Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1873799
Zout is gevaarklijk voor honden!

Een hoeveelheid van 2 gram per kilo kan al dodelijk zijn. Met name kleine honden, pups hoeven dus maar een beetje pekel van de pootjes te likken of gewoon van straat om doodziek te worden en mogelijk zelfs door zoutvergiftiging te overlijden. Veeg of spoel dus goed de poten van je hond af na het buiten lopen en zorg dat ze geen bepekelde sneeuw kunnen opeten/oplikken. Helaas is er al een gezonde 4jr jonge duitse herder door dit probleem overleden. Vandaar deze waarschuwing!

Bel bij twijfel of de hond teveel zout heeft binnen gekregen direct de dierenarts. Een zoutvergiftiging veroorzaakt een verhoogde hartslag, koorts en uiteindelijk epileptiforme aanvallen waaraan de hond uiteindelijk kan overlijden. De therapie die de dierenarts toepast bestaat uit het laten uitbraken van het zout, bloedbepaling om te bekijken hoeveel zout de hond in zijn bloed heeft en het toedienen van vloeistoffen maar des ondanks is het risico op overlijden groot!

Het laten braken van honden dmv zout kan ook zeer gevaarlijk zijn als de hond niet braakt en al het zout opneemt.
Dit wordt dus ook ten stelligste afgeraden!

Yvette van Veldhuijsen
www.alerthondentraining.nl
#1874629
Bedankt voor de waarschuwing, 'k ga 't ook doorgeven aan de zoon, hij gaat vanaf volgende week op zichzelf wonen met z'n hond (en z' vriendin) op een plek waar best kwistig zout gestrooid wordt.
Hier zet ik Berre altijd even in bad om z'n buik, poten en eventueel poeper af te spoelen na een wandeling (hij is maar een klein beestje). voor die grotere misschien een bakje water aan de achterdeur zetten bij 't vertrek en de poten er even indompelen en afdrogen voor ze naar binnen gaan.
#1874678
Oh gatsie! Ik zweer je, nooit aan gedacht. Maar met het 'gebruik geen zout om je hond te laten braken' had ik dit zelf kunnen verzinnen. Hier wordt "gelukkig" weinig gestrooid. Maar nu ik dit weet zal ik toch nog beter de pootjes gaan verzorgen!
#1874680
Overigens, over levensgevaarlijke situaties gesproken maar dan iets anders: IJS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Er schijnt in het Balij-bos een hond verdronken te zijn. Maar als ik ze zo eens optel, volgens mij zijn er dit jaar al meer dan 20 honden verdronken. Ze zien het verschil niet tussen kant en water door ijs/sneeuw, rennen het ijs op, zakken er doorheen, door de snelheid die ze hebben schuiven ze onder het ijs en weg is je hond :'( :'( :'(

Daar moet je toch echt niet aan denken, dat je hond voor je ogen verdrinkt. Mij kun je dan echt wegdragen.
#1874871
Lizzy schreef: Overigens, over levensgevaarlijke situaties gesproken maar dan iets anders: IJS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Er schijnt in het Balij-bos een hond verdronken te zijn. Maar als ik ze zo eens optel, volgens mij zijn er dit jaar al meer dan 20 honden verdronken. Ze zien het verschil niet tussen kant en water door ijs/sneeuw, rennen het ijs op, zakken er doorheen, door de snelheid die ze hebben schuiven ze onder het ijs en weg is je hond :'( :'( :'(

Daar moet je toch echt niet aan denken, dat je hond voor je ogen verdrinkt. Mij kun je dan echt wegdragen.
Hier gaan nu vaker aan de lijn in het park. Vooral Nox durf ik niet los te laten. Allemaal van die leuke watervogles die op een klutje op het ijs zitten zijn veel te verleidelijk.
Sneu af en toe, maar beter dan mijn hond op of door het ijs.
#1877342
dank je voor de waarschuwing Yvette, ik wist het niet!!

misschien een domme vraag, maar hoe zit het dan met zeezout?? Als (met de nadruk op als) ik met Rakker naar het strand ga, vist hij zijn drijvende kong uit het water en krijgt dan ook zeewater binnen............. kunnen ze daar dan ook teveel van krijgen??
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door