Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Juul
#1830123
We hebben een probleempje. Of, ik heb een probleempje, Falco zit er niet zo mee. Hij eet sinds een tijdje poep. Van die lekkere dikke aldi-drollen. Het lijkt wel of het steeds erger wordt. Hj doet het met name hier in het parkje, maar soms ook in het bos. Nu kan het natuurlijk gewoon een drol van een hond zijn die slecht verteerd. En als je je hond op aldi-brok dan altijd hier in het park uitlaat, liggen dat parkje binnen no-time vol met tig van die aantrekkelijke hopen.
Tis al zo erg dat ik hem aan de riem houdt hier, maar zelfs dan ben ik het niet altijd voor. En ik vindt het helemaal niks, hij krijgt zo dus alle rotzooi binnen die we juist niet willen voeren, om van een eventuele wormbesmetting maar te zwijgen.
Waarom doet ie dit nu zo fanatiek? Toch een koolhydraten (of ander) tekort? Want wat kan ik hem dan bijvoeren waar ie blijkbaar toch behoefte aan heeft?
Door Lizzy
#1830132
Meestal doen ze het of omdat ze er lekker aandacht mee krijgen of omdat ze de drol onweerstaanbaar vinden of omdat ze er genetisch mee behept zijn of omdat er iets mis is gegaan met vaccinatie (ik moet achterhalen wat hier de bron van is maar enten kan een veroorzaker zijn van poep eten) of omdat de zuur/basisch verhouding niet in balans is. Vlees = zuur. Fruit en groenten is alkalisch. Dus als je geen groenten voert, zou ik groenten gaan voeren. Als je wel groenten voert, zou je iets van veendrenkstof of Schindele's mineralen kunnen proberen.
Door Juul
#1830160
Dus als je geen groenten voert, zou ik groenten gaan voeren. Als je wel groenten voert, zou je iets van veendrenkstof of Schindele's mineralen kunnen proberen.
Okeeeeee, ik voer dus niet veel groenten meer, alleen af en toe maar, als we bv broccoli of bloemkool of iets dergelijks hebben, dan maak ik wat meer. Dat gaat wel goed namelijk. Ik ben met rauwe groentenmixen gestopt omdat zijn ontlasting zonder echt beter is. Dus waarschijnlijk één of meerdere soorten waar ie niet tegen kan.

Dus iedere dag toch maar wat meer koken, en wat bewaren/invriezen voor de nasi en macaronidagen. En dan per soort geven zodat ik de boosdoener er ook uit kan halen, een soort groenten-eliminatiedieet? Mag daar een aardappel bijzitten, bv restje boerenkoolstamppot?
Door Lizzy
#1830211
jalukrifa schreef: Okeeeeee, ik voer dus niet veel groenten meer, alleen af en toe maar, als we bv broccoli of bloemkool of iets dergelijks hebben, dan maak ik wat meer. Dat gaat wel goed namelijk. Ik ben met rauwe groentenmixen gestopt omdat zijn ontlasting zonder echt beter is. Dus waarschijnlijk één of meerdere soorten waar ie niet tegen kan.

Dus iedere dag toch maar wat meer koken, en wat bewaren/invriezen voor de nasi en macaronidagen. En dan per soort geven zodat ik de boosdoener er ook uit kan halen, een soort groenten-eliminatiedieet? Mag daar een aardappel bijzitten, bv restje boerenkoolstamppot?
Ja hoor, dat kan prima, per soort geven. En ik vind dat af en toe wat aardappel niet zo dramatisch is. Het koolhydraatgehalte in aardappel is veel lager dan bijv. rijst. Restjes boerenkoolstamppot is ook prima.
Door saluki
#1830392
jalukrifa schreef: Okeeeeee, ik voer dus niet veel groenten meer, alleen af en toe maar, als we bv broccoli of bloemkool of iets dergelijks hebben, dan maak ik wat meer. Dat gaat wel goed namelijk. Ik ben met rauwe groentenmixen gestopt omdat zijn ontlasting zonder echt beter is. Dus waarschijnlijk één of meerdere soorten waar ie niet tegen kan.

Dus iedere dag toch maar wat meer koken, en wat bewaren/invriezen voor de nasi en macaronidagen. En dan per soort geven zodat ik de boosdoener er ook uit kan halen, een soort groenten-eliminatiedieet? Mag daar een aardappel bijzitten, bv restje boerenkoolstamppot?

Even alleen het dunne ontlasting-diarree probleem, dit heb ik ook een tijdje gehad en gebruik nu twee keer in de week een volle theelepel micro mineral van cd vet het is helemaal over nooit geen dunne meer. In de groentemix die ik maak voor een maand (vijf honden) doe ik twee koppen fit-barf sensitive dit kun je ook zonder groente gebruiken.
Het is te proberen. Je zou wat van mij kunnen krijgen om uit te proberen.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1830407
jalukrifa schreef: Waarom doet ie dit nu zo fanatiek? Toch een koolhydraten (of ander) tekort? Want wat kan ik hem dan bijvoeren waar ie blijkbaar toch behoefte aan heeft?
Djilly hier doet het ook en die heeft echt geen koolhydraten tekort. Zij krijgt dagelijks een portie "pap" ivm leverontlastend dieet.
Waarom ze het doet, geen idee, het zijn een 3-tal plekjes waar ze het doet en probeer haar er vandaan te houden.
De andere 2 dames doen het niet tot zelden, Darky heb ik ook aan de lijn, omdat die alles wel wil opvreten aan drollen wat ie tegenkomt.
Door Juul
#1830561
en alleen het dunne ontlasting-diarree probleem, dit heb ik ook een tijdje gehad en gebruik nu twee keer in de week een volle theelepel micro mineral van cd vet het is helemaal over nooit geen dunne meer. In de groentemix die ik maak voor een maand (vijf honden) doe ik twee koppen fit-barf sensitive dit kun je ook zonder groente gebruiken.
Het is te proberen. Je zou wat van mij kunnen krijgen om uit te proberen.
Dunne ontlasting is het niet echt, meer echt slecht verteren, botjes en wat slijm. Alsof er snel wat uitgewerkt wordt. Ik zal nog eens even goed kijken naar het spul als ik bij jou ben ;)

Ik ga voorlopig maar even wat gekookte groenten meer voeren. Ik heb een boekje met zuren en basenoverschotten-tabellen. Eens kijken wat voor groenten het hoogste basenoverschotten opleveren.
Door Juul
#1830563
Djilly hier doet het ook en die heeft echt geen koolhydraten tekort. Zij krijgt dagelijks een portie "pap" ivm leverontlastend dieet.
Waarom ze het doet, geen idee, het zijn een 3-tal plekjes waar ze het doet en probeer haar er vandaan te houden.
De andere 2 dames doen het niet tot zelden, Darky heb ik ook aan de lijn, omdat die alles wel wil opvreten aan drollen wat ie tegenkomt.
Okee, dus daar kun je geen gevolgen aan verbinden dan, aan de koolhydraat.
Door Juul
#1883788
Even een update. Gekookte groenten gaan goed. Ik voer zoveel mogelijke groenten met een hoog basenoverschot, komkommer, andijvie, spitskool en wat tafelrestjes. Helaas maakt het niks uit voor het stront vreten. Maar gek genoeg had ie er niet zoveel last van.

Gisteren dus wel een keer een foute drol opgevreten, na de wandeling moest ik een paar uurtjes werken. Toen ik terugkwam konden we met vliegende spoed naar zijn diarree veldje, waar ie heftig jankend er alles uitperste, om daarna de restjes er nog uit te kotsen ook. Dit vind ik dus echt doodeng voor een bot-etende hond. Begin zelfs over een stroomband te denken.

Hoeveel kwaad kan het om een beetje koolhydraat te gaan proberen?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1883815
Ik denk dat koolhydraten weinig gaan oplossen.
Want Kaya vreet hier ook poep, wel dan van onze eigen barfhonden.
Maar haar dieet bestaat voor 40% uit koolhydraten, want zij krijgt net als de hond Choopy een leversparend dieet.
Hiernaast krijgt ze ook 10-15% groente ongeveer.
Kan natuurlijk niets met zekerheid zeggen, maar het lijkt mij dat het eerder ergens anders aan ligt.
Of gewoonte, of omdat hij het gewoon lekker vind.
Heb je al eens veendrenkstof geprobeert? dat schijnt ook te helpen.

Koolhydraten opzich word je ws niet direct ziek van (denk aan brokkenhond), maar het lijkt mij voor een verder gezonde hond ook gezond.
Ik geef Kaya geweekte havermoutvlokken, maar dat is wel specifiek om haar lever te ontlasten omdat ze moeilijk glucose om kan zetten.
Een gezonde hond kan dat wel.
Door Mevroi Kruim
#1883834
Poepvreten is wel zo'n ongelofelijk moeilijk probleem bij sommige honden, wat je ook doet, ze blijven vreten en je komt er gewoon niet meer achter wat de oorzaak was. Het wordt een soort verslaving lijkt het wel.
Ik ken een echt hele goeie gedragstherapeute met heel veel ervaring die mordicus tegen stroombanden is maar er ooit wel een heeft ingezet voor een poepvretende labrador. Het beest werd er doodziek van, de bazen trouwens ook, en dit was het enige dat hielp.
Door Juul
#1883841
Ik ken een echt hele goeie gedragstherapeute met heel veel ervaring die mordicus tegen stroombanden is maar er ooit wel een heeft ingezet voor een poepvretende labrador. Het beest werd er doodziek van, de bazen trouwens ook, en dit was het enige dat hielp.
Ja, zal je zien. Heb ik het jagen met heel veel training en toewijding voor 99% onder controle, zal ik zo'n ding daarvoor aanschaffen :-[. Liever niet natuurlijk, maar ik vind het echt heel erg als ie er zo ziek van wordt als gisteren. Misschien heeft ie er wat van geleerd (denk het niet).
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1883847
jalukrifa schreef: Ben een beetje radeloos nee, waar haal ik dat?
Ik weet dat ze het o.a. bij carnibestverkooppunten verkopen of kunnen bestellen.
Kan me wel wat van je radeloosheid wel wat voorstellen, hier vreten ze niet overmatig poep.
Maar we hebben bv wel 2 herder die soms jagen en ja dan is het heel lastig te overwegen wat we ermee gaan doen behalve het te proberen te voorkomen.
Ook dan is de angst er hier wel dat het ooit mis gaat of kan gaan  :-\

Miss is het ook een idee om eens te gaan spreken met een gedragtherapeut die jou ligt, miss heeft die tips om het om te buigen.
Door Juul
#1883876
Mijn trainingsmaatje is een gedragstherapeut die me ligt ;). Ik heb met haar al overlegt, maar lastig probleem, ook omdat het niet voorspelbaar is welke drol eetbaar is en welke niet.
Met jagen heb ik iedere wandeling eraan gewerkt, daarbij zijn de randvoorwaarden beter controleerbaar, je kunt de omgeving/tijd uitzoeken en zo de moeilijkheidsgraad aanpassen aan het niveau. Maar overal liggen drollen.

Het drollen vreten is overigens een jaar geleden begonnen, eigenlijk ook zo'n beetje na het starten met de anti-jaag-training, dus eten uit de voerdummy, kleine porties over de hele dag. Zou natuurlijk ook nog een oorzaak kunnen zijn, maar zonder de voerdummy kunnen we nog niet. De eetmomenten zijn wel al veel verder terug gebracht. De helft krijgt ie nu uit de dummy, de andere helft 's avonds thuis, misschien kan ik dat nog wat verder uitbreiden. Lastig, omdat ie op het moment ook een beetje op dieet staat.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door