Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1884521
Ik heb vandaag geprobeerd een groentenmix te maken van broccoli, witlof en andijvie. Maar ik heb het idee dat het niet fijn genoeg is. Ik heb het kleingemaakt met een keuken/hakmachine. Hier een foto van het prutje:

Afbeelding

Als het te grof is hoe krijg ik het dan kleiner, met een blender of zoiets en hoe klein moet het zijn, hele kleine stukjes, papperig moet ik er wat water of id aan toe voegen? Jullie kunnen me hier vast goede adviezen over geven..... :biggrin2: Ze vinden het overigens zo ook heel lekker maar ik denk niet dat de vezels goed kapot zijn........... :D
Alvast bedankt namens de meiden voor de goede raad.....groeten, Marnou
#1884646
Inderdaad met een blender wil dat heel goed, evt. wat yoghurt erdoor om het smeuiïger te maken. Bij nattere groenten hoeft dat weer niet.

15% van het menu bestaat uit groentemix. Is je hond volwassen? Zo ja, dan zou hij ongeveer 2% van zijn lichaamsgewicht aan eten moeten per dag, dat is ongeveer 180 gram. 15% daarvan is dan 27 gram groentemix. Maar het komt niet zo precies hoor!

Succes er mee!
#1884657
marnou schreef: bedankt voor jullie reactie....het moet dus veel fijner....en ik heb idd geen juicer maar gelukkig wel een blender :)

Nog een vraagje: hoeveel mag een hondje van ongeveer 9 kilo eigenlijk per dag hiervan hebben?
Dit is mijn groentenmix, het is meer 'n puree en net zoiets al grove suikerkorrels
Afbeelding

Als je hond 't lekker vind dan geef je 'n volle eetlepel of zo door z'n eten in de bak.
Als je alleen grote vleesbot geeft dan kan je de groenten met stukjes orgaan mengen, of 'n eitje erdoor.
#1884826
Yohurt/Kefir of ei doe ik er in de bak bij,net voordat ze eten..
Wanneer er meer vocht bij de groentenmix moet om het makkelijker fijn te malen, dan gewoon 'n scheutje water erbij doen.
Als ik veel groentemix tegelijk maak, dan schep ik met soep lepel wat groenten vocht van de al gemalen groentes in de mengbak
en giet dat in de keukenmachien om makkelijker te pureren.
Ik maak meestal genoeg voor 4-6 weken.

Voor kleine hoeveelheid kan je ook 'n plastic zak doen,en dat vrij plat maken en invriezen,
dan is 't ook makkelijk om gewoon 'n stuk af te breken.
#1884883
Mocht je nu geen apparatuur hebben om je mix fijner te maken (want dat is wel nodig), kun je diverse dingen doen. Je kunt er even heel licht de kook overheen gooien. Je kunt het ook invriezen, dat maakt ook weer wat cellen kapot (schijnt) en dan daarna goed mengen met pens en een uurtje of wat op kamertemperatuur laten komen zodat de bacterieen in de pens de groenten aan kunnen vreten. Dat schijnt (volgens Eliasen) goed te werken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door