Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1887181
Hallo ;D,

Wij hebben nu onze Stimpy zo'n 3 maanden in huis. Het is een noorse boskat van 9,5 maand oud. :smitten: Hij wast zich elke dag vrij uitgebreidt, en wij kammen hem elke week 1 keer. Maar ik heb nog nooit een haarbal gezien van Stimpy.
Hij komt niet buiten, dus als hij een haarbal overgeeft zou ik het moeten vinden :suck_kr:.

Hoe raakt hij dan zijn haren kwijt, of blijft dit wellicht zitten in zijn maag/darmen?

Ik heb al van die haarbalpasta geprobeerd, maar daar trekt hij zijn neus bij op. :groenvanjaloeziesmiley:

Kan iemand mij helpen, of kent iemand dit probleem ook?
#1887328
Er zijn meer katten die geen haarballen opgeven, ze raken de haren dan gewoon via de ontlasting kwijt.

Bij mij hebben ze hooguit 1x in de 3 maanden een haarbal. Die van Max zijn mega, de dierenarts schrok er van toen hij er daar eentje achter liet, maar daar is niets aan te doen. Die van Snoepie zijn nat en stellen totaal niets voor. Ze krijgen hier wel standaard 2x per week haarbalpasta. Max vanwege z'n megaballen en omdat hij het lekker vindt. Snoepie omdat hij het gewoon vreselijk lekker vindt en het liefste de hele tube leeg likt.
#1887625
Ot was ook wat ouder toen ze met de haarballenproductie begon. De kans is aanwezig dat hij er 1 krijgt als het voorjaar wordt, met het wisselen van het seizoen en zijn winterjas uitdoet voor een zomerjas. dan heeft Otje er ook meer last van.
Sien daarentegen (heeft ook wat korter haar) produceert eigenlijk ook nooit haarkots, want ze vindt het eng om over te geven. Ik zie bij Sien wel eens een drol in de bak liggen met een plukje oranje haar, dus die schijt ze gewoon uit. Sien heeft wel eens een verstopping gehad van een haarbal, dus bij seizoenswisselingen, borstel ik haar extra en haal ik ook een tube haarbalpasta in huis. Hier eten ze dat niet zo graag, maar Gimpet gaat er wel in.
Ot heeft vrij droge haarballen, lijkt op een soort drol (ook die vorm). Ze heeft wel meer haarballen als ze veel knaagdiertjes met vacht heeft gegeten.
#1887841
Hier een kortharige poes met een dikke ondervacht die erg van hygiene houd. ;) Voornamelijk aan het begin dat ze hier was (ze zijn hier nu 4 maanden) gaf ze zo'n 2-3x in de week zo'n haarbaldrol op zoals koekje beschrijft. Ik dacht eerst ook serieus dat ze op de trap had zitten poepen. :D Pas de tweede keer kwam ik erachter dat het haar was. Ongeveer twee maanden terug zijn we overgestapt op vers en ging ze gigantisch in de rui. Had ze ergens gelegen en stond ze op, dan lag er een complete kattenjas op haar slaapplek. Ze heeft toen ook veel grotere haarballen opgegeven. Eentje was een keertje serieus 30 cm lang en 3 cm dik/breed... Dat moet toch erg onprettig zijn om dat in je maag te hebben lijkt mij. Twee weken terug heeft mevrouw van de stress en haarballen een lichte darminfectie opgelopen en sindsdien kammen we haar om de dag grondig met de furminator. Aan de ene kant tegen de haarballen, maar aan de andere kant omdat ze het ook verschrikkelijk lekker vind en dat weer goed is tegen de stress. Sindsdien heb ik ook nog maar 1x een haarbal gevonden.

De kater geeft al haarballen op van twee aflikte haren, maar hij was zich bijna nooit en zijn haren zitten muurvast, dus dat heb ik hem nog maar 2x zien doen ofzo. Khalid nox, de kitten, geeft geen haarballen op, want hij heeft geen haar. :D (tenzij hij natuurlijk Muninn heeft gewassen)
#1891863
Ik heb sinds 4 mnd een maine coon en ik heb ook nog nooit een haarbal gezien. De fokker waar hij weg komt zei dat ze eigenlijk nooit haarballen ziet (en ze had 15 maine coons) Dus het hoeft niet. Ik zie van 1 van mijn katten 2 keer per jaar een haarbal. Ik denk dat het ook scheelt dat ik vers voer, toen ze nog br*kken kregen zag ik ze regelmatig.
#1892348
hier ook een hygiënische maine coon x noorse boskat, 1,5jr en nooit een haarbal gezien. Borstelen doe ik wel regelmatig, maar meer omdat hij dat zo lekker vindt dan dat het echt nodig is...
Als hij nergens last van heeft zal ik ook zeker geen haarbalpasta oid gebruiken. Met vers verteren ze ook konijn met huid & haar, vogeltjes met veertjes, denk dat het met kun eigen haren ook wel goed komt ;)
Laatst gewijzigd door *Flip* op ma 10 jan 2011, 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door