Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kemi
#1868900
Hallo!
Ik ben nieuw hier, en vanaf 16 januari 2011 de trotse eigenaresse van een Witte Herder. Ik ben me alvast aan het inlezen, want dat ik de kleine niet aan de brokken wil hebben, staat vast. Maar wat dan...lieve hemel! Wat een hoop informatie! Ik heb bijna vierkante ogen  :D

Jonge hondjes mogen als ik het goed begrepen heb, niet teveel eiwitten en wel voldoende, maar niet teveel calcium.
Is het verstandig om als totale BARF-leek eerst maar eens aan de KVV te gaan en dat dan uit te breiden om evt helemaal over te stappen op een eigen menu? Bestaat er speciale puppenkvv? Ze hebben tenslotte een andere behoefte dan oudere honden.

Ik zie even door de bomen het bos niet meer! Maar ben wel razend enthousiast!! Tot vorige week wist ik niet eens dat BARF bestond! :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Kemi op wo 22 dec 2010, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1868938
Welkom en wat een leuk vooruitzicht.... puppy!!

Pups eten exact t zelfde als volwassen honden ... de percentages zijn niet anders -dat calciumverhaal komt van de brokkenkant ;)- als je een natuurlijke calciumbron hebt in je voer [dus echte botten, al dan niet gemalen] dan hoef je je geen enkele zorg te maken!

Tja.. zelf samenstellen of kvv voeren... dat is aan jou , als je in staat bent om eem redelijk gezond mensenmenu te maken kan je ook een hondenmenu samenstellen -da's nl nóg makkelijker-
#1869117
Op een barfdieet zal je hondje niet te veel calcium krijgen, want een eventueel overschot scheidt het lichaam gewoon weer uit. Dat is het voordeel van natuurlijke calcium! In puppybrokken zit kunstmatig calcium, dat wordt gewoon allemaal opgenomen door het lichaam, en daar kunnen problemen door ontstaan.

Het is niet nodig om eerst kvv te voeren, hoor! Je hebt nog tot 16 januari de tijd om je goed voor te bereiden, geen enkel probleem. Ik zou er zelf de voorkeur aan geven om de pup meteen aan het botten kraken te laten wennen; krijgt ie stevige kaken van! :D

Puppen-kvv bestaat bij mijn weten niet; pups krijgen gewoon méér voer dan volwassen honden, omdat ze er nog van moeten groeien. Bij het vaststellen van de hoeveelheid voer ga je bij een pup uit van het gewicht op dat moment, bij een volwassen hond van het ideale gewicht voor dat ras/die leeftijd/die hond. Maar wát je voert, daar zit tussen pup en volwassen geen verschil in.

Lekker gaan barfen dus. Succes! (En welkom natuurlijk!)
Door miik
#1869320
Het voordeel van jong beginnen is dat je ze alle smaken kunt leren eten !
Van mijn laatste nestje zijn er 5 op Barf groot geworden en ze doen het super !
Wel heeft eentje wat groeipijn gehad, (maar op brok was dat misschien wel veel erger geweest) en hebben we toen tijdelijk haar menu iets aangepast. Maar dat zou ik zeker niet bij voorbaat al doen !
#1869328
Welkom op Barfplaats  :)
Wat leuk dat je binnenkort een pup krijgt!

Sommige merken kvv hebben wel een pup variant, maar die is alleen wat fijner gemalen dan de volwassen variant.
De samenstelling is hetzelfde.
Deze pup variant wordt vaak gebruikt om pups op af te spenen, maar als jouw pup straks met ongeveer 8 weken bij jou komt,
dan is hij al prima in staat om grotere stukjes vlees en (geschikte) vleesbotten te eten, dus als je kvv gaat geven dan mag dat de "gewone" uitvoering zijn.

Maar ik zou persoonlijk inderdaad gebruik maken van de weken die je nog te gaan hebt voordat de pup bij jullie komt wonen en daarna meteen BARF gaan geven.
Zo vreselijk ingewikkeld is het niet en het is echt het beste wat je je pup kunt geven.  :)

Dit zijn goede documenten om mee te beginnen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,9326.0.html
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,801.0.html

En dit is nog een stuk over Calcium:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,48632.0.htmll
Door Kemi
#1870366
Bedankt voor zover! Ik heb er een hobby bij geloof ik.
Ik heb al wel gemerkt dat als je het er over hebt, mensen je vreemd aankijken. "Botten? Voor een hond? Die geef je toch gewoon zo'n zak voer?" hahaha ;D...mijn collega's wisten niet wat ze hoorden!

Ik ga gerichter info verzamelen, rekenen en uitvogelen wat ik waar kan krijgen...

groetjes!
#1871374
Nynke F schreef: Hallo Kemi, welkom op Barfplaats  :) :)

Ik heb maar 1 tip :P :P:  Zorg voor een grote vriezer  ;)
of een stuk of 5  :P Ik ben 4 jaar geleden begonnen met een kistje nu staan er in de stal 3 kasten en 2 kisten
#1871430
Welkom! Twee vriezers is wel heel handig  :D
En idd eet pup gewoon hetzelfde als volwassen hond, alleen dan wat makkelijker botten in het begin.
Kátur en Logi hebben direct bij aankomst hier hun eerste barf-maaltijd gekregen, kippennekken vonden ze met 8 weken al voor watjes, kippenruggen gingen toen al prima. En flinke lappen pens gingen er ook in als ketellapper. Het is echt zoooooo gaaf om je pup als een volleerde wolf te zien eten!
#1871983
Hoi Kemi!
Welkom op BP!
Wat leuk straks weer een herder erbij! Mooi vooruitzicht dat je puppy in januari bij je komt wonen.
Mijn advies: lekker gaan barfen... en ik sluit me aan bij Nynke: zorg voor een grote vriezer!
Hier staat inmiddels een grote kist en een grote kast en regelmatig zijn de laatjes in de vriezer in de keuken ook vol met barfspul.
Mijn honden barfen nu een half jaartje alweer (oepsss wat gaat de tijd snel) en zowel de honden als ik willen nooit meer terug naar brok.
De tanden zijn en blijven prachtig, de vacht is mooi dik en zacht, ze stinken niet meer, ze genieten enorm van de verschillende soorten vlees, orgaan en bot en misschien het belangrijkste argument: het is natuurlijk en gezond!
Leuk dat je zo enthousiast bent!
Bij de rubriek verzamelplaats en barf-ingredienten komen regelmatig mooie aanbiedingen voorbij! Misschien kun je meebestellen? Zodoende kun je ook eens wat uitproberen.
Nou veel plezier hier!
Groetjes,
Ineke
Gebruikersavatar
Door Senna99
#1872944
Hoi Kemi, wat leuk! Weer een witje erbij!!
Ik kan verder niet zo heel veel meer toevoegen aan wat mijn voorgangers allemaal al hebben verteld.
Ik was ook een complete leek met barf en vers voeren, maar Raiko barft nu ook al bijna een jaar naar volle tevredenheid. (Hij is nu anderhalf). Dat ie eerst compleet op kvv stond kwam eigenijk omdat ik helemaal niet op de hoogte was van het hele barf gebeuren :-[ Dus geen bewuste keuze om een pup eerst kvv te geven. Ik zou dan ook gewoon met barf beginnen hoor. Raiko krijgt hier ook nog wel kvv, maar das meer voor mijn gemak op dagen dat ik lang moet werken. Haha..en een grote vriezer aanschaffen zou ik zeker doen! Ben begonnen met een vriezertje met 3 laden, maar die was al gauw veel te klein, heb er nu een vrieskist bij  ;)

Mag ik zo vrij zijn om te vragen: waar komt je witje vandaan??

Veel plezier met het inlezen en de puppy voorpret!!!
Laatst gewijzigd door Senna99 op za 25 dec 2010, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door