Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door quandor
#1879559
Dag allemaal,

Mijn vader komt net met een fles advocaat thuis voor de hond....hij had die tip gekregen.

Prima...ik wil het wel proberen...hond is zo over de zeik.

Ergens las ik voor een grote hond elk uur een eetlepel.
Bills is een klein hondje dus een vlalepel.

MAAR hij heeft ongeveer 2 uur geleden een halve aprazolam gehad die NIET aanslaat.

Mag hij nu al advocaat hebben?

Hij gaat vanavond een paar uurtjes naar de oppas...ik moet/ zelf aanwezig zijn bij het huwelijksaanzoek van mijn oudste zus!

Wie weet het?

Alvast bedankt!
#1879570
Ik heb net ook maar even met Da gebeld...die rade het af...het is een nieuw kalmeringsmiddel die nooit getest is met alcohol...dus hij zegt...doe maar niet.

Moest wel de dosis verhogen...de domme doos die ik gister had heeft een veel te lage dosering gegeven...hij mag er wel bach bloesem bij...

Als ik hem nou morgen geen kalmeringsmiddel geef, dan zou ik het wel kunnen proberen?
#1879720
quandor schreef: Ik heb net ook maar even met Da gebeld...die rade het af...het is een nieuw kalmeringsmiddel die nooit getest is met alcohol...dus hij zegt...doe maar niet.

Moest wel de dosis verhogen...de domme doos die ik gister had heeft een veel te lage dosering gegeven...hij mag er wel bach bloesem bij...

Als ik hem nou morgen geen kalmeringsmiddel geef, dan zou ik het wel kunnen proberen?
de dosis is ook vrij lastig te bepalen en varieert enorm per hond, daarom wordt aangeraden laag te beginnen.
#1881430
Ik gebruik die aprazolam NEVER nooit weer.

Mijn hond is rond 23.30 oudjaaravond volledig gaan trippen.

Liep overal tegen omhoog, viel gewoon om....probeerde ALLES op te eten(zelf de muis van pc)...heeft mij 2 keer gebeten(iets wat hij anders NOOIT zou doen). Kon niet meer springen, hoorde niets meer.

Heb om 00.20 met DA gebeld....het was zo eng....maar helaas was er niks aan te doen....medicijn is volledig verkeerd gevallen.

Volgende oud en nieuw gaat hij aan de advocaat....beter bezopen dan aan het trippen!
#1881511
Wat een afschuwelijke ervaring! Het tegendeel van het beoogde, wat zul je een bang en machteloos gevoel gehad hebben..

Lees in tav de overweging en dosering van advocaat even
- http://www.daphorst.nl/alcoholhonden.html
- http://www.dierenartsveldhoven.nl/pages ... teten.html
't Is niet zo onschuldig als we zouden willen, vrees ik.

Misschien zijn benzodiazepines (diazepam, midazolam) of de opioiden (morfine) een beter alternatief? Vaak worden ze in combinatie gebruikt. Beide middelen hebben ook hun "anti-gif", wat ze veilig maakt (resp. flumazenil en naloxon). Morfine alleen geeft een minimale sedatie, maar dat is wellicht ook al genoeg.
#1881516
wat raar..
ik heb eentje van mij het dit jaar voor het eerst gegeven en die was rustig, heerlijk rustig maar niet van de wereld..
hier schrik ik toch wel van, toch zou ik mijn hond niet aan de advokaat helpen, dan zou ik rc geven in wat hogere dosering..
misschien heb je teveel gegeven?
die van mij weegt 25/26kg en ben begonnen met een half tabl en om 23.00 een hele..
#1881722
Alprazolam is ook een benzodiazepine, neefje van valium (diazepam) en oxazepam. De werking verschilt niet veel, het werkt wat sneller en is ook sneller weer uitgewerkt volgens mij, en het heeft minder bijwerkingen.
Maar elke hond is weer anders en net als sommige mensen kunnen sommige honden onverwachte reacties hebben op dit soort middelen. Zeker als een hond al erg gestresst is kan een middel anders werken doordat allerlei hormoonniveau's in het bloed heel anders zijn.
Zoals Dorothea al ergens schreef is het altijd verstandig om kalmerende middelen van te voren uit te proberen zodat je weet of je hond er misschien verkeerd op reageert.
Alcohol is behoorlijk giftig en ik zou het niet gauw aan mijn hond geven.
#1881724
Ik zou liever de advocaat zelf opmaken inplaats van aan de hond te geven.. ::)

btw:
Lees in tav de overweging en dosering van advocaat even
- http://www.daphorst.nl/alcoholhonden.html-
http://www.dierenartsveldhoven.nl/pages ... teten.html
't Is niet zo onschuldig als we zouden willen, vrees ik.
De eerste link was 'n 1 april mop, dus daar heb je niet veel aan ;)
Laatst gewijzigd door mahuni op zo 02 jan 2011, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#1882221
;D Een 1 april grap!! Gunst, ik dacht al "Hoe is het mogelijk!?!"

De gedachte aan een ander middel uit de groep benzodiazepines komt voort uit 't feit dat mijn hartpatientje wel zonodig diazepam of midazolam mocht, zolang in goede conditie. Voor mij voelen die daarom veiliger (misschien onzin hoor..).
Ieder middel kan toch net even anders aan slaan. Zoals ik zelf NSAID's gebruik (voor honden dus Rimadyl etc.) ivm oa reuma, waarbij het ene middel uit diezelfde groep nauwelijks werking en veel bijwerking geeft, terwijl 't andere middel weinig bijwerking en duidelijke werking oplevert.
#1882814
Hier in de wijk ook iemand die de hond advocaat had gegeven en dat is niet bepaald goed bevallen. Zij zaten om 01.00 met een doodzieke hond bij de da. :(

Kan je niet beter goede op maat gemaakte Bach bloesems gaan geven? Lijkt me veiliger dan alchohol of andere verdovende middelen.
Bovendien heb ik begrepen dat je een hond wel kunt verdoven, maar dat ze het vuurwerk nog wel horen. Ze kunnen alleen niet meer aangeven dat ze bang zijn, en dat vind ik nog veel zieliger.
#1882882
Els en Max schreef: Hier in de wijk ook iemand die de hond advocaat had gegeven en dat is niet bepaald goed bevallen. Zij zaten om 01.00 met een doodzieke hond bij de da. :(

Kan je niet beter goede op maat gemaakte Bach bloesems gaan geven? Lijkt me veiliger dan alchohol of andere verdovende middelen.
Bovendien heb ik begrepen dat je een hond wel kunt verdoven, maar dat ze het vuurwerk nog wel horen. Ze kunnen alleen niet meer aangeven dat ze bang zijn, en dat vind ik nog veel zieliger.
Bachbloesem of homeopathie of alternatieve middelen zoals Rust Compositum of Puur Nervositeit oid hebben denk ik altijd de voorkeur. Mits ze afdoende werken. En dat is helaas niet altijd het geval. Dan kun je kiezen: de hond een flinke periode zwaar in de stress laten zitten of een regulier middel. Xanax en ander benzodiazepinen werken niet verlammend zoals Vetranqil, de hond voelt gewoon de angst veel minder en is niet meer in paniek. Net als mensen die Valium slikken, daar word je idd heeeeeeel rustig van in je hoofd. Je bent gewoon niet meer bang en dat is mi te prefereren boven een volledig in paniek zijnde hond. Dat vind ik pas echt zielig, en als je dan in aanmerking neemt dat langdurige stress (= langer dan een paar uur) onomkeerbare schade aan de hersenen aanricht dan is voor mij de keuze niet zo moeilijk meer.
Moet je natuurlijk wel weten dat het middel werkt, dus ruim van te voren eea uitproberen.
#1883187
Zo wat een reacties! Super!

Wat betreft de advocaat....ik heb groen licht van de DA om het te proberen.

Hij beamde dat je beter een "bezopen" hond kunt hebben dan 1 die volledig aan het trippen is......is echt dood en dood eng.


Voorgaande jaarwisselingen en flinke onweersbuien heeft hij verschillende (homeopathische) middelen gehad tegen angst. o.a. puur nervositeit en bach bloesem...helaas heeft het allemaal niks nada geholpen. Niet eens het randje eraf gehaald.

Ik ben nogal wat huiverig wat betreft de chemische kalmeringsmiddelen, want weet wat het bij mensen kan doen.

Maar ik had geen andere optie meer, ik heb niemand meer die buiten het dorp woont waar hij heen kon helaas(anders had ik dat uiteraard gedaan), dus moest wat...hem zo laten lopen was ook geen optie...het arme dier wist van gekheid niet wat hij doen moest. Daarom had ik het middel gehaald.

In 1e instantie kreeg hij dus 3 keer per dag een halve toegeschreven. Dat hielp niks. Toen ik de DA belde(rond 16.00) over de advocaat zei hij dat ik rustig de dosis kon verhogen omdat de halve geen effect had. Heb hem meteen een halve bijgegeven. Wat toen ook geen effect had.
Rond 23.00 een hele gegeven in combinatie met een halve bach bloesem rescue drop. En rond 23.30 begon hij dus volledig te trippen.....ik kreeg dus ook het idee dat hij helemaal niets meer hoorde, aangezien hij niet op mij reageerde, ook niet toen ik een beste gil gaaf toen hij wat wou opeten wat nou niet bepaald eetbaar was, ook in mijn handen klappen gaf geen effect. En de bijtreacties die hij gaf als ik hem aanraakte was voor mij reden om te denken dat hij mij niet hoorde. Dit beaamde de DA ook na aanleiding van mijn verhaal.

Maar hij gaf niks meer op het vuurwerk, dus wat dat betreft heeft het geholpen :) Kon zo tussen de jongens met knallerij doorlopen zonder dat hij een kick gaf.

Advocaat is natuurlijk ook een mooi redmiddel tijdens een onverwachte onweersbui.

Binnenkort wil ik het er toch een met een andere DA over dit gebeuren hebben......vind het allemaal erg moeilijk.
#1883193
Volgens de DA niet..... Hij reageerde er te heftig op...

Ik ga eens even met de Faculteit Diergeneeskunde uit Utrecht contact opnemen, aangezien hun gedragsdeskundigen dit middel aanraden....kijken wat die erover te zeggen hebben, en zij wellicht van mening zijn dat hij WEL een te hoge dosis heeft gehad wat de aanleiding is geweest tot het trippen.
Laatst gewijzigd door quandor op ma 03 jan 2011, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door