Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

#1893925
Ik heb hier een 8-jarig Kitje (Franse buldog) die (waarschijnlijk) neurologische uitvalsverschijnselen aan haar achterhand heeft. Dat betekent dat ze wel kan lopen maar niet heel stabiel staat en sleept met haar voetjes. Daarom mag ze alleen op gras en zachte ondergronden lopen, omdat ze anders wondjes krijgt. Daarbij heeft ze artrose.

Ze krijgt momenteel glucosaminetabletten voor mensen van de Tuinen, maar ik zie geen enkele verbetering. Dus wilde ik haar in elk geval  gelatinaat van Primeval gaan geven (aangeraden door de dierenwinkel ipv het poeder van de Groene Os). Verder krijgt ze visoliecapsules met omega 3, 6 en 9, om de dag (maar kan ik misschien gaan verhogen tot dagelijks).

Nu twijfel ik of ik daarbij ook nog spier support van de Groene Os zal geven. Volgens de mevrouw van de dierenwinkel die ik zojuist belde om het te bestellen, zou dat naast gelatinaat niet echt nodig zijn omdat er veel van hetzelfde in zit (?) Maar ik las hier ergens dat de Groene Os zei dat je prima de glucosamine en de spier support samen kon geven. Daarbij, sterke spieren zullen misschien nog het enige zijn wat haar gang nog iets kan verbeteren.

Ik kan het natuurlijk gewoon proberen, maar vind het ook wel interessant om andere meningen te horen, mochten die er zijn.
#1893935
Ik zou om te beginnen echt direct deze omega capsules weggooien! Omega 6 krijgt jouw hond al in grote hoeveelheden binnen middels de voeding. En teveel omega 6 veroorzaakt allerlei vervelende problemen. Ik raad je echt met klem aan nooit omega 6 aan je hond te geven (of zelf te nemen) en alleen te supplementeren met omega 3 vetzuren. Dus visolie of algenolie.

Ik heb Brutus om dezelfde reden langdurig spier support gegeven. Ik heb zelf altijd het idee gehad dat hij er baadt bij had qua spieren. Maar bepaald niet qua gedrag. Hij werd er zo hyper en kniftig als de pest van. Ik heb toentertijd uitgezocht welke stof daarvoor verantwoordelijk moest zijn, maar ik kan er niet meer op komen welke het was. Ik heb ook met de producent gemaild maar ben daar niks wijzer van geworden.

Ik zou zelf eerder los supplementen geven. Zoals extra vitamine B's en misschien Creatine. En misschien een goede multivitamine waar zink, selenium, kalium en jodium in zit.

Ah! Ik weet het al weer. Waar Brutus helemaal lijp van werd is de stof Choline.
#1893949
Dank voor je antwoord Lizzy. Ik denk dat ik zwaar achterloop want ik deed netjes wat ik ooit hier op Barfplaats had gelezen: visolie Extra van de Etos geven omdat daar ook nog borageolie in zat met omega 6 (oké, ditmaal visolie Compleet met ook nog omega 9). Maar zo te lezen zijn de inzichten inmiddels veranderd. Ik zal hier dan ook mee stoppen en 'gewone' visolie kopen.

Losse supplementen vind ik enerzijds ook wat risicovol. Ik bedoel, het is zo'n klein hondje en vind het doseren erg lastig, zeker met meerdere supplementen. Ik zal 'ns wat gaan zoeken over choline en of meer honden daar bijwerkingen door krijgen. Het mooie van zo'n compleet poeder is dat het al alles bevat wat goed is voor de spieren natuurlijk en dat er minder gevaar is voor overdosering.

Ik heb begin vorig jaar wat geëxperimenteerd met mengsels voor hernia (Puur hernia geloof ik), en ik meen ook Puur spondy. Helaas zag ik geen enkel verschil, terwijl het juist heel goed voor haar zou moeten zijn, want een van die middelen werkten ook gunstig op de sluitspier van de anus, maar nog steeds laat ze helaas vaak zomaar haar keutels vallen. Ik zal van dat Puur spondy nog even nakijken, maar ik weet bijna zeker dat ik dat al heb geprobeerd.

Dus het versterken van de spieren is nog een beetje het enige waar ik aan kon denken, want middelen tegen glucosamine hebben tot nu toe ook nooit merkbaar resultaat laten zien (maar wil het wel blijven gebruiken, want foto's wezen toch zwarte artrose uit en hopelijk doet het ongemerkt toch wat).
#1893956
Anna Penta schreef: Dank voor je antwoord Lizzy. Ik denk dat ik zwaar achterloop want ik deed netjes wat ik ooit hier op Barfplaats had gelezen: visolie Extra van de Etos geven omdat daar ook nog borageolie in zat met omega 6 (oké, ditmaal visolie Compleet met ook nog omega 9). Maar zo te lezen zijn de inzichten inmiddels veranderd. Ik zal hier dan ook mee stoppen en 'gewone' visolie kopen.

Losse supplementen vind ik enerzijds ook wat risicovol. Ik bedoel, het is zo'n klein hondje en vind het doseren erg lastig, zeker met meerdere supplementen. Ik zal 'ns wat gaan zoeken over choline en of meer honden daar bijwerkingen door krijgen. Het mooie van zo'n compleet poeder is dat het al alles bevat wat goed is voor de spieren natuurlijk en dat er minder gevaar is voor overdosering.

Ik heb begin vorig jaar wat geëxperimenteerd met mengsels voor hernia (Puur hernia geloof ik), en ik meen ook Puur spondy. Helaas zag ik geen enkel verschil, terwijl het juist heel goed voor haar zou moeten zijn, want een van die middelen werkten ook gunstig op de sluitspier van de anus, maar nog steeds laat ze helaas vaak zomaar haar keutels vallen. Ik zal van dat Puur spondy nog even nakijken, maar ik weet bijna zeker dat ik dat al heb geprobeerd.

Dus het versterken van de spieren is nog een beetje het enige waar ik aan kon denken, want middelen tegen glucosamine hebben tot nu toe ook nooit merkbaar resultaat laten zien (maar wil het wel blijven gebruiken, want foto's wezen toch zwarte artrose uit en hopelijk doet het ongemerkt toch wat).
Ik denk dat het vooral afhangt van wiens inzichten het zijn. De mijne zijn al erg lang om geen omega 6 te geven. En ik weet dat veel mensen het nut van borage olie zien. Ik echter niet.

Jammer, dat Puur Spondy niet werkt.... Ja, je kunt natuurlijk ook prima spier support geven. Mocht je alleen rare dingen aan je hondje merken, dan weet je hoe dat komt, dat zou dan de choline kunnen zijn.

En Fido heeft een goed punt! Ik zou zeker osteopathie proberen!
#1893974
Bedankt Fido, voor je advies. Ik heb alleen op therapeutengebied al heel wat afgeshopt met Kitje, waaronder manuele therapie en (langdurige) acupunctuur en zwemtherapie. Zonder ook maar het minste resultaat. Ik heb al een tijd geleden besloten te stoppen met het proberen van allerhande therapieën en me te richten op supplementen en het zorgen voor voldoende, aangepaste beweging.

Lizzy, ik zal er inderdaad op letten, dan ben ik in elk geval gewaarschuwd.
#1894033
Nog even een toelichting na wat nadenken: ik denk dat er neurologisch gezien iets onherstelbaars is beschadigd bij Kitje. Dit omdat ik zoveel heb geprobeerd, allemaal krachtige en gerichte middelen/therapieën, en niets ook maar de minste verbetering gaf. Hooguit zakt ze nu iets minder snel door haar achterpoten als ze een tijdje staat (vermoed ik) waardoor ik denk dat optimaal versterken van de spieren het enige haalbare is.
#1900821
Indien er spraken is van ataxie,begint bijna altijd als 1e in de achterhand,en je vermoed dat dit neurologisch is.dan kan dit alleen bevestigd worden door een MRI . Dit heeft niets met de spieren te maken maar met degeneratie van myeline (witte stof) van de zenuwbanen. Dit zie bv bij PML,Lemp,PN. Prednoral (Prednison) word hier voorgeschreven daar deze als enigste medicatie diep bij de hersenen kan komen....àls het aanslaat...!! Maar je moet als 1e eerst weten ...waarom deze uitval? en dan pas kan je weten ,welke medicatie je moet geven....
Door fransbulletje
#1920740
Onze franse bulldog Pierre,nu 7 jaar, heeft een afwijking in zijn wervelkolom en dan ook een aantal keren flink in de kreukels gelegen met hernia achtige klachten. Met behulp van fysio is hij er altijd weer bovenop gekomen maar ook hij is minder stabiel in zijn achterhand, vooral zijn linkerkant. Ook heeft de fysio arthrose vastgesteld .Omdat hij allergisch is voor vis was glucosamine, sacha's blend etc geen optie want daar spuugde hij gelijk van. Hij krijgt nu inmiddels 2 jaar PrimeVal gelatinaat en het gaat super goed met hem. Hij beweegt soepel, niet meer stijf en al jaren geen herniaklachten meer. Ook krijgt hij nu 2 jaar Carnibest i.p.v brokken en is daar veel actiever van geworden dus beide doen goed voor hem.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door