Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Stephanie777
#1886117
...... knoflook geven als supplement?
.......slechts tweemaal per week vis? (had in Boedha's menu 4x per week een hele sardine staan, niet goed?)

En is het maken van groentemixen noodzakelijk, of kan ik ook af en toe een een lepel groente 'van tafel' in haar bak kwakken?
En hoeveel eitjes per week?


Wat een vragen weer, pfff.......  :)
Door Mevroi Kruim
#1886126
Ik geef geen knoflook, ja, af en toe een beetje in een groentemix. Knoflook bevat hele nuttige stofjes maar ook een paar riskante dus ik ben er wat voorzichtig mee. Het werkt als antibioticum dus kan invloed hebben op de darmflora en in grotere hoeveelheden kan het bloedarmoede veroorzaken. Met mate toegepast is het zeker een goede aanvulling op het dieet.

Vis kan zware metalen bevatten, en vis-eiwit is minder hoogwaardig dan vlees-eiwit volgens mij.

Groentemixen ... zijn onderwerp van heftige discussies  :D de een zweert erbij, de ander vindt het onzin. Je kunt verschillende soorten rauwe groente heel fijn pureren, dan behouden ze veel nuttige enzymen en micro-nutrienten en zijn redelijk te verteren door honden. Je kunt koken, dat verhoogt de verteerbaarheid maar vernietigt enzymen.

Ik geef 2 a 3 eieren per week.
Door 202Spots
#1886207
Stephanie777 schreef: ...... knoflook geven als supplement?
.......slechts tweemaal per week vis? (had in Boedha's menu 4x per week een hele sardine staan, niet goed?)

En is het maken van groentemixen noodzakelijk, of kan ik ook af en toe een een lepel groente 'van tafel' in haar bak kwakken?
En hoeveel eitjes per week?
knoflook is al vaak over geschreven..hier 1 van de redenen waarom er knoflook word gegeven..
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg678452

Geef je naast sardine ook ander vlees? of alleen 'n sardine?
Om genoeg afwisseling te hebben is 4 x per week vis voeren niet genoeg afwisseling.
Ei geef ik om de dag,sommige geven 2x per week,en voor grote maat hond zou je elke dag wel 'n ei kunnen geven,
maar 2 of 3 per week is okay.
Nee groenten mix geven "moet" niet, en je kan b.v elke dag iets meer voor jezelf klaarmaken en dat als tafeltestje aan de hond geven,
liefst zonder zout,maar in ieder geval zonder sausjes of sterk gekruide spullen.
Door TMG1961
#1886353
Knoflook geef ik niet aan Pixie. Wel geef ik 2 keer per week groentenmix, ze krijgt dan 150-175 gram per keer. Ik maak voor een 6-8 weken en vries dit in kleine bakjes in. Pixie krijgt ongeveer 400-450 gram vis per week en dat verdeel ik over 2 dagen, in haar geval maandag en vrijdag, meestal is dat sardien of een halve zalm kop. Per week krijgt ze 2 rauwe eieren zonder schaal.

Je kunt zoals al gezegd ook wat groenten die jezelf eet geven, maar dan wel zonder zout of andere kruiden.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 795.0.html daar vindt je een hoop info over welke groenten je wel en niet kan geven.
Door wolfdolf
#1886587
Naar mijn mening mag je gerust elke dag vis geven, zolang je maar de hele vis geeft.

Groenten en look enzo, geef ik nooit.
Door Stephanie777
#1886625
202Spots schreef: Geef je naast sardine ook ander vlees? of alleen 'n sardine?
Om genoeg afwisseling te hebben is 4 x per week vis voeren niet genoeg afwisseling.

Boedha krijgt elke dag bot en vlees, en 10% vis, d.w.z. 300 g vis per week (ik voer 2%). Als beginnend barfer voer ik voorlopig het liefst elke dag compleet, dus bot/vlees/orgaan/vis.
Heb tot nu toe 'per dag' samengesteld, met vlees uit de supermarkt, maar dat is onbetaalbaar op den duur. Dus gister naar de Naanhof gereden en 'groot' ingekocht. 5 kilo kippenpoten voor 5 euro! En konijnendelen, hele sardines, kippenhart en -maag. Dat zijn maar 2 diersoorten, I know. Vandaar dat ik vandaag nog naar Merakal in Landgraaf ga voor kopvlees en pens en bij de Plus hebben ze runderriblappen in de aanbieding. Misschien vanavond nog naar de Makro, daar hebben ze in elk geval kwartels en vast nog meer jammie spul!

Vandaar dus mijn topicvraag: ben voor het echie begonnen (proportioneren) en wil het natuurlijk zo goed en compleet mogelijk doen.

@Theo: waaróm geef je Pixie maar 2x per week vis en niet elke dag? Gewoon benieuwd.. Weet niet of jij inmiddels ook al naar de Naanhof bent geweest, mocht dat zo zijn, dan wil ik de sardinen nog steeds overnemen! Maar kon mezelf gisteren niet bedwingen...de Naanhof riep me!
Waar haal jij trouwens de zalmkoppen, hier in de buurt?

En joepie: vriendlief gaat, ondanks dat hij nog niet 100% overtuigd is, vanavond een extra vriezer kopen!  :mbounce:
Door Liz
#1886670
;D Ik zei het toch ;) Die extra vriezer komt er altijd snel aan.

Ik geef zelf 1x per week vis. Gewoon omdat het me te veel werk is, als ik elke dag voor 4-5 honden een compleet menu moet maken. Hier krijgen ze dus op de zondag vis. Ik zorg dat ik per week alles compleet heb gevoerd. Dat vind ik zelf het makkelijkst om te doen.
Groentemix geen ik niet vaak. Soms krijgen ze wat van mijn groenten, soms ben ik in een actieve bui en heb ik wat tijd over, dan maak ik meteen voor een aantal weken de groentemix en vries deze in. Maar het komt ook wel eens voor dat ze een aantal weken geen of weinig groente krijgen.
Door TMG1961
#1886741
Ik geef 2 keer per week omdat als ze iedere dag vis krijgt het wel een heel klein visje per keer wordt. Pixie krijgt per keer 2 sardientjes. Heb nog een zakje voor je liggen, laat maar weten wanneer je het uitkomt dan breng ik hem wel even langs. De zalm koppen kun  je op de markt krijgen, als je voor de 2 vis kramen staat met je gezicht naar de weg gericht dan moet je de linkse hebben (de rechtse is heinen, die heeft er geen) gewoon even vragen of ie ook zalm koppen heeft voor je hond, hij neemt ze dan 1 week later voor je mee. Ik laat ze wel altijd eerst minstens 3 weken in de vriezer liggen alvorens ik ze geef.
Door Stephanie777
#1887050
Bedankt voor alle reacties!

@Theo: eh, de markt in Brunssum bedoel je, of die in Heerlen? En welke dag staan ze?  :)
Door 202Spots
#1887065
Stephanie777 schreef:
Boedha krijgt elke dag bot en vlees, en 10% vis, d.w.z. 300 g vis per week (ik voer 2%). Als beginnend barfer voer ik voorlopig het liefst elke dag compleet, dus bot/vlees/orgaan/vis.
Oh..maar het is echt niet nodig om elke maaltijd vlees/kip/orgaan en vis te geven.
Je kan gewoon 1 dag per week alleen 'n hele vis maaltijd hebben, of 1-2  dagen per week alleen kip, of alleen maar pens.
als je verschillende soorten vlees op 1dag wil voeren kan wel, maar ik doe 't alleen als ik b.v te weinig van 1 soort heb en vul 't dan aan met 'n ander soort vlees.
Om 6 of 8 verschillende soorten per dag te geven is onbegonnen werk.  ;)
Door TMG1961
#1887139
Stephanie777 schreef: Bedankt voor alle reacties!

@Theo: eh, de markt in Brunssum bedoel je, of die in Heerlen? En welke dag staan ze?  :)
markt brunssum, op de zaterdag. Ik heb anders nog een kop liggen om te proberen, die is ook al doormidden gezaagd.
Door Stephanie777
#1887162
202Spots schreef: Oh..maar het is echt niet nodig om elke maaltijd vlees/kip/orgaan en vis te geven.
Je kan gewoon 1 dag per week alleen 'n hele vis maaltijd hebben, of 1-2  dagen per week alleen kip, of alleen maar pens.
als je verschillende soorten vlees op 1dag wil voeren kan wel, maar ik doe 't alleen als ik b.v te weinig van 1 soort heb en vul 't dan aan met 'n ander soort vlees.
Om 6 of 8 verschillende soorten per dag te geven is onbegonnen werk.  ;)
Hmm..... denk dat als ik wat verder ben, ik misschien inderdaad wat minder neurotisch zal doen. Of als er nog een hondje (of 2?  :) ) bij komt ooit, dan heb je er ook minder tijd voor.
Door Stephanie777
#1887178
TMG1961 schreef: markt brunssum, op de zaterdag. Ik heb anders nog een kop liggen om te proberen, die is ook al doormidden gezaagd.
Aha! Het is misschien slim om van je aanbod gebruik te maken, misschien wil je hem alvast ontdooien, kan ze hem morgen proeven en kan ik, indien ze hem lekker vindt, zaterdag naar de markt!  :) Dankje.
Moet je morgen al vroeg weg om de bestelling op te halen? Zo niet, misschien kunnen we samen gaan wandelen met de hondjes en loop ik daarna even mee de sardientjes ophalen? Ik vertrek rond 8.20!
Door TMG1961
#1887210
Stephanie777 schreef: Aha! Het is misschien slim om van je aanbod gebruik te maken, misschien wil je hem alvast ontdooien, kan ze hem morgen proeven en kan ik, indien ze hem lekker vindt, zaterdag naar de markt!  :) Dankje.
Moet je morgen al vroeg weg om de bestelling op te halen? Zo niet, misschien kunnen we samen gaan wandelen met de hondjes en loop ik daarna even mee de sardientjes ophalen? Ik vertrek rond 8.20!
Hij ligt in de koelkast. Vlees hoef ik pas later op de ochtend te halen. Ik zie je morgenvroeg, ik ben wel iets eerder weg maar loop toch op dezelfde plek dus we zien elkaar dan wel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door