Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Stephanie
#139003
Nou eindelijk heb ik deze week bijgehouden wat ik Banjer te eten geef.
Ik hoop dat jullie nog op/aanmerkingen hebben want daar leer ik dan maar weer van.
Banjer is een Amerikaanse Bulldog van 10 maanden.

Ma:
Ochtend: 500 gr CB (natuur)
Avond: 250 gr kippennekken + 200gr groentemix + 2 eetl lijnzaadolie + 20 druppels appel azijn.

Di:
Ochtend: 500 gr CB ( kip /rijst)
Avond : 500 gr spare ribs

Wo:
Ochtend : 500 gr CB ( natuur)
Avond: 250 gr runder gehakt + 200 gr groentemix + 2 theelepels zeewier + 2 eetlepels lijnzaadolie + 20 druppels appel-azijn

Do:
Ochtend: 500 gr CB ( eend / rijst)
Avond : 300 gr kipfilet + 200 gr groentemix + 2 theelepels zeewier + 2 eetlepels lijnzaadolie + 20 druppels appel-azijn

Vrij:
Ochtend 500 gr Cb ( natuur)
avond: 500 gr kipkarkas
Door Lizzy
#139013
[quote="stefenjohn"]
Nou eindelijk heb ik deze week bijgehouden wat ik Banjer te eten geef.
Ik hoop dat jullie nog op/aanmerkingen hebben want daar leer ik dan maar weer van.
Banjer is een Amerikaanse Bulldog van 10 maanden.

Ma:
Ochtend: 500 gr CB (natuur)
Avond: 250 gr kippennekken + 200gr groentemix + 2 eetl lijnzaadolie + 20 druppels appel azijn.

Di:
Ochtend: 500 gr CB ( kip /rijst)
Avond : 500 gr spare ribs

Wo:
Ochtend : 500 gr CB ( natuur)
Avond: 250 gr runder gehakt + 200 gr groentemix + 2 theelepels zeewier + 2 eetlepels lijnzaadolie + 20 druppels appel-azijn

Do:
Ochtend: 500 gr CB ( eend / rijst)
Avond : 300 gr kipfilet + 200 gr groentemix + 2 theelepels zeewier + 2 eetlepels lijnzaadolie + 20 druppels appel-azijn

Vrij:
Ochtend 500 gr Cb ( natuur)
avond: 500 gr kipkarkas


[/quote]

Zaterdag en zondag krijgt hij geen eten? (even checken).

Ik vind het er goed uit zien. Als ik snel even wat dingen uitreken dan kom je met je zelf samengestelde maaltijden op ongeveer 50% RMB's. Dat lijkt me prima. Volgens mij zou dat zelfs iets minder mogen, omdat hij ook al CB krijgt. Mocht hij harde/witte ontlasting hebben: zou je iets minder bot kunnen geven. Als de ontlasting goed is: perfect.

Het percentage groente is vrij fors. Rond de 25%. Dat mag eventueel iets minder.

Nou, verder zou je kunnen proberen nog iets meer af te wisselen. Ik zie dat je al vrij weinig versvlees met kip geeft en ik denk dat dat goed is, want je hebt drie keer zelf kip op het menu staan. Ik zou uit kijken met teveel kip. Je zou bijv. dit af kunnen wisselen met vis of pens of parelhoen of konijn of rauw eitje, etc.

Groetjes, Lizzy
Door Stephanie
#139018
Ja hahah vergeten zaterdag en zondag erop te zetten. Hij krijgt wel eten hoor...

En de kip... het is gewoon elke week wat anders hoor toevallig dat er nu 3 x kip tussen zit.
In princiepe wil ik Banjer 2 tot 3 x in de week nog bot geven. Want hij raakt idd nogal snel verstop


Ik ben blij te horen dat t er toch redelijk goed uit ziet... Ik vroeg mezelf steeds af of ik het wel goed deed... :D

bedankt!
Laatst gewijzigd door Stephanie op vr 06 aug 2004, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door casangio
#177805
[quote="stefenjohn"]
Avond : 500 gr spare ribs

Dat is toch niet van het varken ??? ??? ??? Of wel ??? ??? Zo ja, niet meer geven, varkensvlees is uit den boze i.v.m. de ziekte van Aujesky.


[/quote]
Door Lizzy
#180471
[quote="arnold"]
waar is de azijn goed voor ??? ??? ???
[/quote]

Mijn persoonlijke mening? Nergens voor.... ja, om de huid te deppen wanneer je gestoken bent door een mug.
Door Lizzy
#180472
[quote="CaSanGio"]
[quote="stefenjohn"]
Avond : 500 gr spare ribs

Dat is toch niet van het varken ??? ??? ??? Of wel ??? ??? Zo ja, niet meer geven, varkensvlees is uit den boze i.v.m. de ziekte van Aujesky.


[/quote]
[/quote]

Ik mag toch hopen dat het lamsribs ofzo zijn?!
Door Stephanie
#182363
ik ben hier een tijdje niet geweest...zoals bounty al zei t zijn kalfs ribben en soms van een lam jah ...nee geen varken dat weet ik ;)
Door Mongol
#187816
Ik zie dat je Banjer 2x per dag eten geeft....

Er is een BARF stroming die zegt dat het beter is om je hond op onvoorspelbare tijden "veel" te voeren (ca. 4% v/h lichaamsgewicht), en ze daarna een dag rust te geven.
Dat vol eten geeft je hond juist dat heerlijke voldane gevoel van een goede maaltijd, daar kunnen ze een hele tijd op teren. Toen onze honden nog 1 of 2 keer per dag eten kregen was bedelen soms nog wel eens een probleem.

De hondenmaag werkt dan optimaal. Een wolf eet zich als wilde jager ook helemaal klem tot wel 8-10% van het eigen gewicht. Daarna volgt een langs periode van rust om de boel te verteren. Pas dan wordt er weer gejaagd, het kan dan zelfs wel een paar dagen duren voor er weer wat te eten is.

Verder duurt het ongeveer een etmaal voor een vol-gebarfte hondenmaag helemaal is verteerd en doorgesluist is naar de darmen. Die tijd moet je ze dus ook geven om de voeding optimaal te verteren. Als je zoals jij 2x per dag voert dan dwing je de maag om gedeeltelijk verteerd eten door te sluizen naar de darmen. En dat is zonde van het goede voer dat je geeft omdat de maag voor een hond (in tegenstelling tot onze apen spijsvertering) het meeste werk doet in de spijsvertering.

Onze honden krijgen om de dag op steeds wisselende tijden ongeveer 4% van hun eigen gewicht aan BARF, gevolgd door een dag "vasten". Je moet ze hier natuurlik wel aan laten wennen. Op de vastendag bedelen ze nu niet eens meer, ze zijn helemaal tevreden met dit voer ritme.
Opvallend is dat ze nu ongeveer 3x zo weinig poepen dan toen ze nog elke dag commercieel hondenvoer kregen. Dat laat zien dat het voer optimaal wordt opgenomen en verteerd. Mager worden ze er ook niet van, ze zien er nu erder beter uit !
Voor ons geeft dat ook veel meer vrijheid, je zit niet meer vast aan die krampachtige vaste voertijden. Dus als je honden eens een keertje wat langer op hun eten moeten wachten geeft dat ook helemaal geen schuldig gevoel meer bij ons. :)

Hoe denken anderen op dit forum over deze manier van voeren.
Door Lizzy
#187825
Het lijkt me een prima manier. Wanneer je honden er aan gewend zijn. Ik voer zelf liever dagelijks, maar da's een kwestie van persoonlijke smaak, denk ik. Ik heb trouwens hier nooit gemerkt dat er spraken is van versnelde darmpassage. Overigens voer ik niet meer direct op vaste tijdstippen en ik varieer zelf ook heel erg tussen hele grote en hele kleine maaltijden. Meer omdat dat gewoon zo wel eens uit komt. Omdat de tijdstippen varieren, zeuren ze nu inderdaad nauwelijks nog om eten omdat er geen etenstijd meer bestaat.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 17 okt 2004, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ordell
#187901
Klinkt leuk, maar voor mij simpelweg niet te doen, De hond met zo'n volle of juist lege maag mee naar het werk nemen is niet gezond. Ik vind 3 tot 4% van het lichaamsgewicht in jou geval dan wel wat weinig om daarna te vasten, dat komt bij mijn honden neer op ongeveer 1 kilo en geef ik ook maar dan iedere dag... ::). Ik voer wel 1x daags overigens.
Door 202spots
#188032
Ik voer ook niet meer op echte vaste tijdstippen,en ook niet dezelfde hoeveelheid.
Gisteren hebben ze b.v vrij veel bot met vlees gegeten,vanmorgen hebben ze 'n heel klein beetje gemalen kalkoennek gehad omdat we vroeg weg gingen(inplaats van kippenrug of zo)
Vanavond krijgen alleen 'n beetje groentemix met rauw ei erdoor.
Maar echt 'n hele dag helemaal niks geven dat heb ik nooit gedaan. :-\
Door tieneke
#189025
Hier ook geen vasten
Buiten dat ik het niet nodig vind hangt er een groot risico aan een lege of een te volle maag bij de grotere rassen.
Ik blijf maar gewoon 2 (nu nog 3)keer per dag eten geven ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door