Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door qyan
#1829519
Ik word niet goed van dat klote vuurwerk, maar Qyan zeker niet. Doordeweeks is het nog te doen, in het weekend gaat het van 's morgens vroeg tot midden in de nacht door, door en door.

Sinds het vuurwerk bij ons begonnen is, gaat Qyan achteruit. Het kan toeval zijn natuurlijk, maar er lijkt een smaneloop te zijn met de hoeveelheid vuurwerk. Hij heeft vaker last van boezem fibrileren en afgelopen maandagnacht was het eerste dieptepunt sinds lange tijd bereikt. Hoesten, vol met vocht, dikke buik en iedere keer als hij wilde gaan liggen, weer hoesten. Na 2 dagen 5 plaspillen per dag gaat het weer en is hij mooi slank, tot het weekend zich weer aandient waarbij het geknal maar doorgaat en hij dus blijkbaar langzaam aan volloopt met vocht.

Nu we dit terug zien keren, teveel vuurwerk, teveel stress is vollopen met vocht na een paar dagen, kunnen we dat natuurlijk proberen te ondervangen door in het weekend iets meer furosemide te geven, zodat zijn hart het gedurende het weekend makkelijker heeft en kans op vochtstapeling en decompensatie niet mogelijk is. Gelukkig gaan we 24-12 2 weken naar de Ardennen met hem, maar op dit tempo vraag ik me af of hij dat gaat halen. De hoeveelheid vuurwerk zal langzaam aan toch steeds meer worden.

Nog liever zie ik echter een reductie van stress.
Wonder boven wonder hebben we Qyan al 2 maanden van de prednison af. Ik heb besloten om eigenwijzer te zijn dan de prednison en het is gelukt. Zijn huid heeft wel een tijd geregaeerd, maar is nu weer in orde.
Echter, hij heeft wel bijna een jaar prednison gehad en ik denk niet dat dit al volledig uit zijn lijf is.

We proberen normaal te doen, met nadruk op proberen, want ik merk zelf dat ik nu al niet goed wordt van het geknal en zelf al niet meer weet wat ik ermee moet. Qyan voelt dit natuurlijk ook. Met een enkele knal krijg ik hem nog wel aan het wandelen, wil hij ook nog wel mee. Niets ana de hand, doorlopen en onder appel zetten. Zodra het er meer worden wil hij niet naar buiten, staat te trillen op zijn poten, heel zijn lijf trilt en beeft en zijn hart gaat tekeer als een idioot. Als we al buiten zijn graaft hij met zijn voorpoten over de grond en probeert zo thuis te komen. Dit houd hij niet vol, maar ik ook niet. Ik hou hem namelijk gewoon niet, ondanks zijn ziektes en mankementen is hij fysiek gewoon sterker dan ik.

Hebben homeopatische middelen na lang prednison gebruik, en pas 2 maanden gestopt, uberhaupt effect of kan ik mijn geld dan net zo goed door een papier versnipperaar halen?
Wie kent er goede kalmerende middelen, die veilig in gebruik zijn, in combinatie met de hartmedicatie en zijn hart? Mijn dierenarts heeft niet veel ervaring met andere middelen dan de reguliere kalmeringsmiddelen, dus daar heb ik niet zoveel aan.

Bach rescue remedy hebben we in het verleden al geprobeerd, dit heeft geen effect. Misschien een andere bach-bloesem, andere middelen?
Ik wist me in het verleden al niet veel raad met Qyan zijn vuurwerkangst, maar nu met die cardiomyopathie weet ik het helemaal niet meer. Hij kan die stress niet handelen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1829600
Tja, rukprobleem natuurlijk :-\  Ik zou dan denken aan "stress less" van Primeval. Dat kun je geven aan honden die medicijnen krijgen.
Door Mevroi Kruim
#1829938
Ik weet niet of Rust Compositum gecombineerd kan worden met medicatie maar ik zie er vaak hele goede resultaten van. Het moet wel opgebouwd worden dus je moet er bijtijds mee beginnen.
Door Sandra K
#1830072
Bach Rescue werkt niet echt op angst. Meer op de gevolgen daarvan. Je zou kunnen proberen of het werkt als je hem Rescue geeft, aangevuld met Aspen en Mimulus. Dat zijn de twee echte angst bloesems. De bloesems zijn prima te combineren met wat voor een medicijn dan ook.
En heb je al eens een DAP band geprobeerd. Dat lijkt met ook geen invloed te hebben op lichamelijke klachten.
Door qyan
#1832187
Ook de DAP is in het verleden voorbij gekomen, deed helemaal niets.
Het gaat ook meer om de gevolgen van zijn angst. De angst op zich kan ik mee leven (die gaat niet meer weg), maar de gevolgen niet.
Ik heb zo'n bloesem therapeut geraadpleegd en een algehele karakteromschrijving overhandigd, zijn klachten, hoe trauma is ontstaan en zijn gedrag door angst en er wordt een flesje opgestuurd met 6 tincturen (star of betlehem, aspen, mimulus, rockrose, cherry plum, vervain) + de rescue.
En al het andere wat hier genoemd wordt gooi ik er denk ik ook maar tegenaan :biggrin2:
Door qyan
#1832845
Ik ben een beetje aan het neuzen naar rustcompositum e.d. Nu zie ik dat daar St. Janskruid in zit.
Is het niet zo dat St. Janskruid de werking van andere medicatie kan beinvloeden en hoe groot zou die kans in geval van rustcompositum zijn?
Zijn hart heeft het al zwaarder en als de medicatie zijn werk niet voldoende kan doen gaat het vrijwel zeker mis.
Door Lizzy
#1832933
Ik geloof niet dat ik het zou gokken Wendy. Ik vind dit:

Waarschuwing Sint Janskruid
Wisselwerking met geneesmiddelen
Een wisselwerking wil zeggen dat middelen bij gelijktijdig gebruik elkaars werking en/of bijwerking kunnen beïnvloeden.

St. Janskruid kan de werking van geneesmiddelen nadelig beïnvloeden. St. Janskruid versterkt de werking van het leverenzym cytochroom P450, waardoor geneesmiddelen sneller kunnen worden afgebroken en daardoor een geringere werking hebben.

Bij gebruik van een geneesmiddel in combinatie met een middel met St. Janskruid wordt u geadviseerd om contact op te nemen met uw arts of apotheker die u nadere informatie kan geven of de combinatie tot een dergelijke wisselwerking kan leiden of niet.

Dat geldt als u wilt beginnen met St. Janskruid te gebruiken, maar ook als u het gelijktijdig gebruik van St. Janskruid samen met een van onderstaande geneesmiddelen wilt stoppen.

Waargenomen is dat middelen met St. Janskruid de werking van de volgende geneesmiddelen kunnen verminderen:

    * remmers van het immuunsysteem bijvoorbeeld bij orgaantransplantaties en auto-immuunziekten; ciclosporine;
    * antistollingsmiddelen van het coumarine type; zoals acenocoumarol (o.a. Sintrom) en fenprocoumon (o.a. Marcoumar);
    * anti-epileptica; fenobarbital en fenytoïne;
    * luchtwegverwijders; theofylline;
    * hartglycosiden bij hartfalen en hartritmestoornissen; digoxine;
    * emmers van het HIV-virus; indinavir.
Door qyan
#1832997
Ja, zoiets had ik ook gevonden inderdaad, maar er was lichte twijfel omdat Digoxine zo'n beetje het enige hart medicijn is wat Qy niet krijgt.
Ik weet niet in hoeverre Vetmedin en Digoxine eenzelfde werking hebben, aangezien mijn DA de Digoxine volledig heeft verruild voor Vetmedin en Digoxine alleen in uitzonderingsgevallen nog voorschrijft. Het zou dus een zelfde soort werking moeten hebben, maar dan veiliger?
Ik neem de gok maar niet.....
Door qyan
#1844896
Qyan krijgt nu een week de bach bloesem druppels zonder iets anders erbij. Ik ben altijd erg achterdochtig geweest t.o.v. bach bloesem remedies (na een ervaring met een GT die vond dat Qyan 3 jaar intensieve therapie nodig had, meerdere keren per week, in combinatie met bach bloesem voor 110 euro p.w :o, maar het lijkt wel iets te doen. Qyan is, naast de angst voor vuurwerk, een ietwat onzekere hond geworden door de loop der jaren (met name in de omgang met grote volwassen reuen en later alle reuen)
Zijn gedrag naar honden is in de loop van de week anders geworden, zijn gedrag in algemene zin eigenlijk. Hij begint zich weer als de speelse pup en jonge hond te gedragen zoals ik hem heb gekend tot hij een jaar of 4 was. Fier, vrij en open, speels en gek. leuk gek wel te verstaan.

Sinds de Bach Bloesem hebben we de furosemide terug kunnen brengen van 5,5 pil per dag (hij was weer 3,5 kilo aangekomen....puur vocht) naar de voorgaande 2 dagen 2 pillen per dag en vandaag 1 plaspil. De angst is er nog, maar hij hersteld. Normaal zat hij te bibberen, reageerde niet meer of de rest van de rit in de auto te bibberen, te piepen en had pupillen alsof hij een grammetje speed gesnoven had. Dat heeft hij niet meer. Hij blijft bang en wil de auto in of naar huis, maar zijn zelf herstellend vermogen is beter.

Ik bn en blijf sceptisch. Ik vraag me af of het de bach bloesem is die dit veroorzaakt, of dat de bach bloesem die hij binnen krijgt mogelijk een placebo effect heeft op mijn eigen gedrag en ze daarom helpen. Maar hoe dan ook, er lijkt iets te helpen en wat daar de reden van is doet er ook eigenlijk niet zo toe. Nog 3,5 week doorbijten, dan kunnen we de grens over en de rust opzoeken.
Door qyan
#1887516
We zijn vandaag weer terug gekomen.
Met de bach bloesem is het zeer goed gegaan. Het is nog nooit zo rustig naar de jaarwisseling toe gegaan als dit jaar. Niet dat hij niet meer bang was, want dat was hij wel, maar binnen was hij een stuk rustiger, relaxter en hij leek veel sneller te herstellen. Geen zenuwachtig heen en weer geloop, geen overmatig gehijg, geen uitpuilende ogen van de stress, geen gekwijl. Al met al zeer positief!

Maar weg uit Nederland heeft hem toch het beste gedaan ;) Tijdens de vakantie konden we van 4 a 5 plaspillen per dag terug naar de onderhoudsdosering van 1 plaspil per dag. Alleen op oudjaarsdag ging er van 21.30 tot 01.30 wat vuurwerk af, maar dat was het dan ook. Die avond wel plaspillen moeten geven (we waren voor de zekerheid wel doorgegaan met de bach druppels), maar verder....ideaal!
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door