Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nienk
#1891600
Hallo!

als Reus straks weer wat meer dan konijn mag, zou ik graag meer met hem gaan barfen. hij krijgt nu kvv (tinlo barfmenu) en om praktische redenen kan ik niet helemaal gaan barfen. ik denk dat het neer gaat komen op ongeveer 1/3 barf, 2/3  kvv. dus, in een week zitten 14 maaltijden, waarvan ik hem er denk ik 5 barf van wil gaan geven. in hoeverre moet ik dan rekening houden met de percentage's? als hij de overige compleet kvv krijgt?

de barf dingen die ik hem kan geven zullen kleine, makkelijk te krijgen dingen zijn, dan denk ik zelf aan kippennek, lamsribben, pens, en orgaan van lam/geit. iemand tips of ideeen?

groetjes en alvast bedankt!
Door nienk
#1891990
ok, das mooi. en, aangezien we het straks heel langzaam op moeten bouwen welke diersoorten hij weer mag, dan kan het zeker ook geen kwaad om hem in eerste instantie die 5 keer barf van een zelfde dier te geven?
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1893799
Nee dat kan prima.

Ik heb met Kjell ook een eliminatie-dieet gedaan.
Eerst 8 weken alleen konijn, toen heb ik 2 weken konijn en haas gegeven, toen 2 weken konijn haas en eend enz. enz.
Door Nynke
#1894212
Nienke, ik zou, als ik jou was, de barfmaaltijden laten bestaan uit spiervlees, vleesbot en groenten, want normaalgesproken zit er in de meeste merken kvv meer dan genoeg orgaan  :) :)
Door nienk
#1894239
ok! dacht zelf aan af en toe een beetje pens geven, omdat daar gewoon makkelijk aan te komen is, en hij het enorm lekker vindt. zal ik dat dan maar gewoon soms doen, en dan vooral letten op hoe hij blijft poepen? groenten geef ik hem nu ook al, maar niet zo gepureerd als hier veel gezegd wordt, geef hem gewoon een hele wortel of stuk komkommer ofzo.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1895222
nienk schreef: ja precies, zo wil ik het ook gaan doen. hoezo ben jij begonnen met haas?
Ik kon daar toen makkelijk aan komen en hij vond het erg lekker.
Bovendien had hij nog nooit eerder haas gehad, dus was de kans dat hij daar slecht op zou reageren erg klein.
Als je denkt dat hij wel eens slecht zou kunnen reageren op kip, en je gaat meteen als 2de kip bij geven dan ben je snel weer terug bij af.
Dus dat is af te raden.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1895230
nienk schreef: ok! dacht zelf aan af en toe een beetje pens geven, omdat daar gewoon makkelijk aan te komen is, en hij het enorm lekker vindt. zal ik dat dan maar gewoon soms doen, en dan vooral letten op hoe hij blijft poepen? groenten geef ik hem nu ook al, maar niet zo gepureerd als hier veel gezegd wordt, geef hem gewoon een hele wortel of stuk komkommer ofzo.
Een beetje pens bij geven is niet erg, maar in de meeste kvv's zit inderdaad al veel orgaan (en pens dus), dus is de meerwaarde van andere soorten spiervlees, vleesbot en groenten groter.

Honden kunnen plantaardige celmembranen niet verteren en kunnen daarom de voedingsstoffen uit ongepureerde of ongekookte groenten niet opnemen. Dat is waarom wij gepureerde en/of gekookte groenten geven, dan gaan de celmembranen ook kapot.
Een hele wortel is dus leuk om wat te knagen, maar hij kan de voedingsstoffen niet / nauwelijks opnemen.
Door nienk
#1895483
hm ja ok. ik zal eens uit gaan zoeken welke diersoorten ik (behalve wat hij al veel gehad heeft) kan krijgen hier.
Door Nynke
#1895537
nienk schreef: hm ja ok. ik zal eens uit gaan zoeken welke diersoorten ik (behalve wat hij al veel gehad heeft) kan krijgen hier.
Waar is hier bij jou ??  Mag per pb  ;)
Door Stephanie777
#1895640
Is het raadzaam om bij fifty/fifty KVV/Barf ook minder orgaan te geven? Zo ja, aan welk percentage moet ik dan denken?
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1895804
Ik denk dat het er ook een beetje aan ligt welke kvv je geeft.
Sommige kvv's hebben een samenstelling die aardig richting de barf-percentages gaat
en waarvan 15-20% orgaan is. Dan kan je op de BARF-dagen ook de gewone percentages aanhouden.
Maar er zijn er ook waar het orgaan percentage (veel) hoger is.
Lang niet alle merken geven de percentages vrij, dus dat blijft toch altijd wat lastig vind ik.
Door Stephanie777
#1896287
Heb KVV van Naturis, net nog eens naar percentages gekeken en ze zitten gemiddeld op 10%. Eerder te weinig dus! Maar ik kan dan dus de gewone percentages blijven aanhouden met barf, als ik me niet vergis.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door