Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaio
#1880606
Ik vraag me iets af.
Wat doen jullie als er eten blijft steken in de slokdarm van de hond omdat ie toch een iets te groot stuk naar binnen heeft gewerkt?
Hoevaak komt dat voor?
En hangt het wat eraan te doen ook af van de stuctuur van het gegeven voer, alleen vleeslap of vleesbot?

Ben er benieuwd naar.
Ja vanwaar deze vragen, natuurlijk omdat het laatst hier gebeurd is en ik dus even ook erg in paniek schoot.
Is allemaal goed gekomen maar dat krijsen van de hond  :nerves:
#1880750
Dat is hier 2 x gebeurd. 1 x met zo'n lap gedroogd buffelhuid en 1 x met een lapje gedroogde luchtpijp. Beide keren zonder na te denken met een hand de keel ingegaan en het eruit kunnen halen. Zou het dieper zitten dan zal het rondje da of heimlich worden :-\
#1880774
hebben honden naar verhouding dan zo'n grotere strot? Sien probeert ook wel eens wat zo groot mogelijk naar binnen te gappen, maar dat lukt eigenlijk soms alleen bij 2x gekraakte kleine kippennekken. En dan komen ze vaak nog boven en gaan ze op voor de 2e ronde. Een hele gedroogde runderreep past niet, net zoals een blokje kipfilet niet. Hier wordt de boel netjes kleingeknaagd, omdat het anders gewoon niet past.
#1880789
Als ze het zelf er niet uit krijgen, eerst kijken in de bek of het in de keelholte zit en of je het kunt pakken.

Zo niet, dan kunnen enkele klappen op de schouders (net zoals je bij een mens doet voordat je heimlich doet) helpen om het los te krijgen.
Zo niet, heimlich greep.
Als het niet in de luchtpijp zit kun je eventueel iets te eten erna geven. Stuk vlees of brood of zo.

Hier krijgen ze het er elke keer zelf uit, gebeurd af en toe eens.
Laatst gewijzigd door _Sandra_ op wo 05 jan 2011, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
#1880829
Het is me 1 keer gebeurd met Pinkel. Het zat al te diep om eruit te halen. Ze kreeg het zelf niet doorgeslikt. Ze dreigde niet te stikken, het zat in haar slokdarm, niet haar luchtpijp. Ik heb haar een stuk ontbijtkoek gegeven en haar dat door laten slikken waardoor het meegesleurd werd naar beneden.
#1880975
ik heb ook altijd ontbijtkoek in huis (ook voor als ie per ongeluk iets raars/doms van straat heeft op gegeten). gebeurd soms met stukjes knaag dat het ergens blijft steken, dan probeer ik over ik er bij kan met mijn vingers, meestal gaat ie dan of overgeven, of het stukje schuift goed ofzo en kan ie het toch door slikken. heb het 1 keer met hem gehad dat ie buiten (voordat we op training waren) een heleboel turks brood naar binnen probeerde te schrokken, in zulke grote stukken dat het ook niet goed ging. dat zag er zo naar uit, dat ik niet echt nagedacht heb,en als vanzelf mijn handen stevig om zijn borstkas heen heb geklemd (Reus is 6kilo JackRussel). toen werden zijn bewegingen rustiger, en even later kwam al dat brood er weer uit.
#1881137
Ik heb het een keer gehad met Pippi, de shih tzu.
Er bleef een stuk pensstaafje hangen omdat ze het zachte gedeelte door had geslikt.
Krijsen dat ze deed :o.
Ik kon het niet pakken dus heb ik het verder naar beneden geduwd.
Gelukkig ging dat goed en kon ze het toen doorslikken.
Maar dat is wel eng hoor!
#1881247
Het is mij gebeurd met Dewi.
Er bleef een kippennek steken en die probeerde hij weer naar boven te krijgen maar hij bleeft steken.

Ik heb hem toen in een refelx opgepakt en op zijn kop gehangen, de nek kwam er bijna gelijk uit.

Het kwam niet in mij op om in zijn bek te kijken.
Het was wel schrikken maar het is gelukkig wel goed gegaan.
#1881352
Ik heb nog niet meegemaakt dat iets bleef steken in keel of slokdarm. Pike heeft 2x een botsplinter in zo'n gleufje van zijn gehemelte klemzitten gehad, echt enge dingen heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt.
koekje schreef: hebben honden naar verhouding dan zo'n grotere strot? Sien probeert ook wel eens wat zo groot mogelijk naar binnen te gappen, maar dat lukt eigenlijk soms alleen bij 2x gekraakte kleine kippennekken. En dan komen ze vaak nog boven en gaan ze op voor de 2e ronde. Een hele gedroogde runderreep past niet, net zoals een blokje kipfilet niet. Hier wordt de boel netjes kleingeknaagd, omdat het anders gewoon niet past.
Nou, sommige honden hebben een hele grote strot  :biggrin2: Pike kan zonder problemen hele eendenekken inslikken (en weer uitkotsen, tot grote vreugde van Armagnac) en een kippepoot eet hij liefst in twee delen maar het lukt hem net niet het bovenstuk in een keer in te slikken dus dan maar in drieën  :-X Een leren handschoen of een oude tennisbal gaan er net zo makkelijk in als een penslap  ::) Die van hem is van elastiek geloof ik. Ik heb een keer in mijn leven een poezenbekje bekeken en ik weet nog dat ik mij er toen over verbaasde dat dat zóóóó klein was  ;)
#1881504
Ok handige tips allemaal, best handig om te weten wat te doen, want ik had het even niet helemaal. Kaio krijste en piepte echt de boel bijelkaar. Echt verschrikkelijk.
Ooit eerder heeft hij dat met penslap gehad maar die kokte hij uiteindelijk zelf wel naar boven. En hij verslikt zich wel eens vaker (iets te gulzig) maar dit was wel anders.
Maar dit keer was dus kalkoennek, dat geeft ook wat minder mee en hijzelf was ook al in paniek, kreeg eigenlijk het idee dat, naast dat het zeer deed, dat hij weinig lucht kreeg. 
Ik had hem op zijn borst geslagen, maar dat hielp niet afdoende uiteindelijk tegen Ronald gezegd de bek open te trekken, wat waarschijnlijk tot samentrekken van de slokdarm leidde waarna het wegzakte. Even laten lopen en wilde hem laten drinken, maar ja meneer had andere plannen, wilde toch echt de rest van zijn eten nog opeten  ::) Fijn hoor dat ze zo snel weer vergeten zijn.

Maar het is nu goed om te weten en op een rijtje te hebben wat de opties zijn, dan kan ik -mocht het weer gebeuren- beter en rustiger handelen.
Alleen op zijn kop houden gaat moeilijk lukken  ;D  ;)
#1882865
Romeo slikt alles altijd in zulke grote stukken door, dat het nét past.
Hierbij drukt hij altijd zijn luchtpijp dicht, en dat zorgt nogal eens voor benauwde taferelen.

Eén keer is dit bijna mis gegaan, met een kipkarkas waar hij amper op kauwde.
Hij viel om toen ik hem aanraakte om zijn bek open te maken.
Hij was dus al bijna buiten bewustzijn doordat hij geen lucht kreeg.
We hebben hem op z'n kop gehouden in de heimlichgreep, en ik ben nog extra op zijn maag gaan duwen en op zijn longen.
Ineens hoorde ik dat hij heel rustig weer adem haalde, maar hij hing nog wel helemaal slap.
Toen mijn vriend hem weer op de grond zette, rende hij zo hard hij kon weer naar zijn voerbak om verder te gaan eten.

Sindsdien krijgt hij kipkarkassen alleen nog maar als ze klein geknipt zijn.
Verder krijgt hij alleen nog maar botwerk waar voldoende vlees en vet op zit, want dat krijgt hij altijd zelf weer omhoog.
Doordat een kaal karkas allemaal uitstekende botjes heeft, blijft dat hangen.

Ik laat het hem nog steeds altijd zelf uitzoeken, en dat gaat verder prima.
Maar je hoort hem nog geregeld heel erg zwaar en moeilijk ademen als hij een flink stuk doorslikt en dat niet snel weg wil glijden.
Mijn vriend vindt het doodeng, ik maak me er niet druk om.
Ik sta er met mijn neus bovenop (bijna) en als er iets gebeurt weet ik wat ik moet doen.

Ik heb ook al vaak iets uit zijn strot kunnen trekken als hij het niet meer naar boven kreeg.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door