Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Alba
#1879432
Ja hoor, wij hebben weer wat :-X. Gisteren begon Alba ineens af en toe te piepen, vanuit het niets. We vonden haar al enorm tam en ze wilde niet de auto inspringen. Ik had haar al aan de Puur Trauma gedaan, maar vanmorgen was ze echt heel zielig. Buiten komt het staartje omhoog en is ze vrolijk maar binnen is het een zielig hoopje hond. Vanmorgen gebeld, eigen dierenarts is dicht maar heeft een 'vaste' vervangpraktijk. Afspraak gemaakt en vanmiddag erheen.

We kenden deze dierenarts nog niet, maar hij is wel een fijne vervanger. Hij moest een beetje lachen om mijn zeer-volledige informatie (eet goed, geen koorts, drinkt iets meer dan anders, etc) en vroeg of ik toevallig Diergeneeskunde deed ofzo. Hij zal niet vaak eigenaren hebben die zo goed opletten op hun hond maar ik ben nou eenmaal een overbezorgde hondenmoeder (met een para-veterinair diploma).

Alba reageerde flink op druk op de onderrug als de dierenarts haar heupen naar achter strekte. Mijn arme meisje piepte het uit! Hij zag het zelf ook niet aankomen dus deed het nog een keer, de tranen stonden in mijn ogen :-[. Een kneuzing in de onderrug waarschijnlijk :(.

Dinsdag is ze op het veld flink omver gedenderd door een bizar-lompe zogenaamde Duitse Dog (die mensen denken echt dat het er 1 is, maar hij lijkt nog het meest op een Fila), ze vloog achterover op haar rug en nog in een kuiltje ook. Dus ik denk dat het toen gebeurd is. Ik baal er flink van, maar ja het kan gebeuren. Ik zorg wel dat er met hem niet meer gespeeld wordt want hij wordt altijd zo wild en lomp na een minuutje.

We hebben pijnstillers (Dolagis, een 'nep' Rimadyl) meegekregen, hij zag al aan me dat ik daar niet zo van hou dus hij heeft geen prikje gegeven. Ik heb haar net 3/4e gegeven van de 1,5 die ze mag op een dag, dan geef ik de rest vannacht voor we gaan slapen. Morgen ook nog maar en dan even kijken of ze zich al beter voelt. De komende paar dagen alleen aan de lijn uitlaten (zowiezo met dat vuurwerk).
We houden haar goed warm, ze is al wat opgekikkerd van de pijnstiller en ligt nu lekker in haar mand onder een dekentje met haar pluchen cavia.

Ik blijf ook de Puur Trauma geven natuurlijk. Verder ga ik over een paar weken langs de osteopaat, wil direct weten dat alles weer in balans gebracht wordt en aangezien Alba de grond waarop Erwin loopt aanbidt zal die dat prima vinden ;D.

Hebben jullie nog andere tips?
Laatst gewijzigd door Alba op do 13 jan 2011, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Fynn
#1879580
Ik denk dat je alles al doet wat nodig is.
Zou ionderdaad over een paar weken wel even bij een osteopaat langs gaan of alle wervels wel recht staan.
Beterschap voor je meisje.

Groetjes Rian
Door Lizzy
#1879702
Ja balen, dit soort dingen. Je kunt ook Cox Compositum proberen, zou je dat in huis hebben. Ik vind dat erg fijn spul en het helpt goed. Misschien eerst een paar dagen hardcore pijnstiller er in en daarna Cox C. En daarna osteopathie is fantastisch!! Bestond dat 13 jaar geleden maar, toen Brutus dit ook had na het spelen met een bulldozer :-\. Ik denk serieus dat je met een osteopathie behandeling heel veel ellende in de toekomst kunt voorkomen (spondylose ontwikkeling door trauma bijv -). Ik zou nu overigens de komende dagen zeker ook visolie geven. En je kruidenkastje even plunderen voor geelwortel en daar 2 keer per dag een halve theelepel van door haar eten gooien.
Door Alba
#1879829
Lizzy schreef: Ja balen, dit soort dingen. Je kunt ook Cox Compositum proberen, zou je dat in huis hebben. Ik vind dat erg fijn spul en het helpt goed. Misschien eerst een paar dagen hardcore pijnstiller er in en daarna Cox C. En daarna osteopathie is fantastisch!! Bestond dat 13 jaar geleden maar, toen Brutus dit ook had na het spelen met een bulldozer :-\. Ik denk serieus dat je met een osteopathie behandeling heel veel ellende in de toekomst kunt voorkomen (spondylose ontwikkeling door trauma bijv -). Ik zou nu overigens de komende dagen zeker ook visolie geven. En je kruidenkastje even plunderen voor geelwortel en daar 2 keer per dag een halve theelepel van door haar eten gooien.
Cox was vroeger Pijn Compositum toch? Ik ga het direct bestellen. Dit gaat ook echt niet zomaar over  :-\, net was ik te laat en sprong ze op de bank en weer piepen natuurlijk. Ze kroop direct helemaal bij me, ze lijkt ook wel een beetje bang van de pijn. Mijn arme puppeke.

Ze krijgt visoliecapsules, ik zal haar wat extra geven. Kurkumma/geelwortel gaven we al maar vergaten we vaak, dus dat wordt ook even op schema gezet vanaf nu. Dank je wel voor de tips!

We zijn eind september voor het eerst bij Erwin geweest en hebben direct gezegd dat we elk half jaar gaan maar ik ga hiermee niet wachten. Zodra de echte pijn over is, gaan we voor een behandeling, ik wil absoluut niet dat ze hier iets aan overhoudt.
Door Lizzy
#1879837
Alba schreef: Cox was vroeger Pijn Compositum toch? Ik ga het direct bestellen. Dit gaat ook echt niet zomaar over  :-\, net was ik te laat en sprong ze op de bank en weer piepen natuurlijk. Ze kroop direct helemaal bij me, ze lijkt ook wel een beetje bang van de pijn. Mijn arme puppeke.

Ze krijgt visoliecapsules, ik zal haar wat extra geven. Kurkumma/geelwortel gaven we al maar vergaten we vaak, dus dat wordt ook even op schema gezet vanaf nu. Dank je wel voor de tips!

We zijn eind september voor het eerst bij Erwin geweest en hebben direct gezegd dat we elk half jaar gaan maar ik ga hiermee niet wachten. Zodra de echte pijn over is, gaan we voor een behandeling, ik wil absoluut niet dat ze hier iets aan overhoudt.
Ach, arme kind :'(. Het gaat nog wel een dag of 2 duren hoor, is mijn ervaring :-\. Nee, ik zou ook niet wachten. Zodra jij/Erwin kunnen: gaan. Sterkte met je meis en een dikke knuf :-*
Door Alba
#1879840
Lizzy schreef: Ach, arme kind :'(. Het gaat nog wel een dag of 2 duren hoor, is mijn ervaring :-\. Nee, ik zou ook niet wachten. Zodra jij/Erwin kunnen: gaan. Sterkte met je meis en een dikke knuf :-*
Zou je wel wachten tot de ergste pijn echt weg is bij haar, of direct gaan?
Ik ga aankomende dinsdag voor een paar dagen naar mijn zus in Zweden (ik moet er even niet aan denken eerlijk gezegd maar Wouter zorgt goed voor haar en ze heeft er niets aan als ik thuisblijf dus ik ga wel), dus ik wilde dan een afspraak maken voor de week erna.
Door Deesje
#1879847
een vraagje hier.. en dan ben ik even kritisch... pijn hebben is niet leuk, je hond pijn zien hebben ook niet.. maar waarom die pijnstillers?
ik begrijp dat je daarmee de pijn verlicht maar zeker in de gevallen van acute klachten zou ik niet zo snel naar de pijnstillers grijpen, punt 1 omdat het dikke rotzooi is, punt 2 omdat een hond niet rationeel kan begrijpen dat de pijn weg is door het pilletje, punt 3 omdat een hond op pijnstilling altijd minder geremd is (zie hier bankspringen) dan een hond zonder.. pijn is niet leuk maar heeft wel een doel.. een hond zonder pijnstilling kan veel beter grenzen bepalen en zal hierdoor zelfs beter en sneller genezen omdat er geen overbelasting meer optreedt..

misschien ben ik streng voor mezelf en mijn honden maar ik probeer echt zo weinig mogelijk medicatie te gebruiken, liefst natuurlijk te ondersteunen.. ik kan andermans situatie natuurlijk niet inschatten en het is zeker niet mijn bedoeling iemand hiermee ' aan te vallen', ben wel benieuwd naar de afwegingen...
Door Alba
#1879868
Dat ben ik absoluut met je eens Deesje, en ik ben ook niet snel met dat soort middelen. Daarom wilde ik ook liever geen injectie en gelukkig begreep de dierenarts dat. Het is ook niet de bedoeling om haar dagenlang aan de Rimadyl te houden. Ik verdeel de dosis die ze zou mogen hebben ook over 2 keer.
Maar als Alba rustig ligt te slapen en ineens piepend overeind komt van de pijn, vind ik het wel heel zielig. Daarnaast kan ze dan niet goed ontspannen, ze blijft onrustig en zelfs in haar slaap komt de pijn erdoor. Dat komt de genezing ook niet ten goede, lijkt mij.

Dat ze nu zelf op de bank sprong is ook niet volledig te wijten aan de pijnstilling, vanmorgen is ze ook al een keer op de bank gesprongen toen ik mijn tanden aan het poetsen was. Toen had ze nog niets aan pijnstilling gehad.

Dus ik snap wat je bedoelt maar in dit geval kies ik wel voor pijnstilling -met mate- en verder rustig houden.
Door Lizzy
#1879904
Alba schreef: Zou je wel wachten tot de ergste pijn echt weg is bij haar, of direct gaan?
Ik ga aankomende dinsdag voor een paar dagen naar mijn zus in Zweden (ik moet er even niet aan denken eerlijk gezegd maar Wouter zorgt goed voor haar en ze heeft er niets aan als ik thuisblijf dus ik ga wel), dus ik wilde dan een afspraak maken voor de week erna.
Ja nee, dat lijkt mij prima. Ik zou alleen geen half jaar wachten.
Door Lizzy
#1879907
Deesje schreef: een vraagje hier.. en dan ben ik even kritisch... pijn hebben is niet leuk, je hond pijn zien hebben ook niet.. maar waarom die pijnstillers?
ik begrijp dat je daarmee de pijn verlicht maar zeker in de gevallen van acute klachten zou ik niet zo snel naar de pijnstillers grijpen, punt 1 omdat het dikke rotzooi is, punt 2 omdat een hond niet rationeel kan begrijpen dat de pijn weg is door het pilletje, punt 3 omdat een hond op pijnstilling altijd minder geremd is (zie hier bankspringen) dan een hond zonder.. pijn is niet leuk maar heeft wel een doel.. een hond zonder pijnstilling kan veel beter grenzen bepalen en zal hierdoor zelfs beter en sneller genezen omdat er geen overbelasting meer optreedt..

misschien ben ik streng voor mezelf en mijn honden maar ik probeer echt zo weinig mogelijk medicatie te gebruiken, liefst natuurlijk te ondersteunen.. ik kan andermans situatie natuurlijk niet inschatten en het is zeker niet mijn bedoeling iemand hiermee ' aan te vallen', ben wel benieuwd naar de afwegingen...
Omdat pijn in de rug kan lijden tot ernstige verkramping van de spieren in de rug. En soms ben je dan nog verder van huis. In sommige gevallen (zeker bij rugproblemen) vind ik pijnstillers niet zo kwalijk.
Door hannabelgje
#1879918
Door pijnstillers te geven bevorder je de genezing. Hoe comfortabeler het is voor de hond qua pijn hoe vlugger de genezing is. Daar is veel onderzoek naar gedaan vooral in combinatie met operaties.
Pijn  geeft veel stress en stress is heel slecht voor het lichaam. Lekker die pijnstillers geven, die hebben ook een ontstekingsremmende werking en het gaat daardoor ook zwelling tegen. Veel beterschap voor Alba.
Door Deesje
#1879938
heel veel beterschap voor alba (en ik begrijp je afweging en dat het niet makkelijk is een goede beslissing te nemen)


@ hannabelgje: stress = cortison = ook (natuurlijk) ontstekingsremmend.. en ik ga erin mee dat bij chronische klachten verder van huis bent maar bij acute kneuzingen...
ik ben er nog steeds van overtuigd dat geen enkel medicijn goed is voor het lichaam, laat staan herstel bevorderend werkt.. het lichaam moet eerst de rommel van het medicijn opruimen om vervolgens weer met herstel aan de slag te gaan, kortom vertraging. en je soms wordt het niet meteen beter, soms wordt het eerst wat erger voor het beter wordt.. en soms is het inderdaad nodig om te ondersteunen..

ik begrijp de afweging en zeg niet dat je het niet moet doen.. snap ook dat spanning tot verdere klachten kan leiden maar ik vind het wel een moeilijke beslissing. ik heb teveel paarden met een pijnstillertje hier of daar meegemaakt die ook volledig verklaarbare en verdedigbare klachten en daarbij pijnstilling kregen maar daarbij zichzelf wel volledig overbelasten met meer klachten als uiteindelijke gevolg.

en je hebt natuurlijk rugproblemen en rugproblemen...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door