Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1878315
Hallo allemaal,

Hoop dat jullie misschien kunnen meedenken/ervaringen en of tips hebben.

Vorige week plaste Kyra bloed, we zijn toen naar de DA geweest omdat we blaasontsteking vermoedde. Urine is onderzocht, er zat veel bloed in de urine maar geen waardes die konden duiden op blaasontsteking. Andere waardes waren weer verhoogd, de uitslag sprak zich een beetje tegen. Na overleg met de DA besloten om te beginnen met een kuur AB om te kijken of het niet toch een beginnende blaasontsteking was.

Vanmorgen terug om de urine weer te laten onderzoeken. Daar bleek dat er nog steeds ketonen in de urine zitten. Dit zou kunnen duiden op suikerziekte maar dit komt niet vaak voor bij jonge honden. (Kyra is net 2)
Er word nu een bloedonderzoek gedaan, daar kan ik morgen voor bellen voor de uitslag.

Hebben jullie misschien een idee waardoor die ketonen nog meer in het bloed zitten?
Ze krijgt trouwens: smuldier compleet glutenvrij, sinds kort af en toe Lupa KVV glutenvrij en all animal haring en konijn.

Bedankt alvast voor het meedenken.
Laatst gewijzigd door Kyra08 op ma 03 jan 2011, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
#1879319
Vandaag uitslag van het bloedonderzoek gekregen. Dit is allemaal goed, alle waardes waren netjes zoals het hoort.

Ze gaan nu alleen nog een schildklier onderzoek doen, wellicht dat daar nog iets uit komt.

Nu zou het ook te maken kunnen hebben met de voeding? Dat daar of teveel eiwitten in zitten, of te weinig suikers(?) Ze krijgt Smuldier compleet glutenvrij / Lupa KVV glutenvrij en All Animal Haring en Konijn (Dit laatste pas een paar keer gehad)

Ik heb er echt geen verstand van, we zijn op deze merken uitgekomen omdat ze allergisch blijkt te zijn voor kip/gevogelte en granen. Sinds we dit voer geven zijn al haar huidproblemen opgelost en zit ze echt super in haar vacht. Haar ontlasting is normaal.
Dit zijn gewoon complete versies, je zou toch denken dat het daar niet aan kan liggen. 

Zijn hier mensen die meer thuis zijn in KVV's en de samenstelling hiervan? Hoop dat iemand me kan helpen.
#1881350
Honden hebben geen koolhydraten nodig. Dus nee, daar komt het niet van. Dan zouden al onze honden daar last van hebben. Volgens mij zijn er overigens wel meer oorzaken van ketonen in de urine. Deze volgende oorzaken zijn er bij de mens. Ik weet niet in hoeverre dit overeen komt met de hond maar ik weet wel dat bij de hond diabetes mellitus en schildklierafwijkingen de oorzaak kunnen zijn. Ik denk dat vasten en zware lichamelijke inspanning minder van toepassing is bij de hond.

   * Sterk ontregelde diabetes mellitus.
   * Sterk vasten.
   * Zware lichamelijke inspanning
   * Hyperthyreoïdie.
   * Koorts.
   * Hyperemesis gravidarum.

Ik zou denken dat als ze diabetes mellitus heeft, je dat aan andere dingen gemerkt zou moeten hebben. Toch zou ik daar op laten testen. En de schildklierfunctie zou ik toch ook op laten testen.

Wat ik eerst zou doen trouwens, is opnieuw urine laten controleren. Het kan best al gewoon weer verdwenen zijn.
#1881373
Dank voor je reactie!

Het bloed is getest, alle waardes zijn in orde, ook de suikerwaardes, dus diabetes heeft ze gelukkig niet.
De schildklier word ook getest, daar krijg ik woensdag de uitslag van. De urine is trouwens al 2 keer getest en de ketonen bleven erin zitten.
Nu dus even afwachten op de uitslag van de schildklier.

Maar de DA begon ook voeding, dat het wel eens komt als er teveel of weinig in de voeding zou zitten, vandaar dus de vraag of dat wellicht het geval kan zijn.
De een zegt dat met de voeding die ze krijgt ze inderdaad wel weinig koolhydraten krijgt maar dat dit normaal geen probleem moet zijn, de ander zegt weer dat ze dat wel nodig hebben en ik anders maar brok moet gaan voeren (wat ik dus eigenlijk niet wil) , een ander zegt dat ik aardappels moet gaan bijvoeren, weer een ander zegt dat ketonen voorkomen als er teveel (dierlijk)eiwit in de voeding zit en dat aangepast moet worden.

Aangezien hier een hele hoop "expert"  zitten op gebied van (vers) voer wilde ik hier even kijken hoe en wat.
#1881438
Als ik een laag koolhydratendieet volg (Dr Frank, Atkins) heb ik ook ketonen in mijn urine. Dan ga je in ketose zo als dat heet, en dat betekent dat je vetten onvolledig verbrandt. Ketonen zijn afvalstoffen die bij die onvolledige verbranding vrijkomen.
Om vetten volledig te verbranden heb je een bepaalde hoeveelheid koolhydraat nodig. In een Atkins-dieet zit dat niet en in een barfdieet zonder groente ook niet. Voer je aardig wat groente, en zeker als je dan wortel, pompoen, zoete bataat ed geeft, dus zetmeelhoudende groentes, dan zit er zoveel kh in het menu dat vetten wel volledig verbrand worden.

Onvolledige verbranding, ketose dus, is geen probleem. Een hond is gebouwd op een barf-dieet met weinig kh en krijgt daar niks van. Een mens ook niet trouwens. Dr Frank heeft dat zorgvuldig uitgezocht voordat hij zijn dieet wereldkundig maakte.

Zie over ketose hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Ketose_%28metabolisme%29

Let vooral op het onderscheid ketose - keto-acidose. Het laatste proces zie je bij diabetes waarbij de patient juist wel koolhydraten eet maar ze niet kan verwerken. Daarbij verzuurt het bloed (acidose) en dat is zeer schadelijk. Bij ketose door onvolledige vetverbranding verzuur je niet.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op zo 02 jan 2011, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#1881470
Het is niet dat ik je niet geloof hoor Mevroi Kruim (zeker wel want jij weet zooooveeeeel van dit soort dingen!!!), maar het is voor het eerst dat ik iets hoor/lees over ketonen in de urine bij niet-koolhydraat-etende honden. Terwijl het percentage koolhydraat dat mijn honden binnen krijgen (die 10% groenten krijgen maar vooral bladgroenten en juist weinig/geen zetmeelhoudende groenten) echt minimaal is, ze geen van alle ooit ketonen in de urine hebben gehad (terwijl hun urine wel vaker getest is). Dan zouden alle honden die gevoerd worden volgens het Raw Feeding principe ketonen in hun urine moeten hebben? Ook op Raw Feeding heb ik er nooit iets over gelezen/gehoord. Werkt dit principe bij mensen/honden hetzelfde? Ik geloof dat ik de urine sowieso eens door een andere DA (met andere sticks) zou laten testen. En als Kyra08 dus wat koolhydraatrijke groenten toe gaat voegen (want dat hoeft dus maar een heel klein percentage te zijn?) zouden ze geen ketonen meer aan moeten treffen? De moeite van het proberen waard, zou ik zeggen! Blijft die bloed in de urine raar.... Teveel pigment in de urine kan voor een vals-positieve uitslag zorgen :g:
#1881755
Als ik het goed begrepen heb ontstaan ketonen als er lichaamsvet afgebroken wordt terwijl er onvoldoende kh in de voeding aanwezig is voor een volledige verbranding. Dus tijdens het afvallen, wat tenslotte het verbranden van opgeslagen lichaamsvet is. Dat betekent dat als kalorie-inname gelijk aan of groter is dan kalorie-verbruik, er geen lichaamsvet verbrand wordt en dus ook geen ketonen gevormd worden. Als ik het goed begrepen heb dus  ::)
Ik kan wel eens testen of ik in ketose ga als ik nu weer volgens Dr Frank ga eten maar niet afval  :D
#1883676
Mmmm, ik geloof niet dat dit erg goed nieuws is he? :-\. Ik neem aan dat ze eerst gaan onderzoeken wat de oorzaak is van de te snel werkende schildklier? Ik geloof dat tumoren bij honden nog wel eens de oorzaak kunnen zijn....? Ik hoop dat het goed komt met Kyra en zal heel hard voor je duimen!
#1883684
[quote="Kyra08"]
Nee helaas geen goed nieuws.
Schijnt dat 90% van de gevallen veroorzaakt word door kwaadaardige tumoren. Dus laten we hopen dat ze een van de 10% is  :-\
[/quote]

Ai :'(. Ze is nog zo jong..... :-\. Ik zal enorm voor je duimen dat zij bij die 10% zit. Wanneer wordt ze verder onderzocht? Sterkte :-*.
#1885222
[quote="Kyra08"]
Dank je!
Maandag gaan we naar de kliniek in Gent, bij mijn eigen DA konden ze verder niet veel meer doen.
[/quote]
Nogmaals veel sterkte maandag.
Ik weet niet of je al eens in Gent geweest bent,het is een enorm grote universitaire dierenkliniek,je bent daar wel op de goede
plaats.

Potverdorie,ik ga hard duimen voor die 10% :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door