Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Benjy en Misty
#1882342
Sommige zullen wel weten, onze Minou eet al tijden heel slecht. Soms zelfs helemaal niet. Ze is nu bijna 18 jaar, en soms vraag ik me af of we haar nog wel mogen laten leven.  :'( Op het moment eet ze voornamelijk 40% blik en 60% BARF. De BARF die ze wilt eten is heel beperkt. Het is voornamelijk runderkopvlees, bizon tournedos (waar ik helaas nog maar heel weinig van heb) en een beetje zalmkarkas. Dit laatste eet ze slechts heel weinig en niet vaak, zo'n 20 gr per keer en 1 x per 2 wkn ongeveer. Van het blik likt ze voornamelijk de jus af. Soms eet ze een paar harde brokjes maar niet meer dan 5 stuks.

Nu stinkt de ontlasting van Minou de laatste tijd echt heel erg. Naar mijn mening gaat de ontlasting van BARF normaal minder stinken en zit me dus af te vragen of het kan komen doordat ze voornamelijk eentonig eet en ook nog eens alleen maar spiervlees. Haar ontlasting is ook zacht. Zou er misschien een medische reden kunnen zijn dat ze zo stinkt of is het de combi blik/BARF die haar ontlasting zo laat stinken???
Laatst gewijzigd door Benjy en Misty op ma 03 jan 2011, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1882370
Kruimel is ook zo'n oud gebakje met haar eigen ideeën over wat ze wel en niet wil eten. Die krijgt dus af en toe een kuipje stinkzooi van Appie erbij omdat ze niks anders wil. En dat kun je dan goed ruiken in de bak *neusdichtknijpsmilie*. Bij haar komt het dus van het blikvoer.
Kruimel eet niks meer dat ze moet kauwen, dus KVV (Rodi  ::) iets anders blieft madam niet), zalmfilet dat ze zo naar binnen zuigt, zelfgemalen kip, konijn of haas en dus die kuipjes.
Door Eranthe
#1882405
Als haar ontlasting zo zacht is en ze nauwelijks calcium binnen krijgt, moet je dan niet wat 'supplementeren' met calcium? Een beetje gemalen eierschaal toevoegen aan het spiervlees misschien?
Blikvoeding kan idd voor een enorme lucht zorgen tijdens ontlasten.
Laatst gewijzigd door Eranthe op ma 03 jan 2011, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Flip*
#1883052
calcium toevoegen is idd wel belanrijk. Behalve goed voor de botten is calcium ook een belangrijk signaal ion in vele processen in het lichaam, als vb. de pacemaker vh hart draait hier op. De concentratie 'vrij' calcium (dat dus niet in het bot is opgeslagen) wordt dan ook heel nauw geregeld.
Een te kort aan calcium kan dus veel verschillende problemen geven.
Door Benjy en Misty
#1883659
Minou haar ontlasting stinkt eigenlijk pas zo sinds ze minder blik eet. Misschien komt het door de verhoudingen dat ze toch een aantal stoffen mist, misschien is er wel meer aan de hand...  :-\ Het stinkt echt als de hel.  :-X

Wanneer ik bv. eierschaal toevoeg aan haar eten, al maal ik het tot poeder, dan weigert ze gewoon te eten. Aangezien ze al broodmager is en echt niet eet als het haar niet aanstaat wil ik het ook niet op de spits drijven door haar niks anders te geven. Ze heeft eens een paar dagen niks gegeten. Voedingssupplementen toevoegen in de vorm van bv tabletjes is gewoon niet te doen bij haar. De tijger komt bij haar naar boven wanneer je haar medicijnen wilt geven, hoe zwak ze ook is.

Ze was een tijdje dol op kipfilet en dus kippenmix gekocht met botwerk erin. Het was zo fijngemalen dat je nauwelijks botjes voelde. Mevrouw at het helaas niet en eet sindsdien al helemaal geen kip meer.  >:(
Laatst gewijzigd door Benjy en Misty op di 04 jan 2011, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Flip*
#1883661
beter iets dan niets, dus dan maar er in stoppen wat ze wel wilt eten. Vasten is voor katten ook nog eens gevaarlijk. Volgens mij heb ik op Barfplaats ooit ergens gelezen dat 1tl gemalen eischaal voldoet op 1kg gemalen spiervlees. 1 hele schaal per maaltijd is dan misschien een beetje veel ;)
Je kan altijd (met een knijper op je neus ;)) een stink drol langs brengen bij de DA voor een onderzoekje, ik zal het wel fijn vinden om zeker te weten dat ze geen pijn hebben of een ander eng iets en natuurlijk om van de stank af te komen!
Door Benjy en Misty
#1883666
Minou heeft blijkbaar een neus voor toevoegingen. Ik moest haar eens een drankje geven en deed 1 druppel uit het pipet op haar eten, mengde het door elkaar maar mevr. at het niet. Het drankje was ook nog eens vrijwel reukloos!

Het is denk ik moeilijk om echt te bepalen wanneer een kat pijn heeft. Ze is soms in ieder geval wel kortademig. Ik vermoed dat ze daarom ook niet veel wilt eten. Ze piept soms behoorlijk onder het eten. Ik wilde inderdaad even de da laten komen om te laten beoordelen wat hij denkt van haar. Het is gewoon heel moeilijk om de knoop door te hakken om haar te laten inslapen. Ze komt nog wel knuffelen en wanneer ze wakker is, dan is ze er ook.

Ik zou het vreselijk vinden wanneer ze sterft van de honger. Ze heeft gisteren 120 gram gegeten. Veel te weinig natuurlijk.
Vandaag lijkt ze weer meer eetlust te hebben. Vanmorgen heeft ze een kuipje van 100 gr ineens opgegeten. Vraag is natuurlijk wat ze de rest van de dag doet. Ze eet over het algemeen steeds minder in hoeveelheid en in soort voer. 
Door *Flip*
#1883712
... je klinkt alsof je de uitslag van de DA al weet... :'( dat maakt de drempel wel hoog om hem te laten komen. Ik zal voor je duimen dat het iets waar de DA zonder te veel gedoe voor Minou is aan kan doen en ze nog een tijd kan komen knuffelen :bigarmhug:
Door Mevroi Kruim
#1883856
Ach, die Minou  :'( het klinkt idd alsof ze aan het laatste van haar 9 levens bezig is  :-*

In dat geval zou ik me niet druk meer maken over gezond of compleet maar haar gewoon geven wat ze lekker vindt. Verwenzorg heet dat bij mensen, mijn moeder, die diep dement is, krijgt ook alleen nog maar te eten wat ze lust en voor de rest hoeft ze niks meer. Bij haar is het ook aftellen tot het einde.
Overigens vind ik 120g per dag helemaal niet weinig eerlijk gezegd, daar doet Kruimel het nog goed op. Maar die is wel heel klein en ielig.
Door Benjy en Misty
#1884009
Ik vrees inderdaad dat Minou haar laatste weken aangebroken zijn maar wie weet, weet ze ons nog eens te verbazen zoals wel vaker.

Minou at voorheen altijd 400 gram, woog zo'n 5 kilo. Naar schatting denk ik dat ze nu nog maar 1,5 kilo weegt. Hooguit 2 kilo maar meer ook echt niet. Elk botje kun je zo voelen. Haar ruggewervels, schouders en heupen steken uit. Haar maag zal ook wel krimpen.

Het zal inderdaad het beste zijn om haar gewoon nog te laten genieten. Misschien moet ik me niet zo druk maken om het compleet te geven maar ik ben ook weer bang dat ze last van de tekorten zal hebben (vandaar misschien wel haar stinkende ontlasting) Misschien is ze er, voor ze er echt last van krijgt, wel niet meer...  :'(
Door Envie
#1897940
Ik lees dit met een traantje in mijn oog en deel je bezorgdheid want ik heb ook zo'n ouwetje van ruim 18 die t niet zo goed meer doet. Is december begonnen met diarree en spugen en bijna nix meer eten. Ze is ook afgevallen en ik heb ook een weekje stress gehad of we haar moesten laten inslapen. Ook soms stinkende ontlasting. Moeilijk hoor. Heb haar op okugest gezet en moet zeggen dat spugen en ontlasting beter zijn geworden. Heb haar ook 2 weken gegeven wat ze nog wilde hebben. Maar nu (durf t haast niet te typen...) gaat t weer aardig. Ze eet weer redelijk 6 keer per dag haar bakje leeg. Geef haar wel wat xtra spiervlees als kipfilee en dat gaat aardig goed. Al zie ik niet dat ze weer n beetje dikker wordt.. :-\ Zo nu en dan eet ze de restjes van de kleintjes op...hahaha...vroeger maakte ze ook altijd de bakjes van de anderen leeg en we laten haar maar. Blijft echter wel n beestje van de dag  :-\
Door Benjy en Misty
#1898344
Dank je voor je berichtje.  :-* Het geeft me weer een beetje moed. Begin deze maand stonden we eveneens op het punt om de da te bellen om haar verder lijden te besparen. Ze was flink kortademig en at een paar dagen nauwelijks. Na het weekend werd ze weer beter van adem, ze eet weer een beetje meer alhoewel ze Felix zacht voer nu ook al bijna niet meer aanraak.

Ik heb nog 8 Bizon tournedos en dan is het echt op... Ze is er dol op en ik kan haar er echt mee toe aanzetten om te eten. Na deze 8 weet ik niet hoe het verder moet met haar want aan nieuwe Bizon kan ik helaas niet meer komen... Kopvlees en zalmkarkas eet ze steeds minder, kipfilet en kiporgaan eet ze niet meer. Ik hoop dat ik haar weer met wat nieuws kan verleiden om te eten.  :-\

Haar ontlasting stinkt nog steeds. De ene dag meer dan de andere. We laten haar maar en we laten haar zelf maar kiezen wat ze wilt eten en wat niet.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door