoveel mogelijk adviezen, meningen en ervaringen wil ik het toch uitleggen.

Het gaat om een pupje van Fleur. Het laatste pupje, de 3 anderen zijn al uitgevlogen en daar gaat het goed mee. Dit is de laatste die er nog was en gelukkig waren we ook nog niet actief op zoek naar een baas. Tot afgelopen zaterdag was er niets aan de hand. Zoals iedereen weet was zij de kleinste van het nest maar zeker niet de minste. Iedereen heeft op de webcam (en wat kun je soms blij zijn met een cam) kunnen zien hoe levendig, actief en energiek ze was. De kleinste maar ze liet zeker niet het kaas van haar brood eten. Dit om aan te geven dat er ook echt niets aan de hand was.

Zaterdagavond is ze in haar neus gebeten door Fokke. Uiteraard ging het om eten. Ze kwam te dicht bij het eten van Fokke en hij snauwde haar af. Gewoon normaal zoals elke andere hond had kunnen doen en beet haar in haar neus. Er zit een klein wondje op haar neus maar niet dusdanig dat er reden voor paniek was of dat ze naar de dierenarts had gemoeten. Ook niets ten nadele van Fokke, dit soort dingen gebeuren nu eenmaal in een roedel. Het wondje bloedde en is 's avonds een beetje gaan pussen. Ze kreeg ook koorts (40 graden) maar dit daalde na een uurtje alweer dus ook geen reden tot paniek. Ze was wat onder de indruk maar heeft dezelfde avond nog gewoon met de andere honden gespeeld zonder problemen.

Zondag ochtend echter begon ze te kuchen. En ook dat kan bij een puppie en het eerste waar wij aan dachten was kennelkuch. Door de beet had ze misschien wat minder weerstand en dan ligt kennelkuch al snel op de loer. Nog niets aan de hand hoewel het kuchen wel de hele dag aanhield en ook niet echt verminderde ondanks honing en hoestdrankjes.

Gisteren zijn we met haar naar de dierenarts gegaan en onderweg daarnaar toe hadden we al de indruk dat er iets anders dan kennelkuch moest zijn. Ze had een snelle, hoge ademhaling en haar kuch voelde alsof ze vocht in haar longen had. Bij de dierenarts bleek al snel dat ook zij de boel niet vertrouwden en zijn er thoraxfoto's gemaakt. Naar aanleiding van het beeld op de foto's is er besloten om haar in een

zuurstofkamer te leggen en later die middag een echo te maken. Op de foto's was te zien dat haar hart sterk vergroot is. Gistermiddag is dan ook een hartecho gemaakt en hebben ze kunnen constateren dat haar linkerboezem sterk vergroot is. Daarnaast hebben ze
een structuur gevonden die ze niet thuis kunnen brengen. Hierdoor hebben we onmiddellijk een afspraak bij een cardioloog gemaakt en daar
zal ze morgenochtend onderzocht worden.

Tot die tijd moet ze zo rustig mogelijk gehouden worden en dat valt niet mee. Ze is 10 weken oud en wil de wereld ontdekken. Ze slaapt nu
sinds 2 nachten bij ons op bed en we hebben gemerkt dat ze het liefste met haar hoofd wat hoger dan haar lijf ligt. Ze heeft dan ook de
hele nacht met haar koppie op mijn nek gelegen. Uiteraard hebben wij geen oog dicht gedaan maar dat komt ook wel weer goed.

Ze eet normaal, is ook levendig en alert maar kucht zodra ze zich inspant. Ze heeft op dit moment 3 soorten medicijnen, 1 vanwege het
wondje op haar neus (om eventuele infecties geen kans te geven om naar het hart over te slaan want dat heeft het al zo moeilijk), daarnaast
nog plaspillen (vanmiddag weer fijn ons dekbed wassen) en medicijnen om het hart rustig te houden.

Laten we in godsnaam hopen dat het geen aorta stenose is maar iets anders wat wel te verhelpen is. Ze zou nog een heel leven voor zich moeten hebben.

Natuurlijk hebben we gisteren ook lang nagedacht en gesproken over het traject wat we ingaan. Het 'probleem' zit voor ons in de leeftijd van de pup. Constateer je dit op een leeftijd van 4 a 5 weken zou de beslissing om haar te laten gaan 'makkelijker' zijn. Of misschien niet makkelijker, maar een ander gevoel oproepen. Nu is ze 10 weken oud en al een hele hond. Voor nu hebben we besloten om de hartecho bij de cardioloog te laten maken en eventuele beslissingen op de uitslag daarvan te baseren. Meer kunnen we even niet.
Door Lizzy
#1893871
Oh sh*t Erna :'(

Iets anders weet ik gewoon niet te zeggen... Heel veel sterkte morgenochtend en ik duim me gek dat het iets anders is, iets dat te behandelen is.
Door henneke
#1893878
goddorie Erna wat kut  :'( :'( :'( het arme kleine knokkertje , ik ga me gek duimen dat het iets is dat te verhelpen is meid  :-* :-*
Door zurca
#1893928
Ach Erna...wat een zorgen om zo'n klein hummeltje :'(
Ik kan je verder geen raad oid geven maar zal heel hard mee duimen dat er morgen iets ontdekt gaat worden waar ze gewoon groot en oud mee kan worden :-* :-*
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1894024
Ach Erna, wat een zorgen om zo'n kleintje. :-\
Heel veel sterkte morgen en de duimen gaan hier heel hard draaien voor toch een andere uitslag, iets waar wat aan gedaan kan worden. :-*
Door margreet
#1894047
Heb er totaal geen verstand van maar laat je toch even weten dat ik dit zwaaaaaaaar klote vindt voor jullie en de kleine.
Duimen dat het een andere aandoening is,en dat er een remedie voor is.
Dikke knuffel van mij xxxxxxx
Door Mevroi Kruim
#1894069
Jakeks Erna, dit is idd ongelofelijk balen en akelig en naar  :'( duimen maar dat er idd een andere, geneesbare oorzaak is.
Door Erna
#1894074
Ik weet het ook allemaal even niet. Ze is hartstikke levendig en op wat gekuch na merk je niets aan haar. Ze heeft ook haar normale voeding opgegeten en staat zich nu druk te maken omdat ze uit de bench wil. Wat natuurlijk niet mag maar ze kucht nu ook even niet. Er is inmiddels alweer overleg geweest met de dierenarts en er is besloten dat ze vandaag niet in de zuurstoftent hoeft omdat het redelijk gaat.

Fleur (moeder) is sinds vanmorgen aan de diarree en ik begin me toch sterk af te vragen of ik niet een of ander virus of iets dergelijks in huis heb wat deze klachten kan veroorzaken maar misschien is dat ook wel ijdele hoop ?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door