Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Esthertjuh
#1891585
Toen Ranga ongeveer een jaar was hebben we haar uit het asiel gehaald, ze woog 2,7 kilo :'(
Bij ons is ze gegroeid tot ongeveer 4,7/4,8 kilo, een stevige tante maar niet te dik (ze moest alleen niet zwaarder worden volgens de DA).
Haar gewicht is de afgelopen 2 jaar constant gebleven.
Nu is ze echter in 3 maanden veel aangekomen. Ze weegt nu 5,4 kilo en is nu echt te zwaar.
Ze krijgt maar 100gram eten op een dag, wat dus niet veel is voor haar gewicht. Dit wil ik dus eigenlijk ook niet minderen.
Verder is er ook niets veranderd. Ze speelde nooit veel en doet dat dus ook nog steeds niet.

Ik ben nu dus benieuwd of dit een medische oorzaak kan hebben en dat ik dit dus kan opperen als ik de DA bel.
Ben bang dat als ik zo de DA bel dat ze zeggen dat ik maar dieetbrokken moet gaan geven en dat ga ik dus echt niet doen.
Ik wil dus graag weten of er dingen zijn waar we wel een onderzoekje aan kunnen wagen.
Door *Flip*
#1891693
Esthertjuh schreef: Toen Ranga ongeveer een jaar was hebben we haar uit het asiel gehaald, ze woog 2,7 kilo :'(
Bij ons is ze gegroeid tot ongeveer 4,7/4,8 kilo, een stevige tante maar niet te dik (ze moest alleen niet zwaarder worden volgens de DA).
Haar gewicht is de afgelopen 2 jaar constant gebleven.
Nu is ze echter in 3 maanden veel aangekomen. Ze weegt nu 5,4 kilo en is nu echt te zwaar.
Ze krijgt maar 100gram eten op een dag, wat dus niet veel is voor haar gewicht. Dit wil ik dus eigenlijk ook niet minderen.
Verder is er ook niets veranderd. Ze speelde nooit veel en doet dat dus ook nog steeds niet.

Ik ben nu dus benieuwd of dit een medische oorzaak kan hebben en dat ik dit dus kan opperen als ik de DA bel.
Ben bang dat als ik zo de DA bel dat ze zeggen dat ik maar dieetbrokken moet gaan geven en dat ga ik dus echt niet doen.
Ik wil dus graag weten of er dingen zijn waar we wel een onderzoekje aan kunnen wagen.
als de DA zegt dat ze niet zwaarder mag worden, dan kan je er meestal vanuit gaan dat je kat wel iets minder vet mag hebben. Merendeel van de DA zijn toch bang om de baasjes te kwetsen. Je moet de ribben gemakkelijk kunnen voelen, maar niet kunnen zien, hetzelfde geldt voor de heup. Een kat hoort ook een taille te hebben.

Is er een reden waarom je niet minder dan 100gr wilt voeren? Als je kat ooit hongergeleden heeft dan zal zij ook geen maat houden met eten. Als je haar d'r gang laat gaan zal ze zich tonnetje rond eten. Zo heb ik het iig al met 2 vondelingen meegemaakt. 1 joeg zelf de honden weg bij hun eten en at paardenbrokken :-X

Is er ook niets verandert aan het voer? Merk je zelf dat de poes zich anders gedraagt/ergens last van heeft (vaak moeilijk te merken) waardoor je denkt dat het iets medisch kan zijn?

100gr voor een kat van 5.4kg is niet veel, maar 100gr voor een kat die 4-4.5kg zou moeten wegen zou het voldoende kunnen zijn. De richtlijnen van Barf zijn 1-3% vh lichaamsgewicht per dag, uitgaande van een kat van 4500 gram is dat min 45 en max 135gr. Als de kat geen speler is en hij komt niet buiten komt, dan zal er ook niet veel energie verbruikt worden en minder voer nodig zijn.

Zelf heb ik een behoorlijke kater (maine coon x noorse boskat) van 1.5jr, hij weegt bijna 5kg en eet 200-300gr per dag. Hij is erg slank, en een bonk spieren. Ik voer veel meer dan de 3% en denk zelfs dat hij nog wel iets meer kan gebruiken, maar dat wilt hij niet. Hij groeit ook nog en is overdag altijd buiten. Als hij 's avonds binnen is wilt hij graag spelen en 's nachts horen we hem ook regelmatig het huis door knallen.

De richtlijnen zijn dus enkel een indicatie, voor de een zal het te weinig zijn, voor de andere te veel. Misschien zijn er meer mensen die luie binnenpoezen ::) hebben en kunnen zij vertellen hoeveel zij voeren. Dan kan je beter vergelijken of de 100gr te veel is of niet.
Door Esthertjuh
#1891734
Ik weet dat de richtlijnen een indicatie zijn, Kayleigh krijgt ook 4 tot 5% van haar gewicht.
Dat ze altijd aan de zware kant was dat wisten wij zelf ook, maar het is nu binnen 3 maanden wel heel erg geworden.
Haar ribben konden we ook altijd voelen en nu dus niet meer.
Ranga komt altijd buiten (afgezette tuin), maar ook dan is er weinig beweging in haar te krijgen.
Ze is een zwervertje, maar ik weet niet hoelang ze gezworven heeft.
Toen we haar net kregen zat er dus ook geen stop op met eten (ze kreeg toen nog brok) en binnen no-time zat er 2 kilo aan, maar toen was ze ook erg mager.

Ik heb het laatste 1,5 jaar niets veranderd aan het eten en ook aan haar gedrag merk ik geen veranderingen. Vandaar dat ik misschien dacht dat het iets medisch is omdat haar gewicht de laatste 2 jaar gewoon constant was.
Als dat niet het geval is moet ik misschien toch maar wat minder gaan geven (dacht dat de richtlijn 2 a 3% was).
Door Limpy
#1892247
Hier schommelen er 2 ook met hun gewicht terwijl ze ook al een jaar op dezelfde hoeveelheid vers staan.
Betreffende kater ben ik al een paar maanden bezig er een half pondje af te krijgen, poes werd ook ineens wat voller dus zij mag nu ook mee doen.
Beiden krijgen nu ± 85-90 gram per dag (bietsen soms elders wat mee als ik niet oplet) en doen het er echt niet slecht op, vallen niet om of zo ondanks dat de kater best actief is.
Door mirdj
#1892284
Het ligt er ook een beetje aan wat je geeft, zo heb je vettere en magere vleessoorten. Misschien moet je daar eens naar kijken. Hier doen ze het goed op 125 gr per dag (2 katers van 6 en 7 kilo) en krijgen kip, paard, konijn en lam. Af en toe krijgen ze een stuk zalmfilet en sinds dit weekend een eendagskuiken.
Door Esthertjuh
#1892329
Ik geef eigenlijk voornamelijk wild als spiervlees.
Het enige wat vrij vet is is de eendenrug en lamsstaart en dat krijgen ze ook niet zo vaak.

Ik merk trouwens wel dat ze vaak probeert het eten van de anderen te jatten als ze de kans krijgt, zou dat dan een teken zijn dat ze toch honger heeft of komt dat omdat ze een zwervertje is geweest?

Maar ik zal vanavond dan eens beginnen met 80 gram per dag te geven, eens kijken hoe dat gaat.
Door Esthertjuh
#1892831
koekje schreef: Hoe oud is mevrouw wortelkleur nu? Schildklierfunctie laten bepalen zou je ook nog kunnen doen.
Volgens het asiel zou ze nu ruim 3,5 jaar zijn (voorjaar 2007).
Door Rianne145
#1892882
Esthertjuh schreef: Ik merk trouwens wel dat ze vaak probeert het eten van de anderen te jatten als ze de kans krijgt, zou dat dan een teken zijn dat ze toch honger heeft of komt dat omdat ze een zwervertje is geweest?
Haha, dat doen ze hier ook, dat is de reden waarom mijn kater een kilo dikker is dan gewenst. Hij komt echt niets te kort maar vind gewoon alles lekker. Bij mij is hoe hard ze schreeuwen of hoe fanatiek ze eten niet een graatmeter over hoeveel ze moeten eten, ik voer puur op het oog, ribben te goed voelbaar, iets meer, te weinig te voelen, iets minder.
Door Esthertjuh
#1892956
Rianne145 schreef: Haha, dat doen ze hier ook, dat is de reden waarom mijn kater een kilo dikker is dan gewenst. Hij komt echt niets te kort maar vind gewoon alles lekker. Bij mij is hoe hard ze schreeuwen of hoe fanatiek ze eten niet een graatmeter over hoeveel ze moeten eten, ik voer puur op het oog, ribben te goed voelbaar, iets meer, te weinig te voelen, iets minder.
Dat doe ik dus ook. Haar gewicht bleef met die 100gram ook mooi constant, maar is nu dus in 3 maanden tijd flink toegenomen :-\
Gebruikersavatar
Door Sweet Dutchess
#1893016
Esthertjuh schreef: Dat doe ik dus ook. Haar gewicht bleef met die 100gram ook mooi constant, maar is nu dus in 3 maanden tijd flink toegenomen :-\
Komt ze buiten?
Misschien vangt ze tussendoor wel een lekker hapje ? Veldmuisje , musje  ::)
Door Esthertjuh
#1893043
Sweet Dutchess schreef: Komt ze buiten?
Misschien vangt ze tussendoor wel een lekker hapje ? Veldmuisje , musje  ::)
Alleen in de tuin, dus als ze al iets zou vangen zou ik het zien :)
Overigens komt ze nu wel minder buiten, ze is in ieder geval weer snel binnen :P
Maar ook in de zomer gaat ze vooral liggen zonnen in de tuin.
Met haar spelen heeft ook niet veel zin, want daar heeft ze na 10 seconde ook genoeg van :-\
Door *Flip*
#1894509
Je een kuiken/kippennek/oid aan een touwtje binden en in de tuin rond slingeren, dan moet er bewogen worden voor het eten :)
Door Rianne145
#1894642
Esthertjuh schreef: Dat doe ik dus ook. Haar gewicht bleef met die 100gram ook mooi constant, maar is nu dus in 3 maanden tijd flink toegenomen :-\
Zou kunnen dat het inderdaad iets medisch kunnen zijn of ze vind ergens iets bij. Ik zou even langs de dierenarts gaan en het daar overleggen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door