Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door _Sandra_
#1835998
Hallo allemaal,

de kruising jack russel x vlinderhond van mijn ouders heeft al van jongaf aan een rode huid, te zien op de buik. Het jeukt ook. Ze heeft al een hele hioop prednison gekregen, maar het helpt niet. Verder geen symptomen.

Mijn ouders zijn al van het ene op het andere voer over gegaan. Goedkoop voer, Royal Canine en ik weet niet waar Trixie nu op zit (brok in elk geval). Mijn moeder zei aan de telefoon: het helpt allemaal niet, als ik de prednison afbouw begint het meteen weer.

Er is altijd over voedselallegie gesproken, hoewel er geen test gedaan is. Ik heb al met haar over een eliminatiedieet gesproken, ik geloof dat ze nu op ene punt zit waar ze er wel iets voor open staat. Ze zij in elk geval geen nee.

Af en toe krijgt ze ook natvoer, kip, rund en lam/rijst. Ze is ook behoorlijk te zwaar, maar de allergie was al van tevoren aanwezig.

Hoe zou ik het het beste aan kunnen pakken voor haar? Zouden de granen een grote oorzaak kunnen zijn? Of zit het hem meestel in eiwitten (vlees)?
Door Mevroi Kruim
#1836000
Ik zou overgaan op graanvrij vers en dan eens een week of 6 tot 10 kijken of dat helpt. Er zijn zat honden waarvoor dat de oplossing is. En graanvrij betekent dus ook geen rijst, dus een diabetes-kvv bv. Maar dan ook helemaal niks anders geven, geen snoepje, koekje, dentastick  :-X of wat dan ook.
Door **Jolanda**
#1836005
Ik ben het met mevr. Kruim eens!
En als een graanvrije kvv niks is kun je nog altijd een eliminatiedieet samen stellen van bijv paard, eend, konijn.

Ik zou wel met de kvv opletten dat ik een vrij makkelijk verkrijgbaar diersoort niet zou voeren, bijv konijn, daar kun je namelijk vleesbotten, vlees en orgaan van krijgen. Bij paard is dat weer niet te doen bijv omdat je geen botten van paard kunt voeren. ;)
Door _Sandra_
#1836011
Houdt er wel rekening mee dat ik bij mijn ouders echt niet met echt vers moet aankomen. KVV willen ze wellicht wel op overgaan als dat een oplossing is.

Maar jullie zeggen dat de kans groter is dat de allergie ligt aan de granan dan aan het vlees klopt dat? Hoeveel diersoorten zouden we dan voeren, gewoon 4? Of juist voor het testen maar 2 (ik weet dat dat tekorten geeft).

Ikzelf zit mij af te vragen hoe groot de kans is dat het aan voedsel ligt. Ik lees ook van veel honden met een allergie voor mijten in huis. De kans op voedselallergie zou maar 1 % zijn en de kans op andere allergieën groter.
Laatst gewijzigd door _Sandra_ op di 23 nov 2010, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1836048
Dat komt omdat ze dan alleen naar echte allergien kijken en niet ook naar intoleranties. De ervaring van veel mensen hier op BP is dat honden op de een of andere manier slecht reageren op granen, alle granen, dus ook rijst, dus niet op gluten. Da's dan wsch een soort intolerantie maar geen allergie.

Ik zeg dus niet dat de kans groot is dat het een graan-allergie is maar wel dat je een redelijke kans hebt dat het met echt graanvrij en zetmeel-arm voeren over is. Zeg 50%. En je moet dan wel rekenen met een periode van een week of 4 tot zelfs 6 waarin de verschijnselen minder gaan worden, het werkt echt niet vanaf dag 1 gelijk 100%.
KVV voeren zonder granen is veruit de makkelijkste manier om dit uit te proberen, zeker voor anti-vers-figuren. En dan liefst 1 of hooguit 2 diersoorten om de boel niet te vertroebelen. Je kunt na 6 tot 10 weken altijd diersoorten toevoegen als blijkt dat het werkt. In die korte tijd loopt de hond echt gee tekorten op.

Werkt dit nou niet, tja, dan zou ik zelf altijd een zelf samengesteld eliminatie-dieet gaan voeren. Pas als ook dat niet werkt kun je zeggen dat er geen sprake is van een voedsel-allergie of -intolerantie.
Door _Sandra_
#1858005
Bedankt, heb ik nog 1 vraag...

weten jullie een goed, granenvrij en niet te dure KVV dat hier geschikt voor is??
Laatst gewijzigd door _Sandra_ op wo 15 dec 2010, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door **Jolanda**
#1860371
Ik zou niet weten welke KVV graanvrij is, stel de vraag anders even in de kvv-hoek ;) Daar zul je er snel antwoord op krijgen denk ik ;)
Door Nicky
#1860388
Haaks-Barf is graanvrij? Vergeet er niet bij te vertellen dat de symptomen eerst kunnen verergeren door ontgiftingsverschijnselen...Succes!
Door Too
#1860482
De diabetes versie van Carnibest is over t algemeen goed te verkrijgen en graanvrij
Door Lizzy
#1862008
Zelfs Smuldier schijnt tegenwoordig een graanvrije versie te hebben. Er zijn zat merken die standaard geen graan gebruiken. Carnivoer, Haaksbarf, All Animal, etc.
Door _Sandra_
#1886201
:-\
Verdorie... mijn moeder wil er niet aan. Ze zei: Daar ga ik dus niet aan beginnen. Ze vinden mij maar raar met mijn diepvries voor de honden gekocht en het rauwe voer. Wat zielig dat je hond moeite moet doen om zijn kostje binnen te werken.  ???

Dan moet ik helaas toezien op mijn lieveling die veel te dik is en waarschijnlijk hier ook korter door gaat leven. Mijn ouders boeit het letterlijk geen biet. Liever elke dag prednison dan fatsoenlijk voer.
>:(  :'(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door