Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door 3 borders en een cairn
#1872117
wij krijgen binnenkort een kat erbij in ons roedeltje.
onze honden krijgen geregeld kefir voorgeschotelt, kan je dat de kat ook geven .
ik hoor het wel
Door Limpy
#1872563
Dat klopt wel, maar de ene kat zal er heftiger op reageren dan de andere kat....

Maar wat ik van kefir begrijp is het juist weer goed voor de darmflora.
Ik wil in januari ook kefir aan mijn katers gaan geven aan mijn katers om die reden.

Probeer anders een heel klein beetje, om te zien hoe katsel reageert...
Door 3 borders en een cairn
#1873064
hoi tanja,
we gaan gewoon proberen of ze het wil en hoe de ontlasting is  dan komen we er wel achter, eerts moet de kat maat wennen  aan de doggies en het nieuwe huis , als ze eenmaal gezetteld is maar gaan proberen . gelukkig staat de kat al op kvv/barf  :groupwave2: daar zijn we wel blij mee.
Door Limpy
#1873187
Dat zal zeker wel schelen dat de kat al vers gewend is, is het een jonge kat of een volwassen kat?

Ik geef mijn katten overigens af en toe ook al een klein beetje cottage-cheese (hüttenkase) of ´n beetje yoghurt en héél af en toe een friemeltje (zoutarme)kaas en zij hebben daar nog nooit problemen mee gehad.
Dit zijn overigens kleine beetjes, puur voor de lekker omdat ik het dan voormezelf in huis heb...

Maar zoals ik al zei, het zal per kat verschillen hoe de darmen erop reageren.
Door 3 borders en een cairn
#1873219
ze is 4 jaar oud, de mensen willen haar plaatsen omdat ze er niet meer mee willen fokken, zodoende komt ze  nu bij ons. en laat nou het toeval zijn dat wij onze honden al vanaf jongs af aan op rouw hebben staan. en hun de katten ook rouw voeren dus dat kwam mooi uit .terwijl we het niet wisten wat zij hun katten te eten gaven
Door Limpy
#1873245
Dat is een gezegend toeval zeg! Nu ben ik wel nieuwsgierig welk ras het is...
Volgens mij zijn er niet zoveel rauwvoerende kattenfokkers in NL (behalve die paar die hier zitten)

Mijn jongste kater pekke (oosters korthaar) is overigens ook op kvv afgespeent bij de fokker, heb ik toen ook specefiek op lopen zoeken omdat ik toen net op vers was overgestapt ivm granenintolerantie van poezedame blixa.
Door *Flip*
#1873698
3 borders en een cairn schreef: oke, ik dacht namelijk dat er in melk lactose zit, en dat dat slecht is voor een kat.
om lactose af te breken is er het enzyme lactase nodig. Na de speentijd maken katten dat enzyme niet meer aan, zodoende kunnen ze geen lactose afbreken en zullen sommige katten duidelijk intolerantie verschijnselen tonen, andere hebben nergens last van. Of het schadelijk is om het toch te geven, geen idee...
Door 3 borders en een cairn
#1873776
Limpy´s aai-assistente schreef: Dat is een gezegend toeval zeg! Nu ben ik wel nieuwsgierig welk ras het is...
Volgens mij zijn er niet zoveel rauwvoerende kattenfokkers in NL (behalve die paar die hier zitten)

Mijn jongste kater pekke (oosters korthaar) is overigens ook op kvv afgespeent bij de fokker, heb ik toen ook specefiek op lopen zoeken omdat ik toen net op vers was overgestapt ivm granenintolerantie van poezedame blixa.
hoi tanja,
het ras is een sibeer. en het is idd toeval ,mocht het niet zo zijn geweest dan hadden we ook een poging gewaagd om haar over te zetten op vers. liefst barf.
maarja das niet meer nodig ze eet het al en schijnt ook nog niet kieskeurig te zijn.
Door 3 borders en een cairn
#1873778
Pammie schreef: om lactose af te breken is er het enzyme lactase nodig. Na de speentijd maken katten dat enzyme niet meer aan, zodoende kunnen ze geen lactose afbreken en zullen sommige katten duidelijk intolerantie verschijnselen tonen, andere hebben nergens last van. Of het schadelijk is om het toch te geven, geen idee...
hoi pammie,

ik heb ook geen idee of het kwaat kan .
mischeien hebben andere forumgebruikers hier een mening of andwoord op.
Door Too
#1873834
3 borders en een cairn schreef: oke, ik dacht namelijk dat er in melk lactose zit, en dat dat slecht is voor een kat.
Wiki zegt dat er nog 20 -50% van de originele hoeveelheid lactose in kefir zit.... persoonlijk geef ik niet structureel zuivel aan de katten : een sporadisch likje/lepeltje yoghurt- voor t lekker-, bij ziek en zeer een klots karnemelk door t water om ze aan t drinken te krijgen
Ze nemen overigens wel zuivel tot zich..... mijn kaas, mijn bakje yoghurt, mijn boter, mijn ijs ::) ::)
Door Maudjevrouwtje
#1881184
Onze Stimpy likt soms, als ik niet snel genoeg ben, het bakje waar mijn magere franse kwark in gezeten heeft leeg. Kan dat kwaad?
Door Too
#1882812
Nee hoor, als ie t lekker vindt er er niet van aan d slinger gaat.... ;)
Door Limpy
#1882894
3 borders en een cairn schreef: hoi tanja,
het ras is een sibeer. en het is idd toeval ,mocht het niet zo zijn geweest dan hadden we ook een poging gewaagd om haar over te zetten op vers. liefst barf.
maarja das niet meer nodig ze eet het al en schijnt ook nog niet kieskeurig te zijn.
Ow, siberen zijn idd wel mooi ja! Is ze een tabby,egaal gekleurde of een masquerade? Ik vind de gemaskerde tabby´s wel mooi :smitten:

@Too: ik neem aan dat jouw katsels ook maar kleine kleine hoeveelheden meesnoepen v/d zuivel?
Hier idem en ook niet elke week standaard.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door