Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Szazzer
#1889566
Hoi hoi,

ik heb weer een nieuwe vraag!

We zijn inmiddels weer een paar maanden verder met kvv-en en het gaat erg goed! Ik heb Storm zijn dieet uitgebreid en hij krijgt nu een variatie van 100% lam, 100% rund, rund/lam/pens (totaalvoer pens noemen ze dat) en rund/lam/kip (gewoon totaalvoer).
Over het stukje kip twijfel ik nog een beetje of hij daar goed tegen kan, maar dat moet ik nog even goed 'onderzoeken'.

We zijn laatst ook naar een dierenspeciaalzaak geweest en hebben allerlei informatie gekregen over snacks, tussendoortjes, kvv, etc.
Op aanraden van de meneer van deze winkel heb ik toen wat van die cerea kauwsnacks gekocht (van die tandenborstels, en je hebt er ook van die staven van).
Daarvan kreeg Storm witte diarree (het ligt er nu nog! Echt alsof er nog sneeuw ligt), dus bij mij is een lampje gaan branden dat hij wel eens een glutenallergie zou kunnen hebben.

Nu ben ik begonnen om de Lotgering aan te vullen zodat hij alles krijgt wat hij nodig heeft (en dan vooral zonder granen).
Ik ben bezig met de cursus KK1 en in mijn boek (elementaire kynologische kennis) stond hierover wat informatie, dus ik heb op basis hiervan de volgende verhoudingen gedaan:

per dag:
500 gr vlees
180 gr gekookte rijst
7 eetlepels halfvolle yoghurt
calcium poeder (1 maatschepje per voeding, dus 3 per dag)
2 tabletten 8 in 1 vitality adult (voedingssupplement met de volgende stoffen: vitamine, provitamine en chemisch gedefinieerde stoffen met vergelijkbare werking: vitamine A (240.000 IE/kg), vitamine D3 (40.000 IE/kg), vitamine E (700 mg/kg), vitamine B1 (300 mg/kg), vitamine B2 (320 mg/kg), vitamine B6 (32 mg/kg), vitamine B12 (74 mcg/kg), nicotinezuuramid (3.830 mg/kg), vitamine C (1.300 mg/kg).
Verbinding van sporenelementen: E1 ijzer (365 mg/kg), E4 koper (14 mg/kg), E5 mangaan (25 mg/kg), E6 zink (565 mg/kg), E3 kobalt (6 mg/kg), E2 jodium (21 mg/kg). )
en hij krijgt er dan om de dag een gekookt eitje bij.

Gisteravond bij de laatste voeding (hij eet overigens 3 keer per dag) ben ik hiermee begonnen, en vanochtend haalde hij "zijn poepplekje" maar amper vanwege spuitende diarree.
Hij zat zo onder, zo zielig, ik heb hem maar meteen in bad gedaan.... Nu is hij weer lekker schoon, heb hem vanochtend maar even alleen vlees gegeven zonder aanvulling, en hij maakt verder een hele normale indruk: lekker spelen en bemoeien en hartstikke vrolijk.

Is het normaal dat zijn lichaam even heftig reageert op de aanvulling van het voer? Hebben jullie nog tips?
En krijgt hij zo genoeg binnen? We eten samen ook elke dag fruit maar het eet het gewoon rauw uit de hand dus ik denk niet dat hij daar veel uit zal halen, hoogstens wat vocht...

Ben weer heel benieuwd naar jullie bevindingen en alvast weer heel erg bedankt! We hebben zo veel aan jullie tips steeds!

Groetjes, Marloes en Storm
Door moniqueo
#1889592
Ik ben hier niet de voedingsdeskundige,heb hier geleerd dat een hond geen rijst nodig heeft.
Zelf calciumpoeder toevoegen is volgens mij ook niet goed,beter een kvv met gemalen bot,of barf natuurlijk.
Laatst gewijzigd door moniqueo op wo 29 jun 2011, 01:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#1889653
Deze toevoegingen, waar zijn die op gebaseerd? Een gezonde hond heeft dit niet nodig. In het vlees (met bot, organen en evt wat groenten, in de juiste verhoudingen) heeft je hond geen vitaminesupplementen en extra calcium nodig. Dit kan meer kwaad dan goed lijkt me, (zie oa document in bieb over rauwe botten vs calciumsupplement). Rijst heeft een hond ook niet nodig, en vet zit al genoeg in lotgering.

Als je Lotgering goed wilt aanvullen, bedenk dan eerst goed wat je wilt aanvullen en waarom. Denk je dat je hond te weinig calcium binnenkrijgt (bv slappe ontlasting), geef dan eens een vleesbot erbij (eendennek ofzo). Denk je dat je hond te weinig afwisseling in diersoorten heeft, zoek er dan een diersoort bij. Misschien te weinig omega 3? Vet visje erbij, of Lotgering vis-mix. Te weinig vitamines? Probeer eens een groentenmix.

Sowieso een goede tip is om eens wat documenten door te nemen die hier in de barf-bieb staan. Succes!
Door Pedro98
#1890062
Hier ook verder geen extra suplementen, wel krijgt hij elke dag of een eenden of 2 kippennekken. En 2x in de week wat zalmolie over zijn voer en dan houd het ook wel op. Geven hier Carnivoer-mix en dan een aantal soorten nu ook van barf konijn en hert er bij maar deze zijn geen compleet.

Ben bang als je te veel extra suplementen geeft hij het er net zo hard weer uit werkt, dat heb je zelf ook als je teveel van iets krijgt.
Door Happy Tail
#1890389
helaas zijn die cerea dingen ook echt niet zo goed als het lijkt, heb meerdere malen gehoord dat sommige vairanten zelfs een soort van stopverf in de maagwand creeren....

tandenpoetsen is niet nodig bij een hond die vlees eet. eventueel zou je af en toe een penslap of ander beginners spul kunnen geven.

als je denkt dat Lotgering niet voldoende biedt voor je hond, dan kun je misschien beter kijken naar een ander merk, dan zomaar van alles toe te gaan voegen
hier (op dit forum) voegt nagenoeg niemand iets toe aan vitamine, calcium rijst en dat soort dingen


eitjes geef je trouwens gewoon lekker rauw.

ik denk dat er genoeg in de bieb alhier te vinden is over kvv en barf en of je wat toe zult willen/moeten voegen
Gebruikersavatar
Door Szazzer
#1890657
[quote="vitess"]
Ik begrijp ook niet zo goed waarom je het vlees nog extra aanvult met deze supplementen?
[/quote]

Ik kreeg juist het idee dat het hier als een beetje karig bevonden werd, om mijn hond alleen Lotgering te voeren. Daarom dacht ik, als ik het aanvul zodat hij precies alles binnen krijgt wat hij nodig heeft, is dat vast beter.

Schapenvet bijvoorbeeld, daar zitten (volgens mij) toch stoffen in die niet in vlees voorkomen, maar wel heel erg goed zijn voor huid & vacht.

Ook heb ik wel eens iets gelezen over een 'all meat-syndrome', als ik het goed begrepen heb een aandoening die veroorzaakt wordt doordat de hond enkel vlees te eten krijgt en daardoor een chronisch tekort aan bepaalde voedingsstoffen opbouwt waardoor hij ziek wordt. Dat wil ik natuurlijk voorkomen!

Maar, mijn 'wijsheid' komt alleen maar uit boeken artikelen, en daarom ben ik ook heel erg benieuwd naar de mening van ervaringsdeskundigen :-)
Door deja
#1890681
Lotgering ia echt totaalvoer is helemaal compleet op groente na dat zou je kunnen toevoegen, een vriendin van mij geeft al 2 jaar lotgering totaalvoer en niets anders af en toe wat pens en wel groente het is een labrador en hij ziet er perfect uit, en is super gezond.
Als je op de site van Lotgering kijkt kan je precies zien wat hij er allemaal instopt aan bot en orgaan en spiervlees en welke soorten.
Door Limpy
#1890690
Maar in lotgering zit toch ook gemalen bot?
Allmeatsyndrome krijg je idd bij alleen maar spiervlees eten, wat je nu dus voorkomt door een kvv te geven waar én bot én organen zitten. En bij meerdere diersoorten voeren (minimaal 4-5 soorten) voorkom je ook tekorten doordat elk dier z´n specefieke voedingswaardes heeft die mekaar dan goed aanvullen als je gevarieerd voert qua diersoorten.

Wat zit er dan precies in schapenvet dat het zo goed maakt voor huid en vacht? (nooit gebruikt dus ik ken het niet)
1x per week vet visje is ook goed voor huid en vacht én je hebt dan gelijk je omega´s binnen.
Door petra-amsterdam
#1890725
[quote="Szazzer"]
Hoi hoi,


We zijn laatst ook naar een dierenspeciaalzaak geweest en hebben allerlei informatie gekregen over snacks, tussendoortjes, kvv, etc.
Op aanraden van de meneer van deze winkel heb ik toen wat van die cerea kauwsnacks gekocht (van die tandenborstels, en je hebt er ook van die staven van).
[/quote]

Als ik zo,n zin lees heb ik al mijn twijfels  ;) Meeste gewone DSZ hebben in feite weinig verstand van goede voeding is mijn ervaring en dit is weer zo,n mooi voorbeeld. Zijn idd baggerdingen die sticks.

Eitje kan gewoon rauw hoor, koken is niet nodig.
Door AussieSue
#1892453
Ik schrik ook een beetje van al die aanvullingen..
Bindy krijgt alleen lotgering totaalvoer zonder pens, die pens geef ik haar af en toe zo los erbij. Verder af en toe sardien en kipkarkas of kipnek omdat ik de percentage bot wat laag vind..verder niets extra. (ze lust verder ook niets;-))
Door hedwig
#1897928
Hallo, wat zielig, die diarree. Ik snap niet zo goed waarmee je bezig bent. Lotgering is totaalvoer, dwz dat alles erin zit. Over de verhoudingen kun je van mening verschillen, maar er zijn veel honden die het er prima op doen. Als je het niet vertrouwt, wissel dan wat merken voer af. Ik heb geen idee of een hond aan de dunne gaat van toevoegingen. Misschien is hij ergens anders ziek van. In elk geval lijkt het mij erg overbodig om compleet vleesvoer aan te vullen met vitamine-toestanden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door