Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door MarjanR
#1878812
Hallo allemaal,
Ik heb nergens een voorstel hoekje gezien.
Dus even in het kort.
Ik heb drie katten.
Moos wordt in april 18, is ex-nierpatient, heeft HCM en heeft pijn in z'n rug.
Teun heb ik sinds augustus in huis, uit het asiel vandaan. En hij wordt op 3 jaar geschat. Het is m'n GVR.
Het is echt een reus, maar niets dan goedheid in zich. Wat verlegen, maar hij draait heerlijk mee met ons.
Saar is geboren in juni dit jaar en heb haar sinds september in huis. Een heerlijke dartel (die Teun lekker op sleeptouw neemt soms) die nogal kieskeurig is qua eten  8)

Het onderwerp verraad al waar ik heen wil.
Ik heb Teun dus vanaf eind augustus in huis.
Toen ik hem ophaalde vond ik hem zelf wat aan de dunne kant.
Hij was niet mager, maar er mocht best wat bij.
Maar vanmorgen stonden we saampies op de weegschaal en ik schrok me een bult.
Teun is in 4 maanden 3,5 kilo aangekomen.  :o
Ik ga dus actiever met hem spelen (hoewel hij het concept spelen niet echt snapt, maar de laser wil hij wel op reageren)
Sinds een week krijgt Teun elke dag kvv, hij vindt het heerlijk.
Af en toe een kuiken gaat er ook in, dus ik ben daar erg gelukkig mee.
Ik heb ook nog brokken staan, maar vanaf vandaag krijgt Teun die ook niet meer. Phoe hey.
En (Saar is dus een slechte eetster) de kliekjes van Saar gaan nu de kliko in, en niet meer in m'n GVR.

Mijn vraag. Een kat zou ongeveer 25/30mg per kg lichaamsgewicht per dag moeten eten.
Ik had tot nu toe 6kg gerekend voor Teun, maar dat is beduidend meer dus.
Nu zat ik te denken om hem 25mgx9kg te geven voor een week.
En dan vanaf volgende week iets te gaan minderen (bijvoorbeeld 25/30mgx8kg) en dat een maand te geven.
Hem te wegen en kijken of het wat uit heeft gehaald. En dat zo verder te doen tot hij ongeveer 6 a 7 kilo weegt.

Is dit een juiste benadering?
Door Emytje
#1878851
Bedoel je niet 25-30 g per kg lichaamsgewicht ipv mg? mg is wel heel weinig namelijk. ;)

Voor de rest; ik hou dit topic in de gaten. Ik zit hier ook met een te dikke kater, maar dat is ie wel geworden in het asiel.
Door MarjanR
#1878877
Oh, ja natuurlijk. ik bedoel gram  :biggrin2:

Even ter illustratie hier liggen Teun en Moos samen.
Moos is idd ook te dik maar als (ex)nierpatient is het nogal puzzelen of we hem nu wel of niet moeten laten afvallen.
Dat gaat dan overigens om 0,5 of 1 kilo. Moos is toch een ander verhaal, dat ik nog wel eens ga aansnijden.
Maar zo kun je goed zien dat Teun echt een grote kater is, behalve dat ie te dik is natuurlijk  ;)

Afbeelding
#1878990
Hoi,

Ik zou vooral op het oog gaan voeren. Ik 3 katten, 1 van 5 kg die krijgt 110 gram kvv per dag en ze is niet te dik, 1 van 8 kg die krijgt 160 gram per dag en is goed op gewicht en 1 van 8 kg die zo'n 2 kg te zwaar is en die krijgt 100gr per dag. Hij wordt vooral dik doordat hij alles lust en nogal eens het restje van de ander op eet.... Dat is nu dus over haha net als bij jou. Ik denk dat 200 gram per dat wat aan de hoge kant is maar dat moet je even aan kijken, wordt hij dikker dan moet hij minder, valt hij af in een redelijk tempo (niet te hard) dan hou je het even zo. Het is heel wisselen wat een kat nodig heeft, dat kun je bij mijn katten wel zien. Succes!!!!
Door *Flip*
#1879025
Welkom op Barfplaats!

Het is idd wat Rianne zegt, erg kat-afhankelijk hoeveel ze nodig hebben. 25-35g/kilo kat zal voor een kat die hele dagen buiten is misschien te weinig zijn en de 25gr al te veel voor een kat die hele dagen binnen zit.
Allereerst zal ik uit gaan van het gewicht dat hij de kat zal passen. Nu bv 9kg, als dat 3kg te veel is dan bereken je de hoeveelheid voor op 6kg kat. Is het een weinig bewegelijke kat dan rond de 25gr/kilo aan houden. Dan kom je uit op 150 gr/dag.
Katten vallen traag af, snel afvallen is daarbij ook slecht. Het kost dus tijd. Wekelijks wegen is dan ook verstandig, want als de kilo's er afvliegen is het ook niet goed en dan zal je beter zijn om hem iets bij te voeren en laten weer af te bouwen.
Op het forum zit ook kattenpersoneel die de kat (rond 5kg) 'maar' 95gr/dag voeren. Voor mijn (ook GVR) actieve buiten kat klinkt dat heel erg weinig, maar voor een luie binnenkat kan dat dus wel voldoende zijn.
Je kan ook eens vragen bij de dierenwinkel of je kippennekken kan krijgen, hier zijn ze iets langer mee bezig en omdat het bot niet gemalen is geeft het ook langer een vol gevoel.
en uit nieuwsgierigheid, eet Moos ook KVV?
Door mirdj
#1879219
Hier krijgen ze met z'n 2-en 250 gr per dag. Het zijn 2 katers van 6 en 7 kilo. Ze hebben ook totaal geen behoefte aan meer eten want dat laten ze rustig staan. Kijk dus inderdaad naar hun eigen behoefte en pas daar de hoeveelheid op aan.
Door MarjanR
#1879480
Ik ga denk ik maar op 25gram/k en dan houdt ik in iedergeval deze week vol (vanaf morgen dan, want Teun ligt nog net niet met z'n poten om z'n koppie ivm de knallen die er nu al vallen ::))
En dan ga ik hem inderdaad nog eens wegen en zien wat het resultaat is.
En dan vanuit daar verder

Pammie, Moos is nog niet over op kvv. Ik heb vandaag Bandit special dieet gehaald. Eens kijken of m'n brokken eter het lust  ;)
Door Too
#1879509
Let er even op dattie niet te snel afvalt.... hij moet nogal wat kwijt en daar mag je best de tijd voor nemen -25gr/kg lijkt me een mooie start, naast t structureel sporten  :D-
Misschien is ie wel heel goed in denksporten... clickeren, trucjes [in-,op- en afspringen, netjes zitten, apport mogelijkheden te over [even aan denken dat je beloninkjes wel mindert op z'n daghap] Ik gebruik gedroogde kipfriemels [knip ze dan in heeeel veel piezeltjes] ... zodra ze vermoeden dat ik aan kipjes/klikpen denk staan ze al in t gelid, helemaal klaar om al hun trucs uit de kast te trekken ;D

Overigens bestaat de kans dat hij alleen al door vers te eten wat grammetjes kwijt raakt.. het bekende Atkins-effect
Door MarjanR
#1881100
Ik had inderdaad al gelezen over het Atkins effect  :)

Ik kan gaan proberen met het klik systeem.
Het punt alleen is dat Teun een hele grote maar een heel onzeker kater is.
Hij begint me al wel om dingen te vragen.
Maar hij durft pas sinds 1,5 maand in de vensterbank te zitten, maar pas toen hij gezien had dat de kleinste dat ook mag (en dat ik daar dus niets aan doe).
Maar het is inderdaad wel een denkertje, dus wellicht inderdaad dat ik hem met het kliksysteem aan het werk krijg.
Ik ga me daar eens op inlezen. Lijkt me voor mezelf ook erg leuk ::)
Door MarjanR
#1920258
Hallo allemaal, ben ik weer  ::)

Teun is ondertussen 1 kg afgevallen.
Veeeeeel te snel, ik weet het.
Ik ben hem dus weer direct meer gaan geven.
Ik gaf hem 180 gr omdat hij ook brokjes eet, maar dat was te weinig.
Hij vroeg ook steeds veel te vroeg om eten  8)

Ik weet denk ik ook waarom het veel te snel gegaan is, hij kreeg ineens ook de kliekjes van m'n jongste kat niet meer.
En overdag geen brokken meer.
Dus vanaf vorige week krijgt Teun nu 200gr. en laat ik de brokjes staan.
En hoewel hij eigenlijk alles at wat ik hem voorschotelde krijgt hij nu z'n voorkeur.
Carnibest is niet z'n favo. En de Haaks Zalm heeft hij liever niet.
Hij eet wel als ik hem voer uit m'n hand, maar dat is meer omdat hij dat leuk vindt denk ik.
De DARF EKO durft hij een moord voor te doen, dus ik denk dat ik hem daar voorlopig aan houdt.

Ik krijg helaas de andere twee nog niet aan de kvv.
De oudste (Moos) lust wel kipfilet en runderhart en tartaar, maar dat kan ik niet elke dag geven omdat ik z'n nieren moet ontzien.
De Bandit speciaal... dat mocht ik aan Teun geven... :-X
De jongste eet liever niets als ik haar kvv voorzet. En er gaat met moeite een stukje kipfilet of tartaar in.
Haar houdt ik nog maar even aan de almo, applaws of Natures;Menu.
Want ze is gewoon zo klein en een krielkipje, naar mijn idee kan ze niet een dag eten overslaan.
Dus eerst even wat ouder worden en wat weerstand kweken (ze is ook nog maar 7 maanden, dus ik wil daar niet teveel mee rommelen. En rond de kerst is het meidje al eens in de hongerstaking gegaan.).

Anyway, ik ga nog terugrapporteren over Teun z'n eten en gewicht.
Hij moet nu gewoon aan dit gewicht blijven.

Groetjes :)
#1920404
Het zal enorm schelen als je de brokjes weg haalt en ze geen keus geeft. Als het aan mijn katten ligt gaan ze onmiddelijk terug naar de brokjes en zouden ze nooit meer een hap vers eten. Maar ja, ik vind iedere dag patat en pizza ook wel lekker maar dat is niet goed voor me.

Wat lijkt Teun om mij dikke zeg!  :smitten: Dik heeft iets meer wit op het hoofd maar die liggende foto is sprekend!!! Ik zal vanavond eens zoeken naar een foto waar hij lanuit ligt  ;)
Laatst gewijzigd door Rianne145 op di 01 feb 2011, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Flip*
#1920605
wat goed dat er al een kilo af is! zoals je zegt, wel snel, maar dat overleefd hij vast wel ;)
wb de andere katten. Ik heb hier een alles eter qua Barf, hij geniet echt van zijn eten, maar als er brokjes zouden staan dan zal hij zelfs zijn haas laten liggen!
Alle katten-barf/kvv-baasjes zullen hetzelfde zeggen: weg met die smaak- en geurversterkte rommel, anders krijg je ze nooit aan vers. 
Slanke katten kunnen trouwens beter tegen een dag zonder eten dat dikke katten, die hebben dan verhoogde kans op lever vervetting. En je hebt als voordeel dat Teun het goede voorbeeld kan geven, om te bewijzen dat je echt geen vergif voert! Katten in hondenhuishoudens eten vaak ook pens, omdat de hond dat ook doet  :D
Door MarjanR
#1921615
Ja, ik weet het.
Geen brokken meer geven en overstappen op versvoer.
Ik kan allerlei zaken vertellen over het waarom ik het op deze manier doe, maar goed.
Main reason is dat ik net in rustig vaarwater zit mbt zieke katjes, en dat eventjes zo wil houden.
Het geeft me nogal stress, en het overstappen naar vers gaat me ook stress geven (slecht eten is een nachtmerrie)
Over een maand oid kan ik ook een weekje vrij nemen en dan kan ik in de gaten houden hoe m'n katjes eten.
En dan kan ik in die week overstappen op vers voor allemaal.
Dus geen brokken meer, en klaar. Dit is het, je eet het maar!  :D
Goed om te weten dat m'n jongste telgje heus wel een dagje kan vasten.
Dus ik ga duimen dat ze overstapt op kvv.
M'n oudje maak ik me wel wat zorgen over.... maar ik hoor goede verhalen over dat het wel lukt.
Het is niet zo'n heel erg standvastig type... misschien overtuig ik hem nog wel

Teun had de laatste twee dagen wat kuren... valt z'n eten niet meer aan (asiel katjes hebben dat wel he?)
Ik denk dat hij liever het eten van m'n kleine meisje wilde.
(hij durft niet op de vensterbank te springen waar m'n meisje eten krijgt)
Maar ik heb z'n brokken weggehaald, hem bij z'n bakje gezet en genegeerd.
Nou, toen at hij wel. 8)
Vanmorgen kreeg hij z'n kuiken en daarna z'n portie DARF.
Weer narren bij z'n DARF... maar ik negeer dat dan maar.
En ja hoor, haphaphap. Buikje vol.
En dan pas komen de brokken op het toneel.
(ik kan m'n oudje niet zonder eten laten zitten)
Daar eet hij misschien twee brokjes van, en dat wassut. YES

Tis tijd voor m'n rondje kattenbakken scheppen... fijne dag allemaal
Door Too
#1921804
Joh iedereen doet t op de manier die t best past bij omstandigheden, mogelijkheden en de individuutjes
Als t je op deze manier lukt om de stevigerd in toom te houden is er toch helemaal niks aan de hand, hij is gewoon nog een beetje in de afkick van geur- en smaakstoffen.
In 'mijn' brokkentijd  ::) kregen de dametjes elk een eigen bakje en 2xdaags afgepaste porties en beperkte tijd om te eten, in t asiel waren ze gewend om 24/7 een volle bak tot hun beschikking te hebben en  dat was Catoo absoluut aan te zien -een spekbuik die over de tenen lag als ze rechtop zat, en dat voor een hummel van 5 maanden oud  :-\ -
Ze waren er met een dag of 2 achter dat je gewoon gaat eten als t geserveerd wordt, dat je daar ook alle tijd en rust voor krijgt maar als je echt wegloopt.... dan heb je later weer een kans.
Ik vond/vind t erg fijn om op die manier de inname een beetje te controleren
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door