Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1877567
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en totaal onbekend met rauwe voeding voor honden en katten. Ik heb de laatste tijd veel gelezen over verschillende soorten rauwe voedingen, zoals BARF, NRV, KVV. Maar wat is het verschil tussen al deze voedingen? Ik heb zelf al op internet naar informatie gezocht, maar kan niets vinden wat me verder op weg helpt. Het is net alsof rauwe voedingen al een algemeen begrip is :)

Klopt het dat BARF en NRV hele stukken vlees zijn? Zoals hele kuikens en hele botten met vlees? En dat KVV eerder verwerkt rauw vlees is, zoals Carnibest en Duke (je ziet de oorspronkelijke vorm niet meer)? En kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de verschillende merken KVV?

Sorry dat ik van die brede vragen stel, maar ik kan het op internet zelf nergens vinden. Misschien dat iemand een goede website weet waar ik brede informatie over verschillende rauwe voedingen kan vinden (kat en hond)? Of misschien wil iemand zelf aan antwoord op dit topic geven?

Alvast heel erg bedankt iig!
#1877576
Marlyvk schreef: Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en totaal onbekend met rauwe voeding voor honden en katten. Ik heb de laatste tijd veel gelezen over verschillende soorten rauwe voedingen, zoals BARF, NRV, KVV. Maar wat is het verschil tussen al deze voedingen? Ik heb zelf al op internet naar informatie gezocht, maar kan niets vinden wat me verder op weg helpt. Het is net alsof rauwe voedingen al een algemeen begrip is :)

Klopt het dat BARF en NRV hele stukken vlees zijn? Zoals hele kuikens en hele botten met vlees? En dat KVV eerder verwerkt rauw vlees is, zoals Carnibest en Duke (je ziet de oorspronkelijke vorm niet meer)? En kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de verschillende merken KVV?

Sorry dat ik van die brede vragen stel, maar ik kan het op internet zelf nergens vinden. Misschien dat iemand een goede website weet waar ik brede informatie over verschillende rauwe voedingen kan vinden (kat en hond)? Of misschien wil iemand zelf aan antwoord op dit topic geven?

Alvast heel erg bedankt iig!
BARF en NRV is zelf samengestelde voeding voor de hond/kat. Het liefst ongemalen vleesbotten, vlees, orgaanvlees etc. Bij BARF zijn de percentages iets anders als bij NRV en mensen die volgens het BARF principe voeren, voeren meestal gemalen of gekookte groenten.

KVV is door een fabrikant in elkaar gedraaid gemalen eten. In de regel noemen ze het prakje compleet. De merken verschillen in samenstellen en percentages. Er zijn merken die bijvoorbeeld gemalen bot gebruiken als calciumbron en er zijn merken die dat niet doen. Er zijn merken die alleen orgaanvlees malen en er een premix (vitamine/mineralen preparaat) bij gooien, er zijn merken die de BARF percentages hanteren, er zijn merken die de NRV percentages hanteren of hun eigen percentages hanteren, er zijn merken die hele prooidieren malen, er zijn goedkope merken, dure merken, biologische varianten, etc.
#1877769
Marlyvk schreef: Pfffff, het is dus een hele wetenschap op zich!

Ken je misschien een goede website waar uitgebreide info bij elkaar staat? Want ik denk dat ik te veel vragen heb en andere mensen ga lastig te vallen  ;D
Haha, die website heb je al gevonden en heet Barfplaats!
Kijk hier op barfplaats maar eens in de 'bibliotheek', daar staat ontzettend veel informatie die je eerst maar eens lekker moet gaan lezen. En als je over een specifiek onderwerp iets wil weten, kan je bovenaan bij het blauwe knopje 'zoeken' ook alles vinden.
En natuurlijk kan je je vragen stellen als je er dan niet uit komt, je krijgt altijd antwoord!

Leuk dat je ook vers gaat voeren, wat voor hond heb je?
#1877975
Bedankt voor de link! Dan heb ik iig al heel veel op gebied van BARF.  :biggrin2:

Kan ik ook vragen stellen die betrekking hebben op gebied van KVV en NRV? Bij zooplus kan ik misschien veel over KVV producten vinden...

Ik interesseer me heel erg in diervoeding. Heb ook een cursus diervoeding gedaan, maar daarbij zijn de rauwe dieten niet besproken. Dat is jammer, want ik hoor heel veel goede verhalen over rauw. En ik wil allround zijn, dus vandaar.

Ik heb zelf katten, maar geef ze geen rauw vlees. Misschien dat ik dat wel ga doen hoor, vandaar dat ik me er in aan het verdiepen ben :)
Zo'n 28 jaar geleden heb ik een Pers van een fokker gehad en die voerde haar katten en kittens al rauw (hele kuikens), dus het is zeker niet iets nieuws. Maar het is idd wel heel erg populair aan het worden. Soms kom ik ook wel dingen tegen waar ik het niet zo mee eens ben hoor. Blackdog beweert bijvoorbeeld dat ontwormen met hun voeding niet meer nodig is. Nou mag iedereen zelf weten wat hij wel of niet gelooft. Maar producenten willen natuurlijk ook dat mensen die rauw voeren voor hun product gaan en niet voor een ander. Dus door concurrentie kunnen soms fabels ontstaan. Maar dat is in iedere branche het geval  :)

Ah ja, gebruikerservaringen zijn hier meer dan welkom! Dat zijn toch eigenlijk de beste referenties! Over honden is ook prima, ik vind alles op gebied van diervoeding boeiend (ook van knaagdieren, konijnen, hond, kat, vogels).

Het is iig wel een warm en welkom forum. Heb wel eens ooit anders gezien op een forum namelijk.
#1877989
ik ontworm ook niet preventief.....al dik 3 jaar niet  ;) (wist daarvoor niet beter..)
ik laat eerst een mestonderzoek doen als ik het vermoeden heb dat ze wormen hebben.
ik ben sinds ik de honden laat barfen niet meer naar een DA geweest  :)
#1878032
Welkom op Barfplaats  :)
Marlyvk schreef: Kan ik ook vragen stellen die betrekking hebben op gebied van KVV en NRV?
Ja hoor, er is zelfs een speciale kvv hoek en er zijn ook leden die NRV voeren.
Dus je krijgt ongetwijfeld altijd wel van iemand een antwoord.  :)
#1878129
ik hoor ook van katteneigenaren met katten met blaasgruis/steen problemen dat ze het opmerkelijk beter doen op rauw. Er zijn dierenartsen die radicaal tegen rauw zijn. Ik snap dat van de ene kant wel, maar vind het ook niet goed om deuren meteen dicht te slaan. Er zijn gewoon te weinig onderzoeken naar de positieve effecten van rauw gedaan, maar dat wil zeker niet zeggen dat ze er niet zijn. Dit even off-topic want ik wil geen discussie aanzwengelen  :biggrin2: Dierenartsen en rauw blijven tenslotte een heet hangijzer.
#1878963
Marlyvk schreef: ik hoor ook van katteneigenaren met katten met blaasgruis/steen problemen dat ze het opmerkelijk beter doen op rauw. Er zijn dierenartsen die radicaal tegen rauw zijn. Ik snap dat van de ene kant wel, maar vind het ook niet goed om deuren meteen dicht te slaan. Er zijn gewoon te weinig onderzoeken naar de positieve effecten van rauw gedaan, maar dat wil zeker niet zeggen dat ze er niet zijn. Dit even off-topic want ik wil geen discussie aanzwengelen  :biggrin2: Dierenartsen en rauw blijven tenslotte een heet hangijzer.
Gelukkig hoef je vandaag de dag niet alle dierenartsen meer over 1 kam te scheren. Alleen hier op Barfplaats al zitten een paar dierenartsen die zeer pro vers zijn. Neem Dorothea, neem Tannetje (alias Hitam) en neem Edith/Erwin's praktijk. Sterker nog, Dorothea werkt in een pro-vers praktijk, Tannetje heeft een pro-vers praktijk en een boekje geschreven en Edith/Erwin hebben een pro-vers praktijk en Erwin heeft onderzoek gedaan naar verse voeding bij honden. Misschien vind je dit interessant om te lezen: http://www.carnivoer.nl/thesis-osteopathie, dit is zijn onderzoek.

En nu noem ik er drie en dat zijn er 'maar' drie maar dat zijn drie die ook op Barfplaats zitten. Er zijn inmiddels steeds meer pro-vers dierenartsen. Zie bijv. de pro-vers dierenartsenlijst in de Barfplaats bibliotheek.

Ik snap ook dat er dierenartsen radicaal tegen rauw/vers zijn. Die zien hun inkomsten te hard dalen. Dat doet pijn aan de portomonee. In plaats dat ze een manier verzinnen om op een betere manier hun geld te verdienen, blijven ze toch brokken (en teveel vaccins) douwen. Uiterst jammer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door