Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door <Karen>
#1889960
Mijn eerste grote bestelling is de deur uit en ik heb een menu in elkaar gedraaid. Ik heb me suf gelezen en heb er een hele tijd op zitten puzzelen (ben ook een stuk wijzer geworden van excel en ik kan nu alles naar believen aanpassen  :biggrin2:). Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden  :)

Beide hondjes in eerste instantie:
45% vleesbot - kipdingen, parelhoenkarkas, eendennek (kenya), kalkoennek (kuno), fazantkarkas, runderstrot
30% spiervlees  - geit, paard, rund, vis (sardien en sprotjes)
15% orgaan - lamspens (helft), rundernier, runderhart en konijnenlever
10% groenten en overig - groenten van eigen gebruik, tafelrestjes en stukjes fruit

Kenya 7 jaar, gecastreerde teef van 9 kilo (2%)
6 dagen vleesbot 95 gram
5 dagen spiervlees 76 gram
3 dagen orgaan 63 gram
3 dagen groenten 42 gram

Kuno 2,5 jaar, reu van 13 kilo (2,5%)
7 dagen vleesbot 146 gram
4 dagen spiervlees 171 gram
3 dagen orgaan 114 gram
3 dagen groenten 76 gram

Bij Kenya wilde ik eigenlijk het vleesbot ook over 7 dagen verdelen, maar dan worden het van die kleine porties. Dus dan maar een dag spiervlees extra.
Het wordt dan elke dag vleesbot+spiervlees of vleesbot+orgaan en bij Kenya een keer alleen spiervlees of spiervlees+orgaan.
De groenten etc. net hoe het uitkomt.
Door signmodel
#1890270
runderstrot is geen bot, ik reken het als spiervlees, andere als orgaan, ook zou ik als ik jouw was wat vis toevoegen.
spannend als t binnen komt.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1890353
Ziet er erg netjes uit! Ik tel 10 diersoorten, dat is helemaal goed.
Ik ga wel mee met het advies hierboven, runderstrot is geen vleesbot.
Ik reken het ook onder spiervlees, maar echt spiervlees is het ook weer niet want het bestaat grotendeels uit kraakbeen.
Door ulla
#1890506
Misschien ben ik wel voorzichtig, of gewoon een tut, maar kalkoennek en fazantkarkas vind ik geen beginners bot.
Maar misschien ben je wel geen beginner?

Verder kan alleen een dag spiervlees, en orgaan diarree veroorzaken.
Hoeft niet, maar kan wel, dus gewoon uit proberen. ;)
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1890670
Hoi Karen wat leuk weer 2 kooikerhondjes op barf over. :D

Ik zelf geef niet iedere dag vlees/bot maar een paar keer per week en dan is het 250 gram kunnen ze lekker knabbelen anders moet ik zoveel hakken enz.
Door smulpaap
#1890865
Je zult even aan moeten kijken waarop je hondjes het het beste doen . Ik heb hier o.a twee Terriers en heb in het beginperiode ook geprobeert om ze een paar dagen per week vleesbot te geven , zodat ze wat meer konden knabbelen . Hier werkte het dus niet goed , te vaak te harde ontlasting . Toen ben ik toch over gegaan op elke dag vleesbot en dat werkt wel goed .
Al is het wel wat meer hakwerk . Maar na verloop van tijd kan je je vleesbot toch aardig uitbreiden als ze eenmaal goed gewent zijn . Ik zit nu op zo,n 10 tot 12 soorten vleesbot met ze .
En ik ben het met de anderen eens , kalkoennekken en fazantkarkas  zijn niet echt beginnersbotten . Er is meer dan voldoende ander vleesbot en ook daarmee kan je al aardig afwisselen .
Ik weet niet of je bv aan parelhoenvleugels kan komen ?
Door <Karen>
#1891333
Bedankt voor jullie reacties!

Beginners zijn ze niet echt. Ze krijgen nu vanalles wat. Ze hebben in de loop van de tijd steeds minder brok gekregen en steeds meer barfdingen. En sowieso 2 dagen in de week KVV. Maar helemaal om zijn ze nog niet. Dat was nog zo'n klein stapje, dat moet nu maar eens gebeuren :D

Ze krijgen nu al vrijwel elke dag vleesbot, dus ik denk dat ze best al wat gewend zijn. Kuno heeft als pup bij de fokker voornamelijk Carnibest gehad en bij toen hij bij ons kwam ook. Daarnaast meteen met kippenekken en dergelijke begonnen. Kuno eet al een mooi poosje kalkoennek en fazantkarkas hebben ze ook al een keer gehad. Ging prima. Vandaag krijgen ze een kwart zalmkop. Ging eerder ook goed. Kenya heeft haar eerst kipvleugeltje al in 2007 gehad (na een lezing van Tannetje bij de KC).

Dat runderstrot niet onder vleesbot gerekend wordt, klinkt inderdaad wel logisch. Maar zo erg zal het niet zijn, ik heb er 1 kilo van besteld en dan komt het botpercentage maar ietsje lager uit.

Vis heb ik bij het spiervlees gerekend. Is dat goed?

Ik ga gewoon even kijken of dit werkt. Als Kenya aan de dunne gaat van alleen vlees dan ga ik toch maar wat meer hakken  :P
Laatst gewijzigd door <Karen> op zo 09 jan 2011, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door <Karen>
#1891448
[quote="*Marga*"]
Zalmkop moet je wel onder vlees/bot rekenenen. ;)
[/quote]

Aha, dat is ook echt botterig zeg maar. Aangezien Kenya het wel eet, maar geen grote fan is, denk ik dat ik dat voorlopig maar even laat zitten  ;)
Door <Karen>
#1891560
[quote="*Marga*"]
Sardientjes kan je weer rekenen onder spiervlees ;)
[/quote]

En de sprot dan vast ook. Dat is nieuw voor ze. Ben benieuwd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door