Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Emytje
#1875840
Ik zat te denken en dan komt er weleens iets waar ik niet uit kom. ;) Zo dus ook nu. Ik vroeg mij af hoe het mogelijk is dat katten die hun hele leven al op graanloos kvv staan, toch nierproblemen ontwikkelen en hoe zou je ze dan kunnen ondersteunen hierin?
Door Limpy
#1875905
Ik denk dat het aanleg is? Of erfelijk? Of via schildklierporoblemen?

Zou er mee naar een alternatieve/holistische DA gaan voor homeopatische ondersteuning op maat, de holistiche DA die ik nu heb combineert homeopatie ook wel eens met reguliere nier-middelen als bv fortekor opdat ze mekaar ondersteunen/aanvullen.
Door Limpy
#1876962
Ja hoor, er zitten/zaten hier meerdere nierkatten op het forum (nou ja, hun personeel dan) die het er jaren goed mee doen/deden.
Zal er wellicht ook aan liggen hoe snel je er bij bent.

Bij mijn ouwe limpy (over 3 mnd hopelijk 17) rammelen de nieren af en toe ook een beetje, hij is op dit moment nog  stabiel genoeg voor een kruidenkuur en af en toe groene os - nier+blaas compositum voor een weekje als reinigingskuur (hij gaat ook om de paar maanden voor checkup naar de holistische DA)
Laatst gewijzigd door Limpy op do 30 dec 2010, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1877044
Tja, aanleg speelt ook een rol, en de ene kat is de andere niet. Bij mensen zie je ook dat sommigen een supergezond leven leiden en toch kanker krijgen terwijl anderen alles fout doen en er 100 mee worden. Per individu zeggen die statistieken vaak niet zoveel, die zeggen dat je veel meer kans op longkanker loopt als je rookt maar dat betekent niet dat je geen longkanker kunt krijgen als je niet rookt, het zijn kansberekeningen.
Dus ook een vers-etende kat die slechte genen heeft kan nierproblemen krijgen, allen denk ik dat die kat op brokken veel eerder problemen zal krijgen dan op vers. En idd zijn er medicijnen die de nierfunctie ondersteunen waardoor de kat nog een aardige tijd gezond door kan leven. Hoe eerder je ermee begint hoe beter ze werken.
Door Emytje
#1877233
Duidelijke uitleg zo, dank jullie wel! :)

Eergisteren heb ik ook het boekje van Tannetje Koning besteld en gisteren helemaal uitgelezen, verhelderend. :) Iets meer dan een half jaar geleden wist ik niet beter dan dat RC goed was, maar na wat inlezen hiero, denk ik dat onze twee oudjes toendertijd heel wat zouden hebben gehad aan vers als ze het zouden hebben gegeten. Helaas deden ze dat niet en de 1 had ook een blaasgruisvoorkomend dieet, iets waar ik toch echt de zenuwen van krijg om daarbij vers te geven met appelazijn, maar misschien dat ik dat met een holistische arts wel weer aan zou durven. Die kliniek in Amsterdam zit hier op ongeveer anderhalf uur reizen met het OV vandaan. Klinkt ver, maar als de katten die we nu hebben iets van blaasgruis of nierproblemen krijgen, dan acht ik de kans groot dat ik toch ook voor een check up naar hen zou gaan of hen om advies zou vragen. Mijn voorkeur gaat toch echt uit naar vers en zeker bij nierproblemen klinkt het voor mij ook veel logischer om vers te (blijven) geven.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1877629
Vergeet niet dat het altijd jouw kat is en jij bepaalt wat er in gaat. Je kan dat gewoon aangeven bij een reguliere dokter en deze heeft dat dan maar op te volgen. Of je gaat gewoon naar een ander.
Ik heb bij mijn reguliere dokters altijd gezegd geen voorstander te zijn van overmatig AB-gebruik. Mijn katten zijn moeilijk te pillen of andere medicijnen in te geven en ik hou niet van resistentie enzo. Ook ben ik een kritische zeur die altijd het naadje van de kous wilt weten en waarom en hoe en wat. Ik krijg er dan netjes antwoord op en zo niet, zit ik zo bij een ander.

Stel, je katten krijgen nierproblemen. Je bent dan niet verplicht om nierbrok te geven (liever niet, die dingen zijn niet gezond). Het is jouw kat en jij bepaalt wat en welke soort en ook de hoeveelheid die in de kat gaat. Een dokter is om voorlichting te geven en medische hulp, niet om het menu te bepalen.
Je eigen HA doet dat ook niet, als je daar eens met weet ik veel wat komt. Die vraagt ook niet naar je eetgewoontes als je daar met een pukkel of verstuikte enkel zit.
Door Emytje
#1878352
Ik ben niet zo goed in het bij mijn standpunt blijven, al leer ik het wel steeds meer hoor. ;) Vorige week was Nimueh de poes ziek, darminfectie door stress, haarballen en wormen. Een AB kuurtje was niet nodig, maar ze moest wel licht verteerbaar voedsel hebben en mijn DA wilde dus weten wat ze normaal gesproken at. Stond ik daar, ik durfde het gewoon bijna niet te zeggen wat ik normaal gesproken gaf.  :-[ Gevolg was dus dat ik met kuipjes RC Sensitive Eend/rijst buiten stond en ik er ook nog een kuipje van heb gegeven ook... Daar had ik meteen spijt van, want mevrouw ging daarna dus meteen weer zitten miepen met eten, terwijl ze de kvv net zo goed at. Niet dat ze dat ene kuipje RC lekker vond hoor. (ze is sowieso een vrij lastige eter. Ze wil geen grote en harde stukjes, moet complete rust om zich heen hebben anders eet ze niet, eet het liefste op bed of op de trap en anders dus niet) Nu eet ze wel weer enigzins, maar nog steeds niet zo goed als voor dat ene kuipje. Het komt wel weer, maar dan baal ik er dus wel weer flink van dat ik me gewoon heb over weten te halen. Al ligt het er denk ik ook wel aan dat ik het beste wil doen voor de beestjes, al zijn RC kuipjes dat dus niet. :D Vandaar dus mijn vraag over de nieren. We hebben twee oudjes en ik ga dan voornamelijk over het eten, al heeft mijn vriend er natuurlijk ook wel wat over te zeggen, maar dan vind ik het wel prettig om te weten wat je het beste kunt geven bij bepaalde aandoeningen. Oudjes hebben er nou eenmaal meer kans op, zeker de oudjes die wij hebben (beiden 13 jaar, uit het asiel en pas sinds september bij ons en hebben dus waarschijnlijk hun hele leven brokken gegeten) en als ik bij de DA sta met een kat en die blijkt iets te hebben waarbij een dieet hoort, overvalt het me een beetje en ga ik al snel met de DA mee.
Door Limpy
#1878391
Ach joh, aldoende leert men.
Ik heb vorige winter ook meerdere discussie´s gehad met mijn reguliere da waar ik soms ook moedeloos van werd over de vacht van obi-wan. Hij ontgifte nogal na het overzetten op vers icm stress (gevoelig katertje) en was half kaal.
Zij vond sensitive brokjes echt noodzakelijk, en ik rauw vlees...sinds mei heeft hij weer een "volle bos haar", glimt als een tierelier en eet nog steeds rauw vlees  ;D

Bij veel reguliere da´s is het begrip versvoeren gewoon onbekent omdat zij alleen "bijgeschoold" worden door brokkenfabrikanten. Wat bij mijn da wel een beetje hielp is dat ik vertelde dat ik carnibest voerde, dat merk kende ze nl wel.

Naar tis wat koekje al zei: jouw kat dus jij bepaald!

PS: fortekor als regulier middel icm versvoeren is al heel goed voor nierpatiënten hoor zonder allerlei andere dingen erbij.
Ik woon in a´dam en ben verwend met meerdere holistische da´s hier in de buurt vandaar dat ik daar sneller naar toe zal gaan....
Door mirdj
#1878421
Hier in de praktijk zitten 3 dierenartsen. 1 is tegen versvoeren en daar ga ik dus gewoon niet meer naar toe. Toen ik pas was begonnen met kvv kreeg ik van haar alleen maar rare opmerkingen (zoals bv jij bent tegen commercieel voer) over de manier waarop ik voer en daar had ik geen behoefte aan. De andere 2 hebben nog nooit een opmerking over het versvoeren gemaakt en ze weten het allebei. Als ze vragen over het voer hebben krijgen ze ook gewoon een net antwoord en ze denken zelfs mee aan wat ik eventueel bij een bepaalde aandoening met het voer zou kunnen doen. Of ik daar iets mee doe is een 2e en uiteindelijk mijn verantwoording. De enige toevoeging die ze hier krijgen is appelazijn ivm blaasgruis en dat kwam niet eens bij de dierenarts vandaan.
Door Limpy
#1878694
Slim om die anti-vers da te mijden! Doe ik hier ook.

Ik heb ook een reguliere groepspraktijk net 4 da´s en obi-wans da was de makkelijkste dacht ik......
Nu een nieuwe da erbij en die gaat niet in discussie over voer, die vond mij verstandig toen ik zei te versvoeren ik haar ontmoette met limpy!
Door Mevroi Kruim
#1879242
Ja, het valt idd vaak niet mee om je staande te houden tegenover een da. Ik heb geen zin om geheimzinnig te doen over wat en hoe ik voer maar ik heb heel in het begin wel duidelijk tegen de da gezegd dat ik de discussie (lees: het gezeur  ::)) niet meer wilde voeren. Of hij het nou leuk vond of niet, mijn beessies eten vers en daarmee basta.
Zijn voorspelling van 9 jaar geleden dat ze binnen 3 maanden ernstige problemen zouden krijgen is vreemd genoeg nog steeds niet uitgekomen  ::) ik hoor 'm er ook eigenlijk niet meer over  8)

Het is een snel-cursus assertiviteit, vers voeren  :biggrin2: mijn meest succesvolle aanpak was het zonder commentaar aanhoren van het hele verhaal over hoe fantastisch/noodzakelijk/uniek br*k etc enz en dan de vraag te stellen, met een stalen gezicht, welk merk brokken hij z'n kinderen voerde. Het was ff doodstil, de assistente viel nog net niet van d'r stoel, en toen mummelde hij iets voor zich uit van 'kun je niet vergelijken' waarop ik gecounterd heb met uit te leggen dat al zijn argumenten tegen zelf samenstellen precies zo van toepassing zijn op het zelf koken voor je gezin. Terwijl het Voedingscentrum, dietisten, artsen, voedingsdeskundigen allemaal in koor roepen dat zelf samengestelde maaltijden van verse ingredienten het beste zijn voor kinderen, en volwassenen. ALs ik 3 kinderen gezond groot kan krijgen op door mij samengestelde en bereide maaltijden denk ik dat ik echt wel bij machte ben om een paar honden en katten te voeren. Daar had 'ie niet zoveel meer op te zeggen  ;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#1879909
Ik heb ook eens een anti-vers DA gehad. Ze was geweldig met Sien, samen met haar vaste assistente zat Sien zowat te purren op haar tafel, vandaar dat ik er bleef komen. Toen ik aan het begin stond van versvoeren, een enorme preek gehad dat ik haar zou vergiftigen. Ik was er best van geschrokken, maar ik ben niet voor 1 gat te vangen. Een ruim jaar later zat ik nog eens met toen alle2 bij haar. Er kwamen wat gedragsproblemen ook naar boven, ik zat er om pies te laten testen wegens wildplassen van voornamelijk Ot.
Ik heb toen uitgelegd wat ik voerde en ook ongeveer hoe en wat (ik geef niet alleen vlees als kipfilet en biefstukjes, maar ook verschillend orgaanvlees en bevleesde botjes voor calcium en magnesium en andere aminozuren en zoveel mogelijk verschillende diersoorten) en ik heb de term all-meat syndroom in mn mond genomen en uitgelegd dat zoiets bij mij niet zal gebeuren. Ik zei erbij dat ik al ruim een jaar zo voerde en dat ze nog steeds leefden.
Ze zei dat mn katten er geweldig uitzagen en dat ik wel wist waar ik mee bezig was.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door