Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door amber2
#187409
1 van onze 2 honden is sinds de laatste week geregeld extreem aggresief tegen onze andere hond, vaak zonder aanleiding. :o Twee weken geleden zijn we van voer veranderd: van Duck naar Farmfood. Zou dit zo'n grote invloed op het gedrag kunnen hebben. Het gaat om een Drentse patrijs, die normaal al erg hyperactief en onzeker is. Misschien krijgt hij met dit nieuwe voer te weinig vitamines of essentiele vetzuren binnen...? Wie kent dit probleem of heeft een idee of voer dat voor deze hond misschien verkeerd is zo'n grote invloed op het gedrag kan hebben??
Door Lizzy
#187430
Ik zou zeggen, probeer het uit en stap weer terug over naar Duck (is trouwens toch veel gezonder). Als je dan merkt dat de agressie weer af neemt, dan weet jij het in ieder geval zeker.

Ik weet niet of al wetenschappelijk is aangetoond dat voeding een enorme invloed heeft op gedrag bij honden. Volgens mij wel. Maar dat is allemaal erg brok-gerelateerd (vergelijk tussen brok en brok waar hogere en latere eiwitgehaltes in zitten enzo). Ik weet wel dat al aan is getoond dat omega 3 vetzuren (visolie en lijnzaadolie) een gunstige uitwerking hebben op ADHD kinderen (gisteren geleerd). Het zou mij niet verbazen als de vetzuren een gelijke uitwerking heeft op de hond.

Ik denk trouwens dat chemische antioxydanten, geur, kleur en smaakstoffen ook bewezen een slechte invloed hebben op het gedrag. Maar dat zit niet in FF, dus dat zou het niet kunnen zijn.

Er is momenteel een onderzoekje gaande met Energique: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 83;start=0
Door Peet
#187490
Misschien helpen al die koolhydraten in de brok ook, op een negatieve manier? Door de koolhydraten krijgt de hond een suiker-piek, en "barst" dan ineens van de energie.

Ik zou de FF laten voor wat het is en kijken of je hond op Duck (of een andere kvv) dit gedrag minder vertoont.
Door Kim
#187531
Ik weet niet hoe het wetenschappelijk zit en of het aan de koolhydraten of wat dan ook ligt maar ik weet wel dat in het geval van onze rottweiler (ook van huis uit een beetje onzeker van zichzelf) bepaalde voeding zijn instincten wel èrg aanwakkeren...
Bij hem gaat het dan vooral om vers kippevlees en het merg uit een bot.Dat verdedigt hij ècht met agressie ten opzichte van onze andere hond terwijl deze normaal gesproken letterlijk uit zijn mond mag eten...
Ik denk dat hij bepaalde voeding echt als prooi ziet, zo lijkt het tenminste.
succes in ieder geval
Gebruikersavatar
Door Binno
#187534
Kim schreef: Ik weet niet hoe het wetenschappelijk zit en of het aan de koolhydraten of wat dan ook ligt maar ik weet wel dat in het geval van onze rottweiler (ook van huis uit een beetje onzeker van zichzelf) bepaalde voeding zijn instincten wel èrg aanwakkeren...
Bij hem gaat het dan vooral om vers kippevlees en het merg uit een bot.Dat verdedigt hij ècht met agressie ten opzichte van onze andere hond terwijl deze normaal gesproken letterlijk uit zijn mond mag eten...
Ik denk dat hij bepaalde voeding echt als prooi ziet, zo lijkt het tenminste.
succes in ieder geval
In dat geval heeft het niks met de koolhydraten te maken en verdedigt hij gewoon wat hij heel lekker vindt. Doet Binno ook met 'haar' eten, botjes en speeltjes t.o.v. de andere honden.

Het gaat hier echter om algemeen veranderd gedrag al dan niet veroorzaakt door het eten van andere voeding.

En dat kan volgens mij wel uitgelokt worden door bepaalde stoffen in de voeding. Heb zo ooit onze rustige brave labrador zien veranderen in een erg zenuwachtige en chagrijnige hond. Alleen door een andere brok te gaan voeren... Terug op ander voer gezet, probleem over.
Ik zou dus sowieso eerst de hond terug op Duck zetten en kijken hoe hij reageert.
Door amber2
#187584
We zijn vandaag ook snel weer begonnen om hem Duck te voeren, met nog een beetje extra vis- en lijnzaadolie ervover. Ik hoop echt dat het binnen een paar dagen verbetering geeft want ik zou niet weten waar het anders aan moet liggen dan het voer. Het was zo'n plotselinge verandering en het zijn echt plotselinge aanvallen van aggresie waarbij we ze uit elkaar moeten halen om escalatie te voorkomen... De andere hond is trouwens sterk verbeterd qua vacht nadat hij van Duck op Farmfood is gezet en hij heeft geen last van ander gedrag.
Door amber2
#187765
Het gaat om twee broertjes van ruim 2 jaar oud. Het zou natuurlijk niet gek zijn dat ze eens wat gevechten hebben waar het er wat ruiger aan toegaat om de rangorde te bepalen, maar dit was echt zo'n plotselinge en grote verandering dat het dat niet (alleen) kon zijn. Gisteravond weer Duck gevoerd en vandaag nog geen problemen gehad, hij lijkt ook een stuk vrolijker en meer zichzelf... :)
Door Peet
#187789
amber2 schreef: We zijn vandaag ook snel weer begonnen om hem Duck te voeren, met nog een beetje extra vis- en lijnzaadolie ervover. Ik hoop echt dat het binnen een paar dagen verbetering geeft want ik zou niet weten waar het anders aan moet liggen dan het voer. Het was zo'n plotselinge verandering en het zijn echt plotselinge aanvallen van aggresie waarbij we ze uit elkaar moeten halen om escalatie te voorkomen... De andere hond is trouwens sterk verbeterd qua vacht nadat hij van Duck op Farmfood is gezet en hij heeft geen last van ander gedrag.
Hieruit lees ik dat je niet tevreden bent over Duck. Ben je daarom overgestapt op FF? Waarom probeer je niet een andere kvv, eentje met rijst ipv granen erin? Of is dat lastig verkrijgbaar bij jou?
Door yalla
#188128
Er is nog nooit een duidelijk verband aangetoond tussen agressie en voer, tenminste niet voorzover ik weet. Ik denk dat er een andere reden aan ten grondslag ligt.
Door amber2
#188411
Bij mensen is, zoals in de eerste reacties in deze threat ook te lezen is, dus wel een verband vastgesteld tussen voeding en aggresief gedrag. En als ik het nu zo bij onze hond heb gezien denk ik toch zeker dat voeding hierop veel invloed kan hebben. Nu we hem op Duck terug hebben gezet is zijn gedrag namelijk al niet meer te vergelijken met een paar dagen geleden...! Hij is weer veel vrolijker en meer ontspannen en geen extreme agressie-aanvallen meer!! Alleen zo 1 a 1,5 uur na het eten merk ik wel dat hij toch wel erg hyperactief doet (zodat we hem even apart moeten zetten om af te koelen... ::)), dus waarschijnlijk kan hij de hoeveelheid granen in Duck toch niet helemaal hebben denk ik :( Hem wil ik nu Carnibest gaan voeren. Onze andere hond deed het helemaal niet goed op Duck (stugge vacht, stinkende oren), vandaar dat ik overgestapt was op Farmfood brokken; en voor hem blijkt het juist een heel goed voer te zijn :-\ Zijn vacht is nu superzacht en hij ziet er veel beter uit! Ik combineer het dan wel met wat versvlees voor een goede spijsvertering. Dus beide honden krijgen nu een ander menu! :D
Door Jolly
#188426
en als je nou beide honden eens wat langer op bijv Carnibest zet en dan bekijkt hoe het gedrag en vacht e.d zijn?
Dan hoef je niet 2 verschillende dingen te doen.
Door amber2
#189444
Ja, dat zou eigenlijk wel het beste zijn he... Maar het is zo duur ::) En ik vind het ook niet zo'n probleem om ze allebei iets anders te voeren hoor! Zolang onze ene hond het zo goed blijft doen op een combinatie van Farmfood en vlees hou ik dat voorlopig maar even zo. Na een paar dagen Duck is onze andere hond (die dus aggresief werd van FF brokken) weer helemaal de oude gelukkig!!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door