Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1867879
Hallo allemaal,

Na een tijdje te hebben meegelezen, heb ik me nu toch maar aangemeld  ;).

Wij (mijn vriend en ik) hebben 3 honden;

Harry; kruising Podenco/Pointer van 1,5 jaar en 16 kilo
Zuko; Chihuahua van 3,5 jaar en 4,7 kilo (het is geen te dikke Chi, maar een te grote  ;) )
Zack; kruising Chihuahua/Teckel van 2,5 jaar en 4,5 kilo

Zoals zo velen begon ik met Royal Canin brokken, maar ik vond dat ze heel erg gingen stinken en ook de vacht werd lelijk.
Na een hoop lezen op internet, overgestapt op FarmFood brokken en de KVV van FarmFood.
De KVV beviel zo goed, dat we de brokken helemaal weg gelaten hebben!
Zuko en Zack krijgen nu zo ongeveer 2 jaar KVV en Harry heeft gelijk vanaf de eerste dag dat hij bij ons is alleen KVV gekregen.
Hier doen ze het perfect op, maar binnen 1 seconde zijn ze klaar met eten.
Daarom wil ik voor in het begin overstappen op 2/3 dagen Barf en 4/5 dagen KVV. Ik denk dat dat uiteindelijk wel een hele week Barf zal worden, maar zo op deze manier kunnen de honden, ik en vooral mijn vriend wennen aan Barf  ;).

Ik wil vragen of jullie mijn percentages even willen controleren, zodat ik verder aan de slag kan met het menu!

vleesbot 50 %
spiervlees 20 %
orgaanvlees 15 %
groente 15 %

Harry 2,5 %
Zuko 2 %
Zack 2 %

Bij Harry twijfel ik of 2,5 % wel genoeg is. Hij is namelijk heel erg actief!
Wat denken jullie; is 2,5 % genoeg? Of is 3 % net te veel?

Wanneer ik in ieder geval weet dat deze percentages goed zijn, dan ga ik verder met puzzelen!  ;D

Bedankt alvast!

Groetjes
Joyce
Laatst gewijzigd door Joyce1985 op zo 26 dec 2010, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lonaa
#1867978
De percentages zien er goed uit. Ik heb ze hier ongeveer net zo (maar dan 10% groente, en die 5 procent die overblijft bij het spiervlees)

Onze Sally (podenco) krijgt 2% en daar doet ze het goed op. Ze is ook wel actief. :)
3% lijkt mij te veel, desalniettemin ken ik je hond niet, dat zou je uiteindelijk zelf moeten uitvinden.

Ik zou beginnen met 2,5%, aangezien ze van grote honden zeggen dat ze minder % nodig hebben dan kleine hondjes. :)
Dan zou ik misschien ook nog overwegen om je kleine te grote chihuahua wat meer te geven dan 2%.

Al met al komt het vers voeren vooral aan op het oog. Valt de hond af? dan is 2% te weinig. Ga je 3% geven en komt ie aan? Dan is het teveel. :) Zo simpel is het eigenlijk.
Succes!
Gebruikersavatar
Door Joyce1985
#1868328
Bedankt voor je reactie!

Kan ik de percentages wel zo laten, of is het beter om de groente wat lager en het spiervlees wat hoger te doen?

Ik ga bij Harry dan inderdaad beginnen met 2,5% en dan even kijken of hij niet te veel afvalt, of misschien te veel aankomt.

Ik heb even gezocht hier op het forum naar Chihuahua en daar las ik dat ze bij zulke kleine hondjes percentages aanhouden van 5 - 8 % van hun lichaamsgewicht. Is dat voor Zack en Zuko niet te veel denk je? (daar hadden ze het wel over hondjes van 2 kilo natuurlijk).
Ze krijgen nu rond de 100/120 gram KVV per dag.

(Wat toevallig dat Sally ook een Podenco is! Ze is leuk :) )
Door Lonaa
#1868381
[quote="Joyce1985"]
Bedankt voor je reactie!

Kan ik de percentages wel zo laten, of is het beter om de groente wat lager en het spiervlees wat hoger te doen?

Ik ga bij Harry dan inderdaad beginnen met 2,5% en dan even kijken of hij niet te veel afvalt, of misschien te veel aankomt.

Ik heb even gezocht hier op het forum naar Chihuahua en daar las ik dat ze bij zulke kleine hondjes percentages aanhouden van 5 - 8 % van hun lichaamsgewicht. Is dat voor Zack en Zuko niet te veel denk je? (daar hadden ze het wel over hondjes van 2 kilo natuurlijk).
Ze krijgen nu rond de 100/120 gram KVV per dag.

(Wat toevallig dat Sally ook een Podenco is! Ze is leuk :) )
[/quote]

In principe is er niks mis met je percentages, hoor. :) Ik zou het gewoon proberen en dan de ontlasting in de gaten houden. Bij te veel bot krijgen ze witte/harde poep, bij te veel orgaan en/of groente krijgen ze diarree. :)
1 van onze katten, Ziva, heeft bijv. heel snel witte poep, terwijl Mickey heel veel diarree heeft, dus dat verschilt gewoon heel erg per dier.

Sally krijgt ook ongeveer 2,5. Ik had haar menu berekent op 2 % van 17 kilo, maar ze bleek maar 15 kilo te wegen. Maar ze deed het er goed op, ze kwam niet aan, dus tja, dan lijkt het me goed.

100/120 gram kvv is toch bijna 3% van hun lichaamsgewicht voor de kleintjes. Probeer eens 3% of misschien 4% van hun lichaamsgewicht. Je ziet bij barf vrij snel of ze aankomen of niet. Zo'n kleintje kan je ook nog makkelijk wegen, om te zien of ze aangekomen zijn.
#1868485
Welkom op Barfplaats!  :)

Op zich is er helemaal niks mis met de percentages zoals je ze nu vermeld, maar zeker als je twijfelt of 2,5% wel genoeg is,
zou ik 5% van de groenten afhalen en dat bij het spiervlees tellen.
Of bijvoorbeeld die 5% aan vette vis geven, dat is ook zeker een mooie aanvulling.
Een eitje (rauw met schaal) en een beetje kwark/yoghurt mag je ook nog wekelijks geven, maar dat hoeft je nergens in mee te tellen, dat is gewoon extra.

En verder is het inderdaad zoals Lonaa al schreef, voeren doe je op het oog  :)
Het ligt er namelijk ook een beetje aan welke diersoorten je voert.
Van vette diersoorten hebben ze uiteraard wat minder nodig dan van magere soorten.
Dus ook daar kan je nog mee experimenteren.

Succes!
Gebruikersavatar
Door Joyce1985
#1869803
Bedankt weer voor jullie reacties!

Ik denk dat ik de percentages van Zack en Zuko dan in het begin op 4% zet, dan kijk ik even hoe ze het daar op doen.

Oh ja, inderdaad. Ik zal 5% van de groenten halen en dat bij spiervlees tellen.
Mocht dit niet helpen, dan kan ik die 5% aan vette vis geven.
De extra'tjes zal ik ook niet vergeten!

Schreef ik gister nog dat ik 2 of 3 dagen wil barfen in de week, maar ik zit er nu al over na te denken om het gewoon een paar hele weken te proberen. Dan pas kan ik echt zien of het wat is en hoe de honden het vinden, toch?
Van 2/3 dagen in de week krijg je niet echt een goed beeld. Of heb ik het mis?

Nu ik de percentages weet, ga ik deze week is even kijken of ik 3 menu'tjes kan maken.
Door Lonaa
#1869825
Ik ben natuurlijk wel lichtelijk bevooroordeeld, ik zou lekker de hele week barfen. ;) Is veel leuker.

Het ligt ook weer een beetje aan je hond(en) hoelang het duurt voor ze 'over' zijn.
Gebruikersavatar
Door Joyce1985
#1869859
;) Ga ik ook doen! Tenminste, eerst een menu zien te maken.
Als dat gelukt is, dan zal ik die hier uiteraard even neerzetten.

Het is ook nog even de vraag of het Zack en Zuko wel lukt om alle botten e.d. op te kunnen eten (wegens gezondheid).
Dus daar moet ik ook even goed op letten.
Voor Harry is het zeker geen probleem. Ik denk zelfs dat hij blij zal zijn met alleen maar barf.
Door Lonaa
#1870220
[quote="Joyce1985"]
;) Ga ik ook doen! Tenminste, eerst een menu zien te maken.
Als dat gelukt is, dan zal ik die hier uiteraard even neerzetten.

Het is ook nog even de vraag of het Zack en Zuko wel lukt om alle botten e.d. op te kunnen eten (wegens gezondheid).
Dus daar moet ik ook even goed op letten.
Voor Harry is het zeker geen probleem. Ik denk zelfs dat hij blij zal zijn met alleen maar barf.
[/quote]

Ik weet niet waar ze moeite mee hebben? Maar kippenkarkas, nekjes e.d. zijn vrij zacht.
Die zou je zelfs nog even een klap met een hamer kunnen geven om t wat makkelijker te maken. :)
Gebruikersavatar
Door Joyce1985
#1872296
Zack en Zuko hebben beide Syringomyelia.
Het kauwen gaat niet iedere dag zo makkelijk, maar inderdaad dan zou in het nog een beetje plat kunnen slaan met een hamer.
Bedankt!

Nog even een vraagje; ik probeer ( ;) ) nu het menu van Harry in elkaar te knutselen, maar ik vraag me af;
Kan ik ze in de eerste week Barf ook al kippen/eendenkarkas geven? Of moet ik het de eerste week nog even bij kippen/eenden nekken houden?
Door Lonaa
#1872685
Ik heb Sally die eerste week ook kipkarkas gegeven.

Je moet het gewoon even proberen of Harry z'n kippennekken goed kauwt. Dan de volgende dag kijken of de ontlasting normaal is, of alles verteerd is. Als er witte stukjes in zitten is alles nog niet verteerd en zou ik het bij nekken laten. Zowel, kan je een karkasje proberen. :)
Door Peter79
#1872953
[quote="Joyce1985"]
Hallo allemaal,

Na een tijdje te hebben meegelezen, heb ik me nu toch maar aangemeld  ;).

Wij (mijn vriend en ik) hebben 3 honden;

Harry; kruising Podenco/Pointer van 1,5 jaar en 16 kilo
Zuko; Chihuahua van 3,5 jaar en 4,7 kilo (het is geen te dikke Chi, maar een te grote  ;) )
Zack; kruising Chihuahua/Teckel van 2,5 jaar en 4,5 kilo

Zoals zo velen begon ik met Royal Canin brokken, maar ik vond dat ze heel erg gingen stinken en ook de vacht werd lelijk.
Na een hoop lezen op internet, overgestapt op FarmFood brokken en de KVV van FarmFood.
De KVV beviel zo goed, dat we de brokken helemaal weg gelaten hebben!
Zuko en Zack krijgen nu zo ongeveer 2 jaar KVV en Harry heeft gelijk vanaf de eerste dag dat hij bij ons is alleen KVV gekregen.
Hier doen ze het perfect op, maar binnen 1 seconde zijn ze klaar met eten.
Daarom wil ik voor in het begin overstappen op 2/3 dagen Barf en 4/5 dagen KVV. Ik denk dat dat uiteindelijk wel een hele week Barf zal worden, maar zo op deze manier kunnen de honden, ik en vooral mijn vriend wennen aan Barf  ;).

Ik wil vragen of jullie mijn percentages even willen controleren, zodat ik verder aan de slag kan met het menu!

vleesbot 50 %
spiervlees 20 %
orgaanvlees 15 %
groente 15 %

Harry 2,5 %
Zuko 2 %
Zack 2 %

Bij Harry twijfel ik of 2,5 % wel genoeg is. Hij is namelijk heel erg actief!
Wat denken jullie; is 2,5 % genoeg? Of is 3 % net te veel?

Wanneer ik in ieder geval weet dat deze percentages goed zijn, dan ga ik verder met puzzelen!  ;D

Bedankt alvast!

Groetjes
Joyce
[/quote]

Ik neem vandaag die vriend wel ff onderhanden!! ;) ;)
Leuk dat je ook gaat barfen, Joyce, welkom hier.
Gebruikersavatar
Door Joyce1985
#1873403
[quote="Lonaa"]
Je moet het gewoon even proberen of Harry z'n kippennekken goed kauwt. Dan de volgende dag kijken of de ontlasting normaal is, of alles verteerd is. Als er witte stukjes in zitten is alles nog niet verteerd en zou ik het bij nekken laten. Zowel, kan je een karkasje proberen. :)
[/quote]
Oke, dankjewel! 
Dan hou ik dat eerst even in de gaten, mocht dat allemaal goed gaan krijgt hij ook een karkasje.

[quote="Peter79"]
Ik neem vandaag die vriend wel ff onderhanden!! ;) ;)
Leuk dat je ook gaat barfen, Joyce, welkom hier.
[/quote]
;D ;D Dat is je aardig goed gelukt. Champagne doet wonderen  :P
Dankje! Is allemaal jullie schuld ;)
Gebruikersavatar
Door Joyce1985
#1873648
Nou, ik heb het menu voor Harry klaar. Willen jullie misschien even kijken of alles klopt?
En of ik geen gekke dingen heb gedaan ;)

Gewicht: 17 kilo
Percentage: 2,5 %

Vleesbot 50 %  (1488 gram per week en 212 gram per dag)
Spiervlees 25 % (744 gram per week en 106 gram per dag)
Orgaanvlees 15 % (446 gram per week en 64 gram per dag)
Groente 10 % (298 gram per week en 42 gram per dag)

Maandag:  250 gram kippennekken / 100 gram hertenvlees /80 gram groentenmix                 = 430 gram
Dinsdag:    250 gram eendennekken/ 100 gram kipfilet /60 gram eendenhart                 =              410 gram
Woensdag:160 gram kwartel/100 gram kalkoenvlees/50 gram schapenlong/80 gram groentenmix = 390 gram
Donderdag: 300 gram sardientjes/110 gram lamspens/notenmix                                 =              410 gram
Vrijdag:  250 gram kipkarkas/140 gram eendenspiervlees/60 gram lamsnier/80 gram groentenmix = 530 gram
Zaterdag: 270 gram parelhoenkarkas/100 gram paardenvlees/60 gram kippenlever/1 ei + yoghurt = 430 gram
Zondag: 200 gram rundvlees/110 gram runderpens/60 gram groentenmix                                            = 370 gram

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden!  :D
Als het allemaal klopt, kan ik op dezelfde manier de menu's maken voor Zack en Zuko.
Door Lizzy
#1875838
Joyce1985 schreef: Nou, ik heb het menu voor Harry klaar. Willen jullie misschien even kijken of alles klopt?
En of ik geen gekke dingen heb gedaan ;)

Gewicht: 17 kilo
Percentage: 2,5 %

Vleesbot 50 %  (1488 gram per week en 212 gram per dag)
Spiervlees 25 % (744 gram per week en 106 gram per dag)
Orgaanvlees 15 % (446 gram per week en 64 gram per dag)
Groente 10 % (298 gram per week en 42 gram per dag)
Ik heb dit even nagerekend en dat is prima. Check.
Maandag:  250 gram kippennekken / 100 gram hertenvlees /80 gram groentenmix                  = 430 gram
Dinsdag:    250 gram eendennekken/ 100 gram kipfilet /60 gram eendenhart                  =              410 gram
Woensdag:160 gram kwartel/100 gram kalkoenvlees/50 gram schapenlong/80 gram groentenmix = 390 gram
Donderdag: 300 gram sardientjes/110 gram lamspens/notenmix                                  =              410 gram
Vrijdag:  250 gram kipkarkas/140 gram eendenspiervlees/60 gram lamsnier/80 gram groentenmix = 530 gram
Zaterdag: 270 gram parelhoenkarkas/100 gram paardenvlees/60 gram kippenlever/1 ei + yoghurt = 430 gram
Zondag: 200 gram rundvlees/110 gram runderpens/60 gram groentenmix                                             = 370 gram
Ik kom hier tot 1180 gram vleesbot, niet tot 1488. Ik denk dat het 'm zit in de sardientjes. Omdat daar nauwelijks graat in zit, reken ik die niet mee tot vleesbot. Alleen vissenkoppen reken ik tot vleesbot. De rest klopt. Check.

Je menu ziet er ook geweldig afwisselend uit. En alles zit er in.
Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden!  :D
Als het allemaal klopt, kan ik op dezelfde manier de menu's maken voor Zack en Zuko.
Behalve de sardien klopt het helemaal en ziet het er subliem uit! Op zich kun je het zo laten hoor. Want als ik de sardien niet meereken, zit je op 40% vleesbot en dat is nog steeds prima.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door