Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

#110486
ik weet het niet meer ???

Ik heb een stukje geschreven over orthomanuele therapie (jaja die van Dorit). En over fysiotherapie.

Maarrrrr nu dacht ik dat manuele therapie onderdeel was van fysiotherapie. Maar er blijken ook manueel therapeuten te zijn.

In hoeverre verschilt manuele therapie dan van orthomanuele therapie? Ik kan nauwelijks verschillen ontdekken maar gezien het feit dat Dorit uniek is, moeten die er wel zijn.

En wat voegt een chiropracter dan toe?

Wie dit kan uitleggen, maakt mij erg gelukkig :D

[o, en dan heb je ook nog ostheopathie...]
Laatst gewijzigd door Anna Penta op ma 14 jun 2004, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
#110736
m'n onderzoek vordert gestaag. Men is niet onverdeeld blij met mijn telefoontjes en mijn vele vragen ( ;) :'() dus ben ik maar aan het mailen geslagen. Helaas duurt het dan vaak lang voordat ik antwoord krijg, als ik al antwoord krijg... dat de aanhouder moge winnen :)
#110744
Ik heb mijn "encyclopie" alternatieve geneeswijze er maar eens bij gehaald:

Chiropractie: pijn verlichten door gewrichtsmanipulatie: door deskundig gebruik van hun handen trachten chiropractors afwijkingen aan gewrichten, spieren en met name de wervelkolom te corrigeren. Ontstaan in 1895 en door David Daniel Palmer "ontwikkeld".

Manuele therapieen: hiertoe behoren de therapieen waarbij de therapeut zijn handen gebruikt om gunstige veranderingen te bewerkstelligen in de spieren of het skelet van de patient of via beide in andere delen van het lichaam. Tot die groep behoren onder meer: Alexander-therapie, kinesiologie, chiropractie, massage, osteopathie, magnetiseren, reflexologie, etc.

Orthomanuele therapie: Orthomanuele geneeskunde is een van de manuele behandelwijzen in Nederland. De basis van de orthomanuele geneeskunde werd in 1965 gelegd door de Amsterdamse arts M. Sickesz. Zij stelde vast dat veel klachten van het bewegingsapparaat te maken hebben met zeer kleine, corrigeerbare afwijkingen in het bekken en de wervelkolom. Vervolgens ontwikkelde zijn een methode voor een effectieve behandeling van die afwijkingen en klachten.
Uitgangspunt is hierbij dat de storingen in de symmetrie klachten kan veroorzaken. Bijvoorbeeld: een bekkenscheefstand kan klachten veroorzaken in de rest van de rug. Het is de enige manuele behandelwijze die uitsluitend door artsen wordt toegepast. Er zijn ongeveer 70 artsen op de wereld die bekwaam zijn op het gebied van orthomanuele geneeskunde.
Aan de Erasmusuniversiteit zijn twee artsen gepromoveerd op een onderzoek naar de waarde van orthomanuele geneeskunde (Albers en Keijzer, 1990). De onderzoekers vonden verbetering bij ruim tweederde van de tweeduizend ondervraagde patiënten. Ook patiënten met een aangetoonde hernia reageerden positief.

=====

Duidelijker zo?

Groetjes, Lizzy
#110751
Oh ja, hebben we nog osteopathie: ontwikkeld door de Amerikaanse arts Andrew Taylor Still in 1875.

Osteos = Grieks voor bot. Pathos = lijden.

Rechtop staan in een zware opgave voor het mechanisme. De zwaartekracht drukt met name op de ruggewervels en tussenwervelschijven. De wervelgewrichten en schijven dragen in die positie gewicht. Die last wordt verzwaard door een slechte houding, waardoor zich eerder mechanische problemen voordoen. Osteopaten masseren en manipuleren het geraamte om zo de normale werking te herstellen.
#110782
Heel veel dank Lizzy, deze info is vreselijk nuttig :D

Ik heb er veel aan gehad, zal nu het stukje dat ik over manueel therapeuten heb geschreven aan de kliniek van Erik Laarakker sturen. Hopelijk is hij bereid het op juistheid te controleren. Zo wacht ik ook op Dorits reactie, hoewel ik nu al veel beter weet wat orthomanuele therapie is. :D
#116384
Orthomanuele therapie: Orthomanuele geneeskunde is een van de manuele behandelwijzen in Nederland. De basis van de orthomanuele geneeskunde werd in 1965 gelegd door de Amsterdamse arts M. Sickesz. Zij stelde vast dat veel klachten van het bewegingsapparaat te maken hebben met zeer kleine, corrigeerbare afwijkingen in het bekken en de wervelkolom.
Ik kan dit trouwens aan iedereen met rugklachten, hoofdpijn, whiplash, bekkenistabiliteit, etc. etc. aanbevelen.

10 jaar geleden ben ik "door mijn rug gegaan" waardoor ik bijna niet meer kon lopen. Steeds als ik liep zakte ik zomaar door mijn benen. Ik heb 3 jaar bij heel veel therapeuten gelopen, helaas zonder/met weinig resultaat. Totdat ik het adres van Sickesz in Den Haag kreeg, zij stelde een bekkenscheefstand, bekkenkanteling, een scheefstand van de wervelkolom en diverse gedraaide wervels vast. Na 7 behandelingen (vaak het maximale dat nodig is) was ik er vanaf.
Iedere keer als ik nu last van mijn rug heb, dan bel ik en binnen no-time ben ik weer van mijn rugklachten af.

Veel later ben ik slachtoffer geworden van zinloos geweld, waardoor ik onder andere een whiplash (dwz een verrekking van de nekspieren en een verdraaiing van de hoge nekwervels) heb opgelopen. In het ziekenhuis en daarna thuis ben ik behandeld voor de verrekking van de spieren door een fysiotherapeut (werkte trouwens heel goed) echter de pijn bleef. Toch maar even naar sickesz dacht ik, en jawel, na drie behandelingen was ik pijnvrij en ben dat nu nog steeds.

En nu is het een heel relaas geworden terwijl ik eigenlijk alleen maar even wilde zeggen dat ik ze wilde aanbevelen.........
#125305
Sorry als ik mij er nu even mee ga bemoeien. Vind het ook niet echt aardig van Helen, ik moet zeggen dat ik tot nu toe erg tevreden ben met de behandelingen bij Dorrit.

Enkele maanden geleden schreef ik over Guus/Gustav dat hij niet meer goed kon lopen, na de behandeling bij Dorrit is alles weer goed gekomen. Hij loopt weer goed (voor een hond van 13 jaar), hij heeft er veel baat bij gehad. Ook twee andere honden die er geweest zijn hebben er baat bij gehad, men zag er verbetering in komen na enkele dagen.

Wat ik wel vind is, dat het iets goedkoper mag, gelukkig zijn wij met de meeste honden verzekert en krijgen wij het gedeeltelijk terug dat scheelt altijd.

Dus mijn conclusie is ook, als men ooit eens een slechte ervaring gemaakt heeft geeft dat niemand het recht om dit soort dingen te schrijven.

Sorry moest het even kwijt.
#1868536
hoi allemaal,

Graag wil ik hier mijn verhaal doen, na het lezen van de vele positieve berichten over dr Dorit Aharon.
Deze vele positieve berichen hebben mij ertoe gezet om gister door weer en wind en de mega sneeuwstormen met weeralarm toch met mijn mechelse herder van 13 jaar van Eindhoven naar Noorden te rijden nadat ik afgelopen vrijdag een afspraak met haar heb gemaakt en daar mijn noodkreet over mijn hond direct telefonisch  heb geuit.

Helaas is mijn verhaal over Dorit niet zo positief, sterker nog, ik ben zoooo verschrikkelijk teleurgesteld in haar als zogenaamde dierenvriend en deskundige dat ik daarom aan mensen ook dit verhaal wil tonen.

Bij onze Shiva is namelijk pas 3 weken geleden geconstateerd dat zij hoogstwaarschijlijk botkanker in haar voorpoot heeft. al weken liep zij daar af en toe wat mank mee en werdt vermoedt door haar hoge leeftijd dat dit artrose zou zijn. Nadat de pijnmedicatie hiervoor geen effect had en het zelfs erger werdt zijn er opnieuw bij maarten kappen foto's gemaakt,hoogstwaarschijlijk botkanker dus maar ik wil haar de puntie niet meer aandoen en besloten haar meer pijnstilling te geven en haar haar laaste maanden pijnvrij bij ons te laten genieten.
Vorige week woensdag zie ik een dronkenmansgangetje bij haar ontstaan en diezelfde avond zakt ze op het hondenveld door haar achterpoten. Ze stond weer op en daarna ging het weer.
Tegen vrijdag verslechterde het zodanig dat een gedeeltelijke verlamming van de achterhand te zien was en ik haar moet ondersteunen met lopen en opstaan.
Paniek dus en ik ben direct gaan orienteren op internet. Ik kon niet meteen bij de da terecht en ik besloot om meteen met shiva maandag naar Dorit te gaan.
Heel het weekend hoop en spanning en nerveus, tenslotte hoor ik zoveel goede en fijne verhalen over haar.
Ik zag er wel erg tegenop om zo een eind te rijden met shiva in de auto.
Niet haar hobby op dit moment en bereidde me al voor op hevige files's, op tv werden mensen gewaarschuwd niet de weg op te gaan. Maar voor shiva hebben we alles over.
Maandagmorgen op weg en 2,5 uur gereden op de heenweg komen we aan, eindelijk!  ik geef haar een brief waarin ik alle medicatie en diagnose's tot nu toe had opgeschreven om niets te vergeten uit zenuwen.
Ik moest hem voorlezen want ze kon niet lezen??
Dat geeft natuurlijk niet maar wat erger was is dat ze na een paar vraagjes voelt en daarna zegt .. Zo ik heb ze gecorrigeerd! en klaar.. Mijn vriend zegt, huh? wanneer dan en waar dan? haar antwoord was kortaf en verdedigend, ze zegt zonet!
daarna zegt ze alleen nog ; haar etensbak omhoog zetten en eventueel wat kleden in de kamer leggen ( wat we allang doen) en over 2 weken nog een keer terug komen. Wattt!!!niet eens een onderzoek? geen werkelijke testen op reflexen? en je laat mijn hond 5 uur in de auto liggen voor 5 minuten voelen?
Sorry hoor, 82 euro lichter en mijn hoop vervlogen in 5 minuten! Never nooit meer dat ik haar aan mijn lieve Shiva laat komen!
Zonder enige verbetering en of hoop op verbetering taaiden we hem met de moed in de schoenen weer af.
Ben zooo boos, hoe kan je met een dier en het verdriet van mensen zo omgaan voor geld!
Geen pilletje, niets, wel 82 euro lichter!
Triest.
Neemt niet weg dat ik heel blij ben voor de mensen bij wie ze wel goed werk heeft verricht maar ook dit mag en moet verteld worden!
Vivian
#1868557
Jeetje... Wat een toestanden joh :'(. Is het nu zeker dat jouw hond botkanker heeft of is dit nog steeds naar alle waarschijnlijkheid? Misschien een vervelende vraag hoor, maar zou het niet beter zijn om daar toch onderzoek naar te laten doen? Botkanker is enorm pijnlijk :-\. En ik ben bang dat niemand daar wat aan kan doen, ook zeker een Aharon niet.

Verder heb ik er wel beeld bij, hoe jouw ervaring is geweest met Aharon.... Ze kan aardig zijn maar ze kan ook zo onsympathiek zijn zoals jij hier beschrijft...... Ik vind het echt naar voor je, dat je zo'n rot ervaring achter de rug hebt. Misschien moet je er over nadenken of je dit ook niet aan Aharon zelf zal schrijven/vertellen. Want tenslotte mag ze best weten dat ze heel onplezierig over kan komen.

Sterkte met alles :-*
#1868693
Hoi lizzy,

Volgens onze DA Maarten kappen is het voor 99% zeker botkanker in haar schouder cq voorpoot.
Om 100% zeker te zijn moet er een punctie worden uitgevoerd maar in verband met haar leeftijd en genezingskans van ongeveer 0% besloten we geen puctie te doen. dit moet zeer pijnlijk zijn en niet zonder risico's ivm narcose.

Het enige wat we nog kunnen doen is om haar met zo weinig mogelijk pijn haar laatse periode in haar leventje te verwennen. ze reageerd erg goed op de metacam en ik geef haar sachas blend . Ze speelt eet en schooit nog steeds erg veel en ik zie dat ze tevreden is nog.

Ik ben dus ook niet naar Dorit gegaan voor de botkanker maar voor het bijkomend probleem wat vorige week ineens uitte, het door de achterhand zakken af en toe.
Ik las dat dat ook soms een verschuiving van de wervels kon zijn en ik wilde daarom dat Dorit haar onderzocht.
Met dit als resultaat dus. Een enorme teleurstelling en ik vind het gewoon onbeschoft om mensen zo binnen 5 minuten zonder enige uitleg of wat dan ook buiten te krijgen maar wel 82 euro af rekenen. Ik heb er heel veel geld voor over daar gaat het niet om maar om respect!

Ze zei ook nog, ik had haar 6 jaar eerder willen zien!
6 jaar geleden sprong Shiva nog als een jong hertje, waarom zou ik dan naar haar toe hebben gemoeten?
6 jaar 82 euro beuren denk ik dan.

Maar goed, het belangrijkste is nu Shiva, ze heeft nu spierversterkers van de DA ( anabole) gehad en het gaat nu steeds ietsje beter,

Ik wil mijn verhaal nog naar haar gaan uiten hoor maar ik wil ook dat het verhaal openbaar wordt zodat mensen zich ook een beetje kunnen voorbereiden als ze naar haar gaan hoe ze ook kan zijn.
Mijn verhaal zal ze zeker niet tussen de succesverhalen op haar site plaatsen, vandaar.

Bedankt voor je reactie!
Vivian
#1871662
Dorith kan inderdaad erg onvriendelijk overkomen en ze is ook duur. Maar ze is wel erg goed en het is inderdaad de vraag of het voor Shiva de beste behandelwijze was geweest.

Wat ze bedoelt met dat je eerder had moeten komen is dat de manuele therapiën eigenlijk beter zijn voor het voorkomen van klachten dan voor het oplossen van klachten. Veel klachten in de rug ontstaan door subtiele veranderingen in poten of rug waardoor de rug anders gebrukt gaat worden en daardoor onstaan chronische problemen. Die zijn moeilijk weg te krijgen. Zo ontstaat spondylose doordat er wervelovergangen vast zitten waardoor de beweeglijkheid van de rug beperkt wordt en daardoor andere delen overbelast worden. op het moment dat de spondylose vastegesteld wordt is er weinig meer aan te doen maar het had (deels) voorkomen kunnen worden door op tijd te beginnen met de heel rug soepel te houden.

Een beetje arthrose aan een gewricht kan zo een hele rug overbelasten doordat de hond anders gaat lopen.

En om op de beginvraag in te gaan: volgens mij zit het als volgt: orthomanuele therapie (wat Dorith doet) gaat uit van wervels en gewrichten die verkeerd staan en schuift ze weer recht. Chiropractie kijkt naar de beweeglijkheid tussen de wervels en gewrichten en herstelt die. Osteopathie weet ik niet heel zeker maar volgens mij kijken die naar vloeistofstromen en orgaanritmes en herstellen ze die. Osteopathie werkt ook veel breder dan alleen wervels en gewrichten, hoewel ook het herstel van stand/beweeglijkheid van de wervels meer doet dan alleen het bewegingsapparaat herstellen.
Fysiotherapie werkt op spieren en veel fysiotherapeuten kunnen ook iets met wervels, is mijn ervaring.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door