Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Emytje
#1872702
Vanochtend om half 5 werd ik wakker van het geluid van een overgevende kat. Oke, haarballen komen weleens voor, maar het overgeven ging wel lang door, dus ik ging even kijken. Op het logeerbed had Nimueh (poes, 13 jaar) heerlijk haar kvv neergelegd en daarin vond ik weer van die echte haarbalkeutels. Even voor de duidelijkheid hoe dat eruit ziet. Dat zijn net drollen, maar dan geheel van haar en dan dus in overgeefsel. Daarna heeft ze nog een aantal keer alleen vocht uitgespuugd en daarna is ze weer gaan slapen.

s' Ochtends kwam ze niet naar beneden om te eten en heb ik het eten naar haar toe gebracht. Ze had zich onder het logeerbed verstopt en wilde niets eten. Ik ga douchen en toen ik terugkwam had mevrouw iets nats op de kattenbak achter gelaten. Dus nog effe vlug een afspraak gemaakt bij de dierenarts en gelukkig kon ik nog vandaag terecht.

Ze is flink onderzocht en op zich was er niets mis met haar, maar ze had overduidelijk buikpijn en was misselijk. Ze had vocht in haar darmen en deze rommelden. Nou kan ik me zelf niet zo voorstellen dat dit komt door de kvv, want dit krijgt ze ondertussen alweer 2 maanden, maar ik denk dus dat dit komt door de gigantische haarballen die ze creeert. Mijn dierenarts gaf als tip de haarbalpasta, maar dat heb ik al ooit eens geprobeerd. Dat lust ze dus niet en ze wast het er ook niet af als je het op haar poten smeert. Ze poetst zichzelf heel veel waardoor ze dus zoveel last heeft van haarballen, maar dat likt ze dus echt niet op. Mijn dierenarts had er nog nooit van gehoord. :P Maar goed, onze missie is nu dus om ervoor te zorgen dat mevrouw zo min mogelijk haren binnen krijgt en dat willen we proberen door haar 2x op een dag te kammen met de furminator. Daarnaast heeft ze voor dit weekend kuipjes RC Sensitive (ben ik niet zo blij mee) eend/rijst, omdat ze iets licht verteerbaars moest hebben. Nou wil ik dit morgen enigzins gaan mengen met de CB Eend en dan kijken hoe ze erop reageert. Maar wat kan ik nog meer doen? Hoe zorg ik ervoor dat ze minder last krijgt van haaruitval?
#1872732
Met de furminator moet je uitkijken dat je het probleem niet erger maakt. Wij hebben hem ook, en het verwijdert inderdaad veel haar, maar vaker dan 1 keer per week moet jehem niet gebruiken. Anders kun je schade aan de huid krijgen, met jeuk en dus nog veel meer likken als gevolg.
In plaats van haarbalpasta kun je ook proberen om de olie uit een blik tonijn te geven, als ze dat wel lekker vindt.
Enne, 13 jaar, zou ze ook geen nier-probleem kunnen hebben?
Wat betreft licht verteerbaar, en wat de meeste katten heerlijk vinden is konijn.
CB eend, ik hoop dat ze het lust, hier wordt CB met smaak gegeten, behalve de eend. Lam van CB vinden ze wel weer lekker en dat is ook licht verteerbaar.
Succes en beterschap voor Nimueh

ps, eet ze buiten van de sneeuw? Eddie doet dat hier en wordt daar ook misselijk van en moet dan overgeven.....
Door Emytje
#1872784
Ze komt niet buiten, dus dat is het niet. CB Eend is haar favoriete smaakje. :) Mits ze het wel mag eten op de dag van ontdooien, typisch kat dus.

Nierprobleem denk ik niet. Ze zit voor de rest prima in haar vel, organen voelden goed aan. Ze heeft wel een te snel werkende schildklier en daar krijgt ze ook pilletjes voor. :) Daar doet ze het erg goed op. Ze weegt bijna 4 kg. Toen ze in september bij ons kwam woog ze net 3 kg.

Haar vacht ziet er eigenlijk ook goed uit. Het glimt mooi, maar het valt best uit, omdat ze een enorm dikke ondervacht heeft.
Door Limpy
#1872819
Ik had tot 1½ jr geleden ook een schildklierpatiënt die daarvan ook soms een beetje misselijk was.
Zij kreeg door dr te snel werkende schildklier uiteindelijk ook een beetje rammelende nieren.
Ze was wel 3 jr ouder dan jouw kat.
Door Limpy
#1873239
Diarree heb ik daardoor nooit bij mijn dame gezien.
Mijn dametje viel ook niet af al die maanden - ze bleef er steeds mooi uitzien, alleen de laatste paar dagen viel ze af omdat ze toen zo vreselijk slecht at.
Door Emytje
#1874369
Ondertussen een paar dagen verder en gelukkig begint mevrouw weer beter te eten. Vanochtend heel vroeg had ze nog een haarbal opgegeven en daar vond ik een aantal wormen in. Heel vreemd, want ik heb de oudjes beiden twee weken terug ontwormd, dus dat heb ik nog een keertje gedaan op aanraden van de dierenarts. Daarbij hebben mijn vriend en ik het idee dat het een combi is van stress door de kitten, enorm veel haarballen en de wormen. Ik heb nu dan ook een feliway verdamper boven in het stopcontact zitten en ik heb beneden - waar ze weinig komt - met de spray gespoten. Hopelijk helpt dit wat.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door