Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door ijllen
#1868358
hallo,

ik heb een engels setterteefje van 8 maanden die op het moment 17 kg. weegt. ze staat nu zo'n 4 weken op kvv - hiervoor brokken - maar ze is in deze maand
niets aangekomen  >:(.  Ik heb haar 500 gram per dag gegeven verdeeld over 3 maaltijden en ben vandaag naar 600 gram gegaan. Uieindelijk moet haar volwassen
gewicht uitkomen op 25 kg of meer.........graag reactie. ze is heel actief en ze ziet er ook goed uit niet mager of zo, maar ze moet wel groeien toch.....?  :)

groetjes

ellen
Door TMG1961
#1868411
Pixie is 10 maanden en die staat ook al sinds 2 maanden op hetzelfde gewicht van 26.9kg. Met 500 gram zit je op 2,9%, met 600 op 3,5%. Al;s ze heel actief zijn kunnen ze wel wat meer hebben. Pixie zit ook nog op ruim 3,75%

Denk dat na een maand of 8 de snelste gewichtstoename er wel uit is en het daarna wat langzamer gaat. Zolang ze niet te mager is zou ik me geen zorgen maken, zeker als ze heel actief is.
Door jara
#1869072
Op vers groeien ze ook wat geleidelijker en groeien dus wat langer door...

Zolang ze er goed uit blijft zien is er weinig aan de hand m.i
Door Mevroi Kruim
#1869212
Zou ik me niet druk over maken zolang ze er goed uitziet en niet giert van de honger.
Soms groeien ze met spurts en dan staan ze tussendoor af en toe een tijdje stil, geen reden voor paniek.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1869297
500 gram voor een jonge hond van 17 kg vind ik op zich niet zo heel veel.
Maar als het niet genoeg zou zijn dan zou ze wel afvallen of er magerder uit gaan zien/voelen.
Ik denk ook dat ze gewoon even stilstaat wat groei betreft  :)
Door Pedro98
#1869518
[quote="HannekeKjell"]
500 gram voor een jonge hond van 17 kg vind ik op zich niet zo heel veel.
Maar als het niet genoeg zou zijn dan zou ze wel afvallen of er magerder uit gaan zien/voelen.
Ik denk ook dat ze gewoon even stilstaat wat groei betreft  :)
[/quote]

Als het voor volwassen leeftijd gerekend word dan is het nog aardig. Maar voor puppy gewicht laag lijkt mij hier weegt Ukkie 3,4kg en krijgt iets meer als 200gram per dag anders steken de ribben door het vel naar buiten slank is goed maar moet niet te gek worden.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1869946
Nee dat klopt, maar jouw pupje is nog wel wat jonger toch? En kleine rassen eten sowieso naar verhouding vaak (veel) meer dan grote rassen.
8 maanden vind ik geen echte pup meer, wel jonge hond, zeker wat groei in de hoogte betreft.
En dat is wat ik ook zeg, als het niet genoeg zou zijn zou je dus duidelijk ribben gaan zien (en het is inderdaad zeker niet mijn bedoeling om een pup en/of jonge hond graatmager te laten worden)  :)
Daarom zeggen we ook altijd, voeren op het oog  :D en daar kunnen geen "standaard percentages" tegenop  ;)
Door Marlyvk
#1883392
Als honden in de puberteit komen is er altijd een stagnatie in de groei te merken. Op dat punt hebben ze dan ongeveer 80% van hun volwassen lichaamsgewicht bereikt. De groei gaat daarna langzaam nog even verder en als de hond helemaal volwassen is stopt de groei natuurlijk. Als je de groeigewichten van geboorte af aan zou uitzetten in een grafiek krijg je een S-vormige curve, juist doordat de groei bij het ouder worden trager gaat.

EDIT: heb het bovenstaande even voor je uitgerekend en theoretisch zou ze - als ze in de puberteit is, maar de kans is wel groot aangezien ze om en nabij de 80% van haar uiteindelijke gewicht heeft gehaald, nu 3 kg te weinig wegen.  Een stagnatie in de groei zou op dit moment dus heel normaal zijn. Voor 3 kg zou ik me niet zo'n zorgen maken (het blijft tenslotte een theoretische berekening die altijd van de praktijk kan afwijken), maar ze moet de komende periode natuurlijk wel groeien en in gewicht toenemen.

Het is sowieso altijd beter om in de groeifase de pup niet te overvoeden. Te veel voeding leidt namelijk op latere leeftijd sneller tot overgewicht en gewichtsproblemen. Voor sommige rassen kan een te snelle groei ook een nadelige gevolg voor de gewrichten hebben.

Te weinig voeden is ook niet goed, maar als je ziet dat het met deze hoeveelheid goed gaat zou ik niet verhogen. Kijk gewoon naar het uiterlijk. Alhoewel dat bij jonge honden altijd wat moeilijker te beoordelen is, want jonge dieren hebben sowieso al weinig vet.  Houd ook haar gewicht bij en als ze nog steeds niet groeit zou ik zeker meer gaan geven.

De hoeveelheid voeding heeft overigens geen invloed op de uiteindelijke lichaamsgrootte, die is namelijk genetisch bepaald. Wel is het zo dat bij ondervoeding de lichaamsgrootte op latere leeftijd wordt bereikt en bij overvoeding eerder wordt bereikt. Dus op dat gebied hoef je jezelf ook geen zorgen te maken.
Laatst gewijzigd door Marlyvk op ma 03 jan 2011, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door