Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Stephanie777
#1883513
Ik ben op zoek naar goed gereedschap om half-ontdooid vlees te snijden en vind allerlei tips hier. Ik vroeg me echter nog af of een snijmachine (bv van de Graef) ook handig is bij het snijden? Of is zo'n ding alleen bedoeld voor plakken?
Door Anne in Zweden
#1883530
Ik heb nog een echte, behoorlijk professionele Italiaanse snijmachine te koop, als je mocht besluiten er een te willen. Geen idee wat zo'n ding kost, zou ik effe moeten googelen. Heeft me vent gekregen van zijn medewerkers als afscheidscadeau toen hij vertrok uit Italië, omdat we naar Spanje gingen en ze daar zulke lekkere ham hebben... :D "Helaas" wonen we nu in Duitsland, en geen Spaanse ham te vinden natuurlijk (betaalbare). Dus als je geïnteresseerd bent, wil ik wel de details voor je opzoeken.
Door TMG1961
#1883537
Ik denk dat een goed scherp mes of elektrisch mes voor in stukken snijden van half ontdooid vlees makkelijker is. Een snijmachine is wel handig als je vlees en orgaan zoals hart wilt gaan drogen. Kun je makkelijk dunnere plakken mee snijden.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1883591
een snijmachine is makkelijk om plakken te snijden om te drogen
toevallig heb ik hier ook een" de graef " staan , ik vind t wel weer meer  werk met schoon maken :-[
een electrische mes heb ik hier ook vind het zelf ideaal om er een hele pens mee te bewerken , maar bij een dikke bevroren blok (bv 10 kilo) spiervlees kom je er niet zomaar doorheen .
maar goed , heb je kleinere verpakkingen met vlees en kun je minder kracht zetten zijn ze ook wel makkelijk ;)
Laatst gewijzigd door lauraV op di 04 jan 2011, 01:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1883733
Een elektrisch mes heeft toch ribbels aan het lemmet? Ribbels zijn niet fijn voor vlees, dan haal je het aan gort. Ik kan heel dun snijden met mn koksmessen. Ik heb er verschillende; 1 van de hema (minst populair), 1 all-purpose koksmes uit Frankrijk van de hypermarché (is heel fijn mes; niet te zwaar, groot genoeg en licht in de hand door houten heft) en een Japanse (is zwaarder en groter, daarom ook geschikt om kruiden heel fijn te hakken).
Voor kattenvoer gebruik ik trouwens mn hakmes. Als ik iets meer motoriek had, zou ik daar ook dunne plakjes mee kunnen snijden.
Voordat ik een mes gebruik, haal ik het eerst langs het aanzetstaal.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1883819
Hier ook geen snijmachine, lijkt me alleen handig met vlees drogen.
Heb trouwens wel intresse in die snijmachine van je Anne (zal zo even pb doen).

Ik gebruik hier voor het vlees, een goed scherp vleesmes, een snoeischaar en een gewone schaar.
En dat werkt prima.
Ik probeer er alleen niet door bevroren vlees heen te komen want dat lukt me niet of kost me me mes  :-\
Door Stephanie777
#1884296
Ok, als ik het even vrij samenvat, dan is zo'n ding erg handig voor als je gaat drogen, maar voor de rest is het vooral veel schoonmaakwerk! Dan wacht ik daar nog maar even mee. Anne, hij mag naar May Linn! ;)

Dat drogen lijkt me trouwens wel erg interessant.. gister de topics daarover gelezen, geweldig! Vriendlief was niet zo blij met het stroomverbruik, maar hij ligt toch alvast in het winkelwagentje van Aximax... waar ik ook nog een electrisch mes (mét extra mes voor vriesspul!) http://www.aximax.nl/catalog/princess-4 ... 94821.html en een keukenweegschaal bij heb gedaan  :)

Verder nog op mijn verlanglijstje:
- afsluitbare bewaardozen
- grote bakken/kommen
- goed vleesmes
- schaar
- snoeischaar
- diepvrieszakken plus sluitinkjes
- etiketten
- als het me blijft bevallen: extra diepvries!

Jeetje, en dan moet de eerste echte vleesbestelling nog komen (half febr.)!

Iemand trouwens nog tips, in de trant van 'dit of dat is echt ook onmisbaar als je barft!'?  ;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#1884397
Hakmes. Vleesmes is alleen om lapjes spier- of orgaanvlees te snijden. Hakbijl is voor grote botten te hakken en hanteer je niet zo makkelijk in de keuken. Ik gebruik het meeste mn cleaver.
En natuurlijk een fijne snijplank erbij. Ik heb de grootste plastieken van de Ikea (zit met een kleinere in een verpakking). Geel vochtig gemaakt doekje er onder en de plank glijdt ook niet meer weg. Na gebruik even afspoelen en in de afwasser zetten.
Door TMG1961
#1884399
Het stroomverbruik van de droger valt best mee hoor. De Bomann verbruikt 250 watt per uur en dat is per 24 uur ongeveer een 60 cent. Zet je dat af tegen de kosten van kant en klaar gedroogde hapjes dan is dit zo ongeveer niets.

Ik gebruik zelf geen hakmes, karkassen knip ik met een gewone schaar of met de snoeischaar indien nodig, maar dat is maar heel zelden.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1884418
heb sinds bijna een jaar een vacuvin bak (met lekschaaltje)  waar ik het vlees (ook pens) in doe ...nu heb ik er maar 330 gram per dag erin liggen .....maar ik vind t ideaal , geen geurtjes in de koelkast en helemaal als de dames een dag bij mn ouders logeren .
wel een luxe ding hoor ;)
Door Stephanie777
#1884499
TMG1961 schreef: Het stroomverbruik van de droger valt best mee hoor. De Bomann verbruikt 250 watt per uur en dat is per 24 uur ongeveer een 60 cent. Zet je dat af tegen de kosten van kant en klaar gedroogde hapjes dan is dit zo ongeveer niets.
1 kWh kost 23 cent, bij 250 W en 24 uur draaien spreek je van 6000 Wh = 6 kWh. 6 x 0,23= € 1,38 ! Welke energieleverancier heb jij? Die wil ik ook! ;)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1884524
Stephanie777 schreef: 1 kWh kost 23 cent, bij 250 W en 24 uur draaien spreek je van 6000 Wh = 6 kWh. 6 x 0,23= € 1,38 ! Welke energieleverancier heb jij? Die wil ik ook! ;)

dan nog is het als je de droger vol legt met vlees veel goedkoper dan het kopen in de winkel  :)
gedroogd vlees kun je in een zakje in de vriezer bewaren bij grote hoeveelheden
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door