Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door casangio
#177386
Ik vraag me af of een hond bij barfen en kvv-en minder kans heeft op het krijgen van een maagtorsie, omdat een brokken etende hond, die brokken heel vlug naar binnen slikt en daardoor dus ook veel lucht naar binnen krijgt. Dat is met barfen niet zo, althans niet bij mijn honden
Bovendien zetten brokken ook nog eens uit in de maag, dan krijg je een dubbel volume

Weet iemand of met barfen en kvv een hond minder kans heeft op het krijgen van een maagtorsie.

Er wordt ook aangeraden om de hond op kophoogte te laten eten, dus de bak niet op de grond zetten.
Laatst gewijzigd door casangio op do 30 sep 2004, 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#177390
Het lijkt mij logisch dat kvv of barf beter wordt verteerd en daardoor minder kans op torsie geeft. Ik denk ook dat kvv/barf minder zwaar op de maag ligt dan brok, zeker een geperste brok.

Maar er is volgens mij geen onderzoek naar gedaan, want hoe doe je dat in een land waar slechts een kleine minderheid geen brokken geeft?
Daarbij lopen de verhalen door elkaar: het ene onderzoek zegt dat torsie meestal op een lege maag optreedt en het andere onderzoek verhaalt van inspanning na het eten (niet uitbuiken).
Persoonlijk houd ik het maar op een combi van beide en laat de honden na het eten eerst goed uitbuiken.

Ik zit zelf ook te denken aan zo'n standaard voor de bakken. Maar Beau is een schrok-janus, die zijn bak door de halve bijkeuken sleurt. Ik denk dat daar geen standaard tegen op gewassen is. Daarbij heeft een herder toch het meeste de bouw van een wolf en die zie je ook niet van een standaard eten.

Dit gaat natuurlijk niet op voor veel grote honden als bijv een D Dog. Daar zou het weer anders kunnen zijn.
Ik blijf dus twijfelen aan het nut van zo'n standaard, althans voor mijn eigen honden.
Door Timmy
#177392
Zie mijn bericht bij andere topic.

Bij honden die nog wat voeding in de maag hadden is vers een belemmering, omdat brok uit elkaar valt en vers niet (met vers bedoel ik BARF).

De voerbak hoger zetten is niet nodig; heeft ook geen invloed op het ontstaat van een MDV.

Gr.
Linda
Laatst gewijzigd door Timmy op do 30 sep 2004, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door gonny
#177487
Boris eet uit een standaard omdat ie anders helemaal door zn knieën moet om te eten volgens mij is die standaard voor het makkelijker slikken!? hij heeft zn standaard trouwens al uit t fatsoen gedrukt!! ;D maagtorsie heeft volgens mij ook een hoop met de gevoeligheid ervoor te maken.
Laatst gewijzigd door gonny op do 30 sep 2004, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Eef+Stippels
#177576
Ik heb voor onze beide honden een voerstandaard. Voor zover ik weet is het beter voor de hond om op hoofdhoogte te eten, in ieder geval niet zo laag.

Die van Wandor is trouwens ook al verbogen hoor, wandor is er een keer op gaan zitten ;D. Daarnaast staat Yindra nu steeds met haar voorpoten op de ring van wandors voerbak (waar de bak inhangt), anders kan ze er niet bij, ze likt graag zijn bak uit, zodat deze steeds verder naar beneden buigt ;D.
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op do 30 sep 2004, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#177602
CaSanGio schreef: Ik vraag me af of een hond bij barfen en kvv-en minder kans heeft op het krijgen van een maagtorsie, omdat een brokken etende hond, die brokken heel vlug naar binnen slikt en daardoor dus ook veel lucht naar binnen krijgt. Dat is met barfen niet zo, althans niet bij mijn honden
Bovendien zetten brokken ook nog eens uit in de maag, dan krijg je een dubbel volume

Weet iemand of met barfen en kvv een hond minder kans heeft op het krijgen van een maagtorsie.

Er wordt ook aangeraden om de hond op kophoogte te laten eten, dus de bak niet op de grond zetten.
Ik kan hier volmondig op antwoorden :NEEEEEN.
Het maakt helemaal niets uit. Of die bak hoog of laag staat,het maakt niets uit.Wat voor voer ze eten: het maakt niets uit. Na 3 keer geconfronteerd te zijn met een maagkanteling.................en 3 dode honden.Ik heb genoeg meegemaakt :'( :'( :'( Maar echt voorkomen kan je het helemaal nooit.Anders had ik dat wel gedaan,want het is vreselijk om mee te maken. :'( :'(
Laatst gewijzigd door *Lia* op do 30 sep 2004, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ineke
#185444
Zou het nog wat uitmaken of ze veel of weinig in één keer krijgen?
Mufasa krijgt 2x per dag te eten, waarvan 1 keer één kilo Bibi.

Ik heb weleens gelezen dat Maagtorsie gevoelige honden zelfs op een lege maag een torsie kunnen krijgen. Dan zou de hoeveelheid voer dus ook niet echt uitmaken.
Door lekker kort
#186123
Vorige week heeft de hond van een vriendin van mij een maagtorsie gehad op een lege maag, de honden eten vers, heb haar vanmorgen gesproken en het gaat gelukkig goed met de hond.
Door yalla
#186127
Het kan ook komen van teveel (water) in één keer drinken.
Laatst gewijzigd door yalla op wo 13 okt 2004, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door lekker kort
#186258
yalla schreef: Het kan ook komen van teveel (water) in één keer drinken.
Weet ik maar dat was het ook niet, hij deed een poging om het teefje wat loops was te dekken
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#186335
Ik heb nu 3 Duitse Herders dood aan een maagkanteling ,alle 3 hadden een volle maag,eigenlijk een klein half uur na het eten.Geen van allen hadden een lege maag.Dus het gezegde"op een lege maag"gaat zeker niet op.Het is bewezen dat je heel voorzichtig moet zijn met drinken en eten na inspanning,lange wandeling,een klein beetje drinken,weg die bak,eerst uitrusten, na 1/2 uur drinken geven.Vooral de grote rassen zijn heel bevattelijk voor een maagkanteling.Maak mij niets wijs over een lege maag,een volle maag is veel bevattelijker.Mijn ervaring was 3 keer bingo op een volle maag.Och wat mis ik mijn ventje.6 aug 2004,ik was er zo snel bij,want de ervaring was er.En toch ben ik hem kwijt :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Door casangio
#186443
Unique schreef: Vooral de grote rassen zijn heel bevattelijk
De honden met de DIEPE borstkassen
Door ~anna~
#186480
Een maagkanteling met goede afloop heb ik een keer van dichtbij meegemaakt op een wedstrijd.
Het ging om een mechelse herder teefje ze had al overgegeven dat wist ik niet hoorde ik later in ieder geval haar baasje vroeg aan mij of ze even onze drinkbak mocht lenen daarna moesten ze een onderdeel doen en toen kwam het en moesten ze stoppen vreselijk.
Onze instructrice herkende het en vroeg meteen om het tel. van de da de mensen met de mechelaar zaten al in de auto en was ook nog eens op zondag maar ze waren op tijd.
Dit is al weer jaren geleden en ben altijd voorzichtig na het eten zet ik mijn honden apart na de uitlaat of wandeling eerst uitrusten na het trainnen alleen een paar slokjes.
Moeten we vroeg op pad geef ik desnoods 'snachts 4.30 eten dat het om 7.00 gezakt is als we weg gaan.
Op de trainingen alleen hele kleine beloningen van een instructrice kreeg ik laatst een opmerking dat het veels te klein was nou fijn dan moet ik toch weten als me hond het maar doet.
Ze eten gewoon zonder standaard vaak kvv in hun kong de hollander eet het liefst liggend een bak op een verhoging mept hij omver.
Ruim voor het naar buiten gaan gaat de waterbak weg.
Oftewel er gaat geen dag voorbij zonder aan een maagtorsie te denken.
Door Ineke
#187319
Mufasa heeft dus een hele diepe borst. Dieper dan een gemiddelde Leonberger.
Pas heeft een Leonberger van dezelfde fokker een maagtorsie overleefd.
Ik ben er ook steeds mee bezig.
Niet te veel eten in één keer.
Niet dollen na het eten.
Na het rennen eerst uithijgen dan pas eten en drinken.
Niet te veel en te koud water.
Mufasa drinkt hier altijd in de tuin uit de pagode (hoog water ornament) Dat mag hij van de winter dus niet meer.
Afbeelding
Ik vind het een eng iets, maar je kunt het dus eigenlijk niet voor zijn. Hoe voorzichtig je ook bent rond eten en drinken.
Laatst gewijzigd door Ineke op vr 15 okt 2004, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elvira
#187330
op een mailinglist over goldens stond een berichtje over een golden die overleden was aan een maagtorsie (de dierenarts herkende het niet, waardoor het veel te lang duurde voordat de hond geopereerd werd). Daarop kwam op verzoek een lijst van verschijnselen waaraan je kunt herkennen dat de hond een maagtorsie heeft en iemand vroeg toen ook naar de bakken op hoogte. Hierop antwoordde iemand dat onderzoek had uitgewezen dat een verhoogde bak juist een risico was. (In de natuur eten de wolven ook niet uit een verhoogde standaard). Er was een groep honden geweest, die nooit een maagtorsie hadden gehad en die hebben ze aantal jaren gevolgd. Een aantal honden hiervan kreeg een maagtorsie en al deze honden aten uit een verhoogde bak.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door