Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1869138
Help!! Hoe maak ik toch die mensen wijs dat botten van kippen/ eenden/ enz enz. geen kwaad kan?
Ik plaatste deze foto op een ander forum:
Afbeelding

En er wordt gereageerd alsof ik bezig ben met dieren mishandeling. Nadat ik duidelijk gemaakt heb dat rauwe botten geen kwaad kan krijg ik dit:
"Hoi Wendy ik ben het niet met je eens ook rauwe kip of eende botten kunnen heel scherp zijn als ze breken alleen kalfs botten doen dat niet. Ik heb al 40 jaar windhonden en heb van mijn DA nooit anders gehoord, en ik ben alleen maar bezorgt hoor. Ik snap dat ze het geweldig vinden"


Sjonge jonge jonge... Iemand tips??
#1869191
Nadia schreef: Laat ze voelen! Breek een kippepoot door en voel eraan!
Zou ik niet doen. Ik vind sommige kippenbotten ook behoorlijk scherp... Laika hoestte gisteren toevallig een stukje rug op, bijna een dag nadat ze het gegeten had (was blijkbaar niet goed door het verteringsproces gekomen), en er zat echt een lekker puntje aan. Maar ik voer ze toch, omdat de crux in het bottenverhaal voor mij is dat er veel vlees bij zit, dat samen met het bot wordt gekraakt en ingeslikt. Daardoor is rauw bot niet gevaarlijk. En door het kraken worden de stukjes ook zo klein dat ze niet blijven hangen, lijkt me, in hals/maag/darm.
(Dat kalfsbotten volgens de schrijver en z'n da niet scherp zijn is natuurlijk ook kul; geef mij een kalfsbot en ik zal er in no-time een scherp stuk van afslaan...)

Ik weet niet met wat voor tips je zo iemand kunt overtuigen van het feit dat honden ondanks hier en daar soms een scherp stukje rauwe botten kunnen eten. Verwijzen naar de wolf misschien? Die zou toch nooit tot huishond zijn geëvolueerd als ie bij ieder rauw genuttigd botje het loodje had gelegd... Wolven leven van rauwe botten, en de hond is van binnen toch gewoon nog een wolf, en dus kan een hond ook rauwe botten aan.
Ik vraag me wel eens af hoe dik de wanden van de slokdarm, maag en darmen van een hond zijn, omdat dus niet ieder scherp stukje tot problemen leidt. De boel is blijkbaar dik genoeg om niet meteen geperforeerd te raken.

Prachtig overigens, Wendy, dat jouw twee honden samen een maaltijd nuttigen! Bij ons zou dat beslist niet goed gaan, 2 honden bij 1 kip! ;D
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op wo 22 dec 2010, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
#1869219
Laten kletsen en niet op reageren. Mensen die elke uitspraak van de da beschouwen als het evangelie en menen dat ze niets meer te leren hebben omdat ze al x jaar honden hebben, die willen niet leren en dan is het verspilde moeite om er energie in te steken. Mensen die wel willen leren komen met serieuze vragen ipv domweg op te lepelen wat de da gezegd heeft, die domweg oplepelt wat 'ie ooit in een college van de brokkenfabrikanten heeft gehoord.
#1870077
Hm, iemand overtuigen van de zegeningen van het barfen vind ik iets anders dan uitleggen dat botten geen kwaad kunnen. Het eerste is inderdaad een (levens)overtuiging, het tweede eigenlijk gewoon harde feiten. Het moet toch mogelijk zijn daar tastbaar bewijs voor aan te dragen? Van het type "de maagwand is zo en zo dik, daar gaat niet meteen een splinter doorheen; botsoort x bevat zo en zoveel calcium, wordt door een maagzuur van 1-2 pH zo en zo snel verteerd, waardoor er geen stukjes meer in de darm belanden", enzovoort. Ik ben momenteel de thesis van Erwin van Gijtenbeek aan het doorlezen (http://www.icreo.com/student/Nl/eindwer ... -Erwin.pdf), en hoop daarin wat antwoorden te vinden.
#1870635
Ik zal ze ook lekker laten l*ll*n.

Ik heb juist een DA die het super vind. Maandag was Gilmour ziek en we moesten noodgedwongen na een andere DA, toen ik hem vertelde dat ik BARF met hem, moest ik eerst uitleggen wat dit inhield :-\

Toen ik hem dit verteld had, begreep hij het volgens mij nog steeds niet ;D

Gelukkig was Gilmour gauw geholpen en was hij de volgende dag weer het heertje.
Hopelijk blijft hij nu van de sneeuw af.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door