Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1878806
Ik heb hier een Sphynx kitten rond lopen van 15 weken, hij is dus bijna 4 maanden. We hebben hem morgen twee weken, maar ik heb het idee dat hij minder behoefte heeft aan eten. De eerste week at hij zeker 180 g en nu zit hij denk ik op 120-140 g. Hij weegt 2,1 kg en krijgt dus zeker geen 8-10% van zijn lichaamsgewicht meer binnen. Vanaf wanneer gaat het gegeven van die 8-10% van het lichaamsgewicht niet meer op? En wanneer kan ik hem kwa eten gewoon beschouwen als volwassen kat?
#1878926
Volgens mij wisselt dat. Plien ging na haar sterilisatie veel
minder eten, toen was ze 5 maanden en
al twee keer krols geweest. Kai at na zijn castratie nog wel 10% maar ondertussen iets minder, 7,5 ofzo. Maar Plien is een klein, tenger poesje en Kai is een redelijk forse kater.
#1879200
Ik denk dat je dat aan de kitten zelf over moet laten. Als hij niet meer hoeft zal hij ook niet meer eten. Die 2 monsters hier eten samen niet meer als 250 gr per dag (6 en 7 kilo) Ik hoef echt niet meer neer te zetten want ze laten het gewoon staan. Met brokken was dat wel anders, daar konden ze van blijven eten.
#1879902
Dat hangt heel erg van de kat zelf af. De ene heeft sneller genoeg en zal snel dik worden, de ander groeit lang door en heeft een snellere spijsvertering. Met kale poezen (zoals sfinxen) is het dacht ik raadzaam sowieso wat meer te voeren, omdat die hun vacht missen om zich warm te houden en dus meer zullen verbranden. Als poes te dik wordt, minder gaan voeren.
#1880140
Naar de kat kijken. Idd als ze zelf minder gaan eten dan is dat duidelijk, zie je hem geleidelijk een buikje kweken (makkelijk te zien bij een bloterd  :biggrin2:) dan weet je dat je moet minderen. Breekt hij de tent af op zoek naar eten, wordt hij dunner, dan moet 'ie meer hebben.
Simpel eigenlijk  ;)
#1880199
Ik geloof dat het in een golfbeweging gaat. Gisteren heeft hij weer bijna 200 g op. :o Of hij moet voorkeur hebben voor Bibi en Haaksbarf en de Carnibest niet zo lekker vinden. Hij groeit in ieder geval waar je bij staat. Hij ziet er niet meer zo uit proportie uit en hij heeft een grotere kop gekregen. Hij is niet mager, maar ook niet dik, dus ik denk dat het wel goed zit. :)
#1882243
Emytje schreef: Ik heb hier een Sphynx kitten rond lopen van 15 weken, hij is dus bijna 4 maanden. We hebben hem morgen twee weken, maar ik heb het idee dat hij minder behoefte heeft aan eten. De eerste week at hij zeker 180 g en nu zit hij denk ik op 120-140 g. Hij weegt 2,1 kg en krijgt dus zeker geen 8-10% van zijn lichaamsgewicht meer binnen. Vanaf wanneer gaat het gegeven van die 8-10% van het lichaamsgewicht niet meer op? En wanneer kan ik hem kwa eten gewoon beschouwen als volwassen kat?
Ik heb zelf ook een Sphynx en vond het in het begin ook lastig om uit te vinden hoeveel hij nodig had aan voer. Vind je kitten het voer wat je geeft wel lekker? Mijn Sphynx at destijds helemaal geen kvv (vond hij niet lekker) en dus ben ik vrijwel direct gaan samen stellen. De eerste tijd heb ik alles vooraf afgewogen en hem naar behoefte laten eten. Als jong kitten at hij zo'n 280 gram aan voer per dag. Na zijn castratie met zeven maanden had hij nog maar behoefte aan 260 gram voeding per dag. Het was toen volop zomer en erg warm. Ik merk dat het dus ook afhankelijk is van het jaargetijde. Nu in de winter eet hij maar liefst 300 gram per dag. Ik zou je Sphynx dus lekker naar behoefte laten eten en hem even in de gaten houden om er zeker van te zijn dat jouw Sphynx goed groeit en helemaal fit is.
Ben wel heel benieuwd naar een foto van jouw kanjer. ;)
Laatst gewijzigd door Eranthe op ma 03 jan 2011, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
#1883247
Ik denk er steeds te laat aan om foto's te maken, nu is het alweer te donker... Dit wassie trouwens 2 weken terug, op de dag dat hij hier kwam.

Ik weet niet of hij hetgeen dat ik geef lekker vind. Ik heb wel door dat hij Carnibest minder lekker vind en dat Smuldier alleen gegeten word als er niets anders is. Het liefste heeft hij Bibi of Haaksbarf. Dat eet hij echt behoorlijk. Ik denk richting de 200 g. Vandaag had ik als middagsnackie lamshart, kippenvleugel, kalkoenfilet en een theelepel snoezepoes tonijn (ik dacht dat dat dus 40-50 g zou zijn, was het gewoon ruim 60 g per voerbakje - oeps). Hij heeft zijn bakje helemaal uitgelikt en alles met smaak gegeten. Daarna heeft hij de helft van het bakje van de oude kater leeg gegeten. Hij zou dan dus tegen de 100 g gegeten hebben in 1x. Zo heb ik dus wel het idee dat hij zelf bij elkaar gekwakte dingen (ik heb dus niet op de percentages gelet vandaar dat ik het zo zeg) lekkerder vind dan dus Carnibest, maar het kan ook zjn omdat ik er snoezepoes doorheen heb gedaan. Ik weet het niet. Ik zit er wel aan te denken om zelf samen te gaan stellen. Voor de oudjes wil ik kvv maken, maar voor de kleine wil ik alles redelijk groot laten en hem zelf het werk laten doen. Ik heb alleen nu nog het idee dat ik er te weinig vanaf weet. Ik snap het bot en de spiervlees wel, maar ik loop een beetje vast op de organen (helft lever toch? En dan, moet daarnaast nog 2 orgaansoorten of is 1 genoeg?). Daarbij wil ik eerst alles goed opschrijven wat ik wil inkopen/bestellen, hoeveel ik nodig heb per week, de kosten en ook niet erg onbelangrijk, kijken hoeveel ruimte het inneemt in onze vriezer. We hebben dan wel een Amerikaanse koelkast, maar voor Barf met ruimte voor ons eigen eten, is het vriezergedeelte toch echt zeer minimaal.
#1883664
In het zelf samengestelde menu geef ik het volgende aan organen:
10% hart
3% lever
2% nier

Het hart en lever geef ik van het lam en de niertjes van het konijn. Het is gewoon een kwestie van uitproberen en kijken wat jouw kitten het lekkerste vind.
Zo te lezen smikkelt hij toch wel het nodige naar binnen. In het begin vond ik het eng om mijn kitten hele nekjes te geven. Deze gaf ik vooraf eerst een mep met een hamer. Ik zou niet te lang wachten met grotere stukken vlees/vleesbot aan te bieden. Katten moet je zo jong mogelijk aan van alles wennen, maar aangezien hij toch al lekker rauw eet, zal dat wel goed komen.
#1883714
Stel, je ontleedt een kip en legt alle onderdelen naast elkaar. Van de organen zal je zien dat de lever het grootste orgaan is en zowat 2x zo groot als het hart en de maag. In volgorde van grootte zijn ze als volgt:
- lever
- maag
- hart
- niertjes (bij kippen zijn die formaat erwt)

Wil je een prooidier nadoen met je zelfsamengestelde menu (wat met Barf toch de bedoeling is), geef dan van orgaan het meeste lever, dan maag, dan hart en dan nier. Lever en hart zijn essentieel, zonder kan niet. Nieren zitten ook allerlei leuke dingen, maagjes zijn op zich ook niet verkeerd.
Grote grazers hebben meerdere magen en die zijn bij elkaar dan ook groter. Daarom voeren we voor honden de helft van al het orgaan aan pens. Katten eten geen pens, of het is iig geen onderdeel van het menu.

Hier eten ze graag hart, dus geef ik dat iets meer dan de natuurlijke prooidier-verhouding. Desondanks voer ik nog steeds meer lever dan hart. Maagjes eten ze hier ook graag en Sien kan er lekker op knauwen. Nieren geef ik wel meestal, maar soms zijn ze even op.
Ik geef Sien per week een hele (dubbele dus) kippenlever, ongeveer hoeveelheid als 1 eendenhartje, 3/4 tot een hele kippenmaag en 1/3 lamsnier.
#1883829
koekje schreef:
Hier eten ze graag hart, dus geef ik dat iets meer dan de natuurlijke prooidier-verhouding.
Hier zijn ze er ook dol op, maar ik geef met name een grotere hoeveelheid hart, omdat dit veel taurine bevat.
koekje schreef:Desondanks voer ik nog steeds meer lever dan hart. Maagjes eten ze hier ook graag en Sien kan er lekker op knauwen. Nieren geef ik wel meestal, maar soms zijn ze even op.
Ik geef Sien per week een hele (dubbele dus) kippenlever, ongeveer hoeveelheid als 1 eendenhartje, 3/4 tot een hele kippenmaag en 1/3 lamsnier.
Lever is idd groter dan hart, maar bij meer dan 3% krijg ik het er bij mijn kat niet meer in. Lever vindt hij maar zo zo. :-\
Ik zou zelf nooit meer dan 5% aan lever voeren i.v.m. de hoeveelheid vitamine A die lever bevat. Ik ben daar toch wat voorzichtig in.
#1883852
Taurine zit in alle soorten rauw vlees, ook in rund en muizen.
Lizzy heeft het eens uitgerekend hoeveel lever je moet voeren voor een overdosis vit A. Dat was meer dan 400%. Met een gewone hoeveelheid in je Barfmenu kom je daar dus niet aan.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door