Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door asja
#1881222
Ik ben bezig geweest mijn eerste menu samen te stellen, maar kom er niet helemaal uit..
Ik hou de procenten aan van de rekenhulp en dat zijn deze;

40% Bot
35% Spiervlees
15% Orgaanvlees
10% Vis
10% Groente  (deze staat er niet bij maar wil ik wel geven, op de andere rekenhulp stond 10% dus dat heb ik hier bij gezet)

Het gaat om een bordeauxdog x rottweiler reu van 9 maanden en 40 kilo. Ik hou 3% van het lichaamsgewicht aan.
Het is dan in totaal 8400 gr per week dus 1200 gr per dag, toch lukt het me niet om elke dag 1200 gram te geven als ik het uitreken.
Dan kom ik hierop uit:

Maandag

500gr Kipkarkas
500gr Paardenspiervlees
100gr Groentemix
-------
1100 gr


Dinsdag


500gr Eendkarkas
500gr Pens
1 Rauw ei
------
1000 gr

Woensdag

500 gr Kalfskopvlees
250 gr Kabeljauwkoppen
200 gr Rundlever
150 gr Groentemix
------
1100 gr


Donderdag


500 gr Parelhoenkarkas
250 gr Haasspiervlees
150 gr Rundernier
150 gr Groentemix

------
1050 gr

Vrijdag

250 gr Kipkarkas
150 gr Lamshart
250 gr Hertspiervlees
250 gr Zalmkoppen

------
900 gr

Zaterdag

250 gr Eendkarkas
250 gr Haasspiervlees
150 gr Groentemix
Yoghurt en Rauw ei
------
650 gr

Zondag

500 gr Parelhoenkarkas
250 gr Hertspiervlees
150 gr Groentemix
------
900 gr


Ik weet ook nog niet precies wat ik versta onder een groentemix.
Alle tips zijn dus meer dan welkom!  :)

Groetjes Asja
Door Lizzy
#1881268
Ja, er zwerven blijkbaar meerdere rekenhulpen op Internet. Ik begrijp alleen niet zo goed wat 10% vis op zo'n rekenhulp doet. Ik vind dat rijkelijk veel en zie eigenlijk ook niet in waarom je dat uit specificeren, maar goed,

Groentenmix is gepureerde rauwe groenten van bijv. 10 verschillende soorten groenten zoals waterkers, andijvie, courgette, bietjes, wortel, witlof, alfalfa-spruiten, paksoi, broccoli, sperzieboon. En dat wissel je de keer erop weer met een paar andere groenten af.

Zie http://www.barfclub.nl/index.php?option ... &Itemid=87

Waar kom je specifiek niet uit?
Door asja
#1881271
[quote="Lizzy"]
Ja, er zwerven blijkbaar meerdere rekenhulpen op Internet. Ik begrijp alleen niet zo goed wat 10% vis op zo'n rekenhulp doet. Ik vind dat rijkelijk veel en zie eigenlijk ook niet in waarom je dat uit specificeren, maar goed,

Groentenmix is gepureerde rauwe groenten van bijv. 10 verschillende soorten groenten zoals waterkers, andijvie, courgette, bietjes, wortel, witlof, alfalfa-spruiten, paksoi, broccoli, sperzieboon. En dat wissel je de keer erop weer met een paar andere groenten af.

Zie http://www.barfclub.nl/index.php?option ... &Itemid=87

Waar kom je specifiek niet uit?
[/quote]

Dit is een rekenhulp van hier op barfplaats. 10% vis is dus te veel? Hoeveel zou het dan moeten zijn?

Nou ik snap dus niet dat er bij de rekenhulp 1200gram per dag staat terwijl ik daar op geen 1 dag op uit kom.. zelfs een keer maar de helft..
Door Lizzy
#1881304
[quote="asja"]
Dit is een rekenhulp van hier op barfplaats. 10% vis is dus te veel? Hoeveel zou het dan moeten zijn?

Nou ik snap dus niet dat er bij de rekenhulp 1200gram per dag staat terwijl ik daar op geen 1 dag op uit kom.. zelfs een keer maar de helft..
[/quote]

Laat ik het anders zeggen. Hele visjes tel ik gewoon niet mee. Die geef ik als extraatje. Die zijn tenslotte heel, compleet en dat is geen spiervlees, geen vleesbot, niks. Nou geef ik persoonlijk geen hele bak met vissen meer. Al lang niet meer. Om de simpele reden dat dit bij mijn honden gewoon niet goed valt. Dus ze krijgen alle 3 een keer of 2 per week ieder een sardien. Maar goed, hele visjes, tel ik dus niet mee. Vissenkoppen daar in tegen bevatten vooral veel graad en wat visvlees. Die reken ik tot vleesbot. Nou moet ik ook eerlijk bekennen dat ik al heel lang geen vissenkoppen meer geef. Gaf ik vroeger nog wel eens zalmkop, ben ik daar al lange tijd geleden mee gestopt. Ten eerste viel dit steeds vaker niet goed bij Brutus en Pinkel. Ten tweede vertrouw ik die gekweekte handel niet zo erg (zalm), qua gebruik van antibiotica enzo. En ten derde werd ik steeds enger van die lucht van die zalm. Tranige zooi. Die laatste is dus eigenbelang.

Maar goed, ja, als ik 10% vis aan mijn honden zou willen geven, dan komt dit gemiddeld neer op zo'n 730 gram vis (voor mijn honden specifiek). Als ik mijn honden dat aan sardien zou moeten geven, dan zou ik ze ongeveer een sardien of 7 per week moeten geven en ik vind dat veel. Daar mag iedereen natuurlijk anders over denken!
#1881791
[quote="asja"]
40% Bot
35% Spiervlees
15% Orgaanvlees
10% Vis
10% Groente  (deze staat er niet bij maar wil ik wel geven, op de andere rekenhulp stond 10% dus dat heb ik hier bij gezet)

[/quote]

Als ik deze percentages op tel dan kom ik op 110% dus waarschijnlijk ontstaat daar ergens het verschil.

Ik zou dan voor eendenlever gaan. Kip krijgt vaak veel antibiotica enz. binnen.
Tenzij je natuurlijk aan biologische kippenlever (of runderlever) kan komen, dan is dat antibiotica verhaal uiteraard niet van toepassing en kan je dat met een gerust hart geven.
Door Lizzy
#1882911
asja schreef: Ik ben bezig geweest mijn eerste menu samen te stellen, maar kom er niet helemaal uit..
Ik hou de procenten aan van de rekenhulp en dat zijn deze;

40% Bot
35% Spiervlees
15% Orgaanvlees
10% Vis
10% Groente  (deze staat er niet bij maar wil ik wel geven, op de andere rekenhulp stond 10% dus dat heb ik hier bij gezet)
Ik denk dat het handig is om 1 rekenhulp te gaan gebruiken. En zelf zou ik de eerste gebruiken. Waar geen 10% vis op staat maar wel 10% groenten. Nu kom je op 110% uit en dat klopt dus niet. Ik zou zelf 40% a 50% vleesbot, 15% a 20% orgaanvlees (inclusief pens), 10% groenten en de rest spiervlees gaan geven. Je moet in de rekenhulp dus de percentages invoeren die jij wilt gaan voeren.
Het gaat om een bordeauxdog x rottweiler reu van 9 maanden en 40 kilo. Ik hou 3% van het lichaamsgewicht aan.
Het is dan in totaal 8400 gr per week dus 1200 gr per dag, toch lukt het me niet om elke dag 1200 gram te geven als ik het uitreken.
Dan kom ik hierop uit:
Dit klopt inderdaad, 1200 gram per dag. Dit zijn allemaal afgeronde cijfers hoor.

Wanneer je dus 40% vleesbot voert, voer je 3360 gram vleesbot per week. Ik raad je aan, zeker bij zo'n groot groeiend ras, om elke dag iets van vleesbot te geven. Kom je op 480 gram vleesbot per dag.

Wanneer je 10% groenten zou geven, komt dat neer op 840 gram per week. Ik zie dat je 5 keer per week groentenmix wilt geven. Dat komt dus neer op 165 a 170 gram per keer.

Wanneer je 15% orgaanvlees wilt geven, is dat 1260 gram per week. Ik zie dat je dat 4 keer per week wilt geven. Dat is dan 315 gram per keer. Ongeveer.

Wanneer je 35% spiervlees wilt geven, dan is dat 2940 gram per week. Ik zie dat je dat 5 keer per week wilt geven. Dat is dan 590 gram per keer.

Wat je ook kunt doen is 3 keer per week orgaanvlees geven en 4 keer per week spiervlees. Dan voer je elke dag vleesbot met 3 keer per week orgaanvlees en 4 keer per week spiervlees. Dat rekent wat makkelijker.
Maandag

500gr Kipkarkas
500gr Paardenspiervlees
100gr Groentemix
-------
1100 gr


Dinsdag


500gr Eendkarkas
500gr Pens
1 Rauw ei
------
1000 gr

Woensdag

500 gr Kalfskopvlees
250 gr Kabeljauwkoppen
200 gr Rundlever
150 gr Groentemix
------
1100 gr


Donderdag


500 gr Parelhoenkarkas
250 gr Haasspiervlees
150 gr Rundernier
150 gr Groentemix

------
1050 gr

Vrijdag

250 gr Kipkarkas
150 gr Lamshart
250 gr Hertspiervlees
250 gr Zalmkoppen

------
900 gr

Zaterdag

250 gr Eendkarkas
250 gr Haasspiervlees
150 gr Groentemix
Yoghurt en Rauw ei
------
650 gr

Zondag

500 gr Parelhoenkarkas
250 gr Hertspiervlees
150 gr Groentemix
------
900 gr


Ik weet ook nog niet precies wat ik versta onder een groentemix.
Alle tips zijn dus meer dan welkom!  :)

Groetjes Asja
In totaal kom je hier uit op 6700 gram voer per week. Er klopt dus iets niet. Je moet namelijk uitkomen op 8400 gram per week. Ik mis dus 1700 gram. Even kijken waar dat 'm in zit.

In jouw menu voer je 3000 gram vleesbot. Dat zou iets meer mogen zijn, namelijk 3340. Dat mag je natuurlijk afronden. Maar ik kom hier zeker 300 gram vleesbot per week tekort.

In jouw menu voer je 1000 gram orgaanvlees. Dat zou ook meer mogen zijn namelijk 1260 gram. Dat mag je natuurlijk ook afronden maar ik kom dus zeker 250 gram orgaanvlees tekort.

In jouw menu voer je 700 gram groenten. Dat zou iets meer mogen zijn, namelijk 840 gram per week.

In jouw menu voer je 2000 gram spiervlees. Dat zou nogal meer mogen zijn, namelijk 2940 gram per week.

OK, je voert dus in jouw gemaakte menu van alles te weinig. Je voert 300 gram vleesbot per week te weinig, 250 gram orgaanvlees, 140 gram groenten en 940 gram spiervlees. Dat is samen ongeveer die 1700 gram die je tekort komt.

Met andere woorden, je menu moet overnieuw :biggrin2:

Je zou bijv. het volgende kunnen doen (zoals ik al schreef, met 3 keer per week orgaan en 4 keer per week spiervlees):

Maandag:
480 gram vleesbot
420 gram orgaanvlees
============
900 gram totaal

Dinsdag:
480 gram vleesbot
170 gram groenten
735 gram spiervlees
=============
1385 gram totaal

Woensdag:
480 gram vleesbot
170 gram groenten
420 gram orgaanvlees
==============
1070 gram totaal

Donderdag:
480 gram vleesbot
735 gram spiervlees
============
1215 gram totaal

Vrijdag:
480 gram vleesbot
170 gram groenten
420 gram orgaanvlees
=============
1070 gram totaal

Zaterdag:
480 gram vleesbot
170 gram groenten
735 gram spiervlees
=============
1385 gram totaal

Zondag:
480 gram vleesbot
170 gram groenten
735 gram spiervlees
=============
1385 gram totaal

Dat is per week is dit 8410 gram voeding. En dat klopt wel. Je moet dit natuurlijk nu invullen met jouw vleessoorten.

Overigens zit er nu erg veel verschil in de orgaanvlees en de spiervleesmaaltijden. Ik zou daarom zelf kiezen voor 20% orgaanvlees inclusief pens en 30% spiervlees. Iets meer orgaanvlees is ook prima. Het handigst neem je dan 10% orgaanvlees als hart, nier en lever en dan 10% pens. Je hond krijgt dan voldoende voedingsstoffen binnen (pens is arm aan voedingsstoffen, die andere orgaanvleessoorten zijn rijk aan voedingsstoffen).

Je komt dan op de volgende gewichten:
1680 gram orgaanvlees per week, gedeeld door 3 maaltijden per week = 560 gram per maaltijd.
2520 gram spiervlees per week, gedeeld door 4 maaltijden per week = 630 gram per maaltijd.

Hoef natuurlijk niet, maar kan wel. Zou je dat doen, dan moet je dus bovenstaande hoeveelheden aanpassen in 560 gram voor het orgaanvlees en 630 gram voor het spiervlees. En je kunt dan bijv. 3 keer per week 280 gram pens en 280 gram hart/nier/lever geven.

Je afwisseling in diersoorten is prima. Runderlever kan wel hoor. Biologische runderlever is beter. Dus als je niet-biologisch runderlever geeft, beperk dan in ieder geval de hoeveelheid/de keren dat je het geeft en wissel het af met lever van lam/geit, etc. Ik zou zelf kiezen voor 20% orgaanvlees omdat ik vind dat een jonge hond best iets meer orgaanvlees mag hebben. In totaal dan. Want pens is vrij arm aan voedingsstoffen en hart, lever en nier zijn weer rijk aan voedingsstoffen.

Viskoppen zou ik dus rekenen tot vleesbot. En ik zou het voeren van viskop zelf beperken tot 1 keer per week en echt maximaal 2 keer.

Zo. Heb je verder nog vragen? :)
Door asja
#1883566
Ik heb m al helemaal overnieuw gedaan..  :P

Zonder rekening houdend met jouw adviezen want deze had ik gisteren al gemaakt  ;)
Ik ben nu uitgegaan van 1000 gram per dag, 50% bot 30% spier en 20% orgaan

Ik geef dan 900 gram orgaan, en 500 gram pens.

Ik heb het nu zo;

Ma

500 gr kipkarkas
300 gr paardespiervlees
200 gr kalkoenlever

Di

500 gr eendkarkas
300 gr rundspiervlees
200 gr lamshart

Wo

500 gr kipkarkas
300 gr paardespiervlees
300 gr pens

Do

500 gr eendkarkas
300 gr rundspiervlees
200 gr lamshart

Vr

500 gr kipkarkas
300 gr paardespiervlees
100 gr rundernier

Za

500 gr eendkarkas
300 gr rundspiervlees
200 gr lamshart

zo

500 gr kipkarkas
300 gr paardespiervlees
200 gr pens

Ik ga nog wel meer varieren, maar hou het voor nu nog even simpel.
Daarnaast geef ik nog groente en 1x in de week wat vis. En 2 rauwe eieren.

Is het zo beter?
Laatst gewijzigd door asja op di 04 jan 2011, 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1883645
Waarom ga je nu ineens van 1 kilo voer per dag uit? Je zou hem toch 3% gaan voeren van zijn lichaamsgewicht? Ik denk, gezien zijn leeftijd, dat hij dat wel hebben kan, 1200 gram per dag.

Je berekening klopt. Je voert 6 diersoorten dus daar is niks mis mee.
Door asja
#1883767
[quote="Lizzy"]
Waarom ga je nu ineens van 1 kilo voer per dag uit? Je zou hem toch 3% gaan voeren van zijn lichaamsgewicht? Ik denk, gezien zijn leeftijd, dat hij dat wel hebben kan, 1200 gram per dag.

Je berekening klopt. Je voert 6 diersoorten dus daar is niks mis mee.
[/quote]


Ja we hebben het over 2 verschillende honden. Ik ben voor mo met kvv naar 1250 gram gegaan omdat hij er voor mijn gevoel wel wat bij kon hebben, bij sil is dat niet het geval en die deed het ook prima op 1000.

Dus even kijken hoe dat nu gaat met barf, mocht het alsnog te weinig zijn geef ik natuurlijk wel meer..
#1890308
Ik heb dit al eens eerder gezien...en gebruikt bij het rekenen haha... ik reken meestal ook nog het aantal kilojoules uit...
Ik mis wel vruchten....??? Doen jullie het er nooit bij of nauwelijks...??? Ik vind het echt nog heel lastig om goeie maaltijden samen te stellen..
Maar een merk als energique kvv komt er hier ook niet meer in... veel te veel rijst!!!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door