Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door madeleine
#1876506
Hallo,

Mijn naam is Madeleine en ik ben hier nieuw op het forum.
Ik hoop dat ik binnenkort eigenaar wordt van een kelpie pup. Ik ben van plan de pup meteen op barf over te zetten en dat we dan lekker de rest van zijn leven lekker blijven barfen. Ik ben nu al lekker aan het inlezen en het werkt al zeer verslavend! Ik heb het volgende twee menu’s bedacht. De gewichten is maar een gok, dat blijft natuurlijk afwachten. De groentenmix geef ik extra.

Voorbeeld gewicht pup   5 kg
Percentage 8
Behoefte per dag   400
Behoefte per week (7dgn) 2800

vleesbotten 50% 1400 gram
spiervlees                 30% 840 gram
orgaanvlees 15% 420 gram
vis 5% 10 gram

Menu pup : Ochtend Middag Avond Late Avond
Maandag                 125 gram eendennekken 125 gram eendennekken 75 gram hertenvlees 75 gram hertenvlees
Dinsdag                 100 gram parelhoenvleugels 100 gram parelhoenvleugels 100 gram orgaan pens geit 100 gram orgaan pens geit
Woensdag                 125 gram kippennekken 125 gram kippennekken 75 gram hazenvlees 75 gram hazenvlees
Donderdag 125 gram eendennekken 125 gram eendennekken 50 gram orgaan lever lam 50 gram orgaan lever lam
Vrijdag                 150 gram vis zalm gemalen 100 gram paardenvlees 100 gram paardenvlees 50 gram orgaan nier rund
                                Extra groente + ei
Zaterdag                 125 gram kippennekken 125 gram kippennekken 100 gram rundervlees 100 gram rundervlees
Zondag                 100 gram parelhoenvleugels 100 gram parelhoenvleugels 50 gram orgaan hart lam 150 gram geitenvlees

Voorbeeld gewicht 20 kg
Percentage 3%
Behoefte per dag 600 gram
Behoefte per week (7dgn) 3600 gram  
Behoefte per week (6dgn) 3600 gram (een dag is prooidier)

vleesbotten 50% 2100 gram
spiervlees                 30% 1260 gram
orgaanvlees 15% 630 gram
vis 5% 210 gram

Menu volwassen: Ochtend Avond
Maandag 400 gram kippennekken 200 gram hertenvlees
Woensdag 400 gram kipkarkas 150 gram orgaan lever lam
Dinsdag 350 gram Eendennek 200 gram hazenvlees
Donderdag 300 gram Eendenvleugels 300 gram orgaan pens geit
Vrijdag 200 gram vis haring klein 300 gram paardenvlees
                                Extra groente + ei 100 gram orgaan nier rund
Zaterdag 350 gram Eendenrug 300 gram rundervlees
Zondag 300 gram Lamsribben 100 gram orgaan hart lam
250 gram geitenvlees

De groenten mix bestaat uit de volgende groenten:
Komkommer, broccoli, bloemkool, boerenkool, snijbonen, verse gember, Chinese kool, winterpeen, peterselie en knolselderij.


Ik hoor graag wat jullie ervan vinden.

Groetjes Madeleine
Door Lizzy
#1877649
madeleine schreef: Hallo,

Mijn naam is Madeleine en ik ben hier nieuw op het forum.
Ik hoop dat ik binnenkort eigenaar wordt van een kelpie pup. Ik ben van plan de pup meteen op barf over te zetten en dat we dan lekker de rest van zijn leven lekker blijven barfen. Ik ben nu al lekker aan het inlezen en het werkt al zeer verslavend! Ik heb het volgende twee menu’s bedacht. De gewichten is maar een gok, dat blijft natuurlijk afwachten. De groentenmix geef ik extra.
Welkom op Barfplaats!

Wat super verstandig!
Voorbeeld gewicht pup   5 kg
Percentage 8
Behoefte per dag   400
Behoefte per week (7dgn) 2800
Check :biggrin2:
vleesbotten 50% 1400 gram
spiervlees                 30% 840 gram
orgaanvlees 15% 420 gram
vis 5% 10 gram
Prima uitgangspunt. Ik zou zelf alleen groenten wel meerekenen en zo'n 10% geven.
Menu pup : Ochtend Middag Avond Late Avond
Maandag                 125 gram eendennekken 125 gram eendennekken 75 gram hertenvlees 75 gram hertenvlees
Dinsdag                 100 gram parelhoenvleugels 100 gram parelhoenvleugels 100 gram orgaan pens geit 100 gram orgaan pens geit
Woensdag                 125 gram kippennekken 125 gram kippennekken 75 gram hazenvlees 75 gram hazenvlees
Donderdag 125 gram eendennekken 125 gram eendennekken 50 gram orgaan lever lam 50 gram orgaan lever lam
Vrijdag                 150 gram vis zalm gemalen 100 gram paardenvlees 100 gram paardenvlees 50 gram orgaan nier rund
                                Extra groente + ei
Zaterdag                 125 gram kippennekken 125 gram kippennekken 100 gram rundervlees 100 gram rundervlees
Zondag                 100 gram parelhoenvleugels 100 gram parelhoenvleugels 50 gram orgaan hart lam 150 gram geitenvlees
Op de leeftijd van 8 weken kunnen ze meestal al prima af met 3 maaltijden per dag. Ik tel stuk of 10 diersoorten en dat is natuurlijk subliem.
Voorbeeld gewicht 20 kg
Percentage 3%
Behoefte per dag 600 gram
Behoefte per week (7dgn) 3600 gram  
Behoefte per week (6dgn) 3600 gram (een dag is prooidier)

vleesbotten 50% 2100 gram
spiervlees                 30% 1260 gram
orgaanvlees 15% 630 gram
vis 5% 210 gram

Menu volwassen: Ochtend Avond
Maandag 400 gram kippennekken 200 gram hertenvlees
Woensdag 400 gram kipkarkas 150 gram orgaan lever lam
Dinsdag 350 gram Eendennek 200 gram hazenvlees
Donderdag 300 gram Eendenvleugels 300 gram orgaan pens geit
Vrijdag 200 gram vis haring klein 300 gram paardenvlees
                                 Extra groente + ei 100 gram orgaan nier rund
Zaterdag 350 gram Eendenrug 300 gram rundervlees
Zondag 300 gram Lamsribben 100 gram orgaan hart lam
250 gram geitenvlees
Ziet er allemaal prima uit. Alles dat pup tot volwassen hond nodig heeft zit er in.
De groenten mix bestaat uit de volgende groenten:
Komkommer, broccoli, bloemkool, boerenkool, snijbonen, verse gember, Chinese kool, winterpeen, peterselie en knolselderij.
Ik denk dat je de groentenmixen lekker moet afwisselen. En ik vind dat er in deze mix teveel kool zit. Broccoli, bloemkool, boerenkool, chinese kool is allemaal kool en teveel van het goede. Dat is en niet goed voor de gassen die vrij komen aan de achterkant en niet goed voor de werking van de schildklier. Ik zou je aanraden om meer bladgroenten te gaan geven zoals waterkers, andijvie, paksoi maar ook dingen als witlof, courgettes, bietjes, etc. te gaan voeren en af te wisselen. Spruitgroenten zoals alfalfa is ook erg gezond.

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden.

Groetjes Madeleine
Ik heb diverse dingen nagerekend en dat klopte allemaal dus ja, het ziet er uitstekend uit!
Door madeleine
#1878416
[quote="Lizzy"]
Welkom op Barfplaats!
Wat super verstandig!
[/quote]

Dank u  :biggrin2:

[quote="Lizzy"]
Op de leeftijd van 8 weken kunnen ze meestal al prima af met 3 maaltijden per dag.
[/quote]

Ah ik dacht dat het beter zou zijn als een pup tot 3 maanden vier keer per dag te eten krijgt, en vanaf dan drie keer per dag. En dan bij een maand of 6 overzetten naar twee keer per dag.

[quote="Lizzy"]
Prima uitgangspunt. Ik zou zelf alleen groenten wel meerekenen en zo'n 10% geven.

Ik denk dat je de groentenmixen lekker moet afwisselen. En ik vind dat er in deze mix teveel kool zit. Broccoli, bloemkool, boerenkool, chinese kool is allemaal kool en teveel van het goede. Dat is en niet goed voor de gassen die vrij komen aan de achterkant en niet goed voor de werking van de schildklier. Ik zou je aanraden om meer bladgroenten te gaan geven zoals waterkers, andijvie, paksoi maar ook dingen als witlof, courgettes, bietjes, etc. te gaan voeren en af te wisselen. Spruitgroenten zoals alfalfa is ook erg gezond. 
[/quote]

Het vleesgedeelte vond ik makkelijker om samentestellen dan de groentemix.  :biggrin2:
Maar ik wil ook kijken of ik nog een menu kan samenstellen met daarin ook hele prooidieren. De huis en nagels dienen dan als bron voor de ruwe vezels. Ik twijfel nog om het echt op te nemen in het menu en daarom houd ik het nog even als extra. Maar dan dacht ik aan zo'n 5 %.
Ik zal nog wel even goed gaan nadenken over een aantal andere mooie mixen.

Fijn dat je hebt geholpen.
Door madeleine
#1878418
[quote="HannekeKjell"]
Welkom op Barfplaats!
Zo te zien heb je je al goed ingelezen  :) voor straks alvast veel plezier met je pup!
[/quote]

Haha, ja het nu al erg verslavend!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1878829
[quote="madeleine"]

Het vleesgedeelte vond ik makkelijker om samentestellen dan de groentemix. :biggrin2:
Maar ik wil ook kijken of ik nog een menu kan samenstellen met daarin ook hele prooidieren. De huis en nagels dienen dan als bron voor de ruwe vezels. Ik twijfel nog om het echt op te nemen in het menu en daarom houd ik het nog even als extra. Maar dan dacht ik aan zo'n 5 %.
Ik zal nog wel even goed gaan nadenken over een aantal andere mooie mixen.
[/quote]

Welkom  :)

De groentemix dient eigenlijk niet als ruwe vezel, maar wel degelijk voor de voedingsstoffen die erin zitten.
Zeker voor jonge opgroeiende honden vind ik dat zelf belangrijk er wel bij te geven, ze groeien maar 1x op  ;)

Hele prooidieren kun je ook prima geven als je wil, alleen zie ik daar geen link in met groentemix  ;)
Door Lizzy
#1880934
[quote="May Linn"]
Welkom  :)

De groentemix dient eigenlijk niet als ruwe vezel, maar wel degelijk voor de voedingsstoffen die erin zitten.
Zeker voor jonge opgroeiende honden vind ik dat zelf belangrijk er wel bij te geven, ze groeien maar 1x op  ;)

Hele prooidieren kun je ook prima geven als je wil, alleen zie ik daar geen link in met groentemix  ;)
[/quote]

Ik denk daar precies hetzelfde over als jij. Groenten geef je dus niet alleen voor ruwvezel.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door