Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Stephanie777
#1884311
Soms zie ik bij sommige menu's karkas staan, maar daar staat dan geen spiervlees bij op die dag. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor kippennekken, dan staat er vaak ook geen spiervlees bij.

Is het zo dat als je goed bevleesde botten hebt, je dan minder (of geen?) spiervlees erbij hoeft te geven?  :confused1:
Door Lizzy
#1884367
Stephanie777 schreef: Soms zie ik bij sommige menu's karkas staan, maar daar staat dan geen spiervlees bij op die dag. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor kippennekken, dan staat er vaak ook geen spiervlees bij.

Is het zo dat als je goed bevleesde botten hebt, je dan minder (of geen?) spiervlees erbij hoeft te geven?  :confused1:
Op zich klopt dat. Maar wat is goed bevleesd? Ik vind iets dat 50% of meer uit vlees bestaat pas goed bevleesd. En bij alles wat neigt naar kaler: daar moet je gewoon wat extra spier of orgaanvlees bij geven, vind ik. En harde vleesbotten, daar geef ik sowieso graag pens of spiervlees bij. Ik had laatst haaskarkas, dat was ZO hard, daar hadden zelfs mijn honden moeite mee. Ik was blij dat ze daarnaast een flinke lading pens hadden gegeten. En dat geldt zeker ook voor ribben en nekken van grotere dieren. Ik ben overigens een muts. Ik voer altijd vleesbot + spiervlees/orgaanvlees + groenten in 1 maaltijd.
Door TMG1961
#1884396
Ik voer ook dagelijks spiervlees,vleesbot en orgaan of groenten. Ik vindt het zelf moeilijk te bepalen hoeveel vlees en bot er nu aan een karkas zit. En Pixie doet het goed op het menu wat ze krijgt, dus laat ik het voorlopig zo.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1884400
Ze krijgen hier zo weinig dat ik dus alleen vlees/bot geef en dan in de ochtend orgaan

en de andere dag spiervlees,

Ik geef dus nooit vlees/bot en spiervlees samen,wordt anders zo klein aan bot wat ze dan mogen hebben.

Gaat al jaren zo en volgens mij wel goed.
Laatst gewijzigd door *Marga* op di 04 jan 2011, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1884410
Meestal geef ik wel vleesbot met spiervlees erbij.
Maar als het vleesbot echt heel goed bevleesd is (zoals bv gister kippenbouten), dan krijgen ze dat zo.
Het is ook gewoon kijken naar de ontlasting van je hond, de border collie's hier bv krijgen sneller krijtpoep van enkel karkas dan de herders.
Door Stephanie777
#1884445
Wow, dank jullie wel voor de snelle reacties! Ik begin het heel (heeeeeeeel....) langzaam allemaal een beetje te begrijpen!  :)
Ik neig ook naar elke maaltijd van alles wat (behalve vis dan, dat 2x per week), maar inderdaad logisch verstand gebruiken (bij veel vlees aan het bot -> wat minder spiervlees).
Door pallas
#1884828
Hier krijgen ze ook dagelijks vlees pens of orgaan bij hun karkassen. De kaskassen zijn heel geod bevleesd, maar één van de honden krijgt snel krijtpoep, dus vandaar dat ik eraltijd wat bij geef. Alleen als ik een compleet dier voer zoals konijn, haas of kip dan is het niet nodig om er wat bij te leggen.
Er zijn ook honden die het prima doen op een dag vlees of vis en de dag erna alleen karkassen, maar ik doe het dus liever niet.
Gebruikersavatar
Door pike
#1884879
Hier eten ze ook "compleet", bij hun vleesbot krijgen ze spiervlees, orgaanvlees en groente. Er zijn wel vleesbotten waar ik geen spiervlees meer bij geef, maar dan zit álle vlees er nog aan: Een halve kip, half parelhoen, half konijn bijvoorbeeld. Dat kan je dan ook geen vleesbot meer noemen vind ik. Maar zelfs als ik geheel bevleesde bouten heb geef ik daar altijd nog een klein beetje spiervlees bij.  ;)
Door smulpaap
#1885029
Ook hier doen ze het allemaal het beste op ""compleet "" ..... 7 dagen vleesbot en daarbij 4 maal per week spiervlees , 4 maal per week groenten en 3 maal per week orgaan
Tenzij er hele dieren worden gegeten
Door Liz
#1885062
Hier krijgen ze vleesbot met óf spiervlees óf orgaan óf een beetje van beide. Bij de wilde eendjes voer ik niks erbij, die zijn voor mij al vleesbot + spiervlees in één. Verder hou ik vooral de ontlasting goed in de gaten.
Door wendy71
#1885094
Hier nooit enkel vleesbot, ik geef er altijd iets van pens/spiervlees bij.
Ik heb ooit een verstopte hond gehad met een operatie tot gevolg, vandaar vleesbot en wat xtra vlees erbij.
Door jara
#1885160
Op de dagen dat ik hier goed bevleesde karkassen op het menu heb staan wordt haar ontlasting altijd wat dunner.
eerst gaf ik altijd karkas met nog spiervlees erbij, nu laat ik dat spiervlees achterwege en geef liefst nog wat exta botwerk erbij.
Jara doet het qua onlasting beter op kaal botwerk (eenderug, haaskarkas) zonder ingewanden..... maw kijk naar je hond en zijn/haar ontlasting daar haal je gewoon veel info uit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door