Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Deesje
#1879855
in navolging op het andere topic ben ik hiernaar eigenlijk wel benieuwd..ik ga in ieder geval een onderzoekje instellen

ik denk er zelf al wat langer over na, ik wil graag een weekje gaan trekken in oostenrijk, en ik wil perse vlees blijven voeren. nu weet ik dat mensen voor hun eigen voedselvoorziening eten drogen en weer laten wellen op locatie.. van de andere kant kun je ook relatief grote hoeveelheden gedroogd voedsel eten (gedroogde banaan) zonder er last van te krijgen.. mijn honden krijgen op workshops bijv gigantisch veel gedroogd vlees en hebben daar geen last van in de vorm van dikke buik of iets dergelijks..

nu komt 300gr gedroogd vlees overeen met 1kg nat vlees, terwijl ik toch het gevoel heb dat zo'n hoeveelheid droog vlees minder verterings'moeite' geeft dan de bijbehorende hoeveelheid nat vlees.. en er ook niet extreem veel meer gedronken wordt..

kan het zijn dat het gedroogde vlees in het maagzuur met lage ph gewoon relatief snel uit elkaar valt net omdat het normaal de neiging heeft weer vocht op te nemen en hierdoor de werking van het maagzuur 'intenser' is en het sneller uit elkaar valt? het is maar een gedachtenkronkel..

ik ga in ieder geval een keer grotere lapjes vlees drogen en weer wellen om de volume/gewichtverandering te bekijken, of het ook daadwerkelijk weer in originele staat terug welt.. en dan ga ik denk ik met een kleine maaltijd een keer proberen..
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1880263
Ik weet dat er ook wel gedroogde vis, in de vorm van stokvis gegeven wordt. Volgens mij werd dit vroeger ook vaak voor de honden gebruikt.
Er komt overigens een gevriesdrogd voer op de markt, uit Australië. Dat is dus diepvriesvoer wat gevriesdroogd is en met water aangemaakt moet worden. Zag er erg goed uit.
Wij hebben al gekeken of dat voor Bandit een optie is maar dat wordt onbetaalbaar.
Door Deesje
#1880412
mijn projectje loopt... ik heb de reepjes kalkoen 12 uur gedroogd op 40-45 graden daarna nog 4 uur op 50-55 graden (waarbij er nog wat grammetjes verloren zijn)

tussendoor gewogen en vervolgens een aantal reepjes (6 stukjes) in lauw water te weken gelegd.. het ligt er nu een half uurtje in.. nog even afwachten wat er gebeurd.. het neemt in ieder geval niet heel snel vocht op wat mij dus weer het idee geeft dat het in de hondenmaag eerder uit elkaar valt dan echt opzwelt..
Door Tommie
#1880732
Je zou niet meer die 300 gr droog naar 1kg nat krijgen,door het drogen heb je de cellen licht kapot gemaakt.het wordt dan alleen wat weker doordat het vlees het water licht absorbeerd.maar ben benieuwd naar het eindresultaat.ik hoor het wel.
Door Deesje
#1880740
als het goed is doet het drogen niets af aan de structuur, je maakt niets stuk... dat is waarom we drogen om alles te behouden

het resultaat volgt zo...
Door Deesje
#1880764
daar zijn we...

ik heb kalkoen in repen gesneden, sommige kleiner sommige groter..

24 reepjes verdeeld over de roosters van de droogmachine, na 12 uur drogen op 40-45graden gewogen, daarna nog een keer na 4 uur extra op 50-55graden gewogen.
vervolgens heb ik 6 reepjes in water gerehydrateerd gedurende 6 uur (begin lauwwarm, halverwege nogmaals vervangen met lauwwarm water)

resultaat:

gemiddelde hoeveelheid in percentage na 12 uur = 36% (variatie tussen 25 en 42)
gemiddelde hoeveelheid in percentage na 16 uur = 32% (variatie tussen 25 en 36)
gemiddelde hoeveelheid in percentage na 6 uur rehydrateren = 52% (variatie tussen 51 en 55)

waarbij de kleinere stukjes sneller minder gewicht hadden en in de extra 4 uur nauwelijks nog gewicht verloren.

het rehydrateren laat de stukken opwellen tot iets meer dan de helft van de utigangswaarde in 6 uur.

dit betekent in ieder geval dat het gedroogde voedsel niet heel snel weer uitzet en dus niet direct een hele volle maag geeft, waarschijnlijk zal onder invloed van het maagzuur het voedsel zelfs eerder uit elkaar vallen dan dat het uitzet..

al met al denk ik zeker dat het goed mogelijk is gedroogd vlees te voeren tijdens een trektocht en denk ik dat ik dit ook ga proberen..

er liggen nu 8 kippennekken in de droger om aan hetzelfde projectje onderworpen te worden... :D
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1880766
als je wilt weten hoe gedroogd vlees zich in de maag gedraagd, zou je misschien het maagsap kunnen nabootsen? Water is toch anders dan maagsappen waar zich ook zoutzuur in bevindt.
Door Deesje
#1880780
ja hihi, zover was ik nog niet omdat ik eerst eens wilde zien wat nu daadwerkelijk gebeurd als je het weer nat maakt, hoeveel het op zou nemen enz...

ik geloof dat ik mezelf ook beter niet met HCL aan de gang kan laten gaan.. ik ben zuinig op mijn vel en keuken... en ahum... of dat helemaal goed gaat (vandaag al twee keer moeten 'dweilen')
Door Pedro98
#1880912
Er zijn toch ook van die gegaarde worsten die je mee kunt nemen op vakantie zodat je toch nog vrij makkelijk voedsel mee kunt nemen. Maar wel erg leuk om te lezen hoe ver jullie gaan met het kijken wat het voedsel doet en hoe je iets kunt oplossen om zo iets te kunnen geven aan je hond dat je zelf ook weet wat je geeft.
Door Lizzy
#1880921
Citroensap heeft een pH waarde van 2. Dat is volgens mij goed te vergelijken met maagzuur. Consumptie-azijn heeft een pH waarde van 3.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1880968
Hitam schreef: Ik weet dat er ook wel gedroogde vis, in de vorm van stokvis gegeven wordt. Volgens mij werd dit vroeger ook vaak voor de honden gebruikt.
Er komt overigens een gevriesdrogd voer op de markt, uit Australië. Dat is dus diepvriesvoer wat gevriesdroogd is en met water aangemaakt moet worden. Zag er erg goed uit.
Wij hebben al gekeken of dat voor Bandit een optie is maar dat wordt onbetaalbaar.
Dat klinkt interessant voor bepaalde omstandigheden! :D
Is er al iets van te vinden op internet?

Edit: eerst zelf even zoeken, ik heb het gevonden http://www.k9natural.nl/
        Lijkt me handig op vakantie!
Laatst gewijzigd door Sanyo op zo 02 jan 2011, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Deesje
#1881003
Pedro98 schreef: Er zijn toch ook van die gegaarde worsten die je mee kunt nemen op vakantie zodat je toch nog vrij makkelijk voedsel mee kunt nemen. Maar wel erg leuk om te lezen hoe ver jullie gaan met het kijken wat het voedsel doet en hoe je iets kunt oplossen om zo iets te kunnen geven aan je hond dat je zelf ook weet wat je geeft.
dat zou ik nooit voeren, net als brok.. dan zou ik enkel 1/2/3 daagse tochten maken en gewoon voeren wat ik krijgen kan.. dan maar geen week onderweg. ik heb het geluk dat mijn honden met hund vastendagen niet perse dagelijks moeten eten..

@ lizzy, wat stel je voor een combi van azijn en citroensap proberen?
Door *Flip*
#1881027
Onderzoeken jullie of de uitzetting problemen heeft of ook dat het wel verteerd wordt?

Bij maximale stimulatie vd kliercellen in de maag kan de pH dalen tot 0.9, anders rond de 2-2,5, HCl kan je toch bij de praxis enz krijgen? (@Deesje, doet idd zeer aan je vel, mn vriend heeft het ooit ergens voor gebruikt en was te eigenwijs voor handschoenen...) Voor de afbraak mis je nog wel pepsinogeen, das weer niet te krijgen bij de praxis ;D.
Volgens mij verlies je bij gedroogd vlees ook de vetten, of deze worden ranzig.

Stokvis schijnt vroeger wel gedroogd aan honden gevoerd te worden, voor mensen wel bijna 2 dagen weken en dan elke zoveel uur water verversen.
Laatst gewijzigd door *Flip* op zo 02 jan 2011, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Deesje
#1881052
wat ik graag wil weten is of als ik grotere hoeveelheden gedroorgd voedsel voer of dat dus aanzienlijk opzwelt, of niet.. of het inderdaad gewoon lekker snel uit elkaar valt en of het dus haalbaar is over een langere periode gedroogd voedsel te voeren..

vetten worden ongedroogd ook ranzig, gewoon bij blootstelling aan de lucht... al zal dat inderdaad iets minder zijn dan dat je het droogt.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1881082
Deesje schreef: wat ik graag wil weten is of als ik grotere hoeveelheden gedroorgd voedsel voer of dat dus aanzienlijk opzwelt, of niet.. of het inderdaad gewoon lekker snel uit elkaar valt en of het dus haalbaar is over een langere periode gedroogd voedsel te voeren..

vetten worden ongedroogd ook ranzig, gewoon bij blootstelling aan de lucht... al zal dat inderdaad iets minder zijn dan dat je het droogt.
Ik denk wel dat het kan om langere tijd gedroogd voer te geven, aangezien er dus kant en klare gevriesdroogde hondenvoeders op de markt zijn.
Aan de andere kant zegt dat ook weer niets, want er zijn ook Bonzo brokken op de markt....

Zij adviseren om er warm water van 37 graden op te gieten en dat een half uur te laten staan.


http://www.futterfreund.de/futterfreund ... ak3ugkq63i

http://www.myhundefutter.de/de/Hundefut ... tes-Futter

Is het natuurlijk nog de vraag of er verschil zit in het opzwellen tussen gevriesdroogd en luchtgedroogd vlees.
Misschien weet Tannetje dat?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door