Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Bowdi
#1879825
Jip weegt ongeveer 40 kg en is 12 maanden.
Hij is niet te dik, niet te dun. Eigenlijk precies goed zo.
Hij krijgt op dit moment 850 gram per dag. Alleen poept hij extreem veel.
Zo'n 3 a 4 keer per dag. Eigenlijk altijd als we met hem buiten zijn. 

Mijn andere honden poepen hooguit 1 keer per dag.

Moet ik Jip minder eten geven? En zo ja hoeveel?
En zal hij dan niet afvallen? Of is dit gewoon een kwestie van uitproberen?

Zelf dacht ik de hoeveelheid te verminderen naar 700 gram.

Graag jullie advies.
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#1880337
Als Jip niet te dik, niet te dun is, zou ik zeker niet minder gaan voeren. 850 gr voor een 1-jarige Newf is niet raar. En dat hij 3-4 keer poept...tja...lekker even zo laten. Ik zou zijn hoeveelheid voor afstemmen op zijn gewicht/uiterlijk, niet op het aantal keren ontlasting.
Gebruikersavatar
Door kira
#1880500
En anders even een ontlastingsonderzoek laten doen? Wellicht iets met wormen?

Zelf vind ik 850 gram voor een newfy van 40 kilo trouwens redelijk veel. Tenzij ik kleine eters heb. Maar hier eet de volwassen newfy van 40 kilo 500 gram per dag, de volwassen van 60 kilo eten tussen de 800 en 1000 per dag. Het zijn hier wel actieve rakkers.
Door Bowdi
#1880566
Jip is redelijk actief.
Een onlastingsonderzoek is misschien wel een idee ja.

Ik dacht misschien dat hij door die vele ontlasting toch meer krijgt als dat hij nodig heeft.
Ook omdat het verschil kwa hoe vaak ook zoveel meer is vergeleken met de andere honden hier.
Door Barbaravh
#1880567
kira schreef: En anders even een ontlastingsonderzoek laten doen? Wellicht iets met wormen?

Zelf vind ik 850 gram voor een newfy van 40 kilo trouwens redelijk veel. Tenzij ik kleine eters heb. Maar hier eet de volwassen newfy van 40 kilo 500 gram per dag, de volwassen van 60 kilo eten tussen de 800 en 1000 per dag. Het zijn hier wel actieve rakkers.
Ik vond het eerder aan de lage kant. Mijn retrievers van 30kg eten toch ook een goei 800gr.
Mijn honden poepen ook 2-3 keer per dag. Wist niet dat da teveel is?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#1880576
Onze newfy reuen (ong 60 kilo) eten ongeveer 1000 en 1200 kg per dag.
Ze zijn ook lekker actief.
Wat ik merjk bij hun is dat ze tijdens wandelingen vaker poepen, met name Kaio, te druk met snuffelen en ik denk ook dat het enigszins markeer gedrag is. Telkens kleinere hoopjes.
Gaan we een keer niet wandelen (hebben grote tuin) werkt hij maar een hoop eruit per dag.

12 maanden is zowiezo wel de leeftijd om in de gaten te houden of je hond juist iets meer nodig heeft of meestal juist minder, heb dat zelf bij onze 2 gemerkt op die leeftijd, eerst waren ze te mager en dan in een keer een beetje bol (trekt dan wel weer gelukkig snel bij)

Tja wat zou ik doen in jou situatie? Een helenboel vragen stellen en beantwoorden: Uhm is het plots veranderd? Is hij actief? Is hij nerveus? (door spanning kan er vaker gepoept worden) Hoe veel poept hij per keer? Wat is de structuur hiervan? Oogt hij gezond? Is het dagelijks hetzelfde?
Het zou immers zo kunnen dat zijn stofwisseling eenmaal zo is, niet iedereen is hetzelfde.
Wat kira zegt, wormen kan ook, daarvoor zou je een ontlastingsonderzoek kunnen laten doen als je gevoel hebt dat dit wel eens het geval zou kunnen zijn.
Door Bowdi
#1880685
Kaio schreef: Onze newfy reuen (ong 60 kilo) eten ongeveer 1000 en 1200 kg per dag.
Ze zijn ook lekker actief.
Wat ik merjk bij hun is dat ze tijdens wandelingen vaker poepen, met name Kaio, te druk met snuffelen en ik denk ook dat het enigszins markeer gedrag is. Telkens kleinere hoopjes.
Gaan we een keer niet wandelen (hebben grote tuin) werkt hij maar een hoop eruit per dag.

12 maanden is zowiezo wel de leeftijd om in de gaten te houden of je hond juist iets meer nodig heeft of meestal juist minder, heb dat zelf bij onze 2 gemerkt op die leeftijd, eerst waren ze te mager en dan in een keer een beetje bol (trekt dan wel weer gelukkig snel bij)

Tja wat zou ik doen in jou situatie? Een helenboel vragen stellen en beantwoorden: Uhm is het plots veranderd? Is hij actief? Is hij nerveus? (door spanning kan er vaker gepoept worden) Hoe veel poept hij per keer? Wat is de structuur hiervan? Oogt hij gezond? Is het dagelijks hetzelfde?
Het zou immers zo kunnen dat zijn stofwisseling eenmaal zo is, niet iedereen is hetzelfde.
Wat kira zegt, wormen kan ook, daarvoor zou je een ontlastingsonderzoek kunnen laten doen als je gevoel hebt dat dit wel eens het geval zou kunnen zijn.

Ik zal Jip de komende dagen eens heel goed in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1885641
Hoeveelheid poep heeft te maken met hoeveel extra plantaardig en bij resten er bij zijn voedsel gegeven wordt, evenals de hoeveelheid bot.
Plantaardig materiaal en ook rijst en pasta wordt nameliijk meteen zowat onveranderd weer uitgepoept. Ook grote hoeveelheden bot worden ook weer uitgepoept. Er wordt maar een deel van het bot opgenomen door de hond.
Door signmodel
#1885789
hier ook een veel poeper en een weinig poeper, ik heb me er tot nu niet druk over gemaakt.
ik dacht zo van : sommige mensen gaan ook 2 x per dag en ander 2 x per week.
nu ik er over na denk: kan het niet liggen aan wat wanneer hij eet? misschien accepteert zn gestel vet niet zo goed??
doet me trouwens aan topic denken over de % bot van bubbabling.
misschien heeft de ene hond toch meer bot nodig dan de ander.
mijn antwoord is puur gevoelsmatig hoor, ben dan ook benieuwd naar de verdere antwoorden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door