Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Migudu
#1882887
Door de verhuizing heb ik even geen kans gehad om groentemixen te maken, dus die heeft hij nu al een week of drie niet gehad.
Ik moet zeggen dat ik zijn ontlasting nu beter vind, dan met groente.
Wat is nu wijsheid, geen groente meer geven of toch weer?

Groetjes,
Gerda
Gebruikersavatar
Door kira
#1882895
Das een lastige. Ik vind de ontlasting van een opvanger hier en van Dame ook beter met weinig groente. Hier geef ik de groente (uit gemak) vaak kort gekookt. Dan hebben ze de mooiste ontlasting. Foppe (labrador) moet regelmatig een vachtje eten, anders gaat hij poep happen. Ik heb een tijd bijna geen groente gegeven en merk op zich geen verschil. Ze knabbelen hier wel altijd appels, maar dat zal hem niet zijn. Misschien eens minder groente geven? Of één soort per keer? Of om de dag?
Gebruikersavatar
Door kira
#1882896
Misschien is het beter eerst te vragen waarom je de ontlasting nu beter vindt? Is het meer/minder, harder/zachter, andere kleur/reuk?
Door pallas
#1882902
Ik zou breder kijken: hoe doet je hond het als geheel op minder groenten. Helemaal geen groenten zou ik niet doen, ze halen er toch een heleboel goeds uit. Hier knabbelen ze uit het vuistje heel wat weg en ook krijgen ze regelmatig de restjes van onze vers gekookte groenten.
Door Migudu
#1882905
Hij kreeg normaal twee keer per week ongeveer 2 ons groente.
Ik vind zijn ontlasting nu mooier, omdat het hardere, kleinere keutels zijn, dan de dag na de groentemix..

Groetjes,
Gerda
Door Mevroi Kruim
#1882915
Hier krijgen ze ook onregelmatig groente, soms rauw gepureerd, soms gekookt, soms gejat  ::) (Logi pikt wortels  >:() Zonder groente is de ontlasting mooier, vooral van Logi die tot zachte drollen neigt. Gekookt gaat dan weer beter, misschien zou je dat kunnen proberen.
Ik vind trouwens 2 ons groente in 1x best veel, ook voor hele grote beren.
Door Migudu
#1882917
Oh, is dat teveel, ik dacht dat dat wel ongeveer goed was.
180 gram, om precies te zijn, per keer..

Groetjes,
Gerda
Door Bowdi
#1882921
Ik geef eigenlijk nooit groentemix. Ook nooit gedaan.
Ik heb ook niet het idee dat de honden wat tekort komen.

Af en toe krijgen ze een stukje groente of een stukje fruit maar dat was het dan ook.
Door Mevroi Kruim
#1883003
Migudu schreef: Oh, is dat teveel, ik dacht dat dat wel ongeveer goed was.
180 gram, om precies te zijn, per keer..

Groetjes,
Gerda
Op zich niet te veel voor 1 week maar nogal veel voor in 1 maaltijd.
Door Lizzy
#1883055
Ik geef hier hun 10% groenten (dat ze in totaal krijgen) over 7 maaltijden verdeeld en hier hebben ze echt perfecte ontlasting. Het geurt niet, het is niet heel hard (dat is namelijk niet goed, al denken wij mensen van wel), het is niet zacht, het is perfect. Een klein hoopje, met het boterhamzakje te pakken. Misschien geef je teveel groentenmix in 1 maaltijd? En misschien moet je ook naar de samenstelling van je mix kijken. Geef je veel kool? Veel boven of juist onder-de-grond groenten? Ik voer standaard een mix van 10 a 15 groenten per mix. Varierend van bladgroenten ala waterkers tot spruitgroenten ala alfalfa tot onder de grond ala bietjes. Geef ik geen mix, heb ik 3 honden met minder goede ontlasting. En daarnaast wordt het vachtje beduidend minder van kwaliteit. Voor mij een teken dat ze er wel degelijk iets uithalen dat ze nodig hebben. Ook qua lichaamsgeur doen ze het beter met dan zonder.
Door Migudu
#1883128
10 a 15 groenten vind ik wel heel veel hoor.
Ik maakte altijd mixjes met 5 of 6 groenten, waarvan maar 1 koolsoort.

Groetjes,
GErda
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1883183
hier eten ze ook gemiddeld 3x in de week groente als ik voor mezelf maak
zou ik ze dat niet geven (naast de vitaminen en mineralen die erin zitten) dan krijgen ze naar een paar weken erg veel zuur
Door ulla
#1883185
Ik geef ook groenten, en kiem iedere 3 weken voor de honden.
Ik maak van de kiemen 1 gemalen bakje, ze hebben daar maar weinig van nodig.
Van de biologische groenten maak ik steeds een mixje van een onder de grond groeiende groente, en 1 van boven de grond groeiende.
Dus 2 soorten in een bakje van zo,n tien a 15 verschilldende soorten.
Verder maal ik ook wat zaden mee.
Door TMG1961
#1884738
Pixie krijgt 2 keer per week groentenmix en wel op de dagen dat ze 's ochtends vis en vleesbot krijgt. De mix bestaat uit een stuk of 8 verschillende soorten. Ze krijgt per keer 150 gram groentenmix en eigenlijk nooit problemen met de ontlasting, vindt hem zelfs wat beter de dag na de groentenmix.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1885620
hier krijgen ze geen gfmixen. Groenten en fruit eten ze graag maar ze krijgen het gewoon rauw en in hun geheel of grote stukken. Aquillo werd ook misselijk van de mixjes.
verdere toevoegingen van kruiden of olie oid vind ik niet nodig.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door