Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door hamada
#187254
buiten de ondervoede kater Prince hebben we nog twee cavaliers als huisgenoten: Remi en Ramses.
Vorig jaar bleek dat Remi een ruisje had. Hij is pas 4 jaar en natuurlijk schrokken we toen we dit hoorden. Onze vaste dierenarts meende dat het een ruisje was, een vervanger vroeg gealarmeerd of we wisten dat de hond EEN RUIS had, en dus besloten we bij de Wagenrenk een onderzoek te laten doen. Tot onze schrik bleek hij al afwijkingen te vertonen aan zijn hart (verdikte boezemwand) en werd medicatie aangeraden: fortekor. Na een half jaar moesten we terugkomen om te kijken of de medicatie aangeslagen was.
Van Paul Barte (nog bedankt Paul) kreeg ik wat advies betreffende Q10 en visoliecapsules, en uiteraard staan beide hondjes op KVV (CB).
Deze week zijn we weer op controle geweest en wat was het oordeel? De conditie van het hart is vooruitgegaan, de verdikking van de hartwand is verminderd en we er is geen noodzaak om binnen korte tijd weer te laten controleren. De medicatie hoeft ook nog niet opgehoogd te worden.
Verder heeft Remi ook geen klinische verschijnselen, dus:
Wat mij betreft kan de vlag uit. Natuurlijk blijft het een zwakke plek, en moeten we er rekening mee houden dat Remi niet heel oud wordt, maar de opmerking van een nogal botte dierenarts dat "dit hondje dus niet oud zal worden" is mogelijk te prematuur geweest.
Uiteraard blijven we, naast de Fortekor ook KVV en de Q10 15mg. en de visolie geven. Uiteraard heeft de medicatie een rol gespeeld, maar ik zelf ben overtuigd dat ook het eten en de voedingssupplementen positief uitwerken.
Wij zijn heel vroeg naar de internist gegaan. De dierenarts had ons niet spontaan verwezen omdat ze meende dat het een beginnende en niet te zware ruis was, maar achteraf zijn we wel blij dat we in een vroeg stadium, toen de schade nog niet te groot was, konden beginnen met medicatie en de andere zaken (KVV kregen ze al).
Door Truus
#187267
Dat is super zeg! Wat fijn dat het zo goed gaat en natuurlijk dankzij jou dus voor jou mag ook de vlag uit!
Gelukkig heb je je eigen plan getrokken en zo zie je maar.... ;)
Gebruikersavatar
Door Binno
#187464
Da's fantastisch nieuws. :D En met een beginnend hartruisje kan de hond nog jaren een normaal leven hebben hoor!
Bij onze vorige maltezer Pluch, is "per toeval" bij controle een lichte hartruis vastgesteld toen hij een jaar of 5 was. De DA vond het niet nodig er iets aan te doen. Hij heeft er weinig last van gehad tot hij tien jaar was. Toen hij meer begon te hoesten kreeg hij Vetmedin en later Lasix omdat er vocht op zijn longen zat. Hij is bijna 12 jaar geworden.
Hij heeft alleen de laatste maanden van zijn leven KVV gegeten. Ik denk als hij al vroeger KVV zou gehad hebben ipv brokken en vroeger op medicatie had gestaan, hij dan waarschijnlijk langer zou geleefd hebben. :-\
Jullie hondje heeft in ieder geval de allerbeste kansen om nog heel lang en zonder teveel klachten te kunnen leven. Afbeelding
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door