Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nienk
#1875344
hallo allemaal, natuurlijk zijn jullie allemaal barf/kvv fan, en ik (en Reus) ook. Als het voer dus ter sprake komt met andere hondenbazen, dan ben ik uiteraard ontzettend enthousiast en vind eigenlijk dat iedere baas het op zijn minst moet proberen. helemaal als het een hond betreft met darm/huid/eet problemen of te druk/sloom zijn. maaarrrr dan hoor ik nog wel eens dat een baas het geprobeerd heeft ipv het brok/blik/kuipje/vegatarisch(!!), maar dat de hond er niet tegen kon. 1 maaltijd vers, 3 dagen buik van streek, afvallen/aankomen, buikpijn, etc.

wat denken jullie, zouden (bijna) alle honden het het beste doen op vers en moeten die baasjes gewoon even doorzetten of anders toe geven dat ze het niet willen omdat het gedoe is (in vergelijking met een handje brokjes in een bak schudden)?

ben benieuwd!
#1875441
Mijn 1e hond ging er steevast van aan de diarree, van jongs af aan. De tweede at het absoluut niet (ondanks dat ze het in 't nest ook had gekregen) en nummer 3 (bij mij geboren) is er mee afgespeend, etc. en lustte het op zeker moment ook werkelijk niet meer. Ze heeft het enkele jaren walgend bekeken zonder het te willen eten en nav van medicatie vindt ze het ineens kostelijk...
Nr. 4 verdraagt alles prima én is een grote smulpaap :)

Ik weet dus uit ervaring dat werkelijk niet iedere hond het goed verdraagt en er honden zijn die het echt heel smerig (blijven) vinden, ondanks dat dit gedrag niet beloond wordt en jaren stug vol gehouden wordt met aanbieden.

Ik weet ook van BARF afgespeende honden die vers met lange tanden eten en bij een gelegenheid uit nood een keer brokken kregen op de leeftijd van pakweg 8 mnd. en dat dol enthousiast aten... Ik vind met plezier eten, ipv slechts omdat het noodzaak is, belangrijk. Indien niet noodzakelijk (door bijv. ziekte of allergie), zou ik mijn hond niet dag in dag uit met lange tanden laten eten, als er voeding bestaat die wél met enthousiasme wordt gegeten en waarop ze het ook goed doen.
#1876061
Ik vind met plezier eten ook belangrijk, maar gezond eten toch echt belangrijker. Had ik het aan mijn kinderen overgelaten dan hadden ze elke dag friet, pannenkoeken of pizza gegeten, afgewisseld met pasta met rode saus. Honden zijn vaak ook gevoelig voor smaak- en geurstoffen en katten helemaal, die kunnen echt verslaafd raken aan de aantrekkelijke stofjes in brok of blik. Dat is voor mij geen criterium om dan maar brok of blik te gaan voeren.

Heel veel honden hebben in de puberteit af en toe fases waarin ze slecht eten. Door tandenwisselen, doordat ze ff stoppen met groeien en dus eigenlijk te veel krijgen, doordat ze de baas eens gaan uitproberen etc. Dat zie je bij brok-eters en ook bij vers-eters, hoewel ik het bij de vers-etende honden minder vind iha. Ook dat is dan voor mij nog geen reden om de gaan experimenteren met wat 'ie dan wel zou willen eten. Hij krijgt gewoon minder totdat hij zelf aangeeft weer normaal te willen eten.

Dus wat mij betreft zouden de baasjes idd door moeten zetten, rekening houden met ontgiftingsverschijnselen en puberende pubers en zich niet van de wijs laten brengen door kuren van honden of katten. Het gaat om hun gezondheid tenslotte.
#1876094
Ik deelde deze ervaring juist omdat het niet een probeersel betreft, geen 'fase', maar structureel weigeren of structureel met lange tanden eten en dus niet meer dan hoogst noodzakelijk. Reden om na aanvang van medicatie nu met razend veel plezier Merel vers te geven: ze smult! Maar indien een hond zodanig walgt van vers (en dan bedoel ik dus niet als gedrag, maar structureel iets heel smerig vinden), maar wel zou smullen van brok, zou ik zeker geen volledige week vers voor zetten. Dat heb ik eerder dan ook niet gedaan. En de hond die absoluut geen enkele hap rauw at, kreeg dus anders.
De vergelijking met het liefst pannekoeken en friet eten gaat m.i. niet op: als je kind kokhalst van pasta, dat waanzinnig smerig vindt, zet je het dan alle dagen spagetti voor of mag het ook rijst, aardappels, brood, tarly... zodat er ook dagen met smaak en plezier gegeten wordt? ;)

Het is een misvatting dat alle honden vers slecht/niet aten omdat ze anders kregen. Voor eigenaren die het blijven aanbieden (of laat ik iig voor mezelf spreken), dus helemaal niet zo maar de handdoek in de ring gooien en zo mogelijk en deel van de week toch nog iets rauws weten naar binnen te krijgen, is het echt heel frusterend steeds te horen dat ze dan niet streng genoeg zijn... Zo simpel is het helaas niet altijd.
#1876100
dat is niet waar..
daar ben ik nu zelf achter gekomen met zimba, die verdroeg en verteerde niks maar dan ook helemaal niks meer, was ziek en eng mager.....
scopie ed gehad en hij ging in overleg met de internist op brokken(hypoallergene brokken via de da)binnen no time knapte hij op, hij is aangekomen, verteerd zijn eten, stinkt niet meer, is vrolijk en heeft weer energie.......
maar..................dat wil niet zeggen dat ik voor brok ben, integendeel de andere 2 krijgen gewoon barf!
maar soms moet je wel, in het belang voor de hond.....
overigens krijgt zimba inmiddels er weer wel vlees bij, eerst gekookte witvis en nu deze week antiloop en dat gaat weer ontzettend goed!
Door nienk
#1876106
precies, dus eigenlijk is er een enkele uitzondering, net zoals vrijwel alle mensen om gezond te zijn gewoon de schijf van 5 moeten naleven, maar dat een enkeling juist beter het anders kan aanpakken.

daarbij is er misschien ook nog wel iets te zeggen over de invloed van wat de pup van jongs af aan heeft gegeten, waardoor zijn verteringsstelsel qua stoffen anders van samenstelling zou kunnen zijn? om de vergelijking met mensen te trekken: als een mensenbaby na de borstvoeding stopt met zuivel tot zich nemen, en dan jaren later een glaasje melk drinkt gaat dat ook niet en zal in veel gevallen nooit meer gaan, omdat het menselijklichaam de stoffen mist om het zuivel te verwerken. wellicht is dat onwaarschijnlijker voor andere stoffen bij honden, omdat de meeste honden toch altijd wel ergens iets binnen krijgen wat niet in hun dieet past.
Door pallas
#1877421
Bijna alle honden doen het veel beter op vers. Maar er zijn gevallen waarbij het een hele uitzoekerij is. Vaak zijn er dan toch ook nog onderliggende problemen. Zoals bij Didot. Hij heeft ondanks vers een forse hoeveelheid allergieen ontwikkeld. Achteraf lag dat aan een schildklier probleem. Nu hij goede medicatie krijgt en ik meer biologisch barf ben aan voeren gaat het stukken beter met hem. Maar wat ben ik een tijd bezig geweest voordat ik een goed menu had zeg! En nóg besteed ik veel aandacht aan dingen uitproberen.
Ik merk wel dat de baasjes soms weinig tijd nemen om het écht uit te vissen. Je bent zomaar een jaar verder als je hond allergie heeft om een goede gezonde hond terug te hebben.
Door Deesje
#1877497
ik denk ook dat er maar een enkeling is die het niet goed doet op barf.. en dat er dan in veel gevalleen een onbekend onderliggend probleem aanwezig is.
zowel voor mensen als voor honden ben ik overtuigd dat natuurlijke voeding (en voor mensen is dat absoluut niet volgens de schijf vav vijf) een heel belangrijke factor, mogelijk de belangrijkste, in het gezond zijn is..

ik zie meer honden opknappen van brok naar vlees dan andersom...
Door Lizzy
#1877664
In de 15 jaar dat ik me nu met voeding voor de hond bezig houd, ben ik echt wel diverse honden tegen gekomen die het niet goed doen op vers. Maar ik denk dat ik in totaal over een hond of 8 praat. In al die jaren. Van al die duizenden honden die over zijn gezet op vers. Ik vind dat een te verwaarlozen percentage. Maar voor de mensen die het overkomt is het knap waardeloos. 
Door Lizzy
#1877674
Het antwoord op jouw vraag is dus dat het zelf samenstellen van verse/rauwe voeding het beste is voor iedere hond. Ja. In volle overtuiging. En helaas ja, er zijn een paar honden die het er niet goed op doen zoals ik hier boven al schreef. Met deze honden zou je sowieso nooit moeten fokken. Want een hond hoort gewoon in principe te eten waar ie voor gemaakt is.

Ik heb overigens weinig behoefte om mensen daarvan te overtuigen. Niet meer.
#1877918
[quote="Lizzy"]

Ik heb overigens weinig behoefte om mensen daarvan te overtuigen. Niet meer.
[/quote]

:offtopic2: :offtopic2:
Ik heb nu een hond die mij probeert te overtuigen ;D ;D nu in Frankrijk Darf meegenomen. De enkele keer dat ze dat thuis krijgen eten ze dat allemaal snel en zonder problemen. Dit is de enige kvv die Jesse verdraagt dus vandaar de keus voor deze kvv. Nu Misty; op en top barfer in al zijn facetten, die had na 3 dagen al zoiets van :puke: :puke: en daarna had ze maar bedacht om helemaal te weigeren. Na 4 maaltijden geweigerd te hebben (wel home made koekjes enzo) net maar even langs de Le Clerc gereden, kwam wel op een kg prijs van 7 euro uit maar ach en vreten joh ;D ;D ;D betere overtuiging kan je niet krijgen ;) ;)
Door Staftime
#1878527
Ja zeker geloof ik dat.
Ik denk dat heel veel mensen al snel roepen dat hun hond niet tegen vers kan, omdat ze zelf fouten maken/hebben gemaakt bij het overzetten.
En ook daarna worden vaak nog fouten gemaakt, of gewoon te weinig tijd/moeite genomen om goed uit te zoeken welk menu voor hun hond echt goed werkt.

Als je ziet hoe ontzettend lang ik met Julia bezig ben geweest...
Ze verdroeg in het begin zoveel dingen niet, dat ik een dagboek/logboek bij ben gaan houden met wat ze precies te eten kreeg en hoeveel, en hoe de reactie van de darmen daarop was.
Het heeft bij haar ruim twee jaar geduurd voor haar darmen helemaal in orde waren na het eten van een aantal jaren graan, graan en nog eens graan (in de brokken en het brood dat ik haar gaf).
Nu gaat het echt goed met haar, en verdraagt ze heel veel andere dingen naast Barf.
Maar géén gluten!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1880269
Ik kom een heel enkele keer, misschien een op de duizend, honden tegen die (meestal tijdelijk) niet tegen vers kan. Dat zijn echt zieke honden die al wat mankeren.
Bij verder gezonde honden is het een kwestie van wennen en volhouden.
Door Deesje
#1880430
ik ervaar over het algemeen dat als er een keer een hond niet tegen kan het in de meeste gevallen toch aan de baas ligt.. ik ken mensen die hadden een hond met flink wat huidklachten, dat is nooit bij een (fatsoenlijke) dierenarts goed onderzocht.. altijd maar weer naar hun eigen dierenarts die ze met een pilletje hier en daar weg stuurde.. diagnose, waarschijnlijk voedselallergie en advies hypoallergene brok blabla.. toen begonnen aan een eliminatiedieet maar al snel leverde dat niets op (te snel).. en dan zijn het van die mensen die dan thuis hun hond toch lekker van tafel voeren (gehaktballen), en toch als beloning met smeerkaas werken.. en dan met een hele berg medicatie erop...


verder denk ik dat als een hond niet gezond is (misschien wel al lang brol gevoerd is) en daarbij medicatie krijgt, het neit altijd werkt om hem op vlees te zetten omdat er te veel variabelen zijn.. waarbij bij sommige honden de ontgiftingsperiode wel eens heel lang kan duren en er dus wat klachten op de voorgrond blijven gedurende langere tijd..

het blijft een beetje een kip-ei discussie.. gaat het niet goed door het eten of is er een onderliggende klacht die zorgt dat het eten niet goed gaat... alleen is het soms zooo moeilijk (en duur) om uit te vinden wat het probleem nu is.. soms loop je er bij toeval tegenaan soms zoek je jaren en komt er telkens niets uit..

iedereen moet daarbij doen wat hij het beste vind voor zijn hond, het is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken.. als ik dan lees dat ze onderzoek doen naar vegetarische menu's voor honden dan zakt mij mijn broek af (met als resultaat dat het eigenlijk in dat onderzoek geen verschil maakte of ze brok met vlees of zonder kregen voor de check ups, prestaties en een aantal bloedwaarden) waarbij naar mijn mening ook weer teveel variabelen gemeten worden en het wat mij betreft ook meer zegt over de kwaliteit van de brok met 'vlees' (die zijn toch al bijna vleesloos)...

we hebben gewoon pech dat de hond makkelijk overleeft zonder direct ernstige problemen te krijgen bij ongezonde voeding... (net als wij mensen)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door