Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1885037
Hallo,
Daar ik nieuw ben op dit forum stel ik me graag even voor:
Ik ben Hilde (uit België). Ik ben getrouwd met Daniel en we hebben drie volwassen kinderen.
Wij hebben een duitse herder Erax (5jaar), en twee vlinderhondjes: Helios (bijna 3j) en Sirius (bijna 11maanden). Het zijn alledrie reutjes.
Al onze honden staan al jaren op KVV. Mijn laatste vlinderpupje ben ik in Berlijn gaan halen bij een fokster die ook KVV geeft. Hij heeft dus nooit brokken gehad.
Het is met m'n kleine mannetje dat er problemen zijn... en op aanraden van een aantal mensen, kom ik hier om ideeën op te doen en eventueel wat raad te krijgen. Als je hondje ziek is ga je op zoek naar informatie ... wil je alles doen om je kleine schat weer gezond te krijgen....
Hier komt het verhaal:
Na de zomervakantie is hij slecht beginnen eten. Dit met perioden eigenlijk.
Hij schreeuwde ook regelmatig bij het lopen. In september heb ik door een dierarts orthopediste zijn knieën en heupjes laten controleren... alles OK.
Hij werd rustiger, passiever en mager.. heel mager.
Tot in december hij helemaal niets meer wou eten en ik dus naar mijn dierenarts ben gegaan. Deze vond hem anorexisch, gaf hem een spuit om eetlust op te wekken ?? , stomergyl en nutri-call.
De eerste dagen at hij goed, maar dan was het plots gedaan en wou hij zelfs niet meer drinken. Kreeg ook bloederige diarree. Het was tijdens de kerstdagen, maar ik had gelukkig steriele potjes en nam zo 5 stalen. Ik ben dan naar een dierenkliniekje met hem gewaast waar de stalen naar het labo werden gebracht.
Daar vermoedde men direct dat het een voedingsovergevoeligheid zou kunnen zijn. Uit het labo onderzoek bleek dat er helemaal niets verkeerd was met de stoelgang.
Hij kreeg brokken voorgeschreven Hypoallergenic  en Sensitivity control  beiden van Royal Canin. Ik kan niet zeggen dat het een succces was.
Verder moet hij 2X per dag 0.5ml Zantac krijgen en 2X per dag een tiende van een 500mg Salazopyrine. Dit alles moet hij tot 13 januari nemen.
De brokken ben ik gestopt, hij eet nu gekookte witte vis met zeer gaar gekookte witte rijst. Dit eet hij nu al 3 dagen met veel smaak. Ik verdeel z'n voedingen over drie maaltijden.
De stoelgang is terug praktisch normaal, gisteren nog wat slijm en een streepje bloed.
Volgens de laatste dierenarts schreeuwt hij bij het lopen, omdat z'n darmpjes dan pijn doen. Gedurende de afgelopen maanden kwam dit dan ook op zeer onregelmatige basis voor.
Hij is sinds gisteren ook terug speels en vrolijk.
Ik stop hier even... ik weet niet of het de bedoeling was dat ik onmiddellijk met m'n verhaal met de  deur in huis viel...
Wat denken jullie hierover?
Groetjes
Hilde
Laatst gewijzigd door Hilde-papillon op ma 17 jan 2011, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Riek
#1885205
Hoi Hilde,
Welkom op Barfplaats.
En ik denk dat je hier gerust direct het hele probleem mag neerleggen. Ik hoop dat je een bruikbaar antwoord krijgt.
Door Hilde-papillon
#1885324
Bedankt Riek !!

Het gaat vandaag gelukkig nog steeds goed met Sirius. Hij eet en drinkt goed en is speelser . In zijn stoelgang kon ik geen bloed meer opmerken, wel nog een beetje slijm.

Nu hebben we nog een andere mogelijke theorie.

Vermits we opgemerkt hebben dat de problemen na de zomervakantie zijn begonnen, belden we gisteren onze leverancier van KVV op met de vraag of hij soms iets veranderd had.Hij vertelde ons dat hij sinds augustus een andere variant had gemaakt (diegene die wij ook kopen en Sirius veelvuldig at) waarin volgens hem veel meer kipperug bot verwerkt zit.  Volgens die man zou het kunnen dat Sirius z'n darmpjes hier niet tegen kunnen en dat deze gemalen stukjes de darmen beschadigen ...
Ik gaf Sirius dan ook af en toe een geplette kippenek... dus hier ook stukje geplet bot....

Zou dit kunnen of lijkt jullie dat onwaarschijnlijk ????

Groetjes
Hilde
Door 202Spots
#1885337
[quote="Hilde-papillon"]
Vermits we opgemerkt hebben dat de problemen na de zomervakantie zijn begonnen, belden we gisteren onze leverancier van KVV op met de vraag of hij soms iets veranderd had.Hij vertelde ons dat hij sinds augustus een andere variant had gemaakt (diegene die wij ook kopen en Sirius veelvuldig at) waarin volgens hem veel meer kipperug bot verwerkt zit.  Volgens die man zou het kunnen dat Sirius z'n darmpjes hier niet tegen kunnen en dat deze gemalen stukjes de darmen beschadigen ...
Ik gaf Sirius dan ook af en toe een geplette kippenek... dus hier ook stukje geplet bot....
Zou dit kunnen of lijkt jullie dat onwaarschijnlijk ????
Groetjes
Hilde
[/quote]
Als ie ook zelf kippenekjes weg werkt dan lijkt 't me sterk dat de bot in KVV last veroorzaakt.
Maar kon hij moeilijk kon poepen omdat de ontlasting te hard was? dan is de verhouding bot/vlees  misschien niet zoals het zou moeten wezen.
Er moet minder bot in of meer vlees bij.
success
Door nienk
#1885392
hallo en welkom hier!

ten eerste natuurlijk fijn dat het vandaag goed gaat met Sirius, iedere dag met een blije hond is immers een mooie dag.

ik neem aan dat je op 13 januari terug moet naar de dierenarts, of zijn dan gewoon de medicijnen op?
Door Hilde-papillon
#1885709
Bedank Nienk voor het welkom  :)

Ik heb ondertussen ook nog wat zitten opzoeken en het lijkt me inderdaad raar dat z'n maag de kippebotjes niet zou verteren daar hij toch kvv gewoon is.
Ik begin me hier af te vragen of de kip de boosdoener niet kan zijn...

Ik moet pas (als alles goed blijft gaan)binnen 6 weken naar de dierenarts terug. De 13e is zijn medicatie op.
Voor de DA moet ik hem 6 weken hetzelfde dieet geven en dan terug gaan.

Ik vraag me echter ook af, of hij wel voldoende voedingsstoffen binnen krijgt met enkel witte vis en witte rijst. Moeten er dan geen groentjes bij of zalmolie of zo?

Groetjes
Hilde
Gebruikersavatar
Door Riek
#1885726
Boris is juist allergisch voor eend. Terwijl dit, dacht ik, vaak als eliminatiedieet wordt gegeven.
Gaf je hem nu ook kip? of alleen maar vis?
Hopelijk blijft het nu bergopwaarts met hem gaan, en kun je zelf kleine beetjes ander vlees erbij gaan doen.
Ik heb zelf geen verstand van zelf samenstellen.
Ze eten hier altijd KVV met zo nu en dan een kippenekje, zalmmoot of iets dergelijks. Eend dus niet meer.
Maar waarschijnlijk (zeer zeker) kan Lizzy of een ander je hier een zinnig antwoord op geven.
Door nienk
#1885741
op de manier van de DA, met 6 weken 1 ding voeren kun je er inderdaad wel achter komen wat de boosdoener is.

begrijp dat de medicijnen een maagzuurremmer en een ontstekingsremmer is?

aangezien de hond het nu goed doet met de vis&rijst, zou ik even afwachten wat er gebeurd als hij zijn medicijnen niet meer krijgt.

misschien kan je, als het dan goed blijft gaan, iets er bij geven om zijn menu wat completer te maken. maar  wel maar 1 ding en datgene blijven geven. als het dan goed blijft gaan, zou je zo de 6 weken vol kunnen maken en dan de rijst of vis om ruilen (1 ding tegelijk), voor iets anders. zo kan je net zolang proberen totdat je door hebt wat de boosdoener is.

denk ik. is zo wat ik zo bedenk, maar wellicht hebben zijn er andere/betere ideeen.

ps. eend wordt inderdaad veel gebruikt in eliminatie dieten, en daarnaast konijn, waar ook maar heel erg weinig honden een reactie op geven.
Door inni
#1885821
Hier ook eentje (Berre een maltezer van 4.5jaar en 3kg)  met regelmatige darmproblemen. Na veel uitproberen en stappen vooruit en achteruit gaat 't nu redelijk goed op eend en lam maaaar ik maal z'n kvv wel extra en haal de stukjes bot er nadien uit. Hij verteert blijkbaar geen bot,  Berre reageert wel heel erg op kip, graan, rijst en groenten, krijgt hij daarvan iets binnen is 't gegarandeerd fout, darmontsteking, diarree, niks eten, graatmager worden.........met oudejaar had hij nog 's een fameuze dip maar inmiddels is hij er weer helemaal bovenop.

't Is puzzelen en uitproberen maar met de info die je hier vind en krijgt raak je wel op de juiste weg. Veel succes.
Door Hilde-papillon
#1885834
De medicijnen zijn idd een maagzuurremmer en een ontstekingsremmer.

@Riek: ik geef hem helemaal geen kip meer.

Ik ga het dus ook zo  doen, deze 6 weken met enkel vis/rijst. Maar kan ik verschillende soorten vis geven of enkel diegene die hij nu eet (zeewolf filet).

Hopelijk blijft het goed gaan als de medicijnen gestopt zijn.

Groetjes
Hilde
Door nienk
#1885903
hm ik zou zeggen 'de ene vis is de ander niet', en zou echt 1 soort vis blijven geven. er zijn geloof ik ook honden die niet tegen kip kunnen, maar wel tegen kwartel (terwijl je zou zeggen, nou is een beetje hetzelfde..).

trouwens, van alle honden die een intolerantie/allergie hebben voor een vleessoort, komt kip het meest voor.
Door Hilde-papillon
#1891358
Het gaat hier gelukkig nog steeds heel goed. Sirius eet met smaak z'n vis met rijst. Ik geef driemaal daags 65gr ( 25g gekookte rijst + 40g gekookte vis). In totaal dus toch 195 tot 200 gr voedsel! Maar ik merk dat Sirius daarmee precies nog niet voldoende heeft.
Vanmorgen kreeg hij z'n portie rond 8.30 (we sliepen wat langer  :)), en om 11.00 stond hij al te vragen en te blaffen aan het aanrecht. Dit is klinkt natuurlijk zalig in de oren, maar ik vraag me dus wel af of hij wel voldoende krijgt?

Heeft iemand hier omtrent een idee over, of moet ik dit in het topic over KVV  plaatsen?
Voor het ogenblik eet hij zeewolf filet. Ik ben vrijdag een nieuwe zak gaan kopen... Voor 2kg, bijna 25€  :o .....

Groetjes H-H-S
Door nienk
#1891386
oei, dat is ook wel enorm prijzig! fijn dat sirius nog steeds zo goed eet, valt hij af? zelf voer ik (en de meeste hier) nogal op het oog, valt ie teveel af, wat meer voer, en andersom.

aangezien het zo duur is, zou het wel prettig zijn als je ook iets anders kan geven. wat ik denk ik zou doen, is naar de visboer gaan (of ergens anders waar men veel verstand heeft van vis), en vragen om een vissoort die goedkoper is, maar qua soort filet vergelijkbaar met zeewolf.

en, dat honden vragen om eten hoeft volgens mij niet per se te betekenen dat ze te weinig krijgen, zou ook gewoon een manier van aandacht vragen kunnen zijn, of (en dat zou fijn zijn!) Sirius vindt het gewoon enorm lekker! mijne dribbelt ook vaak achter mij aan als ik in de keuken rondloop, gaat ie bij de koelkast zitten. maar, zolang ie niet afvalt, krijgt hij toch echt niet meer!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door