Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door casangio
#187404
Ik heb een vraagje, misschien wel een domme maar goed ik stel ze toch.

Ik hoor vaak dat teven die al pups hebben gehad baarmoederontsteking krijgen. En nu komt het:
wordt die piemel van die reu schoongemaakt voor ze gaan paren of niet??? Ik vraag dit omdat sommige reuen dikwijls voorhuidontstekingen hebben en dat lijkt me dan niet goed voor een teef. Dat een reu voorhuidontsteking heeft kan je zomaar niet altijd zien. De eigenaar natuurlijk weet dat wel, want als eigenaar let je daar wel op????

Ik ben benieuwd naar de reacties.
Door Ineke
#187418
Ik ben dan wel geen fokker, maar heb wel een dekreu in spé ;)

De reu moet (altijd) schoongespoeld worden voordat hij mag dekken. Dit om nare infecties bij de teef te voorkomen.
Laatst gewijzigd door Ineke op za 16 okt 2004, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#187484
Ik kan me nog herinneren van biologieles dat de baarmoederhals ook een zeer lage ph-waarde heeft, waarin bacterien niet overleven....(effe flauw, maar een wolf wast zich tenslotte ook niet voordat ' ie aan de rol gaat, toch?) :P
Door Jolly
#187489
nee idd, maar een wolf heeft ook geen puspiemels enzo, die houden zichzelf beter schoon zeg maar, de huidige huishond is nogal lui aangelegd en doet niet echt veel meer aan zijn eigen verzorging, daar hebben ze nu baasjes voor ;D
Door Peet
#187497
Jolly schreef: nee idd, maar een wolf heeft ook geen puspiemels enzo, die houden zichzelf beter schoon zeg maar, de huidige huishond is nogal lui aangelegd en doet niet echt veel meer aan zijn eigen verzorging, daar hebben ze nu baasjes voor ;D
hahaha...de luie vunzen....maar ok, weer wat geleerd :D
Door Ysa
#187500
ik heb wel geen dekreu ( helaas niet geschikt ) maar ik heb al wel een tijdje gespoeld en overwogen om Jip te laten castreren , maar ja , een hond zonder ballekes is geen hond... :-[ Ik vind het in ieder geval zielig en prijs Jip als ie zich aan het wassen is....Dat spoelen valt ook niet echt mee...Kledderboel , bij mij tenminste :-\

Yvonne
Door Ineke
#187504
....(effe flauw, maar een wolf wast zich tenslotte ook niet voordat ' ie aan de rol gaat, toch?)
Bij de wolven zijn er ook geen baasjes die het heel erg vinden om een nest te moeten verliezen door een infectie wat mogelijk door de reu is veroorzaakt. Toch?

Mijn reuen wassen zich trouwens zeer regelmatig. Zijn soms net katten. Goed opgevoed zeker :P
Laatst gewijzigd door Ineke op za 16 okt 2004, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#187511
Voor zover ik weet worden de piemels niet echt gespoeld oid. Ik heb het bij een dekking nog niet gezien. (waarschijnlijk om reden die Peet noemt, niet flauw, wel dicht bij de waarheid)Wel wordt het gebied eromheen zuiver gemaakt en wordt het haar in dat gebiedje verwijdert, zodat dat nergens (met vuil) tussen kan komen. Als de reu een vieze puspiemel heeft staat het wel zo netjes er even een sopdoek overheen te halen, maar of het noodzaak is, dat is een 2de.


Maar die baarmoederonsteking ná de bevalling wordt niet veroorzaakt door een vuiltje wat bij de dekking (9 weken geleden) mee naar binnen is gegaan, want als dat een infectie zou veroorzaken dat had je niet eens een nest met pups.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door