Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Kyzi
#1888042
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op het forum. Ik heb een 8,5 jaar oude Australian Working kelpie en een 4,5 jaar oude kat:
Kylie:AfbeeldingAfbeelding
Zizou: Afbeelding Afbeelding

Zizou zorgt regelmatig voor zijn eigen verse voer ;):
Afbeelding

Kylie heeft een poos wat problemen met haar hormonen gehad: kale plekken in haar vacht aan weerszijden achter de ribben, erg schijnzwanger, trage schildklier (en dus erg aankomen). Het begon met lekken van urine na het wandelen, en dat heeft ze af en toe nog een beetje. Ze is nu ruim een jaar gesteriliseerd (baarmoeder laten zitten vanwege urine lekken) en haar vacht en gewicht zijn goed verbeterd.
Met het vuurwerk rond oud en nieuw bleek Zizou wat blaasontsteking-achtige problemen te hebben, waarschijnlijk doordat hij van angst te lang op een koude plek is geweest, maar toch zetten al deze kwaaltjes me aan het denken.

Met de Kerst had ik konijn en de kop en niertjes werden met plezier verorberd door Kylie (en Ziz hielp dapper mee), dus toen kwam ik weer op het idee om toch wat vers vlees te gaan introduceren.

Plan is om in de ochtenden Smuldier te geven, en avond brok (Cavom voor Kylie, Felix voor Ziz... vind hij lekker...  tja) tot ik weet wat werkt en dan meer over te gaan op meer en anders.
Bij de AH Smuldier gekocht om eens te kijken wat zou lukken en met de pens was het voor Kylie meteen raak, ze vond het heerlijk en had geen enkel probleem. Zizou vond het niets... 2 dagen pens dus geod bevallen voor Kylie
Gister compleet vlees gegeven, Kylie beet eerst Zizou nog doormidden van enthousiasme, maar eenmaal in haar bak lustte ze het niet. Zizou wel, die vond compleet vlees heerlijk. Voor Kylie laten staan, en uurtje later was het op. Positief dacht ik....
Vandaag at ze het niet dus er bij gebleven, ik dacht dat Zizou haar eten ziet zou durven opeten... DUS WEL!!!

Gister heeft Ziz dus 200 gr vlees naar binnen gewerkt 9met zijn 3,5 kg!) En vandaag was hij helemaal de tijger!
Bij Kylie wat brok erdoor gemengd, met lange tanden ging het naar binnen (om 2 min later weer in de woonkamer eruit te gooien... leuk experiment  :-\). Daar heeft ze weer het merendeel tergend traag opgegeten....

Dus na 1 hele positieve ervaring voor de hond (negatief voor kat) en een hele negatieve ervaring voor de hond (mega positief voor de kat ;) ) gaan we morgen de Pens compleet proberen. Ik gok dat dat redelijk zou gaan, maar als de hond alleen iets met pens lust gaat het wel een heel eenzijdig dieet worden...

Jullie raden het al: tips?

Ze is dus al ouder dus Barfen  zou ik niet zo 1,2,3 aandurven (plus ik vind het als beginner ook nogal heftig...) KVV wil ik dus graag proberen, en de kosten ook een beetje onder controle houden....
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1888071
Welkom op Barfplaats  :)

Van katten heb ik geen verstand, maar ik lees hier wel vaker dat de meeste katten geen pens eten, dus dat zou kunnen.

Kjell was ook 8,5 toen ik overgestapt ben op kvv (inmiddels BARFen we naar volle tevredenheid)
en ik heb best wel even moeten zoeken naar wat hij lekker vond (br*k at hij helemaal slecht, dus wat dat betreft was ik wel wat gewend).
Uiteindelijk gingen Carnibest, sommige smaken Smuldier en sommige smaken Rodi er heel goed in.
Maar welke merken goed in de smaak vallen is ongetwijfeld bij iedere hond anders.

Dat is dus eigenlijk toch een beetje een kwestie van proberen.
Een scheutje heet water erover (en dan af laten koelen) wil ook nog wel eens helpen.
Of als ze pens zo lekker vindt de pens variant wat mengen door een andere smaak en de hoeveelheid pens afbouwen
totdat ze de andere variant ook zo eet.

Toen ze overgegeven had, was de kvv toen wel goed op kamertemperatuur?
Als Kjell zijn eten te koud naar binnen werkt dan komt het er ook geheid weer uit.

Succes met overzetten!
Door Kyzi
#1888124
Merci, beide keren kwam de KVV uit de kelder, dus geen kamertemp. Maar de pens kwam er dus (gelukkig ;) ) niet weer uit.

Leuk om te horen dat jouw oudere hond makkelijk over gegaan is, we gaan gewoon verder experimenteren.... Al was ze nu wel een beetje zielig in de war...
Terwijl ze met de pens zo blij was...

Ik ben benieuwd wat de pens compleet morgen zal doen, ook bij de kat. Ik hoop nl dat ik wat kan vinden wat ze allebei lekker vinden....
Door Martine.
#1888844
Mijn oudste Flatcoated Retriever is ondertussen bijna 14 jaar. Ik barf een paar jaar dus zij was zeker 10+ toen ik haar van 100% brok naar 100% barf heb gezet. Ze heeft het er vanaf het begin gelijk prima op gedaan en is van mijn drie honden zelfs de beste kauwer.

Hier dus een prima ervaring met een oudere hond op vers zetten.
Door Too
#1889958
Welkom!!
Ik denk dat de weigering van poes te maken heeft met pens.. meeste katten vinden pens echt bléeeh

Als Kylie pens zo lekker vindt.. smuldier heeft toch ook een 'compleet met pens'-versie wellicht gaat t dan wel goed
Overigens is er ook niks mis met een beetje "lekkere trek'' creeeren

Je kunt altijd verschillende merken en smaken afwisselen, als je voor complete versies kiest hoef je je geen zorgen te maken over evt tekorten
Wat ook niog kan : af en toe een barfhapje geven, gewoon omdat t leuk/lekker is
Laatst gewijzigd door Too op za 08 jan 2011, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kyzi
#1890454
Vandaag inderdaad de compleet pens gegeven (toevallig had ik die smaak al gekocht Too, en uiteraard is dat dan de laatste die je probeert ;) ), en bij hond EN kat ging dat er zonder problemen in!
Dus dat geeft hoop (ook qua logistiek ;) ).
Misschien daar even een poosje aan laten wennen en straks wellicht inderdaad wat ander smaakjes of een keer wat knagerigs bij gaan geven...

Ik ben daarnaast heel benieuwd of ik wat in hun lijf, vacht ect ga merken... Gedrag misschien ook?

@martine: heb jij je oudere hond in 1 x over gezet? Of langzaam ernaartoe gewerkt?
Door Suzanne
#1890485
Ik zeg maar 2 woorden ;-)
"Guinnie"  en "doen".

Guinnie is een schotse herdershond langhaar die ruim 12 was toen ze bij ons kwam. Meiske staat na een aanloopweekje op Renske dus op kvv (Smuldier, Carnibest) met barfhapjes als aanvulling.

Ik zou het wel rustig opbouwen als ze het idd niet gewend zijn en eerst een langere tijd op kvv houden voordat je met beginnersbotten e.d. gaat beginnen; het hele syhsteem van zo'n oudere hond is natuurlijk jarenlang brok gewend...

Suzanne
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door